[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:30

Je zou nog een x de prascend kunnen proberen?

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:12

Prascend op hele lage dosis

Gemalen Mariadistel of druppels

Het is overigens niet raar dat Prascend geven kan wisselen, in het najaar is de acth waarde hoger en nu niet meer dus dan zouden ze met minder kunnen

Mijn shet stond toen ze begon op een hele pil
Ging ze op gegeven moment slechter eten is ze afgebouwd naar half pilletje hele tijd en nu staat ze op een 1/4e

MaiNat

Berichten: 3476
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:03

Mijne voer ik het 1/4 pilletje Prascend door 18 plus van Pavo. Vind het ideaal dat ik het nat of droog kan voeren. Alles wat ze niet lekker vindt, maar wel moet hebben qua supplementen of bijvoorbeeld zandweg doe ik hierdoor. Werkt perfect! Om enig argwaan te voorkomen ( mevrouw heeft maanden appels gewantrouwd, doordat ik daar eerst Prascend in deed) geef ik haar sowieso dadelijks na het werk wat 18 Plus. Inmiddels kan ik het pilletje daar gewoon doorheen doen. Maar luzerne, appels, Care4live en dergelijke vielen na paar dagen al af!

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:57

Haha leuk he onze cushies, ze houden ons iig bezig :)
Die van mij heeft laatst na 4 jaar weer eens een appel gegeten hahaha

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 22:58

Mijne krijgt elke dag een sinaasappel of een banaan :9

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:01

Sinaasappel of banaan hahaha die 1e kan ik mij echt niet voorstellen

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:02

Hij is er gek op!

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:07

Sinaasappel vonden ze hier altijd erg lekker. Laatste keer kreeg ik hem terug ;)
Hier ook heel erg dat wisselen in smaak.
Ik was weer begonnen met metazoa, maar helaas, na 1 emmertje van 4 kg is het al weer gedaan en tweede emmertje (kennelijk toch net wat anders van smaak), laten ze staan.
Zelfs hooi kan wisselen. Ene baal (zelfde partij) gaat er in als koek, andere baal (nee niet beschimmeld oid, naar mijn idee ruikt en is het echt hetzelfde), is volgens mijn pony's iets totaal anders.

Zelfs luzernebrokjes, die ze altijd goed aten, zijn ineens verdacht en een cushie is er zelfs van overtuigd dat het gif is, want hapt er niet eens naar en kijkt me aan met van die 'wat flik je me nu' ogen … bij jullie ook vast wel bekend wat ik bedoel.

Maar wel erg onhandig, zeker omdat eentje nu door zijn tekorten van alles bijgevoerd moet krijgen en het gewoon niet wil eten. Niet in brokvorm, net in poedervorm. Ik heb daarom nu veel vloeibaar spul gekocht, doe dat in een oude wormspuit en spuit het zo in zijn mond.
Daarna lust hij over het algemeen even helemaal niets meer, maar goed, heeft hij dat binnen :)

Enige wat ze nog altijd (afkloppen) goed eten is het prascend tabletje zelf, mits ik dat in een stukje (uitgeholde) wortel steek. Niet in brood, appel of door het voer, dan blijft het of liggen, of komt het direct weer naar buiten :)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:15

De mijne is gek op komkommer en broccoli. Helaas voor haar is het moestuinseizoen al even voorbij.

Ik merk trouwens wel dat het oudje vaker moeite heeft met deze periode van het jaar. Herkenbaar?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:00

Ja, mijn oudje heeft t ook lastig. Vies nat seizoen. Hij wordt nu wel magerder.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:14

Hallo, mag ik me hier melden alstublieft?
Wij hebben maandagavond te horen gekregen van onze DA - na lang in dubio geweest te zijn over wát er aan de hand kon zijn met onze meid - dat ze Cushing heeft/begint te krijgen. ;(
A.s. donderdag starten we met Prascend voor 8 weken en dan kijken we verder.
Alvast bedankt dat ik mag meelezen.
Groetjes
Evelien

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:38

Als eerste wil ik je de tip geven de openingspost te lezen, de 2e tip die ik je wil geven is om de prascend heeel rustig op te bouwen om de kans op bijwerkingen te minimaliseren.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:42

