[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:36

Robyn_paard schreef:
Mijn paard verneveld nu 3 weken met de flexineb maar helaas zie ik nog helemaal geen verbetering. Ik heb zitten kijken naar equisana stables, maar dat is voor mij erg ver weg. Kent iemand iets soortgelijks in Noord-Holland of in het noorden van zuid-Holland? Wil toch kijken of ik hem daar beter mee kan helpen, hij blijft zo onwijs benauwd



Vernevel je alleen zoutoplossing of ook wat anders?
En wat voor beweging geef je naderhand?


Ik heb net toch best fijn kunnen rijden.
Ik twijfelde voortijd aangezien haar neusgaten iets wijder stonden...
Dus eerst 150 ml zoutoplossing inhaleren en naderhand een buitenrit gemaakt van bijna 8 km samen met mijn zusje.
Ook redelijk kunnen draven.
Ze heeft 1x gehoest. Niet een dramatische hoest, wel een effectieve hoest.

En 2x flink briezen na draven.
En nu naderhand stond ze met normale neusgaten....[/quote]


Ik vernevel nu alleen 3% zoutoplossing, maar zat te twijfelen over iets van balsamic air of silvaplex. Na het vernevelen stap ik 15 minuutjes, dan laat ik hem 4x een klein rondje draven aan de longe waarna ik nog 5 minuutjes stap. Het leek een tijdje iets beter te gaan (geen hoesten en 2x ook wat bokken) maar nu echter weer flink hoesten en lusteloos.

Ik doe 20/30 ml vernevelen is dat dan te weinig? Eerst hele tijd 2x per dag gedaan maar omdat ik nu zelf op vakantie ben word hij nog maar 1x per dag verneveld.

Wat fijn dat je een buitenrit heb kunnen maken! Ik hoop zo dat hij dat ook weer gaat kunnen[/quote]

Utrecht zegt minimaal een uur vernevelen wil je effect hebben. Ik vernevelen 2x zo'n grote cup vol.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 18:46

Daar blijft toch geen paard geduldig op wachten? Mijn paard blijft echt geen uur stilstaan in de zomer met vliegen :=

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 02:07

Utrecht zegt minimaal een uur vernevelen wil je effect hebben. Ik vernevelen 2x zo'n grote cup vol.[/quote]


Ik ben ook naar Utrecht geweest en had toen adviezen gevraagd over het vernevelen. Hun zeiden toen alleen maar tegen mij, die kan flexineb je wel geven. Ze hadden geen idee hoeveel en hoelang hij moest vernevelen..

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:43

Spenk schreef:
Daar blijft toch geen paard geduldig op wachten? Mijn paard blijft echt geen uur stilstaan in de zomer met vliegen :=

Hier geen probleem. Ondertussen bekap ik haar. Borstel uitgebreid, geef dr een massage was de staart. Zadel vast op. Enz
Soms zet ik dr ook gewoon met flexineb in de paddock dan ga ik ondertussen poep scheppen. Drinkbakken kieper ik wel ff om. Want ze dacht er een keer mee te kunnen drinken
Laatst bijgewerkt door koetjeboe op 31-07-22 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 12:44

Robyn_paard schreef:
Utrecht zegt minimaal een uur vernevelen wil je effect hebben. Ik vernevelen 2x zo'n grote cup vol.



Ik ben ook naar Utrecht geweest en had toen adviezen gevraagd over het vernevelen. Hun zeiden toen alleen maar tegen mij, die kan flexineb je wel geven. Ze hadden geen idee hoeveel en hoelang hij moest vernevelen..[/quote]

Denk dat ook aan de arts ligt die je hebt. Die van mij zei flexneb prima maar wil het effect hebben moet je een uur vernevelen. Dat is ook de tijd dat ze daar in de damp box staan

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:57

koetjeboe schreef:
Spenk schreef:
Daar blijft toch geen paard geduldig op wachten? Mijn paard blijft echt geen uur stilstaan in de zomer met vliegen :=

Hier geen probleem. Ondertussen bekap ik haar. Borstel uitgebreid, geef dr een massage was de staart. Zadel vast op. Enz
Soms zet ik dr ook gewoon met flexineb in de paddock dan ga ik ondertussen poep scheppen. Drinkbakken kieper ik wel ff om. Want ze dacht er een keer mee te kunnen drinken

Oh dat is hier echt geen optie :n

Mijn paard is er super braaf mee maar er zitten overal mega veel vliegen en daar is die ook allergisch voor dus dan slaat die zn flexineb echt kapot tegen de wanden/omheining/palen van de poetsplek, hij hapt ook elke minuut wel naar zn lijf naar vliegen en met zijn benen naar zijn hoofd en hoofd tegen de benen aan. Ik ben veel te bang die hem stuk slaat :=

Ik ga dus met hem wandelen of buiten staan waar de vliegen het minst erge zijn aan een touwtje.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 13:59

koetjeboe schreef:
Robyn_paard schreef:
Utrecht zegt minimaal een uur vernevelen wil je effect hebben. Ik vernevelen 2x zo'n grote cup vol.



