[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:07

Het is inderdaad wel schrikbarend om te moeten lezen dat er zoveel nieuwe cushing klantjes bij zijn gekomen en helemaal dat het grootste gedeelte Inieminies zijn zeg... |(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:12

Ik vraag me toch af of er geen 'uitlokker' is, bijvoorbeeld een bepaald virus of bacterie in combinatie met een bepaalde gevoeligheid ervoor. Zo dachten ze ook tot voor een paar jaar dat maagzweren door stress kwamen, dat bleek toch door een bacterie te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:17

Sorry maar dat ben ik wat die maagzweren betreft toch echt niet met je eens hoor! Op zeker dat die door stress kunnen komen, ik en beide mijn paarden zijn daar een groot voorbeeld van hoor.
Sterker nog; als ik erg gestrest ben, staat mijn grote paard ook bijna direct weer aan de omeprazol, zo sensibel is die op mij, dat is gewoon eng af en toe...

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:20

Focussed schreef:
Kaat1 schreef:
Mijn Shetlander (15) was de laatste tijd te schraal en had deze week last van diarree. De dierenarts heeft preventief Sandoil voorgeschreven en tegelijk bloed afgenomen om diverse andere zaken uit te sluiten. Ook heeft ze meteen voorgesteld op Cushing te testen omdat ik aangaf dat de pony altijd veel drinkt. De pony ziet er verder prima uit, alleen wat te schraal dus, eet prima, is fit en heeft verder geen Cushing verschijnselen.
Nu heb ik vandaag de uitslag gekregen en volgens de DA mag de ACTH waarde max. 12 zijn en bij mijn pony was het 21. Ze heeft geadviseerd om te beginnen met medicijnen, te beginnen met 0,5 pil per dag. Nu heb ik zoveel mogelijk gelezen in dit topic (maar alles was iets te veel..) en ik kom vooral veel hogere waardes tegen.
Ik weet zeer weinig van Cushing, maar ik zou graag eens de mening horen van mensen met meer ervaring. Lijkt het jullie idd verstandig om met deze waarde te beginnen met medicijnen?

Weet je in welke eenheid gemeten is? Staat er pmol/L of pg/ml? 12 pmol is namelijk nogal een andere uitslag dan 12 pg.

Morgen komt de veearts langs met medicijnen en vraag ik het haar. Ik heb haar nu alleen nog telefonisch gesproken over de uitslag en toen noemde ze de waarde 21, maar waarin het is uitgedrukt weet ik nog niet...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:21

Mijn beestje heeft trouwens niet veel symptomen. Hij is wel gevoelig voor hb, snel te dik en momenteel lusteloos maar zit verder goed in zijn vacht. Soms last met verharen, maar meestal wordt ie toch geschoren. Uit de test kwam wel een duidelijke waarde namelijk 148. Dus volgens mn DA geen twijfelgeval..

Hij had ook wat te kort aan zink en selenium dus daar moest ik een (simpel) supplementje voor zoeken. Ook kwam een worminfectie naar voren uit de bloed test (ondanks mestonderzoek laatst).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:25

Hevonen schreef:
Ik vraag me toch af of er geen 'uitlokker' is, bijvoorbeeld een bepaald virus of bacterie in combinatie met een bepaalde gevoeligheid ervoor. Zo dachten ze ook tot voor een paar jaar dat maagzweren door stress kwamen, dat bleek toch door een bacterie te komen.

Dat is niet juist: een maagzweer kan zowel door stress, verkeerde of onregelmatige voeding( te lange periodes tussen voedingsbeurten) als ook door een bepaalde bacterie ontstaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:27

ohjajoh6 schreef:
Sorry maar dat ben ik wat die maagzweren betreft toch echt niet met je eens hoor! Op zeker dat die door stress kunnen komen, ik en beide mijn paarden zijn daar een groot voorbeeld van hoor.
Sterker nog; als ik erg gestrest ben, staat mijn grote paard ook bijna direct weer aan de omeprazol, zo sensibel is die op mij, dat is gewoon eng af en toe...

