Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ginam schreef:Even een vraag![]()
Ik ben qua rijden/longeren/grondwerk rustig aan het opbouwen met mijn merrie. In mei voor ze ziek werd, heb ik nog een trektocht van 3 dagen gemaakt. Haar conditie was dus goed. Half juni werd ze acuut benauwd waarschijnlijk uitgelokt door pollen.
Toen ze nog een versnelde ademhaling had, deed ik alleen wandelen of 10 min stappen aan longeerlijn na flexineb.
Nu hoest ze niet meer en de controle bronchoscopie vorige week was vrijwel schoon. Dus ik ben meer aan het draven en langere rondjes buiten stappen met vooraf zoutwater vernevelen met de flexineb.
Nu merk ik dat ze soms nog hoest als ze langer heeft gelopen. Ze is dan niet benauwd en heeft tempo er daarna ook nog in.
Ik twijfel alleen beetje of dat dan teken is dat ze nog net teveel heeft gedaan of dat er juist nog wat slijm loskomt. Wat is jullie ervaring met opbouwen? Hoesten jullie paarden nog wel eens?
In de wei en met kort inspannen hoest ze niet meer.
hagelslag schreef:Ginam schreef:Even een vraag![]()
Ik ben qua rijden/longeren/grondwerk rustig aan het opbouwen met mijn merrie. In mei voor ze ziek werd, heb ik nog een trektocht van 3 dagen gemaakt. Haar conditie was dus goed. Half juni werd ze acuut benauwd waarschijnlijk uitgelokt door pollen.
Toen ze nog een versnelde ademhaling had, deed ik alleen wandelen of 10 min stappen aan longeerlijn na flexineb.
Nu hoest ze niet meer en de controle bronchoscopie vorige week was vrijwel schoon. Dus ik ben meer aan het draven en langere rondjes buiten stappen met vooraf zoutwater vernevelen met de flexineb.
Nu merk ik dat ze soms nog hoest als ze langer heeft gelopen. Ze is dan niet benauwd en heeft tempo er daarna ook nog in.
Ik twijfel alleen beetje of dat dan teken is dat ze nog net teveel heeft gedaan of dat er juist nog wat slijm loskomt. Wat is jullie ervaring met opbouwen? Hoesten jullie paarden nog wel eens?
In de wei en met kort inspannen hoest ze niet meer.
Ik ga weer eens in herhaling vallen.
Ik zie de longen van een paard zoals de darmen van een paard.
Door lange rustige beweging komt uiteindelijk alles los en naar buiten.
Dat wat naar buiten komt van binnen in de longen niet meer irriteren.
Indien mogelijk is een uur bewegen of langer goed.
Juist door bijvoorbeeld een uur op buitenrit te gaan met af en toe draf of zelfs galop is goed om de longen schoon te krijgen.
Na inhaleren is een half uur bewegen altijd goed.
Na eet half uur komt het meeste aan slijm eventueel los
nnicolex schreef:Ik merk het inderdaad ook direct dat het weer geregend heeft.. paard gaat (o.a, met dagelijks vernevelen flexineb) best goed ten opzichte van vorig jaar maar zodra het na paar dagen/weken droogte gaat regenen dan begint hij direct te kuchen… twijfel om voor de winter een hals voor de deken erbij te kopen, hebben jullie een idee dat dit extra bescherming biedt voor de luchtwegen?
Isabelle98 schreef:Nee echt een dampbox bij de da.
Zouttherapie is alleen met een flexineb of een soortgelijke toch?
Sandra_H schreef:Isabelle98 schreef:Nee echt een dampbox bij de da.
Zouttherapie is alleen met een flexineb of een soortgelijke toch?
Je hebt de dampbox zoals ze in Utrecht hebben. Of dat bij andere klinieken ook kan weet ik niet. Daar wordt in elk geval echt damp door de box verspreid, paard staat er dan ook echt in de "mist". Daar heb ik geen ervaring mee.
Daarnaast heb je nog de (droog)zouttherapie. Dan staat het paard ook in een box (of trailer), waarin dan droog zout wordt verneveld. Dat zie en voel je niet, maar dat werkt heel goed en voorzover ik weet beter dan de dampbox. En als ik het goed heb ook een stuk goedkoper. De zouttherapie is in principe 10 dagen. Ik kan dat zeker aanraden, maar wij hebben dat in 2018 gedaan, al even geleden dus, en wij hadden toen een introductiekorting. We waren toen net geen 600 euro kwijt, dat was incl 10 dagen stalling/verzorging en naast dagelijks zouttherapie ook elke dag op de vitafloor (gewoon omdat hij er toch was, en om het spa moment compleet te maken). Er zijn hier in het topic wel mensen die er later zijn geweest. Wij waren bij Equisana Stables in Kraggenburg, NO polder. Deze zouttherapie heeft ook een goede invloed op de huid, en wordt dus ook ingezet bij paarden met huidproblemen.
Zout vernevelen met een flexineb is weer iets anders. Die heb ik gekocht toen ons paard anderhalf jaar na de zouttherapie weer wat begon te hoesten. Niet omdat de zouttherapie niet goed was, maar omdat we hem liever niet weer 10 dagen kwijt waren. Het hoesten hebben we toen onder controle gekregen met de flexineb en die gebruiken we nu nog altijd een dag of 4 in de week als onderhoud.