Ik ben ook naar Utrecht geweest en had toen adviezen gevraagd over het vernevelen. Hun zeiden toen alleen maar tegen mij, die kan flexineb je wel geven. Ze hadden geen idee hoeveel en hoelang hij moest vernevelen..


Denk dat ook aan de arts ligt die je hebt. Die van mij zei flexneb prima maar wil het effect hebben moet je een uur vernevelen. Dat is ook de tijd dat ze daar in de damp box staan[/quote]
Dat ligt toch helemaal aan hoe het slijm is? Oppervlakkig doorzichtig/wit slijm hoeft volgens mijn DA niet zo lang. Maar heb je een paard met enorm veel taai slijm is het anders.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 14:20

Dat weet ik niet plenk. Dit is wat ze mij toen zeiden in utrecht

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 15:55

Ik blijf vaak aan t touwtje erbij staan. Ze heeft ook wel eens gedacht dat ze kon drinken ermee. Gelukkig stond mn stalgenootje vlakbij, want ik was met eveb weggelopen.

Soms neem ik dr mee de wei in om gelijk piep te scheppen, maar is even afhankelijk van wat ze moet. Nu moet ik eerst puffen, dan budesonide, dan zout en dan heb ik nog immunosan. Dat zijn op het zout na wel allemaal kleine hoeveelheden, dus dan is poepscheppen niet handig met het wisselen.

Maar als ik ga rijden doe ik haar poetsen en zadelen tijdens t vernevelen..dat gaat ook

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:36

Zijn er hier ook mensen die balsamic air of immuno san tegelijk met medicatie vernevelen?

Mijn paard heeft nu nog ventipulmin tot donderdag en ik twijfel of ik naast zoutoplossing de balsamic air of immuno san zal vernevelen met oog op de warme dagen die komen en de pollen allergie.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 17:45

Ik ben toevallig laatst begonnen met immunosan, terwijl ze ook atrovent en budesonide krijgt.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-22 18:44

De eerste paar dagen had ik t idee dat ze moest hoesten van de immunosan. Dat is nu wel beter. Gisteren was ze uit het niets wel aan het hoesten, dus ik heb haar paddock flink nat gemaakt. Was vandaag nog nat. Heb het idee dat de droogte nu wel tot "irritatie" gaat zorgen. Al ben ik wel nog steeds heel blij dat ik het met de combinatie zo goed kan houden dat het vaak met een paar dagen wel weg is en ze het niet doorzet, zoals vro ever wel t geval was.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 07:49

Als ik jullie verhalen zo lees, is het maar lastig om uit te zoeken wat wel of niet werkt voor je paard. Zo veel verschillende adviezen van veeartsen en dan nog tig meningen over wat wel of niet goed is.

Ik heb in ieder geval contact gezocht met mijn veearts en volgende week krijgt hij een endoscopie en als het er goed uit ziet dan een longspoeling. Op basis daarvan de medicijnen. Gelukkig heeft hij ervaring met de Flexineb en was hij er enthousiast over dat ik die had. Zo konden we gerichter medicijnen geven.

Verder is hij ondertussen verhuisd van box en vernevel ik nu de balsamic air. Al een aantal dagen heb ik hem niet meer horen hoesten en gisteren had hij niet eens snot na het rijden! Hopelijk zet dit zo door!

Fangio

Berichten: 2571
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:52

Atrovent maf samen met flixotide/budesonide. Ik geef 1 ampul flixotide met 3 atrovent, past goed in de cup.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 08:22

Morgen komen ze weer luisteren. Dan heeft ze de quihaler kuur gehad en 10 dagen budesonide. Dan kijken we of we verder gaan met medicatie.

Oja en voor de equihaler had ze ook al 2 weken ongeveer op dexametason gestaan.

Hopelijk kunnen we het gaan afbouwen/ermee stoppen. Zoveel is natuurlijk ook niet goed. Alhoewel t wel lokale medicatie is.

Samantha89

Berichten: 1121
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 21:19

Mocht iemand hier nog geïnteresseerd zijn in een Haygain 600, dan kan je mij een berichtje sturen! Mijn paard doet het super goed op voordroog dus de haygain is overbodig geworden.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 20:56

Hoe kijken jullie aan tegen een snotneus?

Is dat positief of juist negatief?

De ventipulmin is sinds woensdag op. Ik vernevel sinds zondag met balsamic air en zoutoplossing. En nu vandaag voor het eerst 2 keer hoesten met vernevelen. Daarna gereden daar overigens niet gehoest ofzo en daarna flinke snotneus met afzadelen.

Ene kant denk ik nou dit had die niet dus vast niet best.. maar misschien komt het nu ook wel los juist uit de longen?

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 21:12

Zou inderdaad goed kunnen dat het los komt. Was hier ook na inspanning en vernevelen toen we weer aan het opbouwen waren.

Laura_
Berichten: 5392
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 00:00

Wat denken jullie?