Dat gaat je veel geld kosten als je telkens Omeprazol moet geven... Ekyguard van Audevard is goedkoper en net zo goed!
https://www.dierapotheker.nl/product/15 ... vard-24-kg

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:51

Hevonen schreef:

Voor mij is het zelfs mijn 3e pony van de 4 (4e is als veulen verkocht) met cushing en hb.
Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat ik fout wat doe, mijn dierenarts noemt het: heel veel pech.
Als er misschien wat meer onderzoek komt in die richting zal daar best iets uit kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:06

Jesito, praat jezelf dat aub niet aan hoor, mij hebben ze in het verleden ook zo gek gemaakt: werd beschuldigd van het hebben van munchhausen by proxy en wert ik niet wat nog meer, door zgn "paardenkenners" .

Ik geef tegenwoordig mijn eigen mensen voorraad omeprazol , jp, in samenspraak met DA en dat werkt super moet ik zeggen, houd alleen niets meer over voor mezelf , maar daar moet ik maar mee leren leven...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:10

Je kunt ook omeprazol voor paarden bestellen bij Abler. Kost omgerekend een euro per dag.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:11

Ik denk ook dat je na de eerste sneller ga testen ipv een pony jaren door te laten lopen en te denken dat hij 'gewoon oud' word of dat hij gewoon zo is.
En daarbij een stukje pech.

Je moest eens weten hoe ik er doorheen zat toen ik 4 pony's bevangen had staan (tegelijk, en samen met de VA kreeg ik ze niet fit....) die alle 4 niets te dik waren, weinig gras kregen en voldoende beweging.
Terwijl ik iedereen altijd aan het waarschuwen ben bij dikke pony's, pony's die IR lijken, pony's met rare vachten enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:44

Weet ik focussed en dat is ook best spul, dat van abler ( heeft mist hier op bokt mij ooit al eens zo ontzettend mee uit d'r brand geholpen), maar is wel weer 200 euro wat je in keer kwijt bent en met maar een WAO uitkering , telt echt iedere cent die ik besparen kan. Heb nu ook echt een toffe DA, die denkt wel zo ontzettend goed met je mee...

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 12:53

Het is mij ook opgevallen dat er wel heel veel jongere shetlanders zijn onder de nieuwe gevallen. Hopelijk komt er meer informatie uit de enorme berg gegevens die ze via die gratis acth testen verkrijgen. En misschien moet het shetlandstamboek maar eens een prikmiddag organiseren: alle shetten een gratis test!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 13:21

Ik denk idd dat onderzoek daarin wel op z'n plaats is

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:48

Wat schrikken de jonge shetters met cushing.

Heb nog overleg gehad met mijn eigen da. Hij wou wouter graag nog in oktober testen (hij moest nog even kijken tot wanneer ze gratis waren om te kijken of het echt cushing is ivb de lage waarde) maar ik heb hem vorige maand geschoren en nu zit er alweer te veel haar aan :+ . Wintervacht aanmaken kan bijna niet omdat hij die amper is verloren en vorige keer kon ik hem ook na 3 maand scheren. (ter vergelijking scheer hem zon 9 jaar en dan altijd maar 1x in het jaar) Ik scheer altijd zijn benen op en ook dit gaat veel sneller dan normaal.

Morgen nog even overleggen of hij nog een keer wil testen en dan starten met medicatie of nu starten met medicatie (weet dat jullie zeggen zo snel mogelijk starten maar buiten de vacht om zijn er geen symptomen)

Maar hoe hebben jullie dat gedaan met de arbeid tijdens de medicatie opbouwen? Omdat mijn paard nog 5x in de week wordt getraind. Natuurlijk is dit afhankelijk hoe hij gaat reageren maar beweging lijkt mij niet slecht.

En wil jullie bedanken voor advies verschillende dierenartsen te bellen ivb de prijs. Het variereert hier per tablet van 1.74 tot 2.10. En de praktijk waar ze ze verkopen voor 1.74 geeft ze af in strippen van 10 dus hoef ik niet direct een groot bedrag te betalen. (heb ook één gevonden voor 1.60 maar moet dan gelijk 256 tabletten afnemen dan kan ik er wel in gaan handelen :o )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 18:28

@ wouterpaard, wat training betreft zou je toch echt moeten kijken hoe jouw paard reageert op de medicijnen. Sommige paarden kunnen zich echt heel naar gaan voelen tijdens het opbouwen, die kun je dan beter laten staan. (uiteraard wel vrije beweging geven) Andere paarden hebben nergens last van, dus die zou je gewoon kunnen rijden.

