Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:33

Die van mij krijgt maandag over een week de acth test.. Zal ook voor IR vragen. Sinds een week of 3 krijgt hij wat slag in zijn haar op zijn pijpbenen..
De kussentjes boven zijn ogen zijn nagenoeg weg. Momenteel voel ik wel wat bulten op zijn huid, alsof hij iets gegeten heeft waar hij overgevoelig voor is (heeft hij is eerder gehad dus zou net zo goed een overgevoeligheidseeactie kunnen zijn). Komt iemand dit bekend voor?(de bulten dan dus hè?)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:38

IMJ door de lage weerstand zijn cushing paarden veel gevoeliger voor huid problemen, dus dat klinkt niet raar dat hij wat bobbels heeft.
Die slag in de benen komt ook bekend voor :j Je kunt test voor IR doen maar ook gewoon testen op suikerziekte, even aan je DA voorleggen, waarschijnlijk kunnen ze beide wel aflezen.

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:47

Zal het overleggen als ze er is. Aangezien hij afg augustus bevangen is geraakt twijfel ik haast niet aan IR..
Voor de test moet hij nuchter zijn, is dat ook voor de ACTH test nodig? Of zal dat met IR te maken hebben?
Overigens drinkt hij niet bijzonder veel en oogt ie happy. Hij is altijd wat lui geweest, ben benieuwd of dat toch wat veranderd mocht ie toch op de meds gaan..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:49

Ik heb overigens begrepen dat het bloed naar utrecht gaat. Daar zullen ze het vast kunnen uitlezen :)

Ergens ben ik bang voor een vals-negatieve uitslag. Ben er zelf haast al van overtuigd. Gebeurt dit vaak? En dan?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 22:48

geerke schreef:
dookia schreef:
Bij mijn Shamrock is sinds vandaag ook cushing vastgesteld ;(

wat vervelend :(:) hopelijk knapt hij op van medicijnen!

Cynthiar@Illo ziet er strak uit hoor!Mooi!!!

ik had hem nu preventief gestest, hij vertoonde nog geen symptomen maar zijn waarden heel erg verhoogd

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:36

die 2 ouwetjes van ons, daar gaan de pilletjes moeiteloos in in een stukje banaan. Ze zijn gek op banaan en kregen iedere avond al een stukje. nu dan met pilletje. ben benieuwd wanneer we veranderingen gaan merken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:48

IMJ schreef:
Ik heb overigens begrepen dat het bloed naar utrecht gaat. Daar zullen ze het vast kunnen uitlezen :)

Ergens ben ik bang voor een vals-negatieve uitslag. Ben er zelf haast al van overtuigd. Gebeurt dit vaak? En dan?

Dan moet je nog heel goed naar je paard kijken en bedenken of het niet toch goed is om een behandeling te starten, dan wel met provarium breeding of al met lichte dosis pergolide. Wachten tot het achteruit gaat en wel in het bloed toont, kan een risico met zich meebrengen: krijg je zo'n inmiddels verslechterd paard weer op orde en in balans of ben je het voor..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:03

Komt het vaak voor dat het niet in het bloed zichtbaar is, maar dat er toch sprake is van cushing?
Onze Billy blijkt overigens van extreem hoge waarden (1250) naar heel laag te zijn gegaan (7). Heb de analyserapporten opgevraagd, want dit vind ik toch erg opmerkelijk. Hij ziet er wel beter uit maar heeft nog wat moeite de kudde bij te houden en gedraagt zich af en toe nog wat raar (beetje onberekenbaar) .
Maar ik overweeg dus ook Hälga te laten testen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:13

Er komen wel verkeerde testresultaten voor, maar zo extreem als jij nu noemt...
Het lijkt me waarschijnlijker dat het bloed verkeerd behandeld is en dat het bij het testen fouten zijn gemaakt. Het zou handig zijn als je van beide testen de volledige analyse zou opvragen (dus ook m/ul melding) en wat de andere waarden zijn( evt cortisol, insuline etc.) - op basis van een cijfer kun je niks zeggen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:37

Ik heb de analyse van de eerste test hier liggen en ik krijg ook de analyse van deze test. Het is in hetzelfde lab geanalyseerd, dus lijkt het onwaarschijnlijk dat er echt anders is gehandeld.
De kliniek, die de eerste test heeft afgenomen, heeft met de d.a. doorgenomen hoe de test moest worden afgenomen en daar heeft de d.a. zich aan gehouden.
Ik begrijp het ook niet goed.

*edit* De leverwaarden lieten nu voor het eerst ook geen afwijkingen meer zien.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:41

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:44

Citaat:
Ik heb de analyse van de eerste test hier liggen en ik krijg ook de analyse van deze test

Kun je dan aangeven wat er staat?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:56

Renee1990 schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met dit product van de paardendrogist

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 0612/45498

of is provarium breeding of pure magnesium ook goed?

