Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
russel schreef:Ik vraag mij af of een allergische reaktie, de overgevoeligheid dus ook een overgevoeligheid op de zenuwen kan gaan geven....zo een lichaam is dan helemaal uit balans en reageert dan anders...die af en toe rare tiks...net alsof ze denken dat ze ergens tegen aan lopen.....

ellepel schreef:i.....maar word uit dit stuk wel weer duidelijk dat paarden met deze aandoening dus wel degelijk pijn hebben en daar baal ik dan wel weer van

Hoe ik het tot nu toe voor ogen heb: het probleem bij veel (idiopatische) headshakers lijkt te zitten in de trig. nerve. Dit wordt vergeleken met neuralgie/aangezichtspijn, en veroorzaakt de overgevoeligheid voor triggers als stof, licht, regen, wind, etc. De allergie is dus een symptoom en geen oorzaak. De auteurs van het artikel kunnen geen oorzaak noemen voor de zenuwpijnen en weinig oplossingen behalve symptoombestrijding (triggers vermijden). Bovendien kan het deel vd zenuw dat voor de meeste problemen zorgt moeilijk worden bereikt om 'm te kunnen 'blokkeren'. Volgens navaja wordt de trig. zenuw overprikkeld door een instabiele atlas (eerste nekwervel/C1). Het is dus belangrijk om het paard te leren om zelf dit gebied te stabiliseren - daar zijn haar oefeningen voor. Eerst aan de hand, vervolgens onder het zadel.