Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:00

De mijne staat nu onder 400 gram, hij is 1,5 week geleden geschoren. En hij voelt er niet te warm onder. Het is nu ook wel al koud snachts. Ik wacht op je pb.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:47

Focussed schreef:
Welke test bedoel je Jannepauli?

Bij het opbouwen van 0,25 naar 0,5 merkte ik echt verschil. Dus had eigenlijk ook die verwachting bij de ophoging naar 0,75 maar die blijft tot nu toe uit.

Wellicht ben ik wat te ongeduldig? Is nu pas 2 a 3 weken op de hogere dosering.
Maar wil ook niet overdoseren.

Hoe lang ben je nu in totaal bezig? Dat zegt namelijk meer over wat je kunt verwachten en waar je ongeveer bent/zou zijn aangekomen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:51

Joey_Diamond schreef:
@mdooper: Ik heb een opbouwschema van mijn DA meegekregen, die wilde dat ik het op deze manier zou opbouwen, haar een maand lang op een hele liet staan en dan beetje bij beetje afbouwen om te kijken of ze het ook op een mindere dosis goed zou doen :)

@cynthiar: Ik stuur je zo even een PB'tje, Nu ik zo in je profiel heb geneust ken ik jou fjord ook wel van gezicht haha, heb hem wel eens in stal zien staal op de hoge devel. Ik zou tegen marloes zeggen dat je gecontact hebt :) misschien kunnen we samen dan eens langskomen, Marloes verzorgd haar zo ongeveer de helft van de week :)
Ik ga haar zondag scheren en dan maar kijken welke deken erop moet, onder hoeveel gram staat jou fjord nu? Er werd mij geadviseerd om haar onder een 100/150 grams te zetten en als de temperaturen richting het vriespunt gaat en dit ook overdag zo is haar dan onder een 200 grams te zetten.
Wat is wijsheid? B-)

Misschien wel een beetje optimistisch om zo snel al weer af te kunnen bouwen eerlijk gezegd, het proces van cushing is meestal al jaren bezig voordat je het constateert, dat is niet in een maand op een bepaalde dosis weer op orde - denk ik. Al is 1 mg relatief weer wel veel voor een pony... Je hebt toch een pony? Hoe zwaar is jouw pony?

Een deken is lastig zo te bepalen, dat geldt al bij een gezond paard en helemaal bij een cushing paard ;-) Is jouw paard een kouwelijk paard, of heb je normaliter ook niet gauw een dikke deken op? Dat blijft nu de basis, maar dan zonder een laagje haar ;-) Dat vraagt dan om bij wijze van spreken 100 gram meer dan je normaliter zou ophebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:03

Ik heb vanmiddag even een foto gemaakt van Pablo.
Het was mooi weer dus geen deken op.s'Nachts wel....en in de ochtend buiten,daarna gaat hij er af ;)

Afbeelding

Ik klaag niet,ben meer dan tevreden hoe hij het doet voor een paard met zijn problemen en onderhand 27 jarige leeftijd <3

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:05

Wauw hij ziet er echt goed uit!!!

Fargo: ze staat nu 3 weken en 1 dag op de hogere dosis! Merk geen verschil tot nu toe!

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:06

Citaat:
Misschien wel een beetje optimistisch om zo snel al weer af te kunnen bouwen eerlijk gezegd, het proces van cushing is meestal al jaren bezig voordat je het constateert, dat is niet in een maand op een bepaalde dosis weer op orde - denk ik. Al is 1 mg relatief weer wel veel voor een pony... Je hebt toch een pony? Hoe zwaar is jouw pony?

Een deken is lastig zo te bepalen, dat geldt al bij een gezond paard en helemaal bij een cushing paard ;-) Is jouw paard een kouwelijk paard, of heb je normaliter ook niet gauw een dikke deken op? Dat blijft nu de basis, maar dan zonder een laagje haar ;-) Dat vraagt dan om bij wijze van spreken 100 gram meer dan je normaliter zou ophebben.

Ja ik weet ook niet waar ik goed aan doe en waaraan niet, ik had me nog nooit echt verdiepd in de ziekte cushing en wist ook nietg dat het zo lastig zou zijn. Ik ging uit van het woord van mijn dierenarts en die zei dat ik dit schema moest aanhouden, een maand lang een hele moest proberen en dat ik na die maand telefonisch contact met haar op moest nemen om te vertellen hoe het ging en dan eventueel af te bouwen. Ik zie het wel, ik heb het er met haar ook nog wel over :)

Ze is niet echt kouwelijk paard, ze heeft eigenlijk nooit echt een deken opgehad, omdat ze zo'n mega dikke vacht had ging ik er vanuit dat dat gewoon haar eigen vacht was (wist natuurlijk niet dat het door de cushing kwam omdat ik niet wist dat ze dat had). De laatste winter heeft ze met een regendeken met fleecevoering opgestaan alleen om te beschermen tegen de sterke wind en eventueel regen.

