[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:37

en het belangrijkste.. als je paard echt ZE heeft, dus de allergie voor de mugjes zal een gewone vliegendeken ook niet helpen want die is niet fijnmazig genoeg. Hier steken de muggen doorheen, wat dus de reden is dat er speciale eczeemdekens gemaakt worden :)
Dus wel een heel belangrijk en groot verschil tussen de twee.. een vliegendeken zal dus niet helpen tegen het steken van de muggen waar je paard van gaat schuren.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:40

norton84 schreef:
maikeltje stomme vraag misschien maar als ik op jouw gezocht linkje ga sta krijg ik te zien geen permisie om op dit forum te kunnen hoe kan dat???

Welk linkje?

norton84

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:42

nu er staat bij jouw onder in je berichten ea-ov gezocht antibiotic gel. was benieuwd wat dat was

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:01

Dat is een zalf die ik ooit eens bij de da heb gekregen tegen oormijt bij een van mijn katten. Maar het spul is oorspronkelijk bedoeld voor reptielen.

Spul werkt ook geweldig bij kleine wondjes ed en oormijt verdwijnt als sneeuw voor de zon. Maar mijn tubetje is leeg en ik heb heel internet afgestruind maar krijg het niet meer gevonden.

De reden dat de link het niet meer doet is omdat ik die advertentie al heb gezet voordat bokt overging op boktmarkt. Ik zou eigenlijk eens een nieuwe advertentie moeten maken want ik heb het spul nog steeds niet gevonden. De da verkoopt het niet los helaas.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:28

Hoihoi, ik ben nog nieuw in dit topic en heb al even mee gelezen, mijn Friesje heeft zomereczeem. Hij heeft nu wel medicijnen die helpen, we wassen hem met zomereczeem shampoo en ik wil graag knoflook bij gaan voeren. Maar hoe weet je nou hoeveel knoflook je paard per week/maand en keer moet?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:29

Ik voer mijn dikkiedik van 640 kilo 3x per week 2 teentjes bij. Zo een beetje om de dag....

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:43

x_Kimberlyxx schreef:
Hoihoi, ik ben nog nieuw in dit topic en heb al even mee gelezen, mijn Friesje heeft zomereczeem. Hij heeft nu wel medicijnen die helpen, we wassen hem met zomereczeem shampoo en ik wil graag knoflook bij gaan voeren. Maar hoe weet je nou hoeveel knoflook je paard per week/maand en keer moet?

waarom knoflook als ik vragen mag?
Heb je een deken? En weet je zeker dat t eczeem is :)?
Ik zou zeggen, gooi een deken op en kijk dan naar het voer..
Maar zou zelf niet standaard knoflook gaan bijvoeren, want volgens mij naar wat ik al gelezen en gehoord hebt, helpt dat echt niet voldoende.
De meningen zijn er ook over verdeeld of het wel goed is om dat bv. dagelijks te voeren, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk :) ik ga niemand veroordelen , maar zelf kies ik hier niet voor
Wassen doe ik ook nauwelijks met shampoo, want dat tast ook de huid aan. Vaak wassen is imo ook niet goed.
Ik was hoogsten 1x per 3/4 weken in de zomer, voor de rest niets.. Alleen afspuiten met water op de warme dagen

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:30

ik vraag me af he omdat er nu ook best veel aandacht is voor voer, is het het feit dat paarden te dik zijn en daarom aangepast voer moeten hebben, of echt het feit dat er teveel eiwit? in het voer zit.

mijn sportruin staat namelijk zwaar in training, loopt Z1 en is ook niet te dik. maar al het voer wat ik hier lees zit verder ook heel weinig in en hij heeft natuurlijk wel zijn behoeftes om de trainingen vol te houden op deze manier

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:03

Wat voor derfen gebruiken jullie? de lotion of de shampoo of de creme?
ik wil het graag proberen maar weet niet welke ik op moet halen haha.
Ik kan helaas niet vaker dan max 3x per week smeren, zou het dan ook werken?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:39

Ik gebruikte de lotion, maar het werkte bij mijn paard niet heel goed.
En 3 keer per week is voldoende, Derfen hoeft niet elke dag gesmeerd te worden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:25

Update ZE verdachte Shetlander merrie Barbie in NoordOost Drenthe: tot nog toe geen ENKELE vorm van geschuur meer waargenomen.
Eens per 3 dagen bespuit/masseer ik de haarscheiding van de manenkam in met Fenonolf... de wondjes die er onlangs (iets van 2 weken terug) waren ontstaan zijn inmiddels helemaal geheeld, o.a. door de dagen dat ik geen Fenonolf gebruikte, uierzalf met citroen door de hele kam te masseren, nu zijn er nog wat grijzige rommelrestanten over van de korstjes die van de wondjes af kwamen.
Sedert het nood-opleggen van het ongevoerde regendekentje-met-staartflap, is ook de staartwortel volledig schuurvrij gebleven...

De manen hebben nu al weer (vergeleken met vorig jaar) een mooie lengte, ik hoop toch zo dat ze toch geen ZE heeft (want zo'n regendekentje is natuurlijk niet geschikt als anti-ZE bescherming... het ging mij even om de staartflap toen ze net begon met staartschuren).

