Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marsie2

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:54

Interessant, maar hoe veel tabletten geef je dan aan een paard?

BAPLW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 10:14

Ik had een jaarling met een maagzweer. Ik heb 4 weken gastrogard gegeven (voor 100kg per dag). En Ik heb hem 2 maanden lang enkel de "Just grass" gegeven van Dodson en Horrel (luzerne, hooi, eender wat wou hij niet eten) Hij wou de just grass ook eerst niet maar is er dan toch aan begonnen. Hij kreeg dus 3 keer per dag een volle emmer Just grass. Nadien heb ik er een half schepje (1 x per dag) de classic fibre nuts van D&H beginnen bijgeven (een onderhoudskorrel) Zo kalm aan blijven opbouwen, nu eet hij 1 emmer just grass, 4 scheppen bietenpulp, 1 schep luzernekorrel, 1 schep haver, 1 schep CFN van D&H en stuk of 10 wortelen, verspreid over de dag. En hij eet nu eindelijk ook voordroog (uit kleine pakken)

Bij een volwassen paard kan je eventueel wel langer gastrogard geven, maar bij baby's is dat niet ideaal

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 11:21

Kom even binnenvallen.. (ben niet zo'n actieve poster).

Bij mijn paard zijn zo'n 3 jaar geleden uitgebreide maagzweren geconstateerd, en we liepen tegen dezelfde problemen aan als jullie. Op een vrije zware dosis omeprazol gezet maar telkens weer een terugval en dan met name rond oktober/november wanneer het seizoen verandert. Ze zat gewoon nooit echt lekker in dr vel.

Na 2,5 jaar dokteren en geld uitgeven aan omeprazol dacht ik hier moet een grotere algehele oorzaak aanzitten. We zijn toen naar Den Hoek geweest en daar kwam uit dat ze inderdaad last had van dr maag maar ook van heel veel andere organen. Zijn nu al tijdje bezig met behandeling en ze knapt op. Het moet natuurlijk nog blijken hoe ze het na de zomer gaat doen, maar wil er iig mee zeggen dat maagproblemen imo niet op zichzelf staan en het vaak te maken heeft met de gehele spijsvertering die niet op orde is.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 12:10

Wat was er dan precies aan de hand zjeeel?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:52

[***] bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb je een pb gestuurd over de gedragstherapeut

Bedankt Sorbetje voor je uitgebreide reactie! Ik ben (rationeel gezien) het met je eens dat het gekkenwerk is eigenlijk om huis aan te passen of extra paard te kopen voor mijn paard. Dat is rationeel maar emotioneel / gevoel ben ik bijna bereid alles te doen om hem erbovenop te krijgen en te houden. We gaan in ieder geval alles overwegen. Paard moet in de toekomst zeker nog een keer verhuizen (wij gaan verhuizen) en wellicht dat een “eigen” vriendje die niet meer weggaat hem steun geeft? Nog een vraag, rijd jij wel gewoon met je paard of staat hij/zij op rust?

Jij ook bedankt voor het delen van je ervaring tirzasarah10! We gaan het ook eens doorrekenen.

zjeeel ja Den Hoek staat ook op mijn lijst maar wil eerst nu de huidige behandeling afmaken. Stalgenoot is daar ook heel goed geholpen.

Mijn paard heeft echt last van zijn buik en stopt een beetje met eten en daardoor valt hij af (krijgt stress-buikpijn-slecht eten enz). Helaas dus blijkbaar ook als hij op rust staat. Op dit moment is rijden afgeraden door mijn dierenarts tot zijn maag weer oke is. Het was in December zo goed mis dat hij minimal 3 maanden op rust moest. Dat is door corona 5 maanden geworden en eigenlijk zouden we nu weer mogen gaan opbouwen.

Ik voer al sober, voornamelijk ruwvoer en kruidenslobber, beetje Gastro Plus gemengd met kruiden en luzerne als de anderen ook brokjes krijgen (1x per dag). Mijn verzekering heeft ook een voedingsconsulente aangeraden dus die ga ik ook nog contacteren.

Lijstje met supplementen waar ik naar ga kijken (wellicht ook interessant voor anderen):
Gastrokind
Zylkene
Nexium ook interessant!
Ecostyle producten (chillpill / darmbalans)
MagnoGuard (advies ontvangen op FB)

Nogmaals allemaal super bedankt voor alle tips en ervaringen, heel fijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:06

Mijn merrie gaat overigens meer luchtzuigen als ze lucerne krijgt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij alle paarden zo is, maar voor sommige maagpatiënten is de lucerne te scherp en krijgen ze meer last.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:29

biancaaaa schreef:
[***] bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb je een pb gestuurd over de gedragstherapeut

Bedankt Sorbetje voor je uitgebreide reactie! Ik ben (rationeel gezien) het met je eens dat het gekkenwerk is eigenlijk om huis aan te passen of extra paard te kopen voor mijn paard. Dat is rationeel maar emotioneel / gevoel ben ik bijna bereid alles te doen om hem erbovenop te krijgen en te houden. We gaan in ieder geval alles overwegen. Paard moet in de toekomst zeker nog een keer verhuizen (wij gaan verhuizen) en wellicht dat een “eigen” vriendje die niet meer weggaat hem steun geeft? Nog een vraag, rijd jij wel gewoon met je paard of staat hij/zij op rust?

