[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:56

Nou dat is goed nieuws ! Fijn !

Door te hangen aan het halster b.v. kunnen ze ook problemen krijgen met de atlas.

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:57

Hij is ultiem relaxed en heeft bij mij nog nooit gehangen, maar wie weet wat er eerder is gebeurd.. Waar hij ingereden is zeiden ze dat hij heel heftig in verzet kwam tegen de bijzetteugels..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:01

maakt eigenlijk ook niet uit toch, wat de oorzaak is. Als de atlas nu maar weer recht zit en dat idd de problemen oplost.
Bij mensen zijn er nog andere redenen dan de atlas ( of andere wervels ) die voor de pijn kunnen zorgen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 16:06

Ja, helemaal waar! Als het maar is opgelost.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:00

klinkt goed en dan nu maar afwachten hoe het verder gaat :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:21

Die van mij had vandaag weer last. Tijdens het rijden leek hij er meer last van te hebben op de rechterkant ten opzichte van de linkerkant.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:41

mijn paard was vandaag ook weer aan het hoofdschudden helaas. Vooral bij bloeiende hagen in de buurt met buitenrit. Plus hij hoest weer. Dus ik denk toch meer aan hooikoorts ....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 18:49

Ja.. Ik weet het ook niet. Konden ze maar praten.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 19:31

Vandaag Clinic gereden (in binnenbaan) bij Herman Wientjes... Ceas ging super... en ik ook .. al had ik t erg zwaar.. maar hij heeft niet geschud of geproest tijdens het rijden. Zaterdag met longeren buiten het masker geprobeert en netje maar kon het verschil niet merken zowel zonder als met weinig tot niet geknikt of geproest. Geef wel weer sinds een week Shake Relief... dus wie weet..stond gisteren ook aardig wat wind geloof dat dit bij mijn paard geen extra trigger is. Wel losvliegende haartjes van zijn rui en vliegjes rond zijn hoofd ..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:11

FCSA schreef:
Jaaa, naar Steffi geweest! Bleek een hele goede zet. De atlas zat idd totaal scheef, bovendien had hij verrekte spieren in het deel achter zijn oren plus veel spanning op het bindweefsel. Komt erop neer dat hij constant heel veel hoofdpijn heeft gehad (vergelijkbaar met migraine). Hoe het komt: geen idee, misschien is er iets met inrijden goed misgegaan waar ik geen weet van heb (achterover geklapt bv.).

Steffi heeft hem behandeld (fysio en chiro) en het is nu een totaal ander paard: kijkt wakkerder uit zijn ogen, is relaxter, hij zwalkte ook een beetje na de behandeling :) Ze zei dat het misschien niet meteen helemaal over is, maar het heeft hem absoluut goed gedaan. Ik zal jullie op de hoogte houden over de vorderingen de komende dagen!

Wat fijn zeg!! Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:12

Somebitch schreef:

Dat kunnen ze hoor ;) Alleen geloofd niet iedereen dat!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:13

Maris schreef:
Aangezichtspijn kunnen ze bij mensen ook lang niet altijd vaststellen. Er is maar 1 vorm die te zien is op de MRI ( er drukt dan b.v. een bloedvat tegen de zenuw aan ). In alle andere gevallen kunnen ze niet vaststellen van buitenaf ( dus zonder dat mensen vertellen welke klachten ze hebben ) dat iemand aangezichtspijn heeft. En dan heb ik het dus over de medische wetenschap.Dus dat zal bij paarden niet anders zijn, lijkt me.....
Lecher antenne test op een andere manier. Niet iedereen heeft daar vertrouwen in ( en dat is hun goed recht natuurlijk ). De uitslagen van de lecher kloppen echter heel vaak wel.

En de Lecher kan 'pijn' meten.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:19

singasong schreef:
Somebitch schreef:

Dat kunnen ze hoor ;) Alleen geloofd niet iedereen dat!