Anders zou ze nu toch allang weer aan de schuurderij zijn?

Regendekentje gaat geregeld af om madammetje met furminator en een arsenaal aan borstels te bewerken... ze zit namelijk nog vol in de verharing, anders gaat dat broeien en jeuken.
Vandaag weer een halve emmer haar er af gehaald.
Hopenlijk is het een verharingsjeukerij geweest, het zou me toch zo voor haar spijten als ze helemaal in een ZE dekentje ingepakt moest lopen, te meer daar ze pas 8 jaar is, en de Shetruin van bijna 10 die er bij loopt nergens last van heeft.

Overigens staan beiden in een zandpaddock met dik bestrooide inloopstal, en krijgen ze alleen droog, stengelig hooi, een zout/mineralen blok en elk een halve kinderappel en halve wortel (winterpeen) per dag.

Gisteren had ik mijn waanzinnig hoog doorgeschoten gras gemaaid (maaier was stuk... heb ik weer aan de praat gekregen) en vandaag daarvan enkele handen geraapt en gemengd met het hooi (kunnen ze geen grote hap-slik-weg slokken van nemen) aan de Shetten verstrekt... ben benieuwd of dit "iets uitlokt".

Heb de Shet- merrie nu een krap jaar, ziet er veeuuullll beter uit dan vorig jaar deze tijd.

Toen leek ze wel nooit uit haar wintervacht te raken, ik blijf duimen dat ze straks weer (na gehele verharing) een vrij dekenloos Shetleventje kan genieten....

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:25

Gisteren even de deken af gehad, hij had gezweten van het rijden. Nu zal iemand de deken opdoen voor mij, maar is dat vergeten.....
Ik vreesde het ergste, maar manen/voorpluk NIET geschuurd, hij had al 2 plekjes op het hoofd, deze waren hetzelfde gebleven, droog niet meer geschuurd.. Staart ietsjes geschuurd. Het gekke is dat hij meer reageert als ik onder de staart kriebel dan erop...... Iemand enig idee, hij is net vorige week ontwormd.
Ik had hem gisteren wel met derfen behandeld.
Hij heeft nu sinds een paar dagen zijn "oude" voer weer. Was op wat anders overgestapt en 2 dagen later begon hij te jeuken. Zal het daar ook mee te maken hebben gehad?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:22

loveidefix schreef:

Ik heb laatst de olie gemocht bij de paardendrogist. Volgende dag al in huis.
En de plekken genezen al super!! (Zie foto iets terug in topic) Korsten zitten er nog wel maar gewoon vast in zijn haren maar huid eronder rustig en netjes en komen nieuwe haren door. Andere plekken die minder erg waren zien er goed uit.
Staat wel daarbij onder een deken maar een stuk rustiger heb ik het idee.
Van de week ook eindelijk geschoren dus staat ook nie meer zo te zweten onder de deken.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 23:30

@terpetijn ik zou als ik jou was ook stopen met de appel en wortel :) mijn eczemer (en andere die ik ken) gaan hier ook van jeuken....er zit meer suiker in dan je denkt. Mijn paardje zou midden in de winter nog schuren als ze dat kreeg (en t liefst haar staart)
Tis een tip hoor wat je kan proberen mocht je shetje schuren :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 01:37

Ik smeer niks meer en ik was ook niet meer. Alles wat ik smeer of was veroorzaakt jeuk. Ik gebruik alleen de deken en dat gaat prima. Verder voer ik haar marstall vito en geef ik haar een keer per jaar een reinigingskuurtje met groene leem en silsterk of zoiets. Werkt prima.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:42

koetje28 schreef:
@terpetijn ik zou als ik jou was ook stopen met de appel en wortel :) mijn eczemer (en andere die ik ken) gaan hier ook van jeuken....er zit meer suiker in dan je denkt. Mijn paardje zou midden in de winter nog schuren als ze dat kreeg (en t liefst haar staart)
Tis een tip hoor wat je kan proberen mocht je shetje schuren :)

Mijn fjordje gaat ook jeuken als hij dit krijgt. Dus van mij (en iedereen van stal) krijgt hij geen lekkere dingen. Nu is er dus een of andere vrouw die iedere keer naar zn wei toefietst om hem zakken vol met eten te geven... (ik denk dat ze hem zielig vind omdat hij als enige op zand staat)
Nu wil ik dus een bordje ophangen aan de wei, maar niet met alleen: verboden te voeren. Hier luisteren de mensen toch niet naar. Dus wil iets avn een pakkende tekst, jullie een ideetje?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 12:47

Niet voeren ivm de gezondheid van de pony en de mevrouw aanspreken en dan uitleggen waarom hij het niet mag.Mensen denken vaak dat ze goed doen

