Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elin2412

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:13

Wat zijn de kosten totaal ong van een scopie?

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:29

Ik ben bij Utrecht geweest en goed geholpen maar Kromme rijnstreek vind ik ook een top kliniek. Was geloof ik iets van €250 kwijt incl. opname

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:07

Ik heb het nagevraagd bij Utrecht vorig jaar en dat zou incl een nachtje blijven €400,- zijn.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:21

Excuses dit ging om een controle scopie/vervolg behandeling, wellicht daarom ander tarief? Overigens heeft paard er maar halve dag gestaan. 12 uur vasten was genoeg.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:23

Ik heb inderdaad ook een aantal klinieken gebeld voor prijsopgave en gaven allemaal zo ongeveer tussen de 400-600 euro aan :j

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:29

Als ik consult erbij optel kom ik ook wel aan €400 maar scopie (heb even beide facturen terug gekeken) zie ik toch echt €300 Max. Maar paard was wel onder behandeling daar ook voor andere zaken, dus wellicht daarom verschil?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 10:31

Ja dat kan wel hoor, ik bedoel ook de 'alles bij elkaar' prijs voor het hele onderzoek incl bijkomende zaken als consult, sedatie, overnachting etc. Puur de scopie 200-300 klopt wel. Maar ze rekenen nergens alleen de scopie haha, komt altijd van alles bij.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 14:07

Bij VCNH was ik inc een nachtje logeren €306 kwijt.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:22

Ik bij de raaphorst 150 voor de scopie en 27 euro voor de sedatie.
Alleen de ulcergold maakte de rekening duur.
Ik heb paard thuis op stal laten vasten met een dichte "bak" om zn mond (wel met gat voor water).

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 18:58

Thuis vasten zie ik zelf niet zo zitten, denk dat hij stront vervelend wordt, hij is gewend om 24/7 ruwvoer te hebben en als alles om hem heen gewoon gevoerd wordt gaat hij dat niet grappig vinden denk ik. En dan met een lege maag en 6 uur niet gedronken te hebben op de trailer... Nee dan voor mijn eigen gemoedsrust maar op de kliniek hoor haha. En zo duur is een overnachting ook niet volgens mij.

Ik ga morgen nog eens rondbellen voor de prijzen want scheelt nogal wat!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 20:53

Mijn paard heeft meer stress van overnachten op een onbekende locatie dus ieder zo zn keuze. De een is niet slechter dan de ander. En drinken mag gewoon trouwens.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 21:14

Maar ik zeg ook helemaal niks over goed of slecht, toch? Of over jouw keuze/manier überhaupt? Ik leg alleen even uit waarom ik hem liever op de kliniek laat vasten :D
Oh oké, ik lees overal dat 6 uur van te voren ook de toegang tot water ontzegd moet worden.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 22:22

Ik hoefde niet speciaal de waterbak uit te zetten. Half uur heenreis en half uur daaromheen was lang zat werd er gezegd. 3x goed kunnen scopen iig

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 16:44

Erica Reijerkerk van de Hofstede in Leusden is een internist en een van de allerfijnste, betrokken en beste veeartsen die ik ooit ben tegengekomen. Ik kan iedereen aanraden om met haar een afspraak te maken. Ze werkt overigens niet full time in Leusden.

Mijn ervaring was overigens een scopie van zowel luchtwegen als slokdarm en ik zag al jaren huizenhoog tegen dat onderzoek op. Erica heeft ons er op zo'n professionele en rustige manier doorheen weten te loodsen dat ik eigenlijk spijt had dat ik het niet gewoon eerder had laten doen :') En dat ondanks er wel degelijk een probleem werd geconstateerd in de slokdarm van mijn paard.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:19

Ik heb nog eens rondgebeld, weet niet wat er mis is gegaan de vorige keer :') maar ik krijg nu overal prijzen van inderdaad rond de €250/300 (incl. sedatie + overnachting) :j

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 20:10

Oef hier weer terugslag. Paard staat ondanks 24/7 buiten in de groep met onbeperkt hooi weer met maagzweren.

Paard is in december gediagnosticeerd met zware maagzweren (klasse 3) en blessure aan de rugbandjes. Controle scopie in februari was helemaal goed, zelfs geen littekens.

Gisteren controle van de rug en ook daar 95% genezing al. Helaas was het klinische beeld wel minderen en had ik zelf ook al 2 weken twijfels ivm afvallen en lusteloosheid in de training. Dierenarts vond hem ook minder ten opzichte van de controles in februari en maart dus besloten om weer te scopen en helaas dus weer zweren.

Geen grote zweren en ditmaal enkel in het klierige gedeelte. Ik ben een beetje out of ideas, paard staat buiten met onbeperkt eten en vrienden en heeft 5 maanden rust gehad.

Uiteraard gaan we weer behandelen maar ik vind het moeilijk hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Hij lijkt heel veel moeite te hebben met wisselingen in de groep. Onlangs zijn 2 paarden verhuist en mogelijk is dat de oorzaak.

Iemand ervaring met iets dergelijks?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:04

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 23:42

Anijs of nexium voeren? Hier gaan de veranderingen beter nu ze de shet als vaste maatje heeft en ik die gewoon overal het voortouw laat nemen.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 06:20

Jullie paarden staan dus allemaal met 1 vast paard? Een van de ideeën is zelf een tweede paard aanschaffen en hem op die manier een “vast maatje” geven.

Staan jullie paarden aan huis? Op pension? ‘S nachts op stal?

Hoe voorkom jij de maagzweren Sorbet? Of behandel je gewoon wanneer nodig?