Kan je ze verstaan dan? Want dan nodig ik je heel graag uit haha. :P

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:13

Somebitch schreef:
Kan je ze verstaan dan? Want dan nodig ik je heel graag uit haha. :P

'Ze' niet, wel mijn eigen dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:29

Maris schreef:
Nou dat is goed nieuws ! Fijn !

Door te hangen aan het halster b.v. kunnen ze ook problemen krijgen met de atlas.

Daarom staan mijn paarden nooit vast, eten ze niet van een hooizak, hebben ze geen hangende voerbak en hangt de drinkbak laag...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:32

@ FCSA, klinkt goed joh! ik ben echt heel benieuwd. ik heb besloten dit ook te gaan proberen, ben aan het PMmen met Navaja en heb in eerste instantie nu de afspraak met S afgezegd. Misschien kom ik daar later nog op terug maar zeker na afgelopen weekend heb ik een beter gevoel bij de aanpak van Navaja.

Zned gaat goed, is wel behoorlijk onrustig geweest zaterdag en zondag. gisteren was hij helemaal knetter, God zij dank kon hij in het bos los want hij moest écht even ontladen, heeft zó hard gegaloppeerd (en zijn hoef gebroken de eikel... nu is er nog een stuk uit haha!) echt niet normaal, en ook heel lange stukken hup de bosjes in, er weer uit, etc.etc. ik zag er wel een stukje frustratie in over iets, maar GEEN HS! ook op de lange rechte stukken naar mij toe en van mij af, GEEN HS!

wel mocht ik zijn nek en voorhoofd nauwelijks meer masseren, heb 'm zaterdag ter ontspanning maar gelongeerd, ik kreeg hem op stal niet rustig (zet 'm altijd vast aan een elastiek ivm zijn atlas, hij hangt nooit maar als hij onrustig is trekt hij er soms wel aan), hij bleef bijterig en wilde écht niet stilstaan, draaien met zijn hoofd zoals hij ook laat zien als er bijv. een DA is en die niet aan hem mag komen.

zijn onrust kan een hoop zijn, hem kennende. Flicka is een paar dagen geleden hengstig geworden, het is voorjaar en hij concurreert lekker met de andere mannen, het weer was onrustig en ik denk dat ik zelf ook trigger ben, want ik let nu heel erg op zijn hoofd en denk dat hij dat weleens verdacht kan vinden. ik wil dan ook vandaag lekker aan het werk gewoon, zoals altijd, even aan het lange teugeltje ofzo.

ik heb dus ook geen filmpjes van het masseren en ontspannen, want dat zat er écht niet in dit weekend.

@ Russell, ik heb inderdaad ook een voerding voor hooi dat op de grond staat, zet Zned aan een elastiek vast en de waterbak staat ook op de grond.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:35

Merrieveulen, begrijp ik nou dat beide paarden van jou er last van hebben?

edit: soms lees ik posten ook maar half :o Ik lees in je vorige posten idd dat je Haflinger er ook last van heeft.
Je zou dan toch bijna denken dat het om iets besmettelijks gaat wat de oorzaak is voor het HS.

Ik hoop i.i.g. voor je dat de aanpak van Navaja gaat werken voor je paarden!
Wanneer gaat het gebeuren?
Laatst bijgewerkt door singasong op 02-04-12 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:48

Merrieveulen, jij bent wel een bokker die weet wat ze doet.....vreemd dat ze het beiden hebben..ik zit nog steeds met dat allergieverhaal ..

Aangezichtsverlamming heb ik moeite mee...natuurlijk gaat men denken aan de hersenzenuwen die bij de schedel het lichaam verlaten een referentiepunt is...dat daar een punt zit waar reaktie op is gekomen..maar ik zit meer met overgevoelige reakties op de zintuigen te denken....De felle zon waar wij bv zonnebrillen bij dragen en paarden die niet in de schaduw kunnen staan...in hoeverre bouwen zij lichtgevoeligheid op...paarden die te veel in aanraking komen met allerlei pollen/stofjes/schimmelsporen.

