[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:28

Wat erg Berith ;( Veel sterkte

Tja... Het is allemaal duur zat. Maar andere soorten pech met een paard kost ook. Ik zie het positief: ik kan mijn paard helpen en gelukkig is het financieel ook haalbaar. Hoop gewoon dat hij nog best oud kan worden en dat ik hem een ellendig einde kan besparen.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 24-09-14 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:28

Heel veel sterkte met het verlies.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:45

Focussed schreef:
Ik gok zomaar dat je de werkzame stof niet mag invoeren en daarnaast lijkt het me zeer onverstandig om zelf pillen te gaan draaien. Er komt wel iets meer bij kijken dan capsules vullen...

het komt gewoon met de post...pillen draaien hoeft niet.Gewoon 1mg afwegen en in een stukje alluminiumfolie doen,en dichtvouwen.
Mijn paard heeft er nog nooit zo mooi uitgezien.Hetzelfde heb ik gedaan met de levothyroxine.
Anders moest mijn paard ingeslapen worden namelijk.
Mijn da wilde geen recept meer uitschrijven,Brussel vind dat ik geen hondenpillen aan een paard mag geven,en de online apotheek waar ik het kocht in nederland mocht niet meer naar frankrijk verzenden.
Dan moet ik toch iets bedenken.
Afbouwen van de levothyroxine ging niet,dreigde weer bevangen te worden.

Heel veel sterkte Berith@Wat jong! |(

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:46

Verschrikkelijk al die jonge paarden waar we zo vroeg afscheid van moeten nemen. En lijkt het maar zo dat het vaak Shetlanders zijn die al jong ppid hebben?

Dennis

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:54

Sterkte Berith! 11 is veel te jong.

Ik heb de laatste tijd 2 mensen aangeraden cushing te testen, de een had t niet (bleek nog nooit naar de tandarts geweest te zijn, ik ga er van uit dat dat normaal onderhoud is en bij een magere pony als eerste extra na gekeken word, maar ik sloeg dus een paar stappen over), de andere die goed dik is wel. Had die 2e juist eerder het stempel IR gegeven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:14

Esther_ schreef:
Verschrikkelijk al die jonge paarden waar we zo vroeg afscheid van moeten nemen. En lijkt het maar zo dat het vaak Shetlanders zijn die al jong ppid hebben?

Dat vind ik dus ook, valt mij echt op, veel jonge shetten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:16

Bij mij gelukkig 'oude' shetten, al is 17 en 20 niet overdreven oud.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:21

Trouwens ik snap niet hoe jullie die tabletjes in 1/8ste verdeeld krijgen.
Mocht van de da met 1/4 beginnen, maar kleinerkrijg ik ze volgens mij ook niet.
Ongelofelijk dat zo'n friemeltje zoveel impact jeeft op zo'n groot dier.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:33

Alweer een :( Heel veel sterkte Berith. Erg naar.

Ik zit ook maar te puzzelen. Meer? Minder? IK heb besloten om voorlopig een kwart (welsh A-merrie, 22) te blijven geven. Ik vind haar niet echt vooruit gaan. Alleen het plassen is wat verminderd, maar ze is lusteloos, eet slecht en heeft verdikkingen boven haar ogen die ze eerst niet had.

@Jesito: ik zit ook te prutsen. Voor een halfje heb je een mooi breeklijntje, maar een kwart wordt bij mij geregeld een prutje van allemaal kleine stukjes.

