Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:02

@Sammie - bij cushing kunnen paarden ook insuline resistent zijn.

MAAR de meeste paarden hebben daar maar tijdelijk last dat hun suikerhuishouding niet correct werkt doordat de acth /cortisol productie zo hoog is. Zodra ze op medicijnen staan, gaat in de meeste gevallen de suikerhuishouding ook heel snel weer gewoon op orde en zijn er geen suikerziekteachtige problemen of insuline resistentie meer aanwezig. Uitzonderingen daargelaten, maar dit is in de meeste gevallen de regel. Dit betekent in de praktijk dat je in de eerste weken al direct ziet dat ze minder drinken dan ze deden (als ze veel dronken), minder plassen dan voorheen, normaal gaan eten in plaats van zich op het eten storten ;-)
Als jouw paard al last heeft van suikerziekte-achtige problemen dan zou ze nu dus al erg op eten moeten zijn, erg veel drinken en plassen.. Willy had overigens deze verschijnselen al wel maar er werd geen suikerziekte of dat soort zaken geconstateerd in het bloed..

Ongeveer 30 eur zou dan inderdaad 1 mg per dag zijn. Hoe groot en zwaar was je paard ook al weer???

Sammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:03

Bijna 28-jarige merrie van 1.66 hoog. Gewicht is een pure gok, omdat ze broodmager is met een teddyvacht, maar boten voel en zie je duidelijk. 400-500 kg. Als ze normaal gesproken dus 600kg zou wegen. Ze eet juist heel weinig (brokken en luzerne eet ze graag, met kuil heeft ze moeite) en drinken doet ze ook niet overdreven veel. Anders dan dr vacht zie ik niks aan dr. EN dat ze nu heel mager is, maar andere symptomen zie ik niet. (ja wat symptomen die je ook aan ouderdom kan wijten, hoeven zijn keigoed en hard. Nooit koliek op begin vorig jaar milde koliek in het voorjaar na)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:19

Hier wat foto's van Ilse

Anderhalf jaar geleden
Afbeelding

En vanmiddag |(
Foto's zijn niet helemaal goed vergelijkbaar, nu heeft ze een wintervacht, veulen aan de voet en heule vieze staart.
Afbeelding
Maar mijn hart breekt als ik haar zo zie. Nou ja, volgende week weten we meer.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:21

Goed je ziet wel dat er iets niet in de haak is, maar serieus… ik wou dat die van mij er nog zo uit zag! Dan wist ik het wel.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 23-11-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:27

Ik geef paardlief inmiddels 6 maanden pergolide. Mok en rotstraal, helemaal verdwenen!!!
Vacht is lang, maar wel goed van kleur.
Ik heb net een beetje teruggekeken in het topic, en gegoogled, maar kon niet écht een duidelijk antwoord vinden.
Kan iemand me vertellen hoe de acth waarden precies mogen zijn? Ik weet dat ze rond deze tijd hoger mogen liggen, maar ik zou zo graag de precieze referentiewaarden weten, van het hele jaar door.
Wellicht google ik niet goed, maar het lijkt wel of de diverse bronnen, verschillende waarden geven...

In het laboratorium van Liphook Equine Hospital (gebruikmakend van de Immulite
methode), worden de volgende grenswaarden voor ACTH gehanteerd: november-juli:
29 pg/mL; augustus-oktober: 47 pg/mL.
edit, deze gevonden... negeer mijn vraag maar.
Voor mij blijft het met 33 in het voorjaar af-en-toe zo twijfelachtig.
Laatst bijgewerkt door tantesam op 23-11-12 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:33

Op deze pagina staat normaal 9-35. :D

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:35

Sammie schreef:
Op deze pagina staat normaal 9-35. :D

Bedankt Sammie, had net m'n post veranderd, had toch wat gevonden, kijk maar.... daar staat toch weer iets anders :' :?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:42

Zijn dat misschien niet twijfelgeval waardes? Zo van als dat het is zou het of cushing kunnen zijn of het ‘seizoen’?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:53

Sammie schreef:
Goed je ziet wel dat er iets niet in de haak is, maar serieus… ik wou dat die van mij er nog zo uit zag! Dan wist ik het wel.

Sammie, ze is pas 17.......

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:06

Mag ik die opmerking niet maken? Ik zie een merrie waaraan je ziet dat er wat is en dat er daarom onderzocht wordt (op die foto ziet ze er ook niet echt uit als 17), maar die van mij ziet er dus zo absoluut niet uit. Dat is gewoon 20 duizend keer erger. Als je deze merrie op medicijnen zet en jaren mee doorgaat zou ik geen moment over twijfelen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:15

Tuurlijk mag je die opmerking wel maken. Het is niet vervelend bedoeld. Ik weet dat ze nog jaren lekker mee kan als het inderdaad cushing blijkt te zijn en ze krijgt medicatie.
Heel vervelend dat het zo slecht gaat met je paard. Maar een paard van 28 vergelijken met een Haflinger van 17 is een beetje zoals die appels en peren.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:22

Sammie schreef:
Zijn dat misschien niet twijfelgeval waardes? Zo van als dat het is zou het of cushing kunnen zijn of het ‘seizoen’?

Je bedoelt 'mijn stukje'? Ik niet snap niet....

Mijn paard ziet, en zag er ook nog goed uit. Maar o-o wat is ie veranderd, het was een bloedmooi paard, in super mooie sportconditie, en hij werd steeds 'lelijker' hangbuik, iele hals, de rare vacht... Toch, ziet ie er nog prima uit hoor, maar anders, héél anders. Hij is overigens pas 13.

Ik ben , nu alles rustig is, weer helemaal opnieuw begonnen met de training. Rijd nu zo'n 20 min, 3xp/w.
Ik wil dit gaan proberen op te bouwen, en wie weet, volgend jaar zomer heeeel misshien weer eens Z te starten...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:34

Wat voor paardje heb jij Tantesam?
Hij vervelende bij Cushingpaarden is dat je die ribben bovenaan ziet maar onder de buik zit wel vet. Dat krijg je ook niet meer goed volgensmij.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:08

fargo schreef:
Focussed schreef:
Bijna 3 maanden..

Het zou kunnen dat ze wat duf is omdat de dosis haar eigenlijk te veel is. Het is maar een slank poppetje van een paard natuurlijk.. En als ze het hiervoor eigenlijk al goed deed.. Je zou kunnen kijken of ze weer helderder en frisser wordt van 0,5 mg. In principe moet ze na 3 maanden niet meer echt sloom zijn en als ze dat nu wel is, heb ik eerder het gevoel dat dat is omdat ze te veel dan te weinig krijgt. But that's just me.
Hoe is ze er verder aan toe? Eten, drinken, zweten, vacht? Goed toch??

Ja de rest is allemaal heel goed!
Ze is alleen wat chaggo, vooral richting mij... Ze moet de laatste 2 weken weinig van me weten... Denk omdat ik de laatste 2 weken heel weinig tijd heb gehad i.v.m. zware tentamens en dus alleen kwam om de box te mesten, de paddock te mesten en haar medicatie (3 spuiten in de mond) te geven... Dus ik snap best dat ze denkt van: "Heb je haar weer met der spuit en verder doet ze niks leuks met me".
Mijn vader is bijvoorbeeld nu haar grootste vriend.... die doet haar op zaterdag en dan krijgt ze altijd een peertje en een poetsbeurt... En naar hem is ze wel vrolijk.

Ik twijfel echt zo erg ben bang dat ze mis opeens weer heel slecht wordt van de 0,5 ofzo... Haha stom he. B-)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:12

Sammyoo: Jeetje die is aardig uit model inderdaad! Mogelijk ook door de dracht denk ik? Combinatie tussen Cushing en dracht? Sneu om te zien! Dat koppie spreekt ook boekdelen... Hopelijk knapt ze snel op als ze medicatie mag, lastig met het veulen aan de voet!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:15

Sammyoo@Ze heeft wel een beetje een IR nekje.En een hangbuik ,maar dat komt wel vaker voor bij oudere merries die een veulen hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 23:58

geerke schreef:
Sammyoo@Ze heeft wel een beetje een IR nekje.En een hangbuik ,maar dat komt wel vaker voor bij oudere merries die een veulen hebben.

Die hoge harde manekam zag ik ook inderdaad, maar die kan nog weggaan met magnesium en pergolide .. En een echte hangbuik inderdaad.. maar ook veulens gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:00

cynthiar schreef:
Wat voor paardje heb jij Tantesam?
Hij vervelende bij Cushingpaarden is dat je die ribben bovenaan ziet maar onder de buik zit wel vet. Dat krijg je ook niet meer goed volgensmij.

