Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:18

kijk en nu doe je zelf mee aan het speculeren, vermoedens kweken : zij doen dat en dat dus er zal vast wel iets meer aan de hand zijn... <<) mensen we kijken teveel tv met zn allen!!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:20

knollentuin schreef:
kijk en nu doe je zelf mee aan het speculeren, vermoedens kweken : zij doen dat en dat dus er zal vast wel iets meer aan de hand zijn... <<) mensen we kijken teveel tv met zn allen!!

Ja, ergens wel. Maar je kan het toch niet helpen als er gezegd wordt dat het elk jaar wel ergens voorkomt en ik het echt nog nooit in het nieuws gehoord heb? Vind het gewoon vreemd :P .

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:22

Ik denk dat ik een nieuw product op de markt ga brengen :-) Een grote plastic zak waarmee je je paard vacuum kunt verpakken :j

Gegarandeerd geen kans op Rhino of op welk virus of bacil dan ook :j

Over eventuele overige neveneffecten heb ik het dan maar even niet, maar ik raad de gebruikers aan alvast van te voren de Rendac te bellen :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:24

nou :)* en nu sla je de spijker op zn kop!!! *\o/* *\o/* het nieuws!! het nieuws!!
lang lev het nieuws, en de social media, jullie zijn dus werkelijk waar in de veronderstelling dat het dit jaar voor t eerst is? [val even van mn stoel van verbazing]

sorry apple die heb ik al jaaaaren :j

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:24

knollentuin schreef:

Weet je knollentuin, wij verschillen duidelijk van mening. Ik geef duidelijk aan dat IK dat denk. Ik kweek helemaal niets!
Jou komt het duidelijk niet uit en je vind het heel vervelend allemaal. Dus iedereen (sorry, bijna iedereen) is hysterisch en panisch. So be it, dat is jou statement. Mijn paard staat hemelsbreed nog geen 20 km van Woubrugge, dus ben ik voorzichtig.
En ja, ik heb alles WEL doorgelezen dus weet ook dat Rhino bijna nooit van buiten komt maar van binnen de stal. En toch ben ik voorzichtig. Mijn ruin is 18 jaar oud en ik hoop nog minimaal 10 jaar van m te genieten.
En mocht er morgen rhino uitbreken op stal, dan hebben we in ieder geval het idee dat we alles hebben gedaan om t te voorkomen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:28

Knollentuin: Oh, ik hoopte daar toch even het gat in de markt gevonden te hebben -O-

Maar inderdaad, Rhino komt al jaren omstreeks deze tijd van het jaar voor. Over het algemeen de verkoudheids en de abortusvariant. De paniek die er nu is is vanwege de neurologische variant.
In tegenstelling tot andere jaren is de neurologische variant op meerdere plaatsen verspreid over Nederland en dat veroorzaakt de paniek (over het algemeen, als het al voor komt, dan is het 1 of 2 bedrijven en dat is het).

En ja, de social media hebben nu als bij-effect dat er grote paniek is terwijl dit niet nodig is.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:32

Apple schreef:
Knollentuin: Oh, ik hoopte daar toch even het gat in de markt gevonden te hebben -O-

Maar inderdaad, Rhino komt al jaren omstreeks deze tijd van het jaar voor. Over het algemeen de verkoudheids en de abortusvariant. De paniek die er nu is is vanwege de neurologische variant.
In tegenstelling tot andere jaren is de neurologische variant op meerdere plaatsen verspreid over Nederland en dat veroorzaakt de paniek (over het algemeen, als het al voor komt, dan is het 1 of 2 bedrijven en dat is het).

En ja, de social media hebben nu als bij-effect dat er grote paniek is terwijl dit niet nodig is.

Dat ben ik helemaal met je eens Apple.
Maar bagatelliseren is ook een vak

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:32

Ben blij dat er nog een aantal mensen zijn die de boel een beetje weten te relativeren en niet mee doen aan die paniekzaaierij!!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:33

knollentuin schreef:
nou :)* en nu sla je de spijker op zn kop!!! *\o/* *\o/* het nieuws!! het nieuws!!
lang lev het nieuws, en de social media, jullie zijn dus werkelijk waar in de veronderstelling dat het dit jaar voor t eerst is? [val even van mn stoel van verbazing]

sorry apple die heb ik al jaaaaren :j

Ik ben niet in de veronderstelling dat het voor het eerst is maar ik heb ook in mijn omgeving nog nooit iemand over Rhino gehoord. Tenminste niet over mogelijke besmettingen etc.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:33

hihi apple, sorry dat ik je milliondollar idee ontgoogel :D
en teddy , nee ik heb nergens last van, ik denk dat de mensen met paniek de meeste last hebben, snap je me?
ik heb een 24 jarig paard staan en die heeft nergens last van nog, hij is gezond dus ik maak me niet druk.
het is by the way al vastgesteld dat de 3 neurologische gevallen onderling te linken zijn ;) dus niks niet zomaar opgedoken,ja bij de een ,maar de andere stonden in direct aanwijsbaar verband, dat had je dus ook kunnen lezen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:35

Bagatelliseren is weer het andere uiterste.