Ik moet mijn DA eens vragen. Ik betaal 150 euro per doosje van 60. Bovendien 80 euro voor de test. Het hele onderzoek (cushingtest, allergie test en glucose intolerantietest) , plus 1 doosje prascend kostte 658 euro. Duurde ongeveer een kwartier waarin 3 buisjes bloed zijn afgenomen. Ik vind het erg veel. Is dat normaal? Kan het ook nog niet meteen betalen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:44

Poeh.....150 euro. Ik heb voor mijn pillen 116 betaalt.
Daar kun je vast nog wel winst halen.
Mijn ppid test was gratis. Alleen voorrijkosten en tappen.
Al met al koste het geheel mij een kleine 160 euro.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:02

150 voor 60 pillen is belachelijk veel. :wow:
Prijs tussen €90-120 is normaal.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:08

Hevonen, als je de pil op tafel legt en dan een heel scherp mesje op de helft leggen en dan duwen. Niet snijden oid dan krijg je prut. Een kwart maken lukte zo prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:18

Geerke , je hoeft jezelf niet te verdedigen, ik vind het super dat je je paard op deze wijze toch nog van zijn medicatie kan voorzien, maar jij bent wel een oude rot in het vak, om het zo maar te zeggen, ik zou het wel linke soep vinden als zo een "groentje" (waaronder ik mezelf ook nog schaar, trouwens) al gelijk zo zou gaan "experimenteren".

En ik tikte inderdaad de pilletjes door 4 en erna nog eens een keer door en als het verkruimelde, kreeg ze de kruimels gewoon...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 22:30

ohjajoh6 schreef:
Geerke , je hoeft jezelf niet te verdedigen, ik vind het super dat je je paard op deze wijze toch nog van zijn medicatie kan voorzien, maar jij bent wel een oude rot in het vak, om het zo maar te zeggen, ik zou het wel linke soep vinden als zo een "groentje" (waaronder ik mezelf ook nog schaar, trouwens) al gelijk zo zou gaan "experimenteren".

En ik tikte inderdaad de pilletjes door 4 en erna nog eens een keer door en als het verkruimelde, kreeg ze de kruimels gewoon...

:o dank je...het is trouwens niet te doen hoor,voor pony's zowiezo al niet.Het is pas safe als je paard 1mg krijgt en daar ook aan gewend is.
Mij kost de pergolide dus 73 euro per jaar,in plaats van per maand in het meest gunstige(voor da en BI)of het meest ongunstige geval voor de eigenaar.

Iedereen mag van mij geld verdienen maar het moet niet graaien worden.En daar is hier sprake van...over de rug van zieke paarden en liefhebbende baasjes.En dat maakt mij zo kwaad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 00:12

Nou Geerke, stuur mij maar een onsje... :+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 07:41

Hevonen schreef:
Alweer een :( Heel veel sterkte Berith. Erg naar.

Ik zit ook maar te puzzelen. Meer? Minder? IK heb besloten om voorlopig een kwart (welsh A-merrie, 22) te blijven geven. Ik vind haar niet echt vooruit gaan. Alleen het plassen is wat verminderd, maar ze is lusteloos, eet slecht en heeft verdikkingen boven haar ogen die ze eerst niet had.

@Jesito: ik zit ook te prutsen. Voor een halfje heb je een mooi breeklijntje, maar een kwart wordt bij mij geregeld een prutje van allemaal kleine stukjes.

Ik moet mijn DA eens vragen. Ik betaal 150 euro per doosje van 60. Bovendien 80 euro voor de test. Het hele onderzoek (cushingtest, allergie test en glucose intolerantietest) , plus 1 doosje prascend kostte 658 euro. Duurde ongeveer een kwartier waarin 3 buisjes bloed zijn afgenomen. Ik vind het erg veel. Is dat normaal? Kan het ook nog niet meteen betalen.

Ik heb van mijn dierenarts een gratis pillenbrekertje erbij gekregen, hierin kunnen de pilletje eventueel ook verkruimelt worden.
Maar dan nog splintert het pilletje gewoon.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:10

Hoe zitten die van jullie nu in het haar? Joris is al weer aardig dikker in het haar aan het komen en zelfs een beetje een snor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:18

Die van mij heb ik 5 augustus en vorige zondag de borst weer moeten scheren en die zit echt al heel dik in de vacht.
Heeft het ook echt warm, maar helemaal scheren durf ik niet meer.
Wil liever niet aan de dekens in de winter.

