[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:35

[quote= @ cids: Kijk je wel uit met een reinigingskuur als je je pony gewoon laat werken.
Mijn pony was er echt een beetje van uit zijn doen, dus die heeft tijdens zijn reinigingskuur een beetje vakantie gehad.
Ik weet niet precies wat je gaat geven, maar het zou zonde zijn dat je je ponykamp niet helemaal mee kan doen omdat je pony niet zo lekker in zijn vel zit.[/quote]

Ik denk dat ik met de reiniging idd na het ponykamp doe. Zo´n eist toch best veel van een pony. Ik wil haar in ieder geval cojosol gaan geven en volgens mij is de groene leem voor haar ook een goede optie.

cids

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:38

Heb voor het kamp eigen gemaakte vliegenspray mee, een bus veerust en de allernieuwste spray van HH speciaal voor steekvliegen en dazen.
En dan nog de nodige creme´s en zalfjes en dekens.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:45

De 1ste reinigingskuur van mijn pony had ze ook rust. Ze was er even goed beroerd van. Nu na meerdere malen voelt ze zich alleen maar beter.

Ik gebruik soms ook Atex daasspray, en dan alleen op de benen. Maar gebruik dat maar heel minimaal eigenlijk, bijna nooit dus. Bossen e.d. waag ik me gewoon in de zomer niet aan, ook uit voorzorg voor mezelf.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:47

Ja het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je pony zich niet lekker voelt door de reiningingskuur maar het zou zonde van je ponykamp zijn denk ik zo.

Maar zo te horen ben je goed voorbereid, dus het word vast heel erg leuk!

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:25

Vandaag kwam ik bij mijn haf en zag dat haar plekken op het hoofd steeds erger worden en ook open gaan, eerst dacht ik dat het kwam doordat haar halster schuurt maar nu blijkt dat haar vliegenmasker ook begint te schuren. Zonder haar vliegenmasker krijgt ze weer allemaal zwarte vlekken onder haar ogen.. Heeft iemand een idee wat ik kan doen nu ze haar vliegenmasker niet op kan hebben? Heb hem vandaag maar af gedaan, in de hoop dat de plekken snel weer wat opknappen en de rest niet te erg wordt.

Kan ik er iets op smeren of doen jullie iets anders?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:36

ik heb het hoofd van diddle toen hij wat kalig rond de ogen werd in gesmeerd met helosan :)
en ik weet niet of het daardoor kwam, maar de kale zwarte plekken om zijn ogen enz zijn weg :) *klopt af*

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:46

Oké, en zonder vliegenmasker?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:53

ja.. die had hij binnen een half uur afgewerkt ondanks dat hij op 3 plaatsen aan zijn burka gebonden was :=
dus heb mezelf de moeite bespaard en hij krijgt hem gewoon niet meer om :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 16:02

Haha oké, nou misschien helpt het. Andere tips zijn natuurlijk nog erg welkom!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:12

Kun je geen ander masker nemen?
Sommige maskers passen gewoon net niet helemaal lekker en drukken teveel rond de ogen.

Of een echte eczeemkap ipv vliegenmasker?

Zoniet, zou ik insmeren inderdaad en dan misschien een vliegenfrontriem omdoen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:50

Nou, shadow zag er vandaag perfect uit, sinds lange tijd.
Neusje is heel mooi aan het genezen, geen ontstekingen ofzo.
Doet haar ook veel minder pijn nu, kan het iets beter behandelen.
De zwarte plekken behandel ik nu sinds een paar dagen met levertraanzalf en kan nu al verschil zien.

Vandaag had ze manen en staart ook met rust gelaten!
In het algeheel zag ze er gezond uit, zoals ze overkwam.

Helemaal super dus.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:55

Ha fijn, eindelijk goed nieuws :)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:02

DA was er vandaag voor aanhoudende luchtwegproblemen/keelontsteking.
Pony krijgt nu prednison. Lees dat dat ook wel eens tegen zomereczeem kan helpen dus ben benieuwd.

Ook was de DA-enting erg positief over de schimmel-enting. Ik was er nooit zo voor.. maar hij zegt dat er geen bijwerkingen of negatieve gevolgen zijn en dat veel paarden er baat bij hebben.
Heb die enting dus maar laten geven Afwachten nu.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:39

Ik had ook vandaag de dierenarts over de vloer. Paarden werden geent.
Ik heb natuurlijk meteen gevraagd of al ontwikkelingen waren, maar hij vertelde dat de mensen die er mee bezig zijn weining vooruit komen. Dus HET middel laat nog wel even op zich wachten ben ik bang.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:21

Onze dochter gaat maandag vijf dagen met Bobo op ponykamp. Ik maal me daar best wel zorgen over, Net nu ik de boel een onder controle begin te krijgen verlies ik hem 5 dagen uit het oog. Maar goed eczeemdeken op en er maar het beste van hopen.

