[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:38

Ik vraag mij af of een allergische reaktie, de overgevoeligheid dus ook een overgevoeligheid op de zenuwen kan gaan geven....zo een lichaam is dan helemaal uit balans en reageert dan anders...die af en toe rare tiks...net alsof ze denken dat ze ergens tegen aan lopen.....

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:52

Waarom wordt Sylvia hier S genoemd? Beetje vaag?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 21:00

russel schreef:
Ik vraag mij af of een allergische reaktie, de overgevoeligheid dus ook een overgevoeligheid op de zenuwen kan gaan geven....zo een lichaam is dan helemaal uit balans en reageert dan anders...die af en toe rare tiks...net alsof ze denken dat ze ergens tegen aan lopen.....

even denken hoor.
die tik is dus een reactie van de trigemenus(als ik het goed schrijf,whatever) zenuw.
die zenuw word getriggerd door iets en dan krijg je een tic.
hetzelfde idee als dat de dokter met een hamertje tegen je knie tikt,hij raakt de zenuw en die reageerd en dan gaat je been omhoog :j

ik vind nog in het stuk dat de kans op genezing voor een headshaker bijzonder laag is.
ongeveer 5-10% kan worden opgelost en nog een paar meer verbeteren in hun klachten.
nou ja,ik heb nu het hele stuk 3x gelezen en eigenlijk komt het er op neer dat ze weten dat veel klachten door die zenuw komen en dat er wel een paar oorzaken voor zijn die eventueel behandeld kunnen worden,maar bij de meerderheid is het nog onbekend.

nou ja,dat wist ik ook eigenlijk al.
als iemand nog aanvulling heeft op dat stuk,dan graag want ik vond het wel errug moeilijk lezen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 22:53

bij Gringo is de trigimuszenuw verdoofd geweest en dat maakte voor hem geen verschil

mijn engels is helaas te slecht om dat stuk goed te lezen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 23:22

ik had er ook flink moeite mee hoor. :+
tja weet je dat die trigemenus zenuw veel invloed heeft dat had ik ook al bedacht....
appie heeft vroeger een zonnesteek gehad---kan invloed hebben op die zenuw.
hij heeft ooit een flinke trap vol tegen zijn hoofd gehad---tjha wie weet.
en hij is ook flink verkouden geweest---rhino/herpes??

maar word uit dit stuk wel weer duidelijk dat paarden met deze aandoening dus wel degelijk pijn hebben en daar baal ik dan wel weer van

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:32

ellepel schreef:
i.....maar word uit dit stuk wel weer duidelijk dat paarden met deze aandoening dus wel degelijk pijn hebben en daar baal ik dan wel weer van

Maar dit wist je toch al lang dat een HS zenuwpijn heeft?! Tenminste als het gaat om de aangezichtszenuw. Pijnscheuten van 6000 volt!

Kijk vooral nog eens naar de uitleg die de proffessor geeft in het filmpje dat staat in de beginpost van dit topic!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 00:46

ja klopt...maar zoals ik dit stuk lees komt het wel weer anders over :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 07:04

Interessant artikel, ellepel. (en verontrustend als ik niet net met navaja's methode was begonnen.) Ik heb in het Engels neuroscience gestudeerd, dus voor mij gelukkig wel te volgen. als jullie vragen hebben over de tekst: let me know :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:06

is mij ook opgevallen ellepel, ik ben de laatste twee weekjes ook lekker in de literatuur gedoken (handig ook met een zusje dat diergeneeskunde studeert), en kom ook heel vaak weer uit op de trigemenus. sites die verder niets met elkaar te maken hebben, therapieën die niks met elkaar te maken hebben enzo, sowieso komt ie ter sprake, al dan niet als uiteindelijke boosdoener.
volgens de info van mijn zusje is de trigemenus een zenuw die de pijn regelt. blijkbaar is dat ding dus om wat voor irritante reden dan ook overprikkeld, en volgens mij kan dat door heel veel oorzaken zijn. geen idee of dat ook door allergie zou kunnen zijn, maar ja, waarom niet? trauma is natuurlijk een duidelijke mogelijke oorzaak, net als stress (zulke paarden noem je niet voor niets zenuwenlijers, haha!!)

ik zal eens vragen of mijn zusje het wil lezen, die zit veel meer in die materie en kent de termen ook beter. zou een MRI scan niet een goed beeld van zo'n zenuw geven? of dat ding ergens afwijkend is ofzo? ik roep maar wat hoor. ik geloof er zelf wel in dat het in de meeste gevallen te genezen is, de HS. als je de onderliggende oorzaak maar kunt achterhalen. kijk een paard met bijv. trauma en daardoor vergroeiing kan weleens lastig worden, maar 'gewoon' spanning is alweer een andere zaak, en wat denk je van verkeerd rijden/ trainen? bij Faram was dat één van de oorzaken, hij heeft het welgeteld één seizoen en een stukje van het volgende seizoen gehad toendertijd, dat is nu 6 jaar geleden. ik ben zelf meer fysiotherapeutisch gaan rijden, reed altijd recreatief en dat ging best goed, maar Faram had toch wel iets meer ondersteuning nodig om het wat meer verantwoord te maken. hij drukte zijn rug weg en liep met hoofd/ hals toch wel wat te hoog. ik rij er sindsdien meer ruimte in en dat gaat goed. overigens heeft hij bijna 5 jaar geleden ook een zadel op maat gekregen, kan me voorstellen dat dat ook grote impact kan hebben.
bij Zned kan het dát sowieso niet zijn want die heeft geen zadel. wel merk ik dus verschil in verschillende lagen van de training, als hij een pietsie stress heeft (of méér stress), is er eerder sprake van HS dan als hij ontspannen is. daarin meen ik bijna zeker een verband te zien dus dat ga ik uiteraard in de gaten houden (misschien een schriftje kopen om het bij te houden, temp, aantal insecten, pollen kalender erbij enzo...). daarnaast lijkt dus die massage te helpen, wat m.i. dan logisch is, als het bij hem getriggerd wordt door spanning.

