[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kevje06

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:55

Onze bejaarde opa d pony werd belaagd door zijn vrienden en heb ik apart moeten zetten want ze bleven jagen, vonden hem blijkbaar heel gek in zijn nieuwe jurk

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 15:58

Heb zelf nog niet eerder meegemaakt dat mijn eczemer raar aangekeken werd.. en hij heeft zo ongeveer elk soort eczeemdeken al gehad. Bij ons staan meerdere paarden met eczeemdekens en ook door het jaar heen vaak met dekens op (winter/regendekens) dus denk dat de paarden onderling wel wat gewend zijn bij ons :)
Hoor het wel vaker, maar bij mijn eczemer is er nooit anders gedaan door de deken, ook niet op de vorige stal waar hij in een kudde 24/7 buiten stond. Hij stond wel vrij laag in rang, maar dat kwam daar niet door.. Dat heeft ie gewoon altijd gehad hihi, is niet zo'n baasje.. Maar hij heeft Gelukkig nooit last met soortgenoten gehad door zijn deken.. Echt balen als dat gebeurt :(

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:00

HelmerG schreef:
Ja ik zelf geloof er niet zo in, want bij de een werkt het wel volgens velen maar ik heb er zelf, naar meerdere ervaringen gehoord te hebben, geen mening over gevormd van 'ja dat werkt echt goed tegen vliegen enzo'.. Wat ik begrepen heb, correct me if i'm wrong, wordt toch ook wel afgeraden om dagelijks knoflook bij te voeren en dan voornamelijk voor langere periodes.. In ieder geval heb ik zoiets van het liefst zo min mogelijk dingen gaan geven/voeren aan je paard als je niet weet of het wel echt helpt, proberen kun je natuurlijk altijd als je dat wilt hoor :) Maar ik houd het liever zo 'simpel' mogelijk en geef dan ook alleen maar zijn eczem-muesli van Marstall en verder niks. Daarbij is het nog maar de vraag of het tegen die bepaalde mugjes helpt, want die krengen laten zich normaal nergens door tegenhouden, alleen door de dekens hihi :P
Denk dat anders iedereen wel knoflook zou voeren voor hun paard.. Maar goed, de meningen zijn hier erg over verdeelt. Ik geloof er niet in, er zijn vast genoeg mensen wat wel vinden dat het werkt

Oké bedankt, ik denk er eigenlijk toch maar op terug te komen en geen knoflook meer te gaan voeren, omdat zoals je zei het niet gezond blijkt te zijn en ik idd niet zeker weet of het überhaupt wel werkt..

unihvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:35

ik gebruik de sweet itch hoody van rambo en soms pleisterspray op de gevoelige plekken als ik op wedstrijd ben als bescherming! de deken ligt bijna het hele jaar op mijn paard ook met hitte dagen

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:49

Is een netstof dus knutten kunnen daar doorheen..

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 18:50

kevje06 schreef:
Onze bejaarde opa d pony werd belaagd door zijn vrienden en heb ik apart moeten zetten want ze bleven jagen, vonden hem blijkbaar heel gek in zijn nieuwe jurk

Hier is mijn pony ook door meerdere paarden overal heen gejaagd, omdat hij een blauwe eczeemdeken om had.
Uiteindelijk ook apart moeten zetten. Toen hij zijn deken weer af had was er niks meer aan de hand :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 20:31

kan iemand mij helpen met een exzeemdeken dat echt stevig is (mijn paard krijgt ze wel altijd stuk)
mag een link naar ruitershop zijn ;) maar moet naar belgie kunnen versturen ;)
max. prijs 200€

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:06

Al een paar dagen heerlijk weer maar paardje is nog steeds jeuk vrij ! Alleen in de staart zie ik wat kale plekjes dus dat meteen behandeld met derfen.

Kan iemand nog iets aanvullen op mijn dekenloze schema:
- voer enkel pavo care 4 life en wat worteltjes
- zoutblok die ophangt
- dagelijkse weidegang na en voor zonsopgang en ondergang, momenteel op een vrij vette wei ik probeer hem zo snel mogelijk te maaien
- derfen smeren om de paar dagen
- om de 2 weken wassen met teershampoo

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 23:30

chery schreef:
Even een vraagje over bio Ron. Ik lees dat sommige van jullie dat voeren, maar deze is toch ook vij hoog in zetmeel?