Jij ook bedankt voor het delen van je ervaring tirzasarah10! We gaan het ook eens doorrekenen.

zjeeel ja Den Hoek staat ook op mijn lijst maar wil eerst nu de huidige behandeling afmaken. Stalgenoot is daar ook heel goed geholpen.

Mijn paard heeft echt last van zijn buik en stopt een beetje met eten en daardoor valt hij af (krijgt stress-buikpijn-slecht eten enz). Helaas dus blijkbaar ook als hij op rust staat. Op dit moment is rijden afgeraden door mijn dierenarts tot zijn maag weer oke is. Het was in December zo goed mis dat hij minimal 3 maanden op rust moest. Dat is door corona 5 maanden geworden en eigenlijk zouden we nu weer mogen gaan opbouwen.

Ik voer al sober, voornamelijk ruwvoer en kruidenslobber, beetje Gastro Plus gemengd met kruiden en luzerne als de anderen ook brokjes krijgen (1x per dag). Mijn verzekering heeft ook een voedingsconsulente aangeraden dus die ga ik ook nog contacteren.

Lijstje met supplementen waar ik naar ga kijken (wellicht ook interessant voor anderen):
Gastrokind
Zylkene
Nexium ook interessant!
Ecostyle producten (chillpill / darmbalans)
MagnoGuard (advies ontvangen op FB)

Nogmaals allemaal super bedankt voor alle tips en ervaringen, heel fijn!

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 10:59

zjeeel schreef:
Kom even binnenvallen.. (ben niet zo'n actieve poster).

Bij mijn paard zijn zo'n 3 jaar geleden uitgebreide maagzweren geconstateerd, en we liepen tegen dezelfde problemen aan als jullie. Op een vrije zware dosis omeprazol gezet maar telkens weer een terugval en dan met name rond oktober/november wanneer het seizoen verandert. Ze zat gewoon nooit echt lekker in dr vel.

Na 2,5 jaar dokteren en geld uitgeven aan omeprazol dacht ik hier moet een grotere algehele oorzaak aanzitten. We zijn toen naar Den Hoek geweest en daar kwam uit dat ze inderdaad last had van dr maag maar ook van heel veel andere organen. Zijn nu al tijdje bezig met behandeling en ze knapt op. Het moet natuurlijk nog blijken hoe ze het na de zomer gaat doen, maar wil er iig mee zeggen dat maagproblemen imo niet op zichzelf staan en het vaak te maken heeft met de gehele spijsvertering die niet op orde is.

Op zich is het logisch dat de hele spijsvertering niet op meer orde is als gevolg van maagproblemen. Je kan de maag niet los zien van de rest van het spijsverteringsstelsel. Het gebruik van medicatie heeft vanzelfsprekend ook invloed op andere organen gehad. Daarmee worden nu dus de gevolgen van de maagproblemen en de medicatie behandeld maar niet perse de oorzaak.
Ook mijn paard is (jaren) bij Den Hoek In behandeling geweest en zij konden helaas niet voorkomen dat met name na het weideseizoen de maagzweren steeds terug kwamen,

zjeeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 12:14

Marsie2 schreef:
Wat was er dan precies aan de hand zjeeel?

Ze had een schimmel in dr darmen zitten, deze is na 6 weken behandelen weg. Nu krijgt ze nog druppels/poeder voor dr maag, lever en stress. Over een paar weken hebben we weer controle maar ik merk dat ze minder gevoelig is op dr buik en ook 'opener' is.

En inderdaad @henshem de maag zal altijd een ding blijven bij maagzweerpatienten maar ik geloof er wel in om altijd naar het grotere geheel te kijken en niet enkel te behandelen met omeprazol.. Het is idd wel goed om af te vragen wat oorzaak en wat gevolg is.

Ze meten trouwens ook of ze goed reageert op het voer. Was opvallend dat ze juist slecht reageerde op de Vitalbix maar goed op de sportbrok van stal en het kuil.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 21:33

Ik heb nog een tip ontvangen als opvolger voor na de omeprazole. Mastic Horse Treatment, iemand daar ervaring mee?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 22:19

Bij mijn merrie werkte het alvast helemaal niet. Wat wel werkte tot nu is de Lexa gastroakut, echt super tevreden van!

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 23:41

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:25

Mastic horse was het juist enige dat duidelijk verlichting gaf bij mijn paard.

Maagsupport deed hier helemaal niks.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:07

En maagsupport werkt voor mijn pony weer wel. Dus blijft kwestie van uitproberen......

