Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Welke test bedoel je Jannepauli?
Bij het opbouwen van 0,25 naar 0,5 merkte ik echt verschil. Dus had eigenlijk ook die verwachting bij de ophoging naar 0,75 maar die blijft tot nu toe uit.
Wellicht ben ik wat te ongeduldig? Is nu pas 2 a 3 weken op de hogere dosering.
Maar wil ook niet overdoseren.
Joey_Diamond schreef:@mdooper: Ik heb een opbouwschema van mijn DA meegekregen, die wilde dat ik het op deze manier zou opbouwen, haar een maand lang op een hele liet staan en dan beetje bij beetje afbouwen om te kijken of ze het ook op een mindere dosis goed zou doen
@cynthiar: Ik stuur je zo even een PB'tje, Nu ik zo in je profiel heb geneust ken ik jou fjord ook wel van gezicht haha, heb hem wel eens in stal zien staal op de hoge devel. Ik zou tegen marloes zeggen dat je gecontact hebtmisschien kunnen we samen dan eens langskomen, Marloes verzorgd haar zo ongeveer de helft van de week
Ik ga haar zondag scheren en dan maar kijken welke deken erop moet, onder hoeveel gram staat jou fjord nu? Er werd mij geadviseerd om haar onder een 100/150 grams te zetten en als de temperaturen richting het vriespunt gaat en dit ook overdag zo is haar dan onder een 200 grams te zetten.
Wat is wijsheid?
Citaat:Misschien wel een beetje optimistisch om zo snel al weer af te kunnen bouwen eerlijk gezegd, het proces van cushing is meestal al jaren bezig voordat je het constateert, dat is niet in een maand op een bepaalde dosis weer op orde - denk ik. Al is 1 mg relatief weer wel veel voor een pony... Je hebt toch een pony? Hoe zwaar is jouw pony?
Een deken is lastig zo te bepalen, dat geldt al bij een gezond paard en helemaal bij een cushing paardIs jouw paard een kouwelijk paard, of heb je normaliter ook niet gauw een dikke deken op? Dat blijft nu de basis, maar dan zonder een laagje haar
Dat vraagt dan om bij wijze van spreken 100 gram meer dan je normaliter zou ophebben.
Joey_Diamond schreef:Citaat:Ja ik weet ook niet waar ik goed aan doe en waaraan niet, ik had me nog nooit echt verdiepd in de ziekte cushing en wist ook nietg dat het zo lastig zou zijn. Ik ging uit van het woord van mijn dierenarts en die zei dat ik dit schema moest aanhouden, een maand lang een hele moest proberen en dat ik na die maand telefonisch contact met haar op moest nemen om te vertellen hoe het ging en dan eventueel af te bouwen. Ik zie het wel, ik heb het er met haar ook nog wel over![]()
Ze is niet echt kouwelijk paard, ze heeft eigenlijk nooit echt een deken opgehad, omdat ze zo'n mega dikke vacht had ging ik er vanuit dat dat gewoon haar eigen vacht was (wist natuurlijk niet dat het door de cushing kwam omdat ik niet wist dat ze dat had). De laatste winter heeft ze met een regendeken met fleecevoering opgestaan alleen om te beschermen tegen de sterke wind en eventueel regen.
Focussed schreef:Bijna 3 maanden..
Jannepauli schreef:Als het inderdaad het ACTH is, dan zit je paardje aardig boven de normaalwaarden, zeker geen twijfelgeval. Toch is het inslulinecijfer ook wel van belang omdat daar evt aan gekoppeld kan worden dat het paard eveneens Insuline Resistent is.
Wat heeft je DA nu geadviseerd?