Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:31

Libbylove schreef:
Marie111 schreef:
Even een vraagje over de medicijnen. Als er staat - twee keer per dag.
Houden jullie dan om de 12 uur aan?
(bij antibiotica voor mensen staat dat vaak in de bijsluiter).
Gaat om de Sucralfaat.
De Pepticure moet 1 x p dag.

Bij sucralfaat werd mij door de kliniek aangeraden dit door het voer te doen of net voor het eten te geven. Zou er wel een poos tussen laten maar ik deed het altijd om 8u ‘s ochtends en om 17u ‘s middags, dan zit je nog vrij aardig qua verdeling

Door het voer?
Wij hebben er spuiten bij gekregen om het zo in de mond te geven.

IngridM

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 11:33

Sucralfaat moest ik van arts ook 2x daags doen maar met spuit in mond direct

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 14:39

Door het voer?
Wij hebben er spuiten bij gekregen om het zo in de mond te geven.[/quote]

Mag allebei inderdaad. DA gaf aan dat het zelfs dagen van te voren klaargezet kan worden en dat het gewoon dezelfde substantie blijft. Geeft iets meer gemak maar als je t spuiten fijn vindt kan dat natuurlijk ook. Ik had de spuit er vooral bij gekregen om het uit t flesje te krijgen in de juiste hoeveelheid

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 15:47

Ik zat ook met het 2 maal daags geven dus aan mijn d.a. gevraagd (de raaphorst). Als ik zelf zou geven zou er 3/4 u tussen zitten en dat was volgens hem toch te kort dus stal heeft het voor mij gegeven bij het krachtvoer om 7.30 en 17.00. Met een spuit in de mond.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 12:53

Eerder heb ik hier gereageerd. Paard had alle maagzweer verschijnselen maar uit de endoscopie kwamen geen maagzweren.

Na weer koliekerig te zijn adviseerde de veearts om Bonpard Colon te gaan voeren. Paard is sindsdien heel erg opgeknapt.
Misschien dat anderen hier ook baat bij hebben?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 15:54

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:40

Sjips Sorbetje, dat is even mega balen.... Het ging zo lekker. Nexium is sucralfaat? Ik ken het (nog) niet?

Zodiac en IngridM: Geven jullie van die kleine zakjes, of vloeibaar? Ben even benieuwd omdat ik nu de korrels van A.b.l.e.r gebruik en dat toch soms wel lastig is.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:47

Ik geef van a.b.ler de "grote" verpakking dus ook zo'n zakje met korrels met een klein schepje erbij.
Heb een heel zakje gegeven en deed daar met 3 schepjes p dag 3 weken mee. Ben nu met nog zo'n zakje aan het afbouwen dus ga dan langer afbouwen als dat ik gegeven heb.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:31

Sassieja: van de sucralfaat? Ik kreeg van de Raaphorst een flesje mee die je heel goed moest schudden elke keer

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:31

sorbetje schreef:
Helaas te vroeg gejuigd.. Weer koliek vandaag. Dus weer op volle nexium.

Nee wat onwijs rot zeg..... sterkte!

Riannex_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:27

Ik kom even binnenvallen. :wave:
Ik heb gastrogard waneer kan je het beste aan je paard geven?
Op een redelijke nuchtere maag of als het paard gegeten heeft. waneer gaven jullie het? Sta op een pensionstal en wil het zelf toe dienen dat ik zeker weet dat hij het ook daadwerkelijk krijgt.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 16:37

Ik kreeg van kliniek het advies dat op nuchtere maag het beste werkt.

Dat heb ik de eerste 3 weken gedaan daarna stond paard dag en nacht buiten met ruwvoer (dus niet meer nuchter) maar na een maand bij controle waren alle zweren helemaal genezen.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:22

Ik kom ook even binnen vallen, want ik vroeg mij af wat jullie ervaringen zijn met Ulcergold en/of Gastrogard en welk schema jullie gehanteerd hebben? Volgens mij adviseert elke dierenarts weer anders. Op de bijsluiter van Ulcergold bijvoorbeeld staat 28 dagen 1 spuit en geen afbouwperiode?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:29

Ja, ze adviseren allemaal anders. Ik denk dat het ook aan de gradatie van de zweren ligt. Zou zeker het advies van de fabrikant aanhouden en dan afbouwen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 00:45

Ik kreeg de ulcergold. Paard was onder behandeling bij de r.a.a.phorst
Heb 3 weken 1 spuit p dag gegeven en toen weer een scopie laten maken. De zweren waren bijna allemaal weg maar er zaten nog wat stipjes en bij de uitgang naar de darm nog wel wat zweren. Toen 2 weken omeprazol met daarnaast sucralfaat.
Toen wéér scopie en daarop was ie zweer vrij alleen nog een enkel puntje bij de darm.
Toen was het advies om 2 weken een halve spuit p dag te geven. De laatste 2 spuiten heb ik zelf 1/3 p dag van gegeven.
Heb dit opgevolgd met ekyguard.

Ik vond paard opgeknapt maar al snel toch niet helemaal meer. Wilde niet wéér een scopie dus geef nu zelf a.b.ler. Ik ga daarmee zelf langer afbouwen dan geven. Want vond de afbouw van 2 weken tegenover 5 weken vol spuiten toch wat kort na aanleiding van ervaringen in dit topic hier.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 01:08

elin2412 schreef:
sorbetje schreef:

Het klinkt dan meer alsof het een gewoonte is geworden. Ik denk dat je het dan voor lief moet nemen en wel in de gaten moet houden of de klachten neit verergeren.

