[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

frisiangirl

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:44

Dus als ik het goed begrijp heb ik eigenlijk 2 suikerpatienten op stal? Vingers aflikken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:06

Zammie schreef:
Ik hoor hier nu al verscheidene keren over voeding en wat iemand wel of niet doet. Kan iemand me nu eens vertellen wat voor voer dan wel goed is (graag met merk) en hoeveel en ook wat voor soort gras. Ik heb namelijk zelf gewoon weidegras. Dit was gras speciaal voor paarden, maar er zat zoveel klaver in, dat ik dat toch een paar jaar heb behandeld om dat weg te krijgen...
Dus wie o wie!
Wat ik nu voer aan Zam is:
Hooi en kuil - de gehele dag door
Biks: totaal 1,5 schep onderhoudsbrok van Pavo
Muesli: 0,6 schep nature's best met er zelf doorheen gemegd gepunte haver
zemelen: 0,7 schep nat over de biks
een paar wortelen en 1 appel per dag....
Wil echt graag advies en ook horen als ik wat verkeerd doe....

mag ik vragen waarom je zoveel verschillende dingen voert?

ap krijgt gewoon 1 muesli soort en daar moet hij het maar mee doen.

ik heb voor in de zomer wel zakjes erbij met bepaalde vitamines voor weidepaarden,daar zit ook extra magnesium in.
heb ik gekocht bij divoza...

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:07

bij ons in de zomer alleen hooi en zomer alleen gras

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:25

33Bonita33 schreef:
in de winter zitten er toch ook geen eczeem mugjes die het paard dan steken?
eczeem wordt toch veroorzaakt door de allergiesche reactie die het paard krijgt door de prik van het mugje? ze hebben toch geen weerstand tegen de stof die het vliegje binnenbrengt toch? daarom wordt er ook een eczeem deken opgedaan om te zorgen dat het paard niet bloodgesteld wordt aan de prikjes van die mugjes. In de winter zijn de vliegjes er niet dus dan krijgen de paardjes ook geen allergiesche reactie dus geen jeuk.. toch?

Hmm... Niet helemaal... Een allergische reactie is vaak een opeenstapeling van factoren, waarbij het op een gegeven moment teveel wordt, en er een reactie getoond wordt. In het geval van zomereczeem is het vaak te doen met het niet goed kunnen omgaan met suikers. Zoals Lennox en ik hierboven al zeiden, zijn er in het zomerseizoen vaak factoren waar het dier ook niet zo goed tegen kan, bijvoorbeeld muggensteken, of zonlicht, en dat is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Door het dragen van een eczeemdeken kunnen de dieren niet gestoken worden, en zal de emmer misschien niet volraken, of iig niet overlopen...

Dat wil dus niet zeggen dat ze in de winter nergens last van hebben, alleen dat ze er te weinig last van hebben om het te tonen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:35

carina schreef:
33Bonita33 schreef:
in de winter zitten er toch ook geen eczeem mugjes die het paard dan steken?
eczeem wordt toch veroorzaakt door de allergiesche reactie die het paard krijgt door de prik van het mugje? ze hebben toch geen weerstand tegen de stof die het vliegje binnenbrengt toch? daarom wordt er ook een eczeem deken opgedaan om te zorgen dat het paard niet bloodgesteld wordt aan de prikjes van die mugjes. In de winter zijn de vliegjes er niet dus dan krijgen de paardjes ook geen allergiesche reactie dus geen jeuk.. toch?

Hmm... Niet helemaal... Een allergische reactie is vaak een opeenstapeling van factoren, waarbij het op een gegeven moment teveel wordt, en er een reactie getoond wordt. In het geval van zomereczeem is het vaak te doen met het niet goed kunnen omgaan met suikers. Zoals Lennox en ik hierboven al zeiden, zijn er in het zomerseizoen vaak factoren waar het dier ook niet zo goed tegen kan, bijvoorbeeld muggensteken, of zonlicht, en dat is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Door het dragen van een eczeemdeken kunnen de dieren niet gestoken worden, en zal de emmer misschien niet volraken, of iig niet overlopen...

Dat wil dus niet zeggen dat ze in de winter nergens last van hebben, alleen dat ze er te weinig last van hebben om het te tonen.

okee bedankt dit wist ik niet.
wel dat te veel eiwitten het erger konden maken, maar niet dat ze er in de winter ook last van hebben.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:36

33Bonita33 schreef:
okee bedankt dit wist ik niet.
wel dat te veel eiwitten het erger konden maken, maar niet dat ze er in de winter ook last van hebben.

Ze hebben in de winter geen last van zomereczeem, maar de moeite met het verwerken van suikers blijven ze houden.

Het heeft dus ook niet zo zeer met eiwitten te maken die het erger maken, maar meer met de suikers in het voer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:16

ellepel schreef:
Zammie schreef:
Ik hoor hier nu al verscheidene keren over voeding en wat iemand wel of niet doet. Kan iemand me nu eens vertellen wat voor voer dan wel goed is (graag met merk) en hoeveel en ook wat voor soort gras. Ik heb namelijk zelf gewoon weidegras. Dit was gras speciaal voor paarden, maar er zat zoveel klaver in, dat ik dat toch een paar jaar heb behandeld om dat weg te krijgen...
Dus wie o wie!
Wat ik nu voer aan Zam is:
Hooi en kuil - de gehele dag door
Biks: totaal 1,5 schep onderhoudsbrok van Pavo
Muesli: 0,6 schep nature's best met er zelf doorheen gemegd gepunte haver
zemelen: 0,7 schep nat over de biks
een paar wortelen en 1 appel per dag....
Wil echt graag advies en ook horen als ik wat verkeerd doe....

mag ik vragen waarom je zoveel verschillende dingen voert?

ap krijgt gewoon 1 muesli soort en daar moet hij het maar mee doen.

ik heb voor in de zomer wel zakjes erbij met bepaalde vitamines voor weidepaarden,daar zit ook extra magnesium in.
heb ik gekocht bij divoza...

Ik heb altijd al biks met zemelen gevoerd en haver ook. Toen de mueslies uitkwamen heb ik inderdaad een poos een spciale muesli bij een paard gevoerd en die kreeg dus verder niets anders. Dit was trouwens wel een volledige voeding. Is denk ik gewoon "normaal" bij mij. Ik heb wel eens bij mijn pavodealer gevraagd of ik de paarden op alleen muesli kan houden, maar zij zei van niet, dus....
ik voer dus wel verschillende dingen, maar ze krijgen niet veel. Ik ben al heel anders gaan voeren als wat ik eerder deed. Toen was het veel biks met haver en minder hooi... Moet er wel bij zeggen dat ik toendertijd de paarden echt voor de sport had en ze dus in topconditie had....
ben dus wel bereid om wat te veranderen, maar wil dan wel een goed onderbouwing erbij hebben....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:45

apart?
het voer wat ik appie geef is wel een volledig voer.
tegenwoordig zijn de meeste muesli's gewoon als hoofdvoer te geven.
ik voer zelf in de winter altijd de reformmuesli van havens.

http://www.paardenvoeders.nl/page11.html

in de tijd dat je ze voor sport had he?
hadden ze toen ook eczeem of waren dat andere paarden?

haver is heel goed voor de huid he Knipoog
ik heb het zelf ook wel gevoerd,maar hoor tegenwoordig zo vaak dat het helemaal niet goed zou zijn in verband met die calcium fosofor verhouding dat ik het niet eens meer durf te halen..terwijl ap het vroeger heel goed deed met een halve voerschep er dagelijks bij..en dan had ik geplette haver

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:53

Ik heb gevraagd of de naturals ook als gewoon hoofdvoeder gebruikt kon worden. vandaar. Hier doe ik dus de haver doorheen. de paarden die ik voor de sport had, waren inderdaad andere paarden. En heb op 1 pony na, nooit eerder 1 met ZE gehad.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:07

@ellepel, heb gekeken op de website van havens en daar staat inderdaad dat het als hoofdvoer gegeven kan worden, maar dat je er dan geen andere kruiden bij mag voeren. Nou heeft mijn meissie Tormanda wel speciale kruiden ivm diarree en kan daar dus echt niet zonder en ik zou dan dus ieder paard apart moeten gaan voeren. en zij krijgt juist ook de muesli erdoor, omdaat ze anders de kruiden niet lust. Blijft moeilijk hoor, maar is de exzeem bij jouw paard minder geworden nadat je bent overgestapt op alleen maar muesli?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:22

Die van mij krijgt momenteel 3/4 schep draversbrok van de Havens, en een 1/2 schep Kentucky-E-Lite, ook van de Havens. Nu in de winter doet ze het er super op, maar van de zomer moet ik even kijken hoe het gaat.