Als je gewoon zelf een beetje nadenkt, met andere woorden, wel gewoon lekker met je paard aan de gang gaat of buiten rijdt, maar niet op bezoek bij andere stallen/andere paarden en al helemaal niet op wedstrijd, dan doe je er al meer dan genoeg aan.

Extra multivitaminen endergelijke is allemaal nergens voor nodig. Dat is slim inspelen van fabrikanten op de ontstane paniek.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:37

Uit de laatste update van De Lingehoeve (http://www.delingehoeve.nl/beheer/uploa ... %20_6_.pdf) :
Citaat:
...In aanvulling op de eerdere update (dd 4 maart 2012) willen we melding maken dat de casus in Woubrugge op 20 februari 2012 op onze kliniek is geweest, die middag is ook een paard uit Heumen aangeboden...

Tot nu toe alle andere paarden op Horsezone vrij van symptomen, nog een paar dagen doorbijten!

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:37

knollentuin schreef:
en teddy , nee ik heb nergens last van, ik denk dat de mensen met paniek de meeste last hebben, snap je me?
ik heb een 24 jarig paard staan en die heeft nergens last van nog, hij is gezond dus ik maak me niet druk.
het is by the way al vastgesteld dat de 3 neurologische gevallen onderling te linken zijn ;) dus niks niet zomaar opgedoken,ja bij de een ,maar de andere stonden in direct aanwijsbaar verband, dat had je dus ook kunnen lezen

Dan heb jij niet goed gelezen. Alle 3 de gevallen zijn te linken.
Ik vermoed dan ook dat de Lingekliniek niet heeft kunnen achterhalen welke paarden er nog meer gestaan hebben OF waar ze zijn heen gegaan

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:38

Nexus schreef:
Uit de laatste update van De Lingehoeve (http://www.delingehoeve.nl/beheer/uploa ... %20_6_.pdf) :
Citaat:
...In aanvulling op de eerdere update (dd 4 maart 2012) willen we melding maken dat de casus in Woubrugge op 20 februari 2012 op onze kliniek is geweest, die middag is ook een paard uit Heumen aangeboden...

Tot nu toe alle andere paarden op Horsezone vrij van symptomen, nog een paar dagen doorbijten!

Super Nexus......nog heel ff.

knollentuin

Teddy321 schreef:
knollentuin schreef:

Dan heb jij niet goed gelezen. Alle 3 de gevallen zijn te linken.
Ik vermoed dan ook dat de Lingekliniek niet heeft kunnen achterhalen welke paarden er nog meer gestaan hebben OF waar ze zijn heen gegaan

dat schrijf ik toch?!
wat voor mij dus weer duidelijk maakt dat begrijpend lezen niet voor niets een examenvak is .. :Y)

enne ik denk dat de administratie van de lingehoeve heus wel bijhoudt wie er wanneer met zijn paard aanwezig is geweest hoor, weer zo een speculatie...
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-03-12 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Teddy321

Apple schreef:
Bagatelliseren is weer het andere uiterste.

Als je gewoon zelf een beetje nadenkt, met andere woorden, wel gewoon lekker met je paard aan de gang gaat of buiten rijdt, maar niet op bezoek bij andere stallen/andere paarden en al helemaal niet op wedstrijd, dan doe je er al meer dan genoeg aan.

Extra multivitaminen endergelijke is allemaal nergens voor nodig. Dat is slim inspelen van fabrikanten op de ontstane paniek.

Psies, zie je wel dat wij er hetzelfde overdenken.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:46

Voorzichtigheid kan nooit kwaad, maar dit jaar lijkt het wel of iedereen elkaar verwijten maakt, omdat er niet voorzichtig genoeg gedaan wordt. Maar wat is voorzichtig genoeg?
Waar komt het allereerste Rhino geval vandaan? Hoe is dit paard eraan gekomen? Heeft iemand het willens en wetens opgehaald uit......?????? Nee, dat is niet zo en dat weet eigenlijk ook iedereen.