SEME heeft ook een voordeel. Ik hoef hem niet meer in te vlechten, ik kan nu zo knotjes draaien ;) Vanmiddag heeft ze Bixie gesprongen en was ze vierde van de 19. Dus ik ben best wel trots :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:29

yvonnedv schreef:
Onze dochter gaat maandag vijf dagen met Bobo op ponykamp. Ik maal me daar best wel zorgen over, Net nu ik de boel een onder controle begin te krijgen verlies ik hem 5 dagen uit het oog. Maar goed eczeemdeken op en er maar het beste van hopen.

SEME heeft ook een voordeel. Ik hoef hem niet meer in te vlechten, ik kan nu zo knotjes draaien ;) Vanmiddag heeft ze Bixie gesprongen en was ze vierde van de 19. Dus ik ben best wel trots :D

Ja dat heb ik maandag.
Dan ga ik voor 11 nachten op vakantie.
Heb nu al dromen dat ik thuis kom en er een paard in de wei staat zonder manen.
Ik denk dat het wel goed zal gaan, maar toch ik vindt het dood eng.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:57

Bobo vanmiddag

Afbeelding
Afbeelding

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:02

Ik vind het grote nadeel van bremsebremsen dat het er in 1 dikke straal uit komt en niet verstuift, zeg maar.
Ik doe het altijd met een borstel uitwrijven, hoe doen jullie dat?

En zijn er anti dazen sprays die wel verstuiven?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 23:10

pff.. CS ik moest aan je denken toen ik op stal kwam :o
dacht dat Diddle zichzelf door het eczeem flink had toegetakeld...

Citaat:

grmbl zeg.. kom ik op stal aan, compleet bloedbad :\
had gewerkt, gauw thuis thermosfles met water en pannetje lijnzaad mee, dacht ''gauw even deken uitkloppen en voeren''

hij kwam aanlopen met vellen van 4 cm onder zijn onderlip hangend.. >;)
dus maar een halster gepakt, en omgedaan, mee de bak uit genomen..
zie ik dat verdikke héél zijn beide voorbenen onder het bloed zitten :oo ;(
voorzichtig beentjes afgespoeld.. daar was niets aan te zien.. Toen naar z'n lip gekeken.. heel zijn onderlip is ontveld.. geen diepe snee ofzo, maar gewoon vel eraf.
Heb het vel afgeknipt (ja sorry, hechten was geen optie, en laten hangen ook niet vond ik :o ) voorzichtig met m'n hand wat geprobeerd schoon te maken en ontsmettende zacht houdende zalf erop (lijkt me niets vervelender dan een ''trekkende lip''...)

man.. kon goed janken toen ik het zag.. Ben nog gaan zoeken in het halfdonker(kwart over 10 inmiddels) de bak gehad, niets gevonden behalve 2 stukjes baksteen..
ga ik m'n cap in de kast leggen, loop ik langs de stal van de tuiger.. héél die voerbak vol met bloed :\
bleek een latje van de ombouw van die bak afgebroken, en er zat nog een afgebroken schroef in.. daar heeft hij dus denk ik aan gehangen.. Heb de schroef er met behulp van een bekapmes uit gewrikt/gezaagd/gesneden...

bah.. heb helemaal medelijden met m'n knulletje nu :o ;(

(even kleiner gezet, het is een heel verhaal namelijk :o )
verder zag hij er op wat kleine korstjes op zijn beentjes nog netjes uit, maar het heeft hard gewaaid vandaag natuurlijk he :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 04:40

Pink_Horizon schreef:
Ik vind het grote nadeel van bremsebremsen dat het er in 1 dikke straal uit komt en niet verstuift, zeg maar.

Heb toevallig gister de BremsenBremse gekocht denk dat je een kapotte verstuiver hebt want de mijne verstuift gewoon. Stalgenoten hebben hetzelfde spul en die verstuiven ook.

@Carol, gelukkig gaat het weer wat beter met Shadow, vind het zo zielig voor hem. Begrijp best dat je af en toe even niet ziet zitten als het zo erg is. Ik vraag soms echt af hoe zo'n paard zich dan voelt, dat moet toch ook ellendig zijn denk ik dan. Levertraanzalf is voor jullie dus hét middel.

Wow Naaltje, klinkt idd erg heftig, dat wordt weer extra smeren...

Yvonne dat lijkt me erg moeilijk om de pony zo maar even mee te geven op kamp.