Verder krijgt ze op advies van Henny GKM en magnesium bijgevoerd, en gaf ik zelf altijd al fenegriek en omega 3,6,9 olie. Dit krijgt ze nu ook nog gewoon.

Daarnaast staat ze momenteel van ongeveer 8 tot 18:00 op de wei, maar daar staat niet zo gek veel aan gras. Op stal krijgt ze nog een plak of 3 hooi erbij.

In de zomer zal ze langer op het gras staan, en krijgt ze nog maar een plakje hooi bij.

Ikzelf vind het erg belangrijk om te zorgen dat ze niet te dik wordt, en goed in beweging blijft. Dan heeft ze het minste last van eczeem heb ik gemerkt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 06:56

[quote="Zammie'] Blijft moeilijk hoor, maar is de exzeem bij jouw paard minder geworden nadat je bent overgestapt op alleen maar muesli?[/quote]

nee Haha!
ik geloof niet zo in dat veranderen van muesli en dan word de eczeem beter.
dit geld niet voor ap,want dan had bloedonderzoek ook wel iets moeten laten zien
juist in het jaar dat ik dacht van "nou toe maar, we gaan dit jaar zonder meusli "?
was voor hem het ergste jaar met jeuk. Knipoog

ik kan geen brok voeren,daar zit een bestanddeel in waar hij niet tegen kan, hij komt dan vol met schilfers te zitten.
dus voer ik nu toch het hele jaar door muesli en ik denkl niet eens dat dat verkeerd is want gisteren las ik dit:
[VN] Likstenen vooral van belang vanwege zout

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:47

Gaan jullie echt bij hoofdvoer van krachtvoer uit? Volgens mij voer je hooi, kuil of gras en vul je dit aan met krachtvoer en mineralen.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:50

ik ga er vanuit dat de basis ruwvoer is en tekorten in mineralen/vitamines vul je aan met liksteen en/of krachtvoer.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:13

Tijdens die lezing werd overigens ook nog gezegd dat kuil niet geschikt was in verband met het fermentatie (rottings) proces. Dat is een soort gisten en daardoor zitten daar ook weer meer suikers in. Hetzelfde geld, maar in mindere mate, voor voordroog ook dat fermenteerd.
Appels zitten veel suiker in, wortelen en ook in sommige muesli's. In brok zit ook melasse verwerkt om de brokjes lekker goed te kunnen persen en zeker in de goedkopere basisbrok kunnen meer afvalstoffen zitten om de prijs zo laag te kunnen houden. Bovendien zorgt het eten van gewonde brok ervoor dat een paard minder speeksel aanmaakt bij het kauwen. Op muesli moeten ze echt kauwen en brokjes vallen sneller uit elkaar en worden dan in "poedervorm" doorgeslikt. Het te kort aan speeksel kan dan ook weer belastend zijn voor de maag (even voor de zekerheid dit is dus niet mijn eigen verhaal).

Ik zeg niet dat je moet stoppen met het voeren van krachtvoer, en ik denk ook dat hoeveelheden er ook het een en ander toe doen. Maar ik denk zeker dat er een kern van waarheid in zit dat veel van onze paarden problemen krijgen door een verkeerd voedingsmanagement van de eigenaar. Ook de hoefbevangen of de juist veel te magere paarden...Veel van onze weilanden zijn gezaaid om koeien vele liters melk per dag te laten geven. Dat hoeven paarden niet. Ik denk ook dat heel veel paarden teveel krachtvoer binnen krijgen en te weinig ruwvoer, dat veel paarden te weinig beweging krijgen. Daar maak ik mezelf ook schuldig aan want ik rij ook te weinig maar mijn paarden kunnen wel 24 uur per dag lopen en staan niet in boxen. Ik ben van mening dat er in bovenstaand verhaal zeker een kern van waarheid is, maar of het de! oplossing is voor ieder eczeempaard betwijfel ik.
Vorig jaar heb ik alles gedaan wat ze tijdens die lezing aangegeven hebben. Mijn paard gedraineerd, probiotica heeft hij gehad, minder op de wei, een deken op, geen krachtvoer...maar hij heeft inderdaad gewoon geschuurd. Maar dat neemt niet weg dat ik inderdaad denk dat wij onze paarden over het algemeen te vet houden, te veel voeren op te weinig momenten op de dag. Nou heb ik een fjord en een trekpaard..... Haha!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 11:53