Het is wel zo dat door de moderne media en de reikwijdte daarvan een gerucht binnen een aantal berichten als waarheid wordt gezien. Daarbij worden alle Rhino gevallen over 1 kam geschoren of het nu de neurologische, abortus of verkoudheidsvorm is. Tussen deze 3 zit een heel groot verschil in zowel besmettingsgevaar als gevaar voor paarden onderling.

Dit alles wil niet zeggen dat het niet erg is als je paard getroffen wordt door de neurologische vorm en ik wil de betroffenen dan ook veel sterkte wensen, maar reeel gezien is het zo dat dit (maar) op 3 bedrijven in Nederland het geval is. Meer dan genoeg, maar niet erg afwijkend van andere jaren.
De abortusvorm komt elk jaar in meerdere mate voor, maar omdat het voorheen moeilijk was om aan te tonen zijn er veel dode veulens afgevoerd als 'verworpen', zonder dat er naar oorzaken is gezocht. Een dood veulen is al erg genoeg immers.

Doordat een hele mensenmassa zich, via de moderne media, zorgen is gaan maken, moest, in mijn ogen, de KNHS wel actie ondernemen. Met kampioenschappen voor de deur, met deelnemers uit het hele land (waaronder uit de getroffen streken) kun je dan misschien maar beter het zekere voor het onzekere nemen en die wedstrijden uit te stellen.
Jammer genoeg worden zulke maatregelen dan door veel mensen weer gezien als; ze lasten het af, dus er zal wel meer aan de hand zijn...............

Voorzichtigheid is dus prima, maar massahysterie niet echt nodig.
Hier in de omgeving heerst op het ogenblik de bof; voor volwassenen niet echt ongevaarlijk, maar moeten we dan ook maar allemaal thuis blijven, niemand meer ontvangen en ook vooral niet in de auto stappen? Ik probeer, ook in deze, nuchter te blijven en goed op mijzelf en mijn paarden te passen.

Hopelijk gaat, letterlijk en figuurlijk, voor iedereen snel de zon weer schijnen en zijn we voorlopig weer van alle narigheid af!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:47

Josien_ schreef:
stef schreef:
hoezo zou je op een grote stal je paard stil moeten zetten als je het erf niet af mag? Op een grote stal beschik je toch gewoon over 1 of meerdere bakken?

Doel je op mijn reactie?

ja

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 15:54

stef schreef:
Josien_ schreef:

Doel je op mijn reactie?

ja

Ik zei juist dat dat op een grote stal NIET hoeft.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:03

Nexus schreef:
Citaat:

goed zo, gelukkig maar. ik hoop dat jullie voor verdere ellende gespaard blijven :j

julepuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:13

Dribbelkont schreef:
ik heb net pot l-lysine bij dierenarts opgehaald en 500 gram 69,04 om precies te zijn....

Ik heb nog een paar zakken met 500gr. L-lysine 99,9%puur over. Ik had me verrekend, en er ging plotseling een paard naar een andere stal en nu heb ik er zo'n 6 over. Ik wil er dus wel een paar verkopen.Ze hebben mij 29,95 gekost.

Vitamine B6 zit voldoende in het basisvoer en kunnen ze bovendien zelf aanmaken, L-Lysine das een ander verhaal, kunnen ze niet zelf aanmaken en zit er al iets in hun voer, dan moeten ze al bijna een hele zak voer opeten om aan 12 gram te komen.
In mijn basisvoeders zit het iig al helemaal niet.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:15

Weet je knollentuin, ik staak de onsympathieke discussie met jou. Begrijp, ge zien je onderschrift, dat bij jou de inkomsten voor gaan. Ook daar heb ik begrip voor, maar niet voor je onsympathieke manier van discussieren!
I'll rest my case!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:16

Is Aken bevestigd? En abortus of Neuro? kan ik eigenlijk nergens goed terugvinden, weet iemand dat?

(Ja, ik heb alle 274 pagina's gelezen!)

julepuul

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:20

Ja, Aachen is bevestigd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:21

Bonny_CT schreef:
uuhh 200 gram en ze krijgen 4 gram per dag :)

En dat is dus bij lange na niet voldoende om effectief te zijn. Als je mijn eerdere post gelezen had dan zou je weten dat uit wetenschappelijke onderzoeken is gekomen dat ze minstens 27 gram per dag nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 09-03-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt