[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:54

FCSA schreef:
Die van jullie ook zoveel last vandaag met die wind..?

Nee juist niet, hij kon juist lekker grazen vandaag!

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 22:15

Zned was 'raar' vandaag, behoorlijk onrustig en gestresst, maar ik heb 'm erdoor kunnen krijgen, joepie! helemaal weggezakt in ontspanning, nét geen gaap maar wel slaapoogies dus voor mij goed genoeg. wilde 'm ook niet wegzetten voor hij een beetje tot rust kwam. wat hem precies dwarszat weet ik eigenlijk niet, hij had sowieso behoorlijk jeuk van het verharen, plus onrustig weer en er stond een héule grote tent op het erf voor een feestje, misschien was het dat...

in ieder geval geen headshaking, ook niet toen we in de zon aan het longeren waren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:44

appie had vrijdag ook minder last.

wil iedereen eens opletten hoe het zit met wind?
dus niet de zon of de temperatuur,maar de windkracht of die ook invloed heeft

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:49

is goed. ik heb er tot dusver weinig van gemerkt, behalve dat Zned vaak ietsje meer gespannen is met onrustig weer, maar da's minimaal en staat los van de HS. harde wind heeft hem tot nu toe niet getriggerd, maar ik zal eens opletten of daarin een patroon te ontdekken is.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:52

Gisteren waaide het goed hard. Paard heeft nergens last van gehad.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 08:54

Wind en warmte zijn bij de mijne de heftigste triggers.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:08

Normaal reageert die van mij weleens op wind. Maar eigenlijk schudt ze nu helemaal niet.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:14

Bij die van mij was het voornamelijk licht. Weet je dat ik overigens best veel headshakers zie? Bij mij op stal al sowieso 2. De eigenaren erkennen het niet of accepteren het. Volgens mij komt het echt veel meer voor dan wij denken. Weliswaar niet in hele erge mate maar toch, goed is het niet...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:15

Wind met een zonnetje en warmere temperaturen dam schudt die van mij wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:21

ik heb het artikel dat ellepel twee pagina's terug postte helemaal doorgespit, maar er zijn er inderdaad best wel veel die het doen. als ik het zo lees betreffen de onderzoeken ook wel behoorlijk wat paarden. ik vind het wel een prettig idee dat er in ieder geval dergelijk onderzoek naar is.

bij ons op stal hebben we nu 20 paarden, mijn Zned doet het dus en Mone (haflinger) ook, in lichte mate. zij staan niet op hetzelfde land en krijgen ook verschillend voer. wat wel overeen lijkt te komen zijn de dagen/ momenten waarop ze het laten zien, sowieso hetzelfde seizoen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 09:30

henny_w schreef:
Een van mijn paarden is ook jarenlang een headshaker geweest.
Het begon rond zijn 5e jaar. Vooral zodra er kleine vliegjes in de lucht hingen. Zeg maar vanaf begin maart tot november.
Of hij nou los in de wei liep, onder het zadel of aangespannen. Hij was constant aan het gooien met hals en hoofd. Een neusriem met een aantal leren veters eraan scheelde een heel stuk.
Maar eigenlijk bleek er achteraf iets heel anders aan de hand te zijn. De vliegjes waren gewoon een extra trigger voor het schudden.
Na een aantal jaren kwam een fysiotherapeut er achter dat de atlas licht verschoven stond.
De atlas zit net achter de oren. Zeg maar op de plek waar het halster zit. De fysiotherapeute vertelde dat dat wel veel meer voorkwam bij paarden. Vaak gebeurt het al dat ze als veulen of jong paard een keertje in het halster gaan hangen. De wervels zijn dan nog heel makkelijk verplaatsbaar.
Inderdaad heeft ons paard als veulen een keer een flinke ruk aan het halster gegeven omdat hij ergens ontzettend van schrok tijdens slecht weer. Het halster bleef heel maar waarschijnlijk is toen de atlas al verdraaid.
Na 1 behandeling van de fysiotherapeute en het verder zelf bijhouden met masseren was het headshaken binnen een week over. Hij heeft het nooit weer gedaan.

Groetjes, Henny

interessant ook dit, zeker ook met wat navaja doet. weet niet of iedereen dit gelezen had, kwam het tegen op de eerste pagina.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 11:57

Ik heb al eens eerder in het topic gereageerd, mijn paard reageert in mei/juni zodra alles begint te bloeien.. en dan staat ze ook wel met dikke ogen..

Vorig jaar in mei is mijn paard met rijden opeens heftig gaan schudden, met name rechtsom, als ik de linkerteugel gebruikte om te begrenzen; linkeroor plat in haar nek en hierbij boog ze haar hals helemaal af naar rechts en schudden met het hoofd.. Ik dacht in eerste instantie dat er iets in haar oor zat, dus ik sprong eraf en toen bleek dat ik niet aan het bit mocht zitten..
Toen direct de tandarts geraadpleegd, deze was toen ook al in januari geweest, en deze kwam nu weer langs.. Niks te zien volgens hem. Destijds was mijn paard geblesseerd en heb ik ook eigenlijk niet gereden, dus even zo gelaten. Maar telkens als ik haar hoofdstel in deed reageerde ze heftig. Schudden en geirriteerd zijn.. In november vorig jaar toch door een andere tandarts na laten kijken (Christie Dreessen), deze heeft haar gebit uitgebalanceert... Hierna waren de klachten nog niet over.. wat ze al die tijd ook met het eten deed was ´schrikken´ als ze in haar voerbak aan het eten was.. Dan schoot ze met haar hoofd uit de voerbak en snurkte ze wat en leek het wel alsof ze er niet echt meer in durfde. Heb het toen eens gefilmd.
We mochten weer wat opbouwen met rijden, ging best aardig, echter was het zodra wij rechtsom gingen, ze heftig aan het kopschudden was, haar hals naar rechts boog en linkeroor plat deed. De fysio gooide het op ´spierpijn´ of het oprekken van de spieren, wat ik niet geloofde, want vorig jaar mei was het al begonnen. De jaren daarvoor heeft ze het met rijden nooit gehad!!
Ook bleef mijn paard maar laag in haar ´weerstand´, steeds leucocyten van 3.9.. 4.3.. Terwijl het bij een gezond paard van 8 1/2 jaar dit tussen de 6 en de 8 moet zijn.. Vorig jaar heb ik haar ook niet kunnen enten vanwege een virus, hierna is ze steeds wat rillerig geweest.

Ik ben vorige week woensdag naar Eric Laarakker geweest om uit te laten zoeken waar de klachten van mijn paard vandaan komen. Tomas Nespor heeft eerst mijn paard doorgemeten en hierna Eric zelf en beide kwamen tot de conclusie dat er in het gezicht van mijn paard een probleem speelt, eerst werd er gedacht wellicht een ontsteking van een wortelholte (geloof ik), maar bij doormeten kregen ze dit niet door. Wolin blijkt een aangezichtszenuwontsteking te hebben oftewel Trigeminus neuralgie, aldus Eric. Nu had ik hier al wel een vermoeden naar, ik heb het een en ander opgezocht en uitgezocht. Waarschijnlijk veroorzaakt door een hele hoop herpesvirussen, wat verklaard waarom ze steeds laag zit in haar leucocyten en beter in haar vel zat na een maand L-Lysine & B6 (van De Groene Os).. Wolin is lokaal ingespoten met Traumeel en de componenten waar ze op reageert, gemengd met wat eigen bloed. Hebben we druppels mee, wat voor haar samengesteld is (Efipain) en moet dit twee maal daags geven. Eenmaal daags Acu Cream van Phytonics op de door Eric aangewezen plaats, met een beetje Efipain gemengd. Ze mag nu een week niks doen, a.s. woe mogen we er in principe bitloos weer op, week later contact opnemen en over een maand terug naar Den Hoek. Wolin begon ontspannen daar, maar later was ze heftig, zeker op de magnetendeken reageerde ze heftig. Voor het laden heeft Eric haar iets oraal gegeven voor de stress, want het was een enorme omslag van voor en na de magnetendeken..
Vind dat ze nu niet heel lekker in haar vel zin, ze is iets heftig aan het schudden als ik haar inhoudt (druk op het halster) en reageert wat kribbiger.. Ik weet dat de reactie altijd eerst heftiger kan zijn, voor het minder wordt.