Ik heb dikke ronde friezen... Haha!
Vooral oppassen als je kuil koopt van koeieboeren. Die hebben inderdaad vaak kuil van goed bemeste weilanden (veel eiwit) en vaak is het ook echt natte kuil. Wij laten het vaak 1 dag langer liggen dan koeieboeren en dan is het erg mooi spul. Wij bemesten wel redelijk, maar hebben altijd gecontroleerde mest, we weten dus wat er allemaal op ons land komt.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:42

Hee Lennox, bij welke lezing was jij? De 1e of 2e? (ik 2e... miss zijn wel elkaar wel onbewust tegen gekomen Knipoog )

Ik heb idd ook meegekregen dat overgewicht, suikers en kuilgras (en erg groen gemaaid gras tijdens het bloeien) not-done is voor een eczeempaard. Ja Die vrouw vertelde dat volgens haar ideale voeding is: 1- 2,5% van het lichaamsgewicht aan grofstengelig goed hooi (een paard moet 56000 kauwbewegingen per dag maken) en wat muesli met een paar keer per week een mineralen-vitaminen supplement. En dat je bij een gezond paard uiteindelijk door slechte voeding eczeem in de hand werkt. Zij zei dat Nature's best minste suiker bevat, maar dat je moet kijken naar je paard waar hij het t beste op doet.

Verder heb ik de Everline eczeemdeken besteld, alleen dan de bruine. Iedereen daar vond hem lelijk, maar ik wil geen blauwe want die heeft elk eczeempaard bij ons op stal.... En moet Dendie nog wel herkennen van een afstandje Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:46

Ik ben bij de eerste geweest, maar daarna nog wel even blijven hangen dus wie weet hebben we elkaar inderdaad onbewust wel gezien Haha! .
Ik was juist gecharmeerd van de lichte boettdeken. Op de een of andere manier vond ik de Everline (die hele kleine blauwe naast die met dat kunstpaard met die bucas) een beetje lijken op een flanellen pyjama. Maar dat is waarschijnlijk meer mijn gevoel dan dat het daadwerkelijk zo is haha.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 12:53

Ik vond die lezing nog best druk, denk dat ze ook leuk avondje gedraaid hebben in de winkel Knipoog
Ik vind die Everline deken super, en mn stalgenootjes ook (helaas, want daarom moet ik nu een satésaus-bruine haha Knipoog ) Maar die Boetts zijn idd ook fijn. Ik vond die Amigo die er hing ook erg gaaf, maar die heeft geen buikflap en is dus geen optie.
Wel wil ik nog een hoofdkap, maar die van Everline schijnt niet zo handig te zijn. Weet iemand miss welke hoofdkap op meerdere deken kan? Ik denk dat ik dan bij Boett uitkom?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:04

Neem van mij aan geen enkele hoofdkap is handig. Mijn paard krijgt ze niet meer op. Die heb ik vorig jaar 2x trillend en bevend aangetroffen in de wei in volslagen paniek omdat hij waarschijnlijk urenlang niets heeft kunnen zien. De kap was over zijn ogen gezakt. Dat doe ik hem echt niet meer aan. Ik koop gewoon van die goedkopere vliegenmaskers met horen. Die werken ook prima.

Check mijn alien Haha!
Afbeelding

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:16

ok dan blijf ik ook bij de gewone maskers (zijn bovendien stukkie goedkoper Knipoog )
Die foto is trws erg grappig, die tuutjes op de oren haha ROFL

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:31

Ja wat is ie dan lief he op die foto Nagelbijten / Gniffelen .
Deze werken prima, ik maak er wel altijd een gaatje in zodat ik het halsstuk van de deken er aan kan bevestigen.

Was trouwens best lastig bereikbaar woensdag vind je niet? Wij hebben ons echt het apezuur gezocht door die wegopbreking Haha!.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 13:36

@Lennox : Geweldig die foto Haha! moest er erg om lachen haha

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 14:15

Ik heb het boek van Nicolette Hebing net ontvangen!
'Zomereczeem opgelost met voeding'

Ga straks even inkijken Haha! . Ben benieuwd!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 15:45

hahaha wat een foto!!!
Haha! Tong uitsteken
ap krijgt trouwens alleen hooi en 1x per dag een beetje kuil.
ook bij teveel kuil krijgt hij schilfers in zijn vacht en dikke benen trouwens ook!

bij ons op stal is het land ingezaaid met barenburg gras( geloof dat het zo heet) is speciaal paardenmengsel.
ik had toch ook wel het idee dat dat ook wel heeft gewerkt hoor,want hij heeft er toch best veel in gestaan te eten en hij was helemaal niet dik