Ik had bewust vorige zondag een streeg laten staan van de 5 augustus dat ik geschoren had, hier zaten 40 dagen tussen, tussen de scheerbeurten en in dat stuk was het haar al weer bijna 1cm gegroeid.
Kun je nagaan hoe de rest eruit ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:45

MiniMe heeft wel weer al wintervacht aangemaakt, stond ook wel weer even te zweten toen het vorige week? Ineens weer 25 graden was, maar wil het nu voor de winter eerst eens aankijken om niet te scheren, nu zo voor het eerst in jaren 2 goede rui beurten heeft gehad.

Oh en ik stond net effe te snotteren van opluchting! Voelde zowaar geen pulsaties meer in voorbeentjes en ze kwam ook al een stuk soepeler haar stal uit! Zo blij met al jullie adviezen , want 2 daagjes op houtkrul en kwart balancer, deden het toch maar! Blijf het nu maar eens goed volhouden en mij benieuwen of ze ook wat gaat afvallen. Houd haar voorlopig nog wel even op half zakje buut ook en ga zo nog maar eens een partijtje houtkrul inslaan. <3

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:57

Dennis schreef:
Sterkte Berith! 11 is veel te jong.

Ik heb de laatste tijd 2 mensen aangeraden cushing te testen, de een had t niet (bleek nog nooit naar de tandarts geweest te zijn, ik ga er van uit dat dat normaal onderhoud is en bij een magere pony als eerste extra na gekeken word, maar ik sloeg dus een paar stappen over), de andere die goed dik is wel. Had die 2e juist eerder het stempel IR gegeven.

En toch vraag ik mij daar dingen over af.... Onze Tinkerbell (mini, shetbloed) was 7. Nou was zij al verdacht, te zwaar, niet lekker in vel, sinusitus. Maar toch, zo jong....

Maar ik heb wel eens het idee dat het wel erg vaak bij jonge shetten wordt gediagnosticeerd. En dan denk ik, gratis testen is altijd rond de seasonal rise, is dat niet de reden?
Shetten hebben het veel drukker met vacht maken dan de grotere rassen, zou er niet van nature al een langere/hogere piek zijn?

Wat zouden de uitslagen 3 mnd verder dan weer zijn?

Of zou er bij shetten een andere reden zijn, erfelijkheid, of juist doordat zij zoveel soberder zijn dat zij sneller IR/Cushing krijgen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:01

Fijn OJJ - da's beter nieuws!
Mijn paard doet ook weer aan 'wonderlijke opstandig'.. gaat alweer wat beter.

Ik kreeg een artikel van Dr Juliet Getty ( amerikaans voedingsdeskundige) over de veiligheid/onveiligheid van gras in de herfst en het risico op HB en het risico van IR en Cushing in die periode. Hierin ook een overzichtje van temperatuur en vorming van NSC (niet-structurele koolhydraten, waaronder fructaan) - gras in NL is 'cool season grass, C3) . Mag dat niet in het openbaar plaatsen ( copyright) , en via de bokt pb vervormt de tekst. . Het artikel is in het engels: stuur me een pb met je privé mailadres als je het wil lezen, dan stuur ik het door.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:28

Ik meld mij (helaas) ook hier. Gister te horen gekregen dat mijn 13 jarige shetlander Cushing heeft. Maandag wordt ik door de andere DA terug gebeld met uitleg over medicatie enz.

Verder zal ik hier veel meelezen en informatie op doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:30

Thanks JP, super ook dat jouw grote schat ook weer de goede kant opgaat zeg!
Enne pb komt eraan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:01

Ik wist het! Daar word je toch bang van als je dat artikel zo eens leest, maar ben ik nou heel blond jp, maar wij hebben toch eerder C3 gras als C4, of niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:03

Klopt, het gras in NL is het zgn 'cool season grass', dus C 3

C4( warm season) gras is alles wat in de subtropen en tropen groeit, zijn ook andere 'rassen'.