Ik vind wel dat het met pergolide samen met magnesium en in beweging houden dat de vorm van een paard wel heel goed terug kan komen hoor. willy had op het laatst echt geen hangbuik meer en zat eigenlijk super goed in zijn spieren de laatste 2 jaren. Maar wij bleven ook met hem wandelen, longeren en rijden om hem in conditie en in de spieren te krijgen en houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:03

Focussed schreef:
fargo schreef:
quote="Focussed"
Bijna 3 maanden..
/quote

Het zou kunnen dat ze wat duf is omdat de dosis haar eigenlijk te veel is. Het is maar een slank poppetje van een paard natuurlijk.. En als ze het hiervoor eigenlijk al goed deed.. Je zou kunnen kijken of ze weer helderder en frisser wordt van 0,5 mg. In principe moet ze na 3 maanden niet meer echt sloom zijn en als ze dat nu wel is, heb ik eerder het gevoel dat dat is omdat ze te veel dan te weinig krijgt. But that's just me.
Hoe is ze er verder aan toe? Eten, drinken, zweten, vacht? Goed toch??

Ja de rest is allemaal heel goed!
Ze is alleen wat chaggo, vooral richting mij... Ze moet de laatste 2 weken weinig van me weten... Denk omdat ik de laatste 2 weken heel weinig tijd heb gehad i.v.m. zware tentamens en dus alleen kwam om de box te mesten, de paddock te mesten en haar medicatie (3 spuiten in de mond) te geven... Dus ik snap best dat ze denkt van: "Heb je haar weer met der spuit en verder doet ze niks leuks met me".
Mijn vader is bijvoorbeeld nu haar grootste vriend.... die doet haar op zaterdag en dan krijgt ze altijd een peertje en een poetsbeurt... En naar hem is ze wel vrolijk.

Ik twijfel echt zo erg ben bang dat ze mis opeens weer heel slecht wordt van de 0,5 ofzo... Haha stom he. B-)

Kan het me voorstellen hoor, anders kijk je het nog even aan? En probeer haar ook andere leuke aandacht te geven inderdaad.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:04

Illo heeft ook niet echt een hangbuik, maar de ribben blijf je zien ondanks hij niet mager is.
Afbeelding
Zo is hij momenteel, op deze foto zie je alleen de ribben weer niet, maar in het echt zie je ze wel.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 00:05

Zijn manenkam is wel weer recht geworden.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:28

Bij mijn Shamrock is sinds vandaag ook cushing vastgesteld ;(

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 14:30

Sammie schreef:
Jannepauli schreef:
Als het inderdaad het ACTH is, dan zit je paardje aardig boven de normaalwaarden, zeker geen twijfelgeval. Toch is het inslulinecijfer ook wel van belang omdat daar evt aan gekoppeld kan worden dat het paard eveneens Insuline Resistent is.

Wat heeft je DA nu geadviseerd?

Hij had dat nog niet binnen, mocht dat erg veranderend/anders zijn laat ie het weten. (maar wat jij zegt heeft hij niet heel duidelijk gezegd) of ik bel zelf even. Als ze niet op medicijnen zou gaan dan zou het met een half jaar tot een jaar over zijn. Met medicijnen zou opbouwen zijn en dan over een (1-3 maanden) tijdje weer die waardes meten om te kijken of het gedaald is. Hij heeft niet gezegd hoeveel mg (of ik heb het gewoon domweg niet onthouden), maar wel een bedrag gezegd. Wat overigs nog wel gekoppeld was aan de humane versie nog. Zou 30 euro per maand zijn. Maar als ik zo terug reken zou dat 1mg zijn al?

Wat zou het grootste probleem zijn als de resistentie al hoog/laag is?

Humane versie kost 0.40 ct. per mg. Per maand is dat : 30 x 0,40 = 12.00 euro.
Prascend (de geregistreerde versie) kost nu 1.95 ct per mg. Per maand is dat : 1.95 x 30 = 58,50 (!) euro.
De dosering van 1 mg. kan je uit het door jouw genoemde bedrag niet direct opmaken dus.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:18

@Eiber dat kun je wel degelijk opmaken uit dat bedrag want voorheen was het via de Da vaak 1 euro per pil, dus als je het via de groothandel en DA kreeg en niet via de apotheek. Nu wordt dat dus 1,95 of iets dergelijks maar voorheen was het ongeveer 1 euro als je de pergolide echt bij de DA haalde ..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 18:24

dookia schreef:
Bij mijn Shamrock is sinds vandaag ook cushing vastgesteld ;(

wat vervelend :(:) hopelijk knapt hij op van medicijnen!

Cynthiar@Illo ziet er strak uit hoor!Mooi!!!