[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 20:58

Is het dan niet eerst een optie zo'n paardje naar de kust te verkopen? (weet niet waar je woont indra) en daar dan met alle mogelijke middelen behandelen en bestrijden en als ook daar niets werkt, dan een paard in laten slapen inderdaad?
Zou in elk geval verhuizen echt proberen als het erge eczeem is en je maar 1 optie over hebt...

Maar nu gaat het dus wel goed?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:01

ja de regenpijp hebben we later verwijderd en een officiele poetsplaats achter gemaakt
we hadden hem toen net een dag en was zo vies dat hij geschrobt moest worden
mijn vorrige oude merrie bleef altijd los staan met poetsen en wassen vandaa dat we geen haak hadden.
mij viel net in dat ik nog foto`s had van 1 of 2 weken geleden hier zie je al hoe erg hij toegetakeld is
Afbeelding
hier was zijn vorrige bazinnetje op visite manen zijn nu op sommie stukken nog erger op de foto valt het niet zo op omdat ik net de vlechten eruit had gehaald daardoor lijken ze voller maar helaas niet zo
Afbeelding

Tja en zijn staart zal ook wel duidelijk zijn het is dat ik hem lekker heb uitgeborsteld op de foto maar ja korter en dunner de eerdere foto`s was hij niet eens echt op uitgekamd en zoooo dik
heel erg jammer dus maar goed ben al blij dat hij nu geen jeuk meer heeft

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:03

shadow: wat een mooie dikke vlechten ....sun heeft alleen nog de eerst 6! rest is er af,gelukkig niet meer kaal, er begint weer wat aan te groeien,teminste weer wat bescherming tegen de mugjes onder haar deken.
maar dit seizoen gaat het voor suns doen nog redelijk,zal het snel afkloppen.
denk dat het ook scheeld, dat ze nu in een stuk wei staat,verder weg bij de sloot.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:04

opisop_shop schreef:
Is het dan niet eerst een optie zo'n paardje naar de kust te verkopen? (weet niet waar je woont indra) en daar dan met alle mogelijke middelen behandelen en bestrijden en als ook daar niets werkt, dan een paard in laten slapen inderdaad?
Zou in elk geval verhuizen echt proberen als het erge eczeem is en je maar 1 optie over hebt...

Maar nu gaat het dus wel goed?

Ja maar de zee zou bij hem niet veel helpen had daar al naar geinformeerd dat zal iets minder zijn maar ook daar zitten de mugjes die dit veroorzaken en de elende had dan niet beter geworden voo hem.
dus inslapen had dan de enige humane optie geweest

maar gelukkig heb ik mijn wondermiddel gevonden en hoeven we die stap niet meer te nemen zou echt niet zonder hem kunnen en er niet aan moeten denken maar goed dat ligt achter ons gelukkig.

hij had in elk geval geen dierwaardig bestaan mer en zonder die olie die hij nu door t voer krijgt was hij idd ingeslapen dus lang leve de uitvinder van de cojosololie

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:07

Darren is ook verkocht naar de zee en is nu eczeemvrij!
(Heb het nog niet eens eerder gemeld hier bedenk ik me nu)
De nieuwe eigenaresse spuit voorlopig nog wel regelmatig in met antivliegenspray maar alle plekken groeien alweer dicht en hij is dus helemaal jeukvrij, loopt lekker in zn blootje voor het eerst in 4 jaar tijd :D
Helpt dus wel degelijk hoor, hij staat dan ook op een steenworp afstand van de zee.

Wisse heeft bij ons ook minimale jeuk terwijl hij in Friesland veel meer last had, kan sowieso erg plaatsgebonden zijn (drenthe bv veel meer last als we daarheen gaan op vakantie!)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:07

Idd carol die van jou ziet er nog goed uit vind ik? maar goed schijn kan bedriegen mooi paard heb je in elk geval.
Whinnylando schreef:
Goh Carol, ik dacht dus echt je paardje het niet meer had van de jeuk en ellende maar de foto's zien er toch niet zo slecht uit?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:10