Vwb het niet meer willen eten omdat ze het medicijn erin zit..... Niet het medicijn erin doen! Ik geef het al jaren via een spuitje in de mond. Weet ik zeker dat hij het binnen krijgt (ze zijn heel handig in het eromheen eten) en hij koppelt het niet aan het voer.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:52

Hier ook de pillen in een spuitje met water en in de mond.
Altijd zeker ! :D

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:01

Ik doe bij Judith wel het spuitje water in haar mond. Altijd probleemloos, komt er zelfs voor naar mij toe.
Dennis word daar heel erg boos van waardoor hij zich na een paar dagen niet meer laat pakken of met een hoop gedoe (wormenkuren of metacam oid is geen probleem). Dus ik schuif de pil achter in zijn mond en daar wat lekkers achter aan (snoepje, handje muesli, stukje wortel ofzo). Pil samen met wat lekkers lukt ook niet, maar ene hand pil en bijna gelijk andere hand wat lekkers wel.

Ik had laatst een zakje gedroogde rozenbottels gekregen, dacht leuk een gezond extra'tje, handig voor de pillen. Mooi niet, geen van mijn pony's vind ze lekker :P .

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:56

Spuitje in de mond vinden zowel mijn paard als ik 3x niks.
Mijne krijgt het gewoon in een stuk wortel en dan gaat gewoon al jaren goed.
Maar broccoli en sinaasappels voeren is mij nieuw, ik zal hem eens voorleggen :D

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:25

Astorga schreef:
Hier werd het eetprobleem zo groot dat ik na meerdere keren minderen ben gestopt met prascend. Brok/slobber werd helemaal niet meer gegeten en ook hooi/gras ging er minder goed in waardoor pony zienderogen afviel.

Je zou ook nog pavo 18plus kunnen proberen, wat zowel droog als als slobber gevoerd kan worden. Lijkt erg smakelijk te zijn als ik de pony's moet geloven.

Overigens overweeg ik nu weer om toch te opnieuw met prascend te starten, in een hele lage dosis. Pony lijkt duidelijk slechter in haar lijf te zitten, beweegt stijf. Geen tekenen van HB gelukkig. Toen ik ooit met prascend begon was dat ook het grootste verschil. Ze bewoog soepeler en toonde vaker een galopperen in de wei.
Misschien wil ik het dan rectaal gaan geven...


Dat is wel ontzettend balen. Wat zei je VA hiervan?
Ik heb gister contact gehad met die van mij, gaf aan eventueel wat lager doseren maar wel eerst bloedonderzoek. Hij is voor het laatst getest in 2017.

Ik geef de prascend altijd in een (halve) gewone boterham (opgerold) en dan de andere helft er gauw achteraan. Het komt heel enkel voor dat hij het brood niet wil en doe het dan op de Engelse manier: in een oude metacam spuit met water. Gaat altijd goed.

Marcella

Berichten: 37019
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:49

Met het geven van broccoli zou ik uitkijken is een koolsoort en over het algemeen zijn kolen niet geschikt hiervoor. ;)


Heb nl. zelf een moestuin en heb dit ooit eens opgezocht. Andijvie en bieten mogen dan wel weer en bonen zijn geloof ik weer giftig (kan ook de plant zijn is lang geleden dat ik dit opgezocht heb). ;)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 16:36

Bedoel je geen broccoli vanwege gasvorming? Daar ben ik bij broccoli niet zo bang voor. Daarnaast gaat het niet om veel/vaak en delen ze alles met z'n drieën.
Druivenranken zijn trouwens ook erg geliefd moestuinafval hier.

Spuitje en water gaat hier niet lukken, dan laat ze het uit haar mond lopen. Ik schoof het pilletje altijd diep weg via de mondhoek, degene die het deed als ik niet kon gebruikte een 'pillenschieter' die normaal voor schapen is.
Maar pony is sowieso lastig met alles wat niet voor het lekkere gemaakt wordt. Psylliumvezels krijg ik er bijvoorbeeld ook amper in. Denk dat ik daarvoor sandoil ga bestellen.
Heb altijd groot respect voor mensen die een paard bakken met supplementen kunnen laten opeten. :Y)

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:37


Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:10

Ik zie het nut ook niet van al die rare dingen voeren
Mijn paarden krijgen paardenvoer en geen mensenvoer.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:56

Hier wordt broccoli dan weer als eetbaar gezien: https://www.bitmagazine.nl/voeding/fruit-en-groente-voeren-doen-of-niet-doen/36163/
In de kleine hoeveelheden die ze krijgen kan het iig niet schadelijk zijn.