We gaan ook kijken voor een nieuw huis en overwegen iets ruimer te kopen zodat paard aan huis kan staan. Maar dat was eigenlijk niet het plan en dan gaan we extra investeringen doen voor 1 paard :+

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:01

tirzasarah10 schreef:
Anijs of nexium voeren? Hier gaan de veranderingen beter nu ze de shet als vaste maatje heeft en ik die gewoon overal het voortouw laat nemen.

Nexium is omeprazol dus ga dat niet zo maar bij geven. Het is een medicijn geen supplement!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:04

@biancaaaaa
Bekend probleem inderdaad...… Mijn merrie is in februari volledig van het pad geweest omdat ik mijn pony heb laten inslapen. Ook wisselingen van routine zoals sorbetje omschrijft zorgt voor veel stress. Ik probeer zoveel mogelijk stress te vermijden, maar soms is dat gewoon lastig. Ik heb ze aan huis staan en voorheen stonden ze in de zomer 24/7 op het land en in de winter overdag op het land en 's nachts in de paddock met schuilstallen en onbeperkt ruwvoer. En als het een hele natte winter is dan bleven ze 24/7 op de paddock.

Ik merk dat het in de winter slechter gaat met mijn paard vanwege de overgang naar 's nachts in de paddock. Nu doe ik het hele jaar hetzelfde. Overdag op het land en 's nachts in de paddock. Afgelopen winter heb ik ze helaas een aantal weken niet op het land kunnen zetten vanwege de nattigheid en dat resulteert bij mijn merrie in veel meer luchtzuigen en stereotiep gedrag in de paddock dan normaal.

Als ze overdag het land op gaat doet ze het praktisch niet (of er moet iets op het erf gebeuren, als in hoefsmid, tandarts, hooileverancier terwijl ze in de paddock staan).

Ik heb haar geholpen met Mastic horse deze winter en tot nu toe lijkt dat het enige supplement dat iets voor haar doet.

Ik zit nu zelfs in grote twijfel of ik er nog een paard bij moet nemen. Heb er nu in totaal 2. Merrie is 8 en oude ruin van 23. Als de ruin dood gaat heb ik waarschijnlijk een groot probleem met merrie. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij op dit moment ook wel erg bevalt. En om nu altijd een 3e paard "op voorraad" te hebben vind ik ook nogal wat.

Onze buren hebben 5 shetlanders en in geval van nood, kan ik er daar misschien 1 "lenen".
Op het moment van erge stress (zoals na het inslapen van mijn pony) heb ik haar een maand ondersteunt met Zylkene.

Dit heb ik gedaan nadat ik contact heb gezocht met een gedragstherapeut. Zij is bij mij langs gekomen en daar heb ik goede adviezen en inzichten van gekregen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-20 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:06

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 07:36

biancaaaa schreef:
Jullie paarden staan dus allemaal met 1 vast paard? Een van de ideeën is zelf een tweede paard aanschaffen en hem op die manier een “vast maatje” geven.

Staan jullie paarden aan huis? Op pension? ‘S nachts op stal?

Hoe voorkom jij de maagzweren Sorbet? Of behandel je gewoon wanneer nodig?

We gaan ook kijken voor een nieuw huis en overwegen iets ruimer te kopen zodat paard aan huis kan staan. Maar dat was eigenlijk niet het plan en dan gaan we extra investeringen doen voor 1 paard :+

Deels aan huis deels in 'pension' ze mogen verder op bij een vrouwtje op het land en die voorziet ze van schoon water. Ik merk dat de verandering naar dat land en dus een nieuwe plek een aanslag is en gelijk op haar maag te werken. Volgende keer zou ik dus een week van te voren nexium aan haar geven en daarna nog een week, dan pas afbouwen.
Ik heb nu nog een jaarling in pension staan maar echt NOOIT meer voor mij, er zullen gerust goede stallen tussen zitten maar ik heb ze nog niet gevonden. Mocht je de mogelijkheid hebben zeker investeren voor aan huis. Ik zie het nl zo, je huur een box met faciliteiten en dat geld is iedere maand een x aantal bedrag wat gewoon weg is en waar je paard het blijkbaar niet mee kan worden. Door de 'onrust' heb je extra kosten boven op je stal kosten die dus vast gaan worden omdat je continu het zelfde cirkeltje draai. Bij paarden aan huis is het stuk van jezelf en blijft het zijn waarde houden. Ik snap nooit zo goed dat er gezegd word dat aan huis zoveel duurder is.. Ik heb groot paard(1.70) en een shet die eten 2 grote ronde balen per maand, dat kost 80euro + bodem bedekking 5 euro. De bodem bedekking is erg laag omdat ik eens in de 3 maanden een grote baal riet haal voor 15 euro. Moet ik wel bij zeggen dat ze een uitloopje hebben en behalve plassen/munt plantjes zoeken niks in het riet doen. Net als dat door dat ik niet meer iedere dag heen moet met de fiets of auto ik heel veel tijd en kosten bespaar. Uitmesten kost mij ook minder tijd omdat ik voorheen op een doe het zelf stal stond en dan savonds de andere paarden meepakte.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 08:42

Er wordt hier veel gesproken over nexium, maar dat is toch voor mensen? Werkt dat dan wel bij paarden?

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 09:44

Marsie2 schreef:
Er wordt hier veel gesproken over nexium, maar dat is toch voor mensen? Werkt dat dan wel bij paarden?

Als je terug lees in het topic kan je veel positieve ervaringen er over lezen :D. Het is inderdaad voor mensen maar de werkzame stof is esomeprazol en dat is het 'broertje' van omeprazol wat een stuk duurder is in paarden vorm. Ik volg een buitenlandse fb pagina over maagzweren en daar word het door bijna iedereen gebruikt met goede resultaten. Ik ben er zelf erg tevreden over omdat het goed werkt en de kosten zijn te overzien.