Ik ben een paar maanden geleden 2x met Jones naar de kliniek van Eric Laarakker geweest. Ik heb me heel trouw aan hun adviezen gehouden. Twee maal daags de druppeltjes (nu nog steeds) en het smeren met agressieve middeltjes beperken. We begonnen het jeukseizoen vroeger dan de vorige jaren. Maar sinds een week of drie gaat het eigenlijk heel erg goed. Hij heeft af en toe wel wat lichte zwellingen op zijn hoofd of liezen vanwege de knutten, maar hij lijkt er veel minder jeuk van te hebben. Op de kale plekken op zijn hoofd begint weer haar te groeien en geen ontstekingen van het kapotbijten in zijn liezen. Manen en staart hoef ik helemaal niet te smeren. Met lekker weer laat ik hem overdag lekker zonder deken staan. Hij ziet er fantastisch uit.
Ik was ontevreden over het voer wat ik gaf, pavo c4l, en heb gevraagd waar zij met eczemers goede ervaringen hadden. En zo kom ik aan de bio-ron. Ik voer de muesli en spelt. Normaal zetmeelgehalte, maar biologisch en geen rotzooi. http://bio-ron.com/producten/diervoedin ... -info.html

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:01

chalinka schreef:
kan iemand mij helpen met een exzeemdeken dat echt stevig is (mijn paard krijgt ze wel altijd stuk)
max. prijs 200€

RSIH! Is een hele fijne stevige deken :)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:13

chalinka schreef:
max. prijs 200€

ik weet niet wat voor maat je moet hebben maar ik heb er 1 2de hands gekocht en dan had ik eczeemdeken onderdeken plus vliegenkap voor 140 thuis bezorg. zij had maat 205 en had er 2

CAS_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:06

Laten jullie het exceemdeken dag & nacht op?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:07

Ja, snachts zijn er ook mugjes, ook op stal..
Heb de deken 24/7 op behalve tijdens het rijden

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:32

@sammyoo: bedankt voor je antwoord, voer momenteel ook de care4life. Heb de vito ook gvoerd, maar de hoge knoflookgehalte stond me daarin niet echt aan. Paardje schuurt af en toe. ben nu vrij streng qua buiten staan echt alleen ruim, na zonsopgang buiten en smiddags uiterlijk 16 uur weer binnen en dat lijkt vrij goed te gaan.
Wat voor druppels zijn dat die je geeft?
Ik kan hier in de buurt aan bio-ron komen, iemand zei mij ook al hugho te voeren, schijnt ook vrij schoon te zijn? Maar vind dat ook mega duur. Nou maakt mij dat niet uit, want als het goed is, is het goed..... Maar die vind ik ook vrij hoog in zetmeel en suiker.....

Gisteravond heb ik hem heel lang geobserveerd, maar niet 1x gejeukt en hij doet het ook echt wel als ik erbij ben. Dus vannacht zonder deken gelaten(gisteravond wel zijn derfen behandeling gehad!) Ben beniuwd wat is straks aantref.......
Hebben jullie paardjes ook flinke bulten als ze geprikt zijn? Die van mij wel en op dat moment jeuk, maar later zakt dit af. Smeer 2x per week derfen en heb van de week na een jeukaanval zijn staart gewassen met teershampoo. Hij heeft ook een paar kleien plekjes aan het hoofd, maar het vreemde is ook maar aan 1 kant.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:52

chery schreef:
@sammyoo: bedankt voor je antwoord, voer momenteel ook de care4life. Heb de vito ook gvoerd, maar de hoge knoflookgehalte stond me daarin niet echt aan. Paardje schuurt af en toe. ben nu vrij streng qua buiten staan echt alleen ruim, na zonsopgang buiten en smiddags uiterlijk 16 uur weer binnen en dat lijkt vrij goed te gaan.
Wat voor druppels zijn dat die je geeft?
Ik kan hier in de buurt aan bio-ron komen, iemand zei mij ook al hugho te voeren, schijnt ook vrij schoon te zijn? Maar vind dat ook mega duur. Nou maakt mij dat niet uit, want als het goed is, is het goed..... Maar die vind ik ook vrij hoog in zetmeel en suiker.....

Gisteravond heb ik hem heel lang geobserveerd, maar niet 1x gejeukt en hij doet het ook echt wel als ik erbij ben. Dus vannacht zonder deken gelaten(gisteravond wel zijn derfen behandeling gehad!) Ben beniuwd wat is straks aantref.......
Hebben jullie paardjes ook flinke bulten als ze geprikt zijn? Die van mij wel en op dat moment jeuk, maar later zakt dit af. Smeer 2x per week derfen en heb van de week na een jeukaanval zijn staart gewassen met teershampoo. Hij heeft ook een paar kleien plekjes aan het hoofd, maar het vreemde is ook maar aan 1 kant.

Nou niet geschuurd dus na een nacht zonder deken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:08

paardlief is van de regendeken overgegaan op de Rambo sweet itch. Meneer zit nu onder de bulten. |o

Hij heeft 2 hele grote bulten echt op zijn lijf dus onder de deken en dan onder zijn buik een hele rij.

dit heeft hij dus nog nooit gehad. Weer wat nieuws :roll:

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:36

paardendrogist heeft dekens in de aanbieding, 15% korting
ik heb voordeel dat onze shet een ponymaat past dus ben dan goedkoop uit
ga morgen even kijken welke maat in haar oude deken staat en ga dan gelijk een nieuwe/2e bestellen

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:31

Iemand enig idee of je op zomerexzeem kunt testen door bv bloedonderzoek, ivm twijfel over een pony die het heeft of niet (aankoop)?

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:50

Hallo,

Ik heb nu bijna 2 maanden een tinker merrie van 6 jaar oud. Heb haar gekocht met zomerexceem maar had bij de vorige eigenaresse vorige zomer helemaal niet geschuurd. Nu merk ik sinds een paar weken dat ze haar hoofd aan het schuren is precies op de plek van de neusriem. Ik voer haar PAVO Nature's Best na 't rijden en voor de rest best sober.

Kan dit een aanwijzing zijn van Zomer exceem?

Groetjes.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 10:13

Kan ook een reactie op het voer zijn..
Veel paarden reageren heel snel op Pavo (gaan daar dus van schuren)
Heeft ze vorig jaar wel met deken op gestaan ofniet omdat ze niet geschuurd heeft?
Want als ze niet geschuurd heeft vorig jaar bij de oude eigenaar(zonder deken) lijkt het me sterk als het zomereczeem is. Of het kan van het gras komen, weet niet hoe de weidegang momenteel is? Kan combi van gras/voer zijn.. Maar zou zelf eens naar het voer gaan kijken, naar de hoeveelheid eiwitten wat erin zitten en suikers.

Bij ons zijn er bv. ook paarden op stal wat momenteel schuren maar geen eczeem hebben. Is dus puur van de reactie op het gras (zijn nu van winterweides naar zomerweides om aan't gaan waar dus veel gras staat)

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:19

ik heb de deken eraf gehaald 2 dagen terug nog wel gesmeerd met derfen benieuwd hoe ik hem binnenkort aan ga treffen. laat straks mn oude paardje inslapen ga dus even niet naar stal toe komende week of zo

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:08

@norton84:veel sterkte.......

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:54

Ik heb nu de eczeemdeken van primiere er nog opleggen alleen die is wel kapot dus nog opzoek naar een ander. Wie weet wat een sterke eczeemdeken is en niet naar achter schuift. Ik zat zelf te denken aan een OHP Comfort eczeemdeken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 16:59

Update: Shetmerrie Barbie heb ik sedert enkele dagen ook het (nood) regendekentje af gehaald (dacht dat dit wel erg vervelend zou zijn met het stralende weer en ze verhaart nog volop).... geen haar op staart of manen is tot nu toe verrommeld.....ik ben verbijsterd.... staart behandel ik nu helemaal niet (alles ligt nog keurig glad te wezen), manen behandel ik als voorheen... iedere 3 dagen Fenonolf, tussendoor uierzalf kamille/citroen.
Zou het dan toch kunnen...? Ik kijk diverse keren per dag (ze staan enkele meters achter mijn huis/achterraam), maar niets tot nog toe te bespeuren.
Toch juich ik nog niet te vroeg.... de zomer is nog maar net begonnen.