Tja, wat is echt paardenvoer als je het een paard vraagt?
Hier eten ze ook graag riet, wilgentakken, goudsbloem, paardebloem, afgevallen appels en takken van de fruitbomen. Zoeken ze zelf op in de gevarieerde wei waar ze staan.
Dingen die dan weer als gezond worden bestempeld, zoals brandnetel en mariadistel, komen ze echt niet aan.

Edit: ben ik nog vergeten dat ze in de herfst als ze de kans krijgt hazelnoten zoekt tijdens wandelen. Raar beest.

wouterpaard

Berichten: 3144
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:22

Wouter krijgt zn pilletje met handje voer. Soms gebeurt het dat de pil ertussen door valt maar dan eet hij hem zo op.

Hooi is hij gelukkig altijd blijven eten en bix. Krachtvoer met laat suiker/zetmeel eet hij 2 week of een maand. Ik wissel iedere maand van muesli.. vitamine brokken eet hij na 2 weken niet net als supplementen.

Stalgenoten geven dw meal van de watersche molen (balaiko) hier doet hij een moord voor. Maar ze zeggen dat ze de waardes niet weten aangezien hij het zo graag eet zal het wel bomvol suikers zitten

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:24

Astorga schreef:
Hier wordt broccoli dan weer als eetbaar gezien: https://www.bitmagazine.nl/voeding/fruit-en-groente-voeren-doen-of-niet-doen/36163/
In de kleine hoeveelheden die ze krijgen kan het iig niet schadelijk zijn.

Tja, wat is echt paardenvoer als je het een paard vraagt?
Hier eten ze ook graag riet, wilgentakken, goudsbloem, paardebloem, afgevallen appels en takken van de fruitbomen. Zoeken ze zelf op in de gevarieerde wei waar ze staan.
Dingen die dan weer als gezond worden bestempeld, zoals brandnetel en mariadistel, komen ze echt niet aan.

Edit: ben ik nog vergeten dat ze in de herfst als ze de kans krijgt hazelnoten zoekt tijdens wandelen. Raar beest.


Klopt helemaal dat doen ze hier ook.
Brandnetel eet die van mij dan weer wel. Als ik ze breek en laat liggen dan eten ze het zo op.
Ook rozenbottel pluk ik voor ze
Ik vind dat er geen verschil is tussen dieren en mensenvoer in dat opzicht dat je voert en zelf eet wat bij je diet hoort.

AaronYve

Berichten: 10507
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:25

AaronYve schreef:
Astorga schreef:
Hier wordt broccoli dan weer als eetbaar gezien: https://www.bitmagazine.nl/voeding/fruit-en-groente-voeren-doen-of-niet-doen/36163/
In de kleine hoeveelheden die ze krijgen kan het iig niet schadelijk zijn.

Tja, wat is echt paardenvoer als je het een paard vraagt?
Hier eten ze ook graag riet, wilgentakken, goudsbloem, paardebloem, afgevallen appels en takken van de fruitbomen. Zoeken ze zelf op in de gevarieerde wei waar ze staan.
Dingen die dan weer als gezond worden bestempeld, zoals brandnetel en mariadistel, komen ze echt niet aan.

Edit: ben ik nog vergeten dat ze in de herfst als ze de kans krijgt hazelnoten zoekt tijdens wandelen. Raar beest.


Klopt helemaal dat doen ze hier ook.
Brandnetel eet die van mij dan weer wel. Als ik ze breek en laat liggen dan eten ze het zo op.
Ook rozenbottel pluk ik voor ze
Ik vind dat er geen verschil is tussen dieren en mensenvoer in dat opzicht dat je voert en zelf eet wat bij je diet hoort en dat komt niet allemaal uit een pakje/zakje


Oeps quote ging niet goed :D