Wie heeft er ook een paard waar deze aandoening bij werd geconstateerd? Eric kon mij niet vertellen of dit beter zou worden, overging etc.. Het is nu aankijken.. Vind dat erg rot te horen hebben gekregen.. En hoe hebben jullie behandelt of behandelen nog om dit over te laten gaan/minder te laten worden?

Trigeminus neuralgie (de vijfde zenuw die geirriteerd is) is bij mensen een alombekende aandoening, maar bij paarden nog niet erkend.. De symptomen c.q. klachten zijn hetzelfde en ik kan me voorstellen hoe mijn paard zich moet voelen/hebben gevoeld ;( ..

Over een maand kijken ze verder naar haar..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:01

Lotte, kijk eens in mijn profiel.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:09

Je krijgt PB van mij Navaja! :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:43

WolinLotte, daar ben je mooi klaar mee. Maar volgens mij heeft iedere HS die last heeft van zijn aangezichtszenuw een ontstoken zenuw anders zouden ze niet schudden.
Het eerste wat in mij opkomt is, wordt de oorzaak behandeld, dus het Herpesvirus(sen)? Ik weet dat mijn therapeute bijv. de virussen, bacteriën, schimmels rechtsstreeks behandeld en hij dat niet doet.
Om een voorbeeld te geven. Als je bij hem komt en er wordt een schimmel geconstateerd zou hij je bijv. parasietencompositum meegeven. Mijn therapeute behandeld de schimmels zelf. Net zoals bijv. een DA je er AB voor zou geven.
Dat je paard nu heftig schudt is niet zo gek. Die zenuw zal nog meer geprikkeld zijn na het onderzoek/behandeling. Een druk van een halster kan dit al veroorzaken als de zenuw ontstoken is. Bitloos rijden zou ik zeker niet aanraden wanneer dit hoofdstel druk veroorzaakt op de zenuw of in de buurt daar van.
Houd je paard goed in de gaten en vertrouw je het niet, meteen aan de bel trekken.

Sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:47

wolinlotte,als ik het goed begrijp heeft jouw paard dus ook last van de trigemenus zenuw,en dat is bij haast alle headshakers zo :j
staat ook in het stuk van knottenbelt,weet niet of je de vorige pagina's geleen hebt?
toen hadden we het er al steeds over,alleen het laten stellen van de diagnose is nog wel een puzzeltje denk ik.
hoe heeft eric dat gemeten?

l-lysine word wel aangeraden bij herpes virus,ik let er bij appie op dat er voldoende in zijn voeding zit
Laatst bijgewerkt door ellepel op 01-04-12 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:52

De aangezichtszenuw heeft een eigen frequentie op de lecherantenne Ellepel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 12:54

ach ja natuurlijk,had ik ook wel kunnen weten dat het op die manier was vastgesteld. :)
ik vraag me eigenlijk dan meteen af hoe een reguliere arts het vast zou stellen?
ik heb ooit eens iemand met een lecher bij appie gehad, en bij hem was toen het maagdarmstelsel een grote boosdoener van alle disbalans in zijn lichaam :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:01

ellepel schreef:
ach ja natuurlijk,had ik ook wel kunnen weten dat het op die manier was vastgesteld. :)
ik vraag me eigenlijk dan meteen af hoe een reguliere arts het vast zou stellen?
ik heb ooit eens iemand met een lecher bij appie gehad, en bij hem was toen het maagdarmstelsel een grote boosdoener van alle disbalans in zijn lichaam :j

Je vertelde toen toch dat het een Biotensor was?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:04

appie is ook getest met een biotensor,maar dat was alleen op een pluk haar van hem.
hij is op die manier 3x getest.
diegene met de lecher die was toen bij me op stal :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:16

Weet je.... er kunnen zo veel oorzaken zijn voor HS. Maar als je paard nog steeds last heeft laat dus zien dat de oorzaak nog niet is weggenomen.

