Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Kaat1 schreef:Mijn Shetlander (15) was de laatste tijd te schraal en had deze week last van diarree. De dierenarts heeft preventief Sandoil voorgeschreven en tegelijk bloed afgenomen om diverse andere zaken uit te sluiten. Ook heeft ze meteen voorgesteld op Cushing te testen omdat ik aangaf dat de pony altijd veel drinkt. De pony ziet er verder prima uit, alleen wat te schraal dus, eet prima, is fit en heeft verder geen Cushing verschijnselen.
Nu heb ik vandaag de uitslag gekregen en volgens de DA mag de ACTH waarde max. 12 zijn en bij mijn pony was het 21. Ze heeft geadviseerd om te beginnen met medicijnen, te beginnen met 0,5 pil per dag. Nu heb ik zoveel mogelijk gelezen in dit topic (maar alles was iets te veel..) en ik kom vooral veel hogere waardes tegen.
Ik weet zeer weinig van Cushing, maar ik zou graag eens de mening horen van mensen met meer ervaring. Lijkt het jullie idd verstandig om met deze waarde te beginnen met medicijnen?
Weet je in welke eenheid gemeten is? Staat er pmol/L of pg/ml? 12 pmol is namelijk nogal een andere uitslag dan 12 pg.
Hevonen schreef:Ik vraag me toch af of er geen 'uitlokker' is, bijvoorbeeld een bepaald virus of bacterie in combinatie met een bepaalde gevoeligheid ervoor. Zo dachten ze ook tot voor een paar jaar dat maagzweren door stress kwamen, dat bleek toch door een bacterie te komen.
ohjajoh6 schreef:Sorry maar dat ben ik wat die maagzweren betreft toch echt niet met je eens hoor! Op zeker dat die door stress kunnen komen, ik en beide mijn paarden zijn daar een groot voorbeeld van hoor.
Sterker nog; als ik erg gestrest ben, staat mijn grote paard ook bijna direct weer aan de omeprazol, zo sensibel is die op mij, dat is gewoon eng af en toe...
Hevonen schreef:Ik vraag me toch af of er geen 'uitlokker' is, bijvoorbeeld een bepaald virus of bacterie in combinatie met een bepaalde gevoeligheid ervoor. Zo dachten ze ook tot voor een paar jaar dat maagzweren door stress kwamen, dat bleek toch door een bacterie te komen.