@ FCSA, handig! ik ga het ook eens doorspitten... kan je iets meer vertellen over 'navaja's methode'?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:20

Morning :) Hoe ik het tot nu toe voor ogen heb: het probleem bij veel (idiopatische) headshakers lijkt te zitten in de trig. nerve. Dit wordt vergeleken met neuralgie/aangezichtspijn, en veroorzaakt de overgevoeligheid voor triggers als stof, licht, regen, wind, etc. De allergie is dus een symptoom en geen oorzaak. De auteurs van het artikel kunnen geen oorzaak noemen voor de zenuwpijnen en weinig oplossingen behalve symptoombestrijding (triggers vermijden). Bovendien kan het deel vd zenuw dat voor de meeste problemen zorgt moeilijk worden bereikt om 'm te kunnen 'blokkeren'. Volgens navaja wordt de trig. zenuw overprikkeld door een instabiele atlas (eerste nekwervel/C1). Het is dus belangrijk om het paard te leren om zelf dit gebied te stabiliseren - daar zijn haar oefeningen voor. Eerst aan de hand, vervolgens onder het zadel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:21

ellepel schreef:
ja klopt...maar zoals ik dit stuk lees komt het wel weer anders over :j

Het is door dezelfde man geschreven als de man in het filmpje in de beginpost van dit topic ;)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:25

Russel, ahaaa kijk dat vind ik nou interessante materie. ergens April komt mijn Zned zijn fysio mevrouw weer met 'm spelen, zal haar eens vragen hoe en wat daarmee. zij heeft over het geheel een vergelijkbare werkmethode, met oefeningen om bepaalde punten/ delen van het lichaam te helpen 'verbeteren'. past ook weer goed bij de methodes van Irwin, paard zélf laten ervaren hoe fijn het is als je je lijffie lekker los hebt en 'gezond' gebruikt!

ik vind het ook een logisch, helder verhaal overigens. past me wel.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:27

Een scan maken van de zenuw zou overigens geen zin hebben, want met de zenuw zelf is op zich niets mis. Hij is alleen overprikkeld/wordt teveel gestimuleerd..

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:31

Ik ben volgende week zondag 8 april in de buurt van amsterdam, maandag 16 april in de buurt van zwolle, woensdag 18 april in rotterdam. Aanmeldingen graag via pb.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:35

Je hebt het helemaal door fcsa!
In het artikel staat niks nieuws toch? Gewoon het oude bekende dat ze het eigenlijk niet weten. Dat komt tot nu toe bij alle onderzoeken naar voren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:38

Niets nieuws idd. Alleen maar symptoombestrijding: vermijden/onderdrukken van triggers. Die Knottenbelt is wel de autoriteit op HS gebied geloof ik he?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:49

Yep behoorlijk. Ook maar eens contact met hem gaan leggen..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 08:52

Zou ik doen! De DA die in Bodegraven veel met het onderwerp doet, wilde graag op de hoogte worden gehouden van mijn zoektocht naar de oorzaak. Ik denk dat ik haar na mijn bezoek aan Steffi even bel. Zal ik haar ook naar jouw site doorverwijzen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:56

FCSA schreef:
Een scan maken van de zenuw zou overigens geen zin hebben, want met de zenuw zelf is op zich niets mis. Hij is alleen overprikkeld/wordt teveel gestimuleerd..

Scan heeft alleen zin als de zenuw bekneld is door b.v. een bloedvat. Dat is wel te zien op een MRI

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 16:47

Die van jullie ook zoveel last vandaag met die wind..?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:00

Nee, Niek schudt al een aantal dagen niet meer. Ik hoop eigenlijk dat de medicatie al is aangeslagen.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:06

Heb een stukje teruggelezen maar kwam het niet tegen: wat voor medicatie geef je 'm?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:13

Homeopatisch, tegen schimmel en bacterie in de darmen. Deze veroorzaken veel afvalstoffen en daar kreeg hij weer 'schud'klachten door.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:15

Ah ok, thanks. Duimen dat het werkt! (De mijne heeft net een groene leem kuur gekregen, dus als het goed is is 'ie schoon..)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 17:38

Drainage is voor een schimmel en bacterie niet voldoende. Maar het is op zich wel goed hoor om je paard zo nu en dan te draineren.