Ben dus echt benieuwd of dit ook bij wilde kuddes voorkomt....paarden die nooit hooi of voordroog krijgen, waar dus pathogene stoffen in kunnen zitten, is daar ooit onderzoek naar gedaan, of is het onderzoek alleen een statistisch verslag van alle artsen die ze op klinieken van elkaar bij elkaar brengen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:53

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dat ene hoofdstel van Rambo dat niet op drukpunten ligt?
Ik weet het niet goed hoor, het lijkt alsof mijn paard op een halster minder schud en hoest (Hij schud ook meer als je het hoofdstel niet gebruikt met een halster er om heen).
Ik denk dat hij allergisch is voor schimmels/sporen in hooi/lucht, dus als het goed is gaat hij binnenkort naar een wei met genoeg gras. Maar dat verklaart niet waarom hij minder hoest met een halster om...?
Het is wel meer dan 60% vermindert sinds hij 24/7 buiten staat.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 02-04-12 08:58, in het totaal 2 keer bewerkt

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:55

De Micklem bridle? Je zou Amanda of Carolina1278 hier op bokt kunnen vragen, die hebben de rambo gebruikt met een headshaking paard.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:56

FCSA schreef:
De Micklem bridle? Je zou Amanda of Carolina1278 hier op bokt kunnen vragen, die hebben de rambo gebruikt met een headshaking paard.

Dankje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 08:57

Maar als je paard hoest dan zou je je hooi nat kunnen maken...als het komt van het stallenblok, omdat het te weinig geventileerd is, er te veel stoffig/schimmelig stro en hooi gebruikt wordt, het hooi boven de stallen ligt, zou ik gaan verkassen...want dat is iets waar je niet tegenop kan...van het hooi horen paarden niet te hoesten...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:11

russel schreef:
Maar als je paard hoest dan zou je je hooi nat kunnen maken...als het komt van het stallenblok, omdat het te weinig geventileerd is, er te veel stoffig/schimmelig stro en hooi gebruikt wordt, het hooi boven de stallen ligt, zou ik gaan verkassen...want dat is iets waar je niet tegenop kan...van het hooi horen paarden niet te hoesten...

Werkt niet helaas. Ik heb er al veel dierenartsen bijgehad en ze zeggen allemaal wat anders. Het enige wat zeker is, is dat het headshakingsyndrom is. Maar niet waar het vandaan komt.
Ik had alles zo stofvrij mogelijk, grote opening op zijn stal voor lucht, en toch helpt 24/7 weidegang zoveel beter. De dagen dat er genoeg gras was hoestte hij helemaal niet, zelfs geen opstartkuchje, zelfs met ventipulmin werd het niet zó goed.

Dus vandaar mijn schimmel theorie, maar ik ben geen dokter hoor. :D

Heb jij een idee waar het bij jouw paarden vandaan komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:40

Ja, zo denk ik dan ook, schimmel...

tweady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 10:02

Iemand ervaring met paarden die beginnen headshaken na een letsel? Mijn paard heeft 2 maanden geleden zijn hoofd gestoten in de stal, net aan de binnenkant van zijn rechteroog. Sindsdien is hij beginnen headshaken, mogelijk is er een zenuw geraakt.
Al moet ik zeggen dat de prikkels steeds sterker moeten worden eer hij begint te headshaken. Maar donderdag bij hevige wind had hij weer een serieuze aanval van headshaking. We hebben hem het weekend op stal laten staan, en nu heeft hij weer nergens last van.
Ik weet dat een zenuw ontzettend veel tijd nodig heeft om te genezen, vandaar dat ik met het dilemma zit om naar Gent te gaan en hem binnenstebuiten te laten keren, of hem gewoon nog tijd en rust te geven..

Iemand raad?

Alvast bedankt !