Hoi
ja dat zou kunnen maar bij die van mij is het niet het exceem maar de mugjes die exceem veroorzaken waar hij allergisch voor is en volgend de DA zou de zee vor hemniks uitmaken, daarbij hoeft hij nu niet meer weg het is verholpen kost me wel wat maar dat maakt ons niks uit want we zijn gek met hem.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:17

Indra, ik vraag me eigenlijk de hele tijd af of je een eczeemdeken hebt. Hoor je er niet over eigenlijk vandaar dat ik het me afvraag.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:18

Op=op wat geweldig voor Darren dat hij nu lekker "bloot" kan lopen!!!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:22

Hoi ja had ik 3 weken geleden gekocht
maar ondanks al die sluitingen was het 3x niks dus ook geen optie
door het vele rollen ging het ding telkens los en hing ie ernaast dus dat was ook niet echt de bedoeling.
maar nu dankzij de olie door het voer heb ik dat niet meer nodig gelukkig

idd ben blij dat het voor darren effect heeft gehad aan zee.
is niks mooier dan gelukkig zonder deken in de wei te dartelen
en vooral zonder jeuk
gelukkig kan mijn ADJE dat nu ook weer

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:22

Ik denk dat ik nu een deken bij de moonlightfarm bestel maar dat gaat allemaal zo vaag..
Krijg eerst helemaal geen antwoord en dan 2 verschillende prijzen van dezelfde persoon terwijl het nota bene nog in de mail staat die ze reply't enz. Echt heel vreemd geval dat :=

Zal es vragen of de deken een buikflap heeft bedenk ik me net, wel belangrijk

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:25

informeer anders bij pegasus ruitersport super goede service had ik de mijne ook vandaan
sluit tussen de voorbenen en buikflap
en sluit om de achterbenen

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:26

Weet iemand hoe de rambo sweet itch valt. Normaal, klein, groot?

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:26

Kun je het beste als je wilt bestellen laten opmeten dan weet je het zeker

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:38

Voor zover ik weet valt hij ietsie groter. Ik heb het dus wel even goed nagemeten. (de rug en de onderlengte, onderlengte meet je vanaf de voorkant borst en dus niet de zijkant, belangrijk detail :D )

Mijn paard is 1,55 en heeft een Rambo SIH engelse maat 6,3

Edit: ik heb een site gevonden :) http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/Theh ... ryID=14350
Citaat:
Uitleg dekenmaten
Bij het aangeven van de dekenmaten zijn er twee verschillende maatstaven: de onderlengte en de Ruglengte. In Nederland gebruiken we meestal de onderlengte. Deze wordt gemeten aan de zijkant van het paard vanaf de borst tot aan de bil (bijvoorbeeld 185 cm, 195 cm, 205 cm). De Ruglengte wordt gemeten vanaf de schoft tot aan het begin van de staartwortel (de meest gangbare maten zijn 135 cm, 145 cm en 155 cm). Om verwarring te voorkomen geven wij in onderstaande tabel een overzicht van de verschillende maten. Niet alle merken werken met dezelfde maten. Kijk derhalve bij het bestellen van de dekens goed in het keuzemenu.

Stokmaat Onderlengte Ruglengte Feet (Rambo en Amigo)

140 cm 90 cm 4`6

145 cm 95 cm 4`9

150 cm 100 cm 5`0

160 cm 110 cm 5`3

131 cm- 139 cm 165 cm 115 cm 5`6

140 cm- 154 cm 175 cm 125 cm 5`9

180 cm 130 cm 6`0

155 cm -162 cm 185 cm 135 cm nvt

190 cm 140 cm 6`3

163cm- 168 cm 195 cm 145 cm 6`6

169 cm- 172 cm 205 cm 155 cm 6`9

173cm - 179cm 210 cm 160 cm 7`0

180cm - 215 cm 165 cm 7`3

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:45

geen idee hoe die engelse maten vallen wat betreft rambo..

ik zal eens op de pegasus website kijken!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:48

indrasjacks schreef:
Idd carol die van jou ziet er nog goed uit vind ik? maar goed schijn kan bedriegen mooi paard heb je in elk geval.
Whinnylando schreef:
Goh Carol, ik dacht dus echt je paardje het niet meer had van de jeuk en ellende maar de foto's zien er toch niet zo slecht uit?