Ik zou mn paard dus echt niet zonder vliegenmasker buiten kunnen zetten, er zitten zoveel muggen en dazen bij ons. Heb de afgelopen tijd haar twee keer zonder kap naar buiten gedaan en dat was niet goed bevallen. 1 keer waren haar oren gewoon helemaal dik van de steken! En sowieso zit haar hoofd dan ook onder bulten. Gelukkig schuurt ze niet maar ik vind het zó zielig. Haar oren hebben nu dus kale plekken waar de muggen/dazen gestoken hebben, iedere bult werd een kale plek laat maar zeggen. Ondertussen begint het al weg te trekken gelukkig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:32

cids schreef:
(...)We gaan eerst naar Merselo ligt in Limburg en daarna in de buurt van Boxmeer.
Ik ga als leiding mee bij 2 verschillende clubs.
Als je in de buurt van Boxmeer gaat (kom je toevallig naar ons toe? Onze stal staat in Sint Anthonis) heb je toch écht een hele goede vliegenrijdeken nodig. Zodra je hier nu het bos in gaat komen alle dazen massaal op je af. Als ik rijd met een goede deken (mét hals en staartflapje!) en een vliegenfrontriem aan mijn hoofdstel vast, gaat het best. Je moet alleen niet stil willen gaan staan.

Mijn paard heeft nu helemaal geen jeuk. Gaat dus helemaal goed tot nu toe!
ZIjn manen en hoofd nu http://www.mijnalbum.nl/Foto-XQMXV8X6.jpg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:23

Annetje: Geweldig toch, nog steeds jeukvrij. Overigens wat een charmante foto. Vind het een leuk dier!

Naaltje schreef:
pff.. CS ik moest aan je denken toen ik op stal kwam :o
dacht dat Diddle zichzelf door het eczeem flink had toegetakeld...

Zo, dat is schrikken zeg joh! Goed gehandeld vind ik!

Citaat:
@Carol, gelukkig gaat het weer wat beter met Shadow, vind het zo zielig voor hem. Begrijp best dat je af en toe even niet ziet zitten als het zo erg is. Ik vraag soms echt af hoe zo'n paard zich dan voelt, dat moet toch ook ellendig zijn denk ik dan. Levertraanzalf is voor jullie dus hét middel.

Het is een haar, maar dat maakt niet uit. Inderdaad, op zulke momenten zie ik het even helemaal niet meer zitten. Mijn hart breekt dan als ware doormidden om mijn pony zo te zien, vreselijk. Al mag ik helemaal niet zeuren, want dit is de 1ste zomer dat ze redelijk jeukvrij is. Voorgaande jaren was het een best zware eczemer nog wel, vellen hingen aan d'r hals eraf enzo, allemaal bloed, staart idem dito. Vorig jaar begon ze einde zomer ook aan d'r hoofd. Voor mij was het niet veilig meer, ze wierp zich overal tegenaan. Dit jaar heel licht aan staart en manen, en d'r koppie. En ik kan weer veilig met haar bezig.
Dus eigenlijk mag ik helemaal niet klagen. Vorgaande zomers kon ik elke dag wel janken, en was de zomer 1 en al ellende. Dit jaar heb ik maar enkele dagen ellende. Soms voel ik me net alleen een EHBO'er voor haar haha.

Ben wel blij met paar dagen wat minder weer, kan de huid mooi bijkomen.
Op stal staan meerdere eczemers, en we kunnen wel degelijk verschil zien tussen alle paarden.
Zo kun je bij Shadow heel goed zien, dat het echt van binnenuit komt i.c.m. zon.
Bij de andere zijn echt de mugjes de boosdoener.
Shadow is de enige met een soepele manenkam, en die staat het rustigst in de wei.

Eind van de middag ga ik weer naar d'r toe, en zal ik zien hoe d'r neus eruit ziet. Neusnetje is onderweg. Ga zo even naar de stoffenwinkel een lapje zijde of satijn halen, die ik eronder maak.

En dan snappen sommige mensen dat ik dus echt vrij weinig heb met de zomer. Naast de ellende met m'n paard kan ook ikzelf steeds minder van de zon hebben na een fikse zonneallergie paar jaar terug.

Op weg naar stal kom ik heel veel paarden tegen, staan allemaal onrustig, zien er niet uit van het schuren. De weerstand lijkt steeds minder te worden. Vreselijk zeg.

Edit: Zo hé, het neusnetje is er al! Toppie. Ziet er groot uit, dus vanmiddag even passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 11:06

Pink_Horizon schreef:

:? hier verstuift hij gewoon, we hebben momenteel 3 flessen staan
2 eer bruin en 1 keer wit
doen het alledrie goed

spons gebruiken we wel, maar dat is bij twee pony's die uit hun dakje gaan van spray

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:15

Wat vreemd ik krijg echt gewoon 1 dikke straal.
Ik dacht dus ook dat het door de verstuiver kwam dus had ik een deel overgegegoten in een andere en ook toen weer een dikke straal terwijl die water wel gewoon verstuifde. Dus ik nam aan dat het gewoon te dik spul was om te kunnen verstuiven. Vreemd... Ga er dadelijk nog eens onderzoek op doen ;)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:25

Klopt hoor sommige flessen hebben 1 straal en sommige verstuiven wel heel raar!
Op stal bij mij hebben 2 mensen ook een fles met een straal en die ik heb verstuiven wel!