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 13:40

Maagsupport heeft niet afdoende geholpen. Ik ben lijst aan het maken en wil ingrediënten vergelijken en op basis daarop gaan “proberen”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:28

Graag meldt ik me hier. Of nouja graag. Ik had het liever nooit gedaan natuurlijk.

Vorig jaar heeft mijn paard 3x een slokdarmverstopping gehad. Alle keren uit zichzelf al opgelost, toch naar kliniek Bodegraven geweest voor een scopie waar niets uit kwam. Sindsdien staat hij op slobber die extra waterig is. Ik heb hem al 7 jaar, daarna nooit meer voorgekomen (en daarvoor ook niet).

Begin april lichte koliek. Ik ken hem door en door en kom soms 3x per dag, hij is alles voor me en ik vond hem niet fit. Geen koorts, niet extra opgebouwd met grazen (zaten al 2 weken op de 2 uur en precies die dag een uur gegraasd) en wat meer geeuwen dan normaal. Ik had al gebeld en toen begon hij te schrapen etc. Behandeld met darmontspanners en pijnstilling, weer helemaal fit en na een nachtje 5x checken de volgende dag gewoon alles weer normaal.

Gisteravond at hij iets langzamer dan normaal zijn hooi en slobber maar verder helemaal fit.

Vanmorgen direct weer gebeld. Hij wilde bewegen, maar ik vond hem wat sloom ogen. At zijn hooi met lange tanden. Zijn tanden waren in augustus nog gedaan en zien er goed uit dus had niet het vermoeden dat het daarvan kwam.

Hij bleek weer lichte koliek te hebben. Na de injecties binnen een kwartier opgeknapt. Staat nu 3 uur later ook weer even een paar uurtjes op t land.

Er is bloed en mest meegenomen, dinsdag krijg ik de uitslag hiervan.
Verder is besloten een scopie van zijn maag te maken. Die afspraak plannen we dinsdag in. Er is een grote kans dat dit maagzweren zouden zijn (al zijn er nog 6394829 andere dingen).

Ik vind het vreselijk hem te moeten brengen en te moeten achterlaten terwijl hij moet vasten, maar ik wil wel heel graag weten wat dit is. Ik heb verder totaal geen ervaring met maagproblemen dus ik ben erg benieuwd.. ik zou het fijn vinden hier wat mee te kunnen lezen etcetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:29

Hij is overigens verder top fit en zit goed in zijn vel, glimt enorm en is altijd blij/druk/vrolijk.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:46

Iemand ervaring met Audevard Eqyguard?
Is ons geadviseerd door de dierenarts, voor na de maagzweer medicijnen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 14:57

Dit (dure) supplement deed helaas helemaal niets bij mijn paard.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:26

Ik heb voor mezelf een overzicht gemaakt met de mij aangeraden supplementen, dacht wellicht heeft iemand anders er ook iets aan.

Afbeelding

Kleine disclaimer - Heb gebruik gemaakt van de info die ik online kon vinden maar geen garanties dat alles 100% correct is, overzicht gemaakt om mijzelf te orienteren op een supplement ter opvolging van medicatie

Edit, uitgegaan van de aanbevolen onderhoudsdosis en de kleinste verpakking verkrijgbaar - bij afname van grotere verpakking gaat prijs in sommige gevallen naar beneden

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:41

@jorienn, klinkt wel als maagzweer symptomen. Ik hoop voor je dat het iets anders is.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 17:18

sorbetje schreef:
@jorienn, klinkt wel als maagzweer symptomen. Ik hoop voor je dat het iets anders is.

Maagsupport deed hier ook niks. De gastrokind kost mij overigens 80 euro per maand, je geeft ongeveer 180 gram per dag (150 ml scoops tweemaal)

Hier was de maagsupport helaas ook niet voldoende. Heb het er voor mezelf bijgezet ter vergelijking omdat ik nu een ander product wil proberen op basis van andere ingrediënten. Ik had de kleinste verpakking van Gastrokind aangehouden, wellicht zit daar het verschil in? Ik twijfel over de Gastrokind en Magnoguard om te proberen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:21

Overigens roep ik dat maagsupport helpt bij mijn pony maar dat is bij lichte maagklachten hoor. Denk niet dat het iets doet bij echte zweren. Maar als ik merk dat hij lichtjes last heeft geef ik het gelijk en dan merk ik na een weekje echt verbetering.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 18:44

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:55

sorbetje schreef:

Maagsupport deed hier ook niks. De gastrokind kost mij overigens 80 euro per maand, je geeft ongeveer 180 gram per dag (150 ml scoops tweemaal)

Lief, dankjewel. Ik moet zeggen dat ik globaal na dit topic te hebben gelezen hier ook aan denk. Ik hoop, dat als het dat is, dat het goed te behandelen is. Hij krijgt in ieder geval altijd alles al onbeperkt aan hooi etc.. maar als ik het zo lees wel meer paarden hier. Dus even afwachten maar!