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:07

Hij ziet er idd goed uit zeg! Compliment :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:09

Hij ziet er goed uit Geerke!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:13

@Joey: ik moest per 2 weken met 0,25mg opbouwen naar 1 toe en zo houden.
Ik vraag me af welke da jij hebt.
Charlotte van Ridderkerk weet er wel het meeste ervan.
Gezien de grote van jouw pony denk ik dat uiteindelijk 1 mg wel goed is. Ze is ongeveer net zo groot als Illo.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:14

Joey_Diamond schreef:
Citaat:
Ja ik weet ook niet waar ik goed aan doe en waaraan niet, ik had me nog nooit echt verdiepd in de ziekte cushing en wist ook nietg dat het zo lastig zou zijn. Ik ging uit van het woord van mijn dierenarts en die zei dat ik dit schema moest aanhouden, een maand lang een hele moest proberen en dat ik na die maand telefonisch contact met haar op moest nemen om te vertellen hoe het ging en dan eventueel af te bouwen. Ik zie het wel, ik heb het er met haar ook nog wel over :)

Ze is niet echt kouwelijk paard, ze heeft eigenlijk nooit echt een deken opgehad, omdat ze zo'n mega dikke vacht had ging ik er vanuit dat dat gewoon haar eigen vacht was (wist natuurlijk niet dat het door de cushing kwam omdat ik niet wist dat ze dat had). De laatste winter heeft ze met een regendeken met fleecevoering opgestaan alleen om te beschermen tegen de sterke wind en eventueel regen.

Ik neem aan dat je langzaam opbouwt en dan ongeveer 2 maanden bezig bent als je moet bellen? Dat klinkt op zich goed, je moet dan gewoon afwachten of je al kunt afbouwen, that's all.
Als je paard eigenlijk geen kouwelijk dier is en tot nu toe geen deken op had?? Dan denk ik dat je met een deken van 100/150 a 200 gram al heel goed uit zult zijn.

Geerke wat ziet Pablo er fantastisch uit, zijn kleur is ook echt weer goed en diep en absoluut niet oranje!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:16

Ik had je net een PB gestuurd :) ik heb idd Charlotte.
Ja ik probeer dat eerst en zie ik dat ze het koud heeft dan kan ik er altijd nog een andere op doen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 20:24

Ik heb je pb terug gestuurd, kan zijn dat hij 4x is verzonden, hij deed een beetje vreemd.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:08

Focussed schreef:
Wauw hij ziet er echt goed uit!!!

Fargo: ze staat nu 3 weken en 1 dag op de hogere dosis! Merk geen verschil tot nu toe!

Maar hoe lang ben je nu in totaal bezig bedoelde ik eigenlijk dan weet je nog meer wat je kunt verwachten en waar je ongeveer zou moeten kunnen zijn nu..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 00:24

Bijna 3 maanden..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 07:56

Geertje, pablo ziet er top uit.
Kan verder weinig toevoegen hier.... weet nog te weinig om te adviseren.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 11:47

Wat ziet Pablo er goed uit +:)+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:01

Nou, hij ziet er inderdaad super uit! Kan niet anders zeggen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:10

Dank jullie! :o Ik ben ook heel blij <3
Even geen zorgen....zal het afkloppen want hij hoeft maar een uitglijder te maken en het is einde verhaal natuurlijk!

Nado@Nado doet het ook goed gelukkig!Ze lijken best wel op elkaar...zeker in close-up heeft Pablo ook van die gezellige wollige oren <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 12:12

Pablo is echt een schoolvoorbeeld hoezeer een paard kan opknappen! Al jouw goede zorgen worden beloond :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:40

Ik heb mn uitslag terug. Duidelijk geval van Cushing. PHH (?) waarden 166. Insuline was nog niet binnen, maar dat veranderd ook niet veel aan de uitslag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:50

Is dat het ACTH cijfer, Sammie? (Normaalwaarden 9-35)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:53

Oh :o Het zou kunnen zijn dat ik het verkeerd heb verstaan. Er zat in ieder geval een H in. Ik kon ‘m zo moeilijk verstaan door de telefoon. ACTH zou inderdaad kloppen. Het waren iig geen twijfelwaardes zei hij.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:03

Als het inderdaad het ACTH is, dan zit je paardje aardig boven de normaalwaarden, zeker geen twijfelgeval. Toch is het inslulinecijfer ook wel van belang omdat daar evt aan gekoppeld kan worden dat het paard eveneens Insuline Resistent is.

Wat heeft je DA nu geadviseerd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:07

Focussed schreef:
Bijna 3 maanden..

Het zou kunnen dat ze wat duf is omdat de dosis haar eigenlijk te veel is. Het is maar een slank poppetje van een paard natuurlijk.. En als ze het hiervoor eigenlijk al goed deed.. Je zou kunnen kijken of ze weer helderder en frisser wordt van 0,5 mg. In principe moet ze na 3 maanden niet meer echt sloom zijn en als ze dat nu wel is, heb ik eerder het gevoel dat dat is omdat ze te veel dan te weinig krijgt. But that's just me.
Hoe is ze er verder aan toe? Eten, drinken, zweten, vacht? Goed toch??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:14

Jannepauli schreef:
Als het inderdaad het ACTH is, dan zit je paardje aardig boven de normaalwaarden, zeker geen twijfelgeval. Toch is het inslulinecijfer ook wel van belang omdat daar evt aan gekoppeld kan worden dat het paard eveneens Insuline Resistent is.

Wat heeft je DA nu geadviseerd?

Hij had dat nog niet binnen, mocht dat erg veranderend/anders zijn laat ie het weten. (maar wat jij zegt heeft hij niet heel duidelijk gezegd) of ik bel zelf even. Als ze niet op medicijnen zou gaan dan zou het met een half jaar tot een jaar over zijn. Met medicijnen zou opbouwen zijn en dan over een (1-3 maanden) tijdje weer die waardes meten om te kijken of het gedaald is. Hij heeft niet gezegd hoeveel mg (of ik heb het gewoon domweg niet onthouden), maar wel een bedrag gezegd. Wat overigs nog wel gekoppeld was aan de humane versie nog. Zou 30 euro per maand zijn. Maar als ik zo terug reken zou dat 1mg zijn al?

Wat zou het grootste probleem zijn als de resistentie al hoog/laag is?