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:30

Helmer, (sorry ik verwijderde perongeluk de quote)
waarom knoflook als ik vragen mag?
Heb je een deken? En weet je zeker dat t eczeem is :)?
Ik zou zeggen, gooi een deken op en kijk dan naar het voer..
Maar zou zelf niet standaard knoflook gaan bijvoeren, want volgens mij naar wat ik al gelezen en gehoord hebt, helpt dat echt niet voldoende.
De meningen zijn er ook over verdeeld of het wel goed is om dat bv. dagelijks te voeren, maar dat moet iedereen zelf weten natuurlijk :) ik ga niemand veroordelen , maar zelf kies ik hier niet voor
Wassen doe ik ook nauwelijks met shampoo, want dat tast ook de huid aan. Vaak wassen is imo ook niet goed.
Ik was hoogsten 1x per 3/4 weken in de zomer, voor de rest niets.. Alleen afspuiten met water op de warme dagen[/quote]

Ja het is zeker dat hij zomereczeem heeft. Hij heeft al een eczeem deken op en ik was hem ook niet te vaak, ik heb heel vaak gelezen dat knoflook goed kan helpen om die vliegjes weg te houden ik vroeg me af hoe jullie ervaringen hiermee waren?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:54

Ja ik zelf geloof er niet zo in, want bij de een werkt het wel volgens velen maar ik heb er zelf, naar meerdere ervaringen gehoord te hebben, geen mening over gevormd van 'ja dat werkt echt goed tegen vliegen enzo'.. Wat ik begrepen heb, correct me if i'm wrong, wordt toch ook wel afgeraden om dagelijks knoflook bij te voeren en dan voornamelijk voor langere periodes.. In ieder geval heb ik zoiets van het liefst zo min mogelijk dingen gaan geven/voeren aan je paard als je niet weet of het wel echt helpt, proberen kun je natuurlijk altijd als je dat wilt hoor :) Maar ik houd het liever zo 'simpel' mogelijk en geef dan ook alleen maar zijn eczem-muesli van Marstall en verder niks. Daarbij is het nog maar de vraag of het tegen die bepaalde mugjes helpt, want die krengen laten zich normaal nergens door tegenhouden, alleen door de dekens hihi :P
Denk dat anders iedereen wel knoflook zou voeren voor hun paard.. Maar goed, de meningen zijn hier erg over verdeelt. Ik geloof er niet in, er zijn vast genoeg mensen wat wel vinden dat het werkt

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:02

tinkersjakie schreef:
loveidefix schreef:

Ik heb laatst de olie gemocht bij de paardendrogist. Volgende dag al in huis.
En de plekken genezen al super!! (Zie foto iets terug in topic) Korsten zitten er nog wel maar gewoon vast in zijn haren maar huid eronder rustig en netjes en komen nieuwe haren door. Andere plekken die minder erg waren zien er goed uit.
Staat wel daarbij onder een deken maar een stuk rustiger heb ik het idee.
Van de week ook eindelijk geschoren dus staat ook nie meer zo te zweten onder de deken.

olie kan natuurlijk ook! Hmm... Ik twijvel nog steeds een beetje.
Welke stinkt het minst? :P haha.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:52

Even tussendoor; staan er nu nog eczemers zonder deken buiten zonder last?
Dierenarts was er van overtuigd vorig jaar dat die van mij eczeem heeft, maar tot nu toe eigenlijk nog niet geschuurd. Alleen vorige week heeeeeel licht aan zijn staart, wormenspuit gegeven en nu schuurt hij daar ook niet meer aan.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:19

ik heb er weer een paard bij die eczeem schijnt te hebben, maar hij laat nog niks van jeuk merken en heeft nog niks geschuurt..
ik ben benieuwd, zou namenlijk ook goed kunnen dat het afvalstoffen waren waar hij steeds van ging jeuken.
Ik heb wel een deken klaar liggen, voor het geval dat ;)

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:55

Even een vraagje over bio Ron. Ik lees dat sommige van jullie dat voeren, maar deze is toch ook vij hoog in zetmeel?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 08:01

Mijn jonge paard verdacht ik ook van ZE. Vorig jaar heeft hij zijn manen een flink stuk afgeschuurd, maar geen open wonden. Dit jaar smeer ik preventief met Derfen en tot dusver nog niet geschuurd. Er ligt een RSIH klaar voor het geval dat.
Mijn oudste paard is op dezelfde manier gegaan. Die begon drie weken terug toch met schuren. Ik heb hem toen gewassen met tea tree shampoo en gesmeerd met Derfen, hij draagt nu zijn RSIH. Tot nu toe geen geschuur meer. Alleen zijn weidemaatje keek raar op toen er opeens een spook in de wei stond!Hebben jullie dat vaker gezien? Hij moest er eerst echt niks van hebben!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:10

Barbara88 schreef:
Alleen zijn weidemaatje keek raar op toen er opeens een spook in de wei stond!Hebben jullie dat vaker gezien? Hij moest er eerst echt niks van hebben!

Klinkt bekend, alleen was het bij ons vorig jaar het veulen in de aangrenzende wei die zich weer opnieuw smakkend en al opnieuw aan mijn pony voorstelde en ook dit jaar was het voor het jonge buurvrouwtje (ondertussen jaarling) weer even wennen ;)