Ik heb even terug zitten zoeken naar jouw en mijn posten over de Lecher en Biotensor. Dat was in okt. 2010 dat je daar over vertelde.
Ik vertelde je toen ook al dat niet iedere therapeut alle frequenties heeft voor de Lecher. Dat betekend dus dat je geen compleet beeld krijgt.

Is Ap alleen getest of ook nog behandeld? Zo ja, dan ben ik benieuwd wat de oorzaak precies was en hoe de behandeling is geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:35

met de biotensor was via josefien en toen heeft appie de bioresonantie druppels gehad, en dat was voor hem een fijn jaar wat schudden betreft.
door de persoon van de lecher is hij niet behandeld,hij heeft toen alleen pre en probiotica gehad geloof ik.
maar ik weet dat allemaal niet meer zo goed, appie heeft in de 13 jaar dat ik hem heb zoveel druppen,pillen en poeders
gehad :+
ik ben wel benieuwd of ze toch op korte termijn iets gaan vinden wat bij het grootste gedeelte van de schudders gaat helpen.
ben wel blij dat ze er nu flink onderzoek naar doen :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:33

Aangezichtspijn kunnen ze bij mensen ook lang niet altijd vaststellen. Er is maar 1 vorm die te zien is op de MRI ( er drukt dan b.v. een bloedvat tegen de zenuw aan ). In alle andere gevallen kunnen ze niet vaststellen van buitenaf ( dus zonder dat mensen vertellen welke klachten ze hebben ) dat iemand aangezichtspijn heeft. En dan heb ik het dus over de medische wetenschap.Dus dat zal bij paarden niet anders zijn, lijkt me.....
Lecher antenne test op een andere manier. Niet iedereen heeft daar vertrouwen in ( en dat is hun goed recht natuurlijk ). De uitslagen van de lecher kloppen echter heel vaak wel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:43

WolinLotte schreef:
Wolin blijkt een aangezichtszenuwontsteking te hebben oftewel Trigeminus neuralgie, aldus Eric. Nu had ik hier al wel een vermoeden naar, ik heb het een en ander opgezocht en uitgezocht. Waarschijnlijk veroorzaakt door een hele hoop herpesvirussen, wat verklaard waarom ze steeds laag zit in haar leucocyten en beter in haar vel zat na een maand L-Lysine & B6 (van De Groene Os).

Ha WL, vervelend voor je paardje! Weet dat de trig. zenuw ook overprikkeld kan raken door problemen rond de eerste nekwervel..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:47

Jaaa, naar Steffi geweest! Bleek een hele goede zet. De atlas zat idd totaal scheef, bovendien had hij verrekte spieren in het deel achter zijn oren plus veel spanning op het bindweefsel. Komt erop neer dat hij constant heel veel hoofdpijn heeft gehad (vergelijkbaar met migraine). Hoe het komt: geen idee, misschien is er iets met inrijden goed misgegaan waar ik geen weet van heb (achterover geklapt bv.).

Steffi heeft hem behandeld (fysio en chiro) en het is nu een totaal ander paard: kijkt wakkerder uit zijn ogen, is relaxter, hij zwalkte ook een beetje na de behandeling :) Ze zei dat het misschien niet meteen helemaal over is, maar het heeft hem absoluut goed gedaan. Ik zal jullie op de hoogte houden over de vorderingen de komende dagen!