Van binnenuit is ze verrot, zo noem ik het maar even.
Bedankt voor jullie complimenten.

Echter schijn bedriegt ja, ze heeft net een weer een heftige tijd achter de rug. Alles begint nu weer rustig te worden enzo.
Gelukkig maar, ik doe zo m'n best.
Gekke is, dat haar 1ste deel manen geschuurd zijn aan de onderkant van de vlechten, dus zeg maar de kant waar de vlecht heenvalt. Dit vind ikzelf erg frappant, je zou verwachten dat ze juist de andere kant zou schuren, maja niet dus. Gelukkig verdoezelen we dat haha.
Van de week viel er zo 1 vlecht op de grond, finaal afgeschuurd in zijn geheel. Erg zonde, maja.

opisopshop: wat fijn dat Darren zo goed staat. Wel uitstekend idee om voorlopig nog even te sprayen. Lijkt me een heerlijke gedachte of niet dan?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:48

Pegasus heeft ook vanaf maat 135... |(

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 21:54

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:06

maar pegasus kan ze welicht bestellen
???

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:18

deedee19 schreef:
Weet iemand hoe de rambo sweet itch valt. Normaal, klein, groot?

Ik vind hem groot vallen, ik heb volgens mij een hele kleine maat, met een heel groot (1m80) paard, maar misschien komt het doordat hij in zijn lijf niet zo lang is.
Ik ben er erg blij mee! Hij heeft hem alleen in de wei op en schuurt eigenlijk nooit meer (behalve op stal om de denken af te krijgen:P)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 22:40

indrasjacks:

Ik ken je probleem, ik heb in januari een merrie gekocht waarvan ik wist dat ze eczeem had.
Ik denk dat ze het nog wel 100 keer erger had als jou paardje, Daantje, heeft nu nog de witte haren op de kont en op de schoft van de wonden die ze hand van het rollen.
En dan zal ik het nog maar even niet hebben over de manen en staart.

Nu ik haar heb heb ik haar in maart een deken op gedaan.
Ik begrijp dat jij pas drie weken geleden een deken hebt opgedaan, dan ben je ook al veeeel te laat dan helpt een deken niet meer.
En zullen ze er alles aan doen om hem uit te krijgen, je moet hem op doen voor de jeuk begint.

Ook ik heb cojosol geprobeerd, hielp niks helemaal niks.
Dus je kunt je middel wel zo aan prijzen maar voor elk paadr werkt het weer anders.
Ik zweer bij een deken en de leovet bio huid olie, maar dat kan bij een ander paard weer helemaal niet helpen.
Mijn paard is ook van je jeuk af maar dan met een deken, en ze had het ook echt heel erg,was verschikkelijk echt. Ze heeft nog steeds jeuk aan de benen en bijt deze tot bloedens toe kapot als ik haar gang laat gaan.
Nu met smeren gaat het goed.
Maar geef het niet zo maar op met je paard.
Want ik weet 90% zeker dat als jij in maart een deken ( boett want daar zweer ik bij) op doet dat je paard ook bijna jeuk vrij zal zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 23:45

indrasjacks schreef:
Hoi
ja dat zou kunnen maar bij die van mij is het niet het exceem maar de mugjes die exceem veroorzaken waar hij allergisch voor is en volgend de DA zou de zee vor hemniks uitmaken, daarbij hoeft hij nu niet meer weg het is verholpen kost me wel wat maar dat maakt ons niks uit want we zijn gek met hem.

Misschien doe ik een wilde uitspraak, maar weet jij eigenlijk wel dat echt zomereczeem dus getriggerd wordt door die mugjes?
Je moet dus voorkomen dat ze geprikt worden, of voorkomen dat de allergische reactie tot uiting komt.
Bij de een helpt het om de afvalstoffen te helpen verwijderen door bv een drainagekuur, zodat de mugjes geen allergische reactie meer geven. Bij de ander helpt het om ze van gras af te houden en bij de meeste is een deken al nagenoeg voldoende.
Aan zee komen minder van deze mugjes voor, omdat het er vaker en harder waait en deze mugjes daar slecht tegen kunnen.
Daarom zei ik ook al dat het erg plaatselijk kan zijn; onze wei waar we nu staan ligt zo'n 15km verderop en daar waait het ook harder, dus minder mugjes en dus minder jeuk!
Als er aan zee veel minder muggen zijn, wordt het paard dus veel minder geprikt en zal hij dus veel minder jeuk hebben normaliter !(uitzonderingen daargelaten in dit hele verhaal)