Ik vernevel haar met zout. Hoesten is daarmee goed onder controle en ze hoest eigenlijk nagenoeg niet. Behalve met het aandraven. Daar heeft ze altijd het hoestje gehouden met alleen vernevelen. (Vorige week wel een paar keer op de wei, maar dat kwam denk ik door de immunosan.)

Ik ben in het voorjaar luchtwegsupport van vitalstyle gaan bijgeven. Daarmee wad het hoesje verdwenen met aandragen. Ik ben daar nu mee gestopt, even kijken hoeveel verschil het zou maken. Het is zo weer besteld.

Helaas had ze vandaag met een stukje draven tofh wel weer behoorlijke kuchen. (Ze heeft ook twee maanden bijna stilgestaan door diverse problemen, oa warmte en benauwdheid)

Ik denk dus dat de luchtwegsupport dat kuchen met het aandragen weg houdt, maar de vraag is. Wil ik dat geven dat het weg is, of is het hoesten in dit geval alleen maar nuttig. Het was wel slijm ophoesten volgens mij...

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 12:45

Ik meld me ook even .

Mijn pony staat er sinds gisteravond weer flink benauwd bij.

Puffen salbutamol en flixotide zijn nu verhoogd, dierenarts is geweest voor een injectie dexamethason..

Nu even kijken hoe hij zich hersteld..

Maar...

Heeft iemand hier ervaring mee

https://www.equusvitalis.nl/natusat/inhalator

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 14:59

darkadia schreef:
Zou inderdaad goed kunnen dat het los komt. Was hier ook na inspanning en vernevelen toen we weer aan het opbouwen waren.

Ja mijn paard is opzich gewoon in conditie :j

Hoelang geven mensen hier Balsamic air?

Galeo

Berichten: 860
Geregistreerd: 30-09-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 16:13

Hoi allemaal,
Ik gebruik nu een jaar de flexineb na diagnose zware astma bij mijn kwpn merrie. Ik zoek mensen die ook een paard hebben die veel meer wilt dan die lichamelijk aan kan. Hoe hier mee om te gaan?


Tot nu toe geeft de flexineb verlichting (ncal) en de medicatie werkt beter als ik het vernevel. Nu ben ik alleen totaal mijn motivatie kwijt met haar. Elke keer is er wel wat.. Eerst zware peesblessure, die was herstelt maar daardoor waarschijnlijk astma ontstaan. Verhuist van stal waar ze de hele dag buiten kan staan. En waar we in een rustig gebied kunnen buitenrijden. Wedstrijdambities opgegeven.

Het hoesten is er vaker wel dan niet (maar nu alleen met rijden, op de wei en wandelen is geen probleem) en dat is lastig met haar de beweging geven die ze nodig heeft. Verschillende keren medicatie gehad om te vernevelen en dan gaat het wel even goed maar de rekeningen lopen wel erg op zo en op den duur is mijn spaarpot leeg.

Ze heeft een enorme looplust en doordat haar lichaam vaak niet meer kan gaat het in haar koppie niet lekker. Ze is ook erg sensibel. Buitenrijden is drama geworden en daar heb ik nu 2 keer gedrags training voor gekregen. Een rustig staprondje zit er (nog) niet in.

Iemand nog tips hiervoor? Ik zie het nu echt niet meer zitten maar zou niet weten wat ik met haar verder moet. Ze is nog maar 10 jaar en denk ik te goed om in te slapen. Inzetten als fokmerrie lijkt mij ook geen goed plan met astma. En verkopen lijkt mij niet te gaan, want wie wilt er nu een paard met astma kopen..

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:01

Laura_ schreef:
Wat denken jullie?

Ik vernevel haar met zout. Hoesten is daarmee goed onder controle en ze hoest eigenlijk nagenoeg niet. Behalve met het aandraven. Daar heeft ze altijd het hoestje gehouden met alleen vernevelen. (Vorige week wel een paar keer op de wei, maar dat kwam denk ik door de immunosan.)

Ik ben in het voorjaar luchtwegsupport van vitalstyle gaan bijgeven. Daarmee wad het hoesje verdwenen met aandragen. Ik ben daar nu mee gestopt, even kijken hoeveel verschil het zou maken. Het is zo weer besteld.

Helaas had ze vandaag met een stukje draven tofh wel weer behoorlijke kuchen. (Ze heeft ook twee maanden bijna stilgestaan door diverse problemen, oa warmte en benauwdheid)

Ik denk dus dat de luchtwegsupport dat kuchen met het aandragen weg houdt, maar de vraag is. Wil ik dat geven dat het weg is, of is het hoesten in dit geval alleen maar nuttig. Het was wel slijm ophoesten volgens mij...



Ik geef nu al ruim een jaar non stop longvitaal van vitalstyle.
En hij doet het er super op.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 18:18

Hmm die longvitaal en luctwegsupport doen bij mijn paard echt helemaal niks :=

Maar dat zal per paard wel verschillen.

fjordjuhh
Berichten: 314
Geregistreerd: 15-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 21:42