Ik kom ook even binnen vallen.

Als paarden als gewoonte zuigen is de kans klein dat hij of zij er nog afkomt toch?

Kans is inderdaad klein.

Niet onmogelijk overigens, mijn paard dat járen een echt extréme zuiger was, is inmiddels ruim 2 jaar luchtzuigvrij.
(Hij is nu 26, dus sinds zijn 24e niet meer gezogen)

Maar daar is ook werkelijk alles, wérkelijk alles in het kader van zijn stress en maagklachten aangepakt.

Het komt voor dus voor, dat ze er echt mee stoppen. Zelfs de extreme gevallen zoals de mijne (écht stoned...)

Maar het is zélfs als je er alles aan doet, zoals ik, niet gezegd dat het lukt.
Dus reken er in principe op dat een zuiger blijft zuigen.

(En belet hem dat in principe niet! Want het is een vorm van omgaan met stress. Als dat niet meer mag is hij een deel van zijn copingsmechanisme kwijt. Gevolg meer stress dus meer behoefte aan zuigen --> vicieuze cirkel.
Plus meer stress is vaak meer maagproblemen.
Maagproblemen --> meer trigger om te zuigen.... Dubbele vicieuze cirkel

Deze tip kreeg ik ooit van een oudere reguliere dierenarts die bij een grote kliniek werkt. Ik heb er toen veel over nagedacht, en ik ben er redelijk van overtuigd dat hij gelijk heeft.
Die dierenarts wou ook eigenlijk niets weten van luchtzuigbanden etcetera)

elin2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:19

Ik belet hem ook niet hij heeft geen band ofzo.
Ik kreeg de tip haal alles uit de stal waarop hij kan zuigen maar hij zuigt zonder wat nodig te hebben dus dat is lastig.

Ik heb hem ook een tijdje op abler gehad en toen ik hem net had werd het wel wat beter. Maar hoe hij nu is qua zuigen blijft het wel een beetje.

Bij hem zie ik ook echt dat het stress zuigen is maar hoe ik
Voor hem de stress weg kan nemen geen idee.

Ik heb wel
Non stop hooi voor hem en geef hem subli omni dat hij zoveel
mogelijk zonder lege maag komt te staan.

Alle andere tips zijn welkom
[quote=Kans is inderdaad klein.

Niet onmogelijk overigens, mijn paard dat járen een echt extréme zuiger was, is inmiddels ruim 2 jaar luchtzuigvrij.
(Hij is nu 26, dus sinds zijn 24e niet meer gezogen)

Maar daar is ook werkelijk alles, wérkelijk alles in het kader van zijn stress en maagklachten aangepakt.

Het komt voor dus voor, dat ze er echt mee stoppen. Zelfs de extreme gevallen zoals de mijne (écht stoned...)

Maar het is zélfs als je er alles aan doet, zoals ik, niet gezegd dat het lukt.
Dus reken er in principe op dat een zuiger blijft zuigen.

(En belet hem dat in principe niet! Want het is een vorm van omgaan met stress. Als dat niet meer mag is hij een deel van zijn copingsmechanisme kwijt. Gevolg meer stress dus meer behoefte aan zuigen --> vicieuze cirkel.
Plus meer stress is vaak meer maagproblemen.
Maagproblemen --> meer trigger om te zuigen.... Dubbele vicieuze cirkel

Deze tip kreeg ik ooit van een oudere reguliere dierenarts die bij een grote kliniek werkt. Ik heb er toen veel over nagedacht, en ik ben er redelijk van overtuigd dat hij gelijk heeft.
Die dierenarts wou ook eigenlijk niets weten van luchtzuigbanden etcetera)[/quote]

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 09:57

Alles uit stal halen heeft geen zin.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:23

Is er nog iemand die mee wil bestellen bij de bekende online shop? Stuur me even een PB.

Sorbetje: Ik ken Brandon XL niet, zal eens Googlen. Waar woon je?

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 16:24

IngridM schreef:
Sassieja: van de sucralfaat? Ik kreeg van de Raaphorst een flesje mee die je heel goed moest schudden elke keer

Goed om te weten dat het bestaat, vind het met de korrels soms best wel ge-emmer.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 15:56

Bestellen jullie nog bij Abler. Ik durf niet meer na berichten over de boetes. Maar hier in nl zijn de prijzen zo hoog voor Ulcergold en omeprazol. Ik ben zelf, net als meerdere hier, meer een voorstander van langere tijd onderhoudsdosering geven. Uiteraard na eerst een paar weken volle dosis. Ik vind dat de da’s soms te snel willen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 17:24

Heb je al gekeken naar de mogelijkheid om
Nexium te gebruiken? Is gewoon te koop bij de drogist.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 23:00

Met welke kliniek(en) hebben jullie goede ervaring voor een scopie en/of eventueel aanvullend onderzoek bij verdenking van maagzweren?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 00:28

Ik ben door mijn d.a. doorverwezen naar de raaphorst in wassenaar

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 07:51

Raaphorst is ook mijn kliniek, zeker voor benen, maar voor dit soort dingen ga ik dan weer liever naar een internist, Bodegraven en Visdonk hebben een goede.