Je bent helaas veel te laat begonnen met een eczeemdeken en zo te horen had je een deken die niet goed paste.
Als ik jou was zou ik (ondanks dat het nu goed gaat) wel weer een deken opdoen en dan eentje die passend is, of passend te maken is want dan helpt het gewoon nog meer; minder muggenbeten dus minder jeuk...
Volgend jaar moet je op tijd beginnen met de deken, bij mij gaan ze 1e week april al op en als het mooi weer is gewoon al in maart.
Paarden kunnen nog wel enkele weken last houden van jeuk als ze eenmaal geprikt zijn, maar misschien dat als je nu doorgaat met de deken, je straks geen smeersels hoeft te gebruiken en gewoon de deken alleen al voldoende is; scheelt je een boel gesmeer EN geld!

Ik vind het echt enorm fijn dat het zo goed gaat met Darren; is toch mn eerste eigen pony en mn grootste maatje en ik vond het daarom ook erg moeilijk om deze beslissing te maken (heb hem niet wegens zijn eczeem verkocht, was hier prima te handhaven; was wegen aanschaf van Wisse). Kreeg vorige week een mailtje dat hij dus eczeemvrij is, de DA raadde met heel heet weer wel zijn eczeemdeken aan aangezien het dan ook aan zee minder waait en je dan een terugval riskeert.
Afgelopen zondag had ze haar eerste bixie proefje en een mooie derde prijs :D

Mijn vriend zei al; weet ze wel dat hij Gronings Kampioen is geweest bij ons; dat is toch veel te simpel zo'n bixie-proefje?! :Y)
Darren draait daar zijn hoefje niet voor om inderdaad, als zijn nieuwe eigenaresse wat ouder en meer ervaren wordt (is nu nog maar 10 jr) dan zien we ze vast nog wel in de ring verschijnen!!!
(echt de foto's die ze stuurde van de wedstrijd, te poepig gewoon :# )

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 07:50

Dus als ik mijn shetje nu een eczeemdeken op ga doen gaat niet eens meer helpen?

Hij heeft namelijk een vliegendeken op nu en staat dag/nacht in de wei. Lekker in het gras, hij is niet te dik hoor. Maar als ik in de bak rijdt kan ik hem zien (al rijd ik meestal op het land, maargoed. áls..) en laatst reed ik een 40 min ofzo. Nou hij heeft echt wel 5/6x liggen rollen. En dan zo blijven zitten en met zijn kont op het gras schuren. Hij heeft verder geen plekjes en ook nog geen beschadigde staart of manen maar hij heeft zo'n ontzettende jeuk. Het is gewoon zielig. Het is een kleine versie van Adje want als je de wei in komt keert hij je de kont toe en wil hij schuren :P

En of het nou eczeem is? Denk het wel. Al zijn er helemaal geen schilfers of wat dan ook te bekennen. Althans, niet overmatig veel. Dikke manenkam ook niet...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 09:15

Ik heb sinds twee weken een Meulenkampdeken, echt een geweldig ding!
De service was perfect, ik belde vlak voor sluitingstijd op maar kreeg de voicemail. Ze belde echter diezelfde avond al terug.
Via de telefoon hebben ze perfect geholpen met het kiezen van de maat. En ik kon als deze deken niet paste gewoon weer een andere bestellen totdat er een goed zat. Ze waren echt heel vriendelijk en twee dagen later stond het doosje in huis.
Ze hadden er twee lappen stof bij geleverd voor het geval hij hem zou slopen en een reserve klip.

Meneer vond het omdoen in het begin wel raar maar is het inmiddels gewend. Hij schuurt niet meer en de deken blijft goed zitten.
Het rollen en spelen heeft hij tot nu toe ook goed doorstaan, maar de stof komt mij ook wel erg sterk aan. Dus ik denk dat hij nog wel een paar jaar meegaat.