Ik ben zelf meer van de pure provarium breeding en de Biomag (pure magnesium ook via Paardendrogist).

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:06

Kan ik hier iemand 'blij' maken met 90 pergolide tabletten? Kan gratis afgehaald worden in Leeuwarden of verzonden worden. Graag even mailen naar yvonne_dijkstra@hotmail.com

Mijn lieve Brenda is helaas overleden. Zij zat sinds eind augustus aan de pergolide en knapte hier zichtbaar van op. Alleen verminderde haar eetlust steeds meer en ze ging de afgelopen weken erg achteruit. De dierenarts zou woensdag komen om haar opnieuw te onderzoeken en te bespreken hoe nu verder. Maar dinsdagnacht is ze overleden. Waarschijnlijk is een hersenbloeding haar fataal geworden. Een paar dagen eerder had ze achteraf gezien al een lichte hersenbloeding gehad. Aan de ene kant ben ik blij dat ze zelf heengegaan is, vond het erg moeilijk om daarover te moeten beslissen. Maar ik was er niet op voorbereid dat ze 'zomaar' uit zichzelf dood zou gaan |( . Het is allemaal zo snel gegaan... Maar het is goed zo, ze hoeft niet meer te lijden en ze had al helemaal geen levenlust meer. De blik in haar ogen, zo afwezig. Ze was niet meer de Brenda die ik kende.

Ik mis haar ontzettend, ze was mijn maatje, mijn alles. 14 jaar is ze bij me geweest, ze heeft net geen 25 jaar mogen worden.

Ik wil jullie heel veel succes en sterkte met jullie paarden toe wensen. Hopelijk kunnen jullie nog een tijd met en van ze genieten :) !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:08

Jannepauli schreef:
Citaat:
Ik heb de analyse van de eerste test hier liggen en ik krijg ook de analyse van deze test

Kun je dan aangeven wat er staat?

De hele analyse? (is een hele lange lijst van gemeten waarden... of wat bedoel je precies?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:09

Dascha wat rot. Heel erg veel sterkte. Idd wel fijn als het op deze wijze gaat... die beslissing nemen... dat is verschrikkelijk. Ik heb mijn oudje in nl aan een hartstilstand verloren. Veel verdriet op dat moment, maar ook dankbaar dat het zo opeens was afgelopen (hij begon toen net te sukkelen met zijn gezondheid)

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:19

@Dascha, heel veel sterkte met je verlies. Het zelf moeten beslissen zie ik ook altijd zo tegenop. Dus snap je gevoel heel goed.

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:41

Bedankt voor de lieve reacties :). De pergolide is inmiddels vergeven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:50

@Dasha: heel veel sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:27

liljebo schreef:
De hele analyse? (is een hele lange lijst van gemeten waarden... of wat bedoel je precies?)

Als er een waslijst is, dan zijn gelijktijdig andere dingen onderzocht. Voor Cushing zijn maar een paar dingen nodig: ACTH/Cortisol/T3 en T4.
Kun je die waslijst van jou niet scannen ( en evt per pb sturen), ben toch wel heel erg benieuwd !

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:08

Heel veel sterkte Dascha :(:)

Dascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:37

Bedankt gemske en cynthiar :)!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:46

Heel veel sterkte Dascha!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:28

Veel sterkte Dascha!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:20

Dascha schreef:
Kan ik hier iemand 'blij' maken met 90 pergolide tabletten? Kan gratis afgehaald worden in Leeuwarden of verzonden worden. Graag even mailen naar yvonne_dijkstra@hotmail.com

Mijn lieve Brenda is helaas overleden. Zij zat sinds eind augustus aan de pergolide en knapte hier zichtbaar van op. Alleen verminderde haar eetlust steeds meer en ze ging de afgelopen weken erg achteruit. De dierenarts zou woensdag komen om haar opnieuw te onderzoeken en te bespreken hoe nu verder. Maar dinsdagnacht is ze overleden. Waarschijnlijk is een hersenbloeding haar fataal geworden. Een paar dagen eerder had ze achteraf gezien al een lichte hersenbloeding gehad. Aan de ene kant ben ik blij dat ze zelf heengegaan is, vond het erg moeilijk om daarover te moeten beslissen. Maar ik was er niet op voorbereid dat ze 'zomaar' uit zichzelf dood zou gaan |( . Het is allemaal zo snel gegaan... Maar het is goed zo, ze hoeft niet meer te lijden en ze had al helemaal geen levenlust meer. De blik in haar ogen, zo afwezig. Ze was niet meer de Brenda die ik kende.

Ik mis haar ontzettend, ze was mijn maatje, mijn alles. 14 jaar is ze bij me geweest, ze heeft net geen 25 jaar mogen worden.

Ik wil jullie heel veel succes en sterkte met jullie paarden toe wensen. Hopelijk kunnen jullie nog een tijd met en van ze genieten :) !

Heel veel sterkte

Ik heb interesse