Mijn paard kreeg dikke benen, kreeg meer last van zijn artrose (kreupel), keerde in zichzelf, wilde niet eten en stond soms gewoon te shaken in zijn stal. Nou was hij al jaren met pensioen, maar je snapt dat je met zulke bijwerkingen het rijden even laat voor wat het is. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:54

Gister begonnen met de prascend en mocht voor mijn shet beginnen met 1/4 per dag.
Nou weet ik dat dat best royaal is om mee te beginnen.
Maar echt handig verdelen is het niet zo'n pilletje.
Eerst maar eens door de helft en dan uit zo'n helft wilde ik nog 3 stukjes krijgen.
Toen verkruimelde het pilletje.
Gister een kruimel en vandaag een kruimel en zo iedere dag een grotere kruimel.
Kijken hoe dit gaat, tot nu toe niks geks.
Liever een beetje voorzichtig met opbouwen.
Over pilletjes delen kan ik best nog wat tips gebruiken want ik zal dadelijk toch een beetje fatsoenlijke stukjes moeten gaan krijgen.
Ook met dat pillen snei ding lukt het niet goed.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 22:52

Ik had een groot paard, dus ben niet kleiner gegaan dan 1/4 pil. Ik sneed ze door met een scherp (nieuw) aardappelschilmesje op het aanrecht. De eventuele kruimels depte ik op een stukje brood waar ik ook de rest van de pil in stopte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:04

Ik heb zo'n pillensplittertje erbij gekregen en hier zit een heel scherp mesje in.
Maar eens gaan oefenen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:22

Die heb ik ook sinds kort jesito, en hoe kleiner het tabletje moet worden hoe eerder het gewoon verkruimd, dat is zo met splittertje of met scherp mesje en aangezien het weggooien van het kruim ook doodzonde is, kun je toch doen wat jessix zei en de kruimels op een stukje boterham plakken?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 07:36

Jaja, ik ben nu ook kruimels aan het voeren, die mik ik in zijn slobbertje.
Hij eet drie tamelijke grote pillen magnesium zo in de slobber mee op dus die kruimel is ook zo weg.
Leg m gewoon midden op de slobber daar pakt die de eerste hap dan weet ik zeker dat ie weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:05

Hahaha, ze zijn ook echt allemaal hetzelfde die kleintjes...
Ik moest gisteren toch echt met een schaamtevolle glimlach toegeven, dat MiniMe echt wel een kind van mij en Lona had kunnen zijn (bij wijze van dan he) met haar voorliefde voor dope; Ben altijd al een beetje jaloers op de gratis "Fix" van Lona (luchtzuigen) en noem haar dan ook altijd Junkie XL, maar de gretigheid waarmee MiniMe haar Buut echt oplikt (want het is meer poeder dan die 3 kruimels dieetmuesli die eronder ligt) sprak echt boekdelen...
Kreeg gewoon de neiging om het ook maar eens te proberen... :o :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 08:29

Hihi, die van mij hebben dat met de metacam, ik kan niet veilig met m'n paarse spuitje de paddock in stappen :') . Het is beter om de pony die wat mankeert er uit te halen en dan te geven.

M'n boterhammen met pillen zijn veiliger, daarmee kan ik wel zo naar binnen en heb ik alleen 1 van de jonkies die soms ook wel wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 09:00

:D Dennis! En toch is MiniMe normaliter echt niet van de poedertjes enzo, magnesium moet ik echt goed mixen altijd anders vreet ze er gewoon omheen, dat was ook echt de hoofdreden dat ik de balancer in brokvorm heb genomen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:29

Voor de mensen die moeite hebben de pil te delen: je kunt ook een papier door midden vouwen, de verpulverde pil op de vouw leggen dan in een streep in de vouw schudden. dan met een mesje de streep poeder in de gewenste hoeveelheid delen en per poederdeel in een papiertje vouwen voor later gebruik.
Dit doen we ook met buut voor de kleine paardjes.
wel goed egaal verpulveren en gelijkmatig in de vouw een streep poeder maken!
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.