[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danielleV78
Berichten: 103
Geregistreerd: 09-02-14

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:02

Ik heb een vraagje ik heb een paard met cushing..maar ik zoek een slobber om een poedertje doorheen te mengen.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:26

Ik geef nutrimash van vitalbix

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:31

Ik doe het door geweekte bietenpulp

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-19 19:32

Seniores priores kan ook. Volgens mij is deze vraag net op de vorige bladzijde ook gesteld...

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:51

Ik sta op een pensionstal en daar is verplicht dat je paard jaarlijks ge-ent wordt. Ik heb niet de mogelijkheid om mijn paard in mijn achtertuin te zetten, dus gewoon met de meute mee, jaarlijks enten.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:52

Agrobs is goed merk

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:14

Ik haak even in op de slobber/bietenpulp posts; ik merk dat mijn pony (staat nu bijna 5 jaar op Prascend) steeds vaker last krijgt van eet al dan niet smaak - wisselingen. Ik kan maandenlang hetzelfde voer geven en opeens laat hij het staan. Dat is vaker voorgekomen, maar het valt me nu meer op dan anders. Het gebeurt dus sneller achter elkaar.
Ik weet dat dit een bijwerking kan zijn van de Prascend. Hoe gaan jullie hiermee om en zien jullie het ook?

Ik heb eigenlijk altijd bietenpulp gevoerd maar kreeg het er een paar weken geleden écht niet meer in. Dus aan de Nutrimash van Vitalbix, maar dat vind hij nu ook niet meer lekker. En dat terwijl hij een week of vier geleden hysterisch was van het spul.
Wil eigenlijk niet teveel voerwisselingen, dus ik baal er stevig van. Ik wil wel wat aanbieden in verband met de supplementen die hij krijgt.
Laatst bijgewerkt door Jemawi op 15-01-19 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:36

Jemawi hier ook ééntje al een jaar of 5, 6 ( ? ) aan de pillen en smaakwisselingen.
Bietenpulp eet ze al jaren niet meer. Ook prima voor mij.
Ik geef enkel een schepje Fibreforce en Pavo Vital. Is beide droog. Dus het blijft in de bak liggen tot ze wel weer beslist het op te eten. Meestal na een dag of 2.
Ik wissel niet van voer.
Gras en hooi zijn nooit een probleem.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:47

Pandora2 schreef:
Jemawi hier ook ééntje al een jaar of 5, 6 ( ? ) aan de pillen en smaakwisselingen.
Bietenpulp eet ze al jaren niet meer. Ook prima voor mij.
Ik geef enkel een schepje Fibreforce en Pavo Vital. Is beide droog. Dus het blijft in de bak liggen tot ze wel weer beslist het op te eten. Meestal na een dag of 2.
Ik wissel niet van voer.
Gras en hooi zijn nooit een probleem.


Met droogvoer gaat het bij jou dus wel goed? Dat gaat bij mij ook niet goed. En je laat het gewoon staan?
De Nutrimash wordt nu in de loop van de dag wel opgegeten maar niet van harte. Bietenpulp zat 's avonds nog gewoon in de voerbak.
En inderdaad, gras en hooi is bij mij ook geen probleem.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:52

Daarom geef ik niks meer wat nat of vochtig is. Wordt te snel slecht.
Droog blijft gewoon liggen tot ze er wel weer zin in krijgt :D

Zolang ze goed hooi blijft eten, is alles in orde voor mij.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:53

Ik geef voor de smaak sinds een jaar een klein beetje gewone muesli erbij. Ik weet dat dit qua suikers minder is, maar ja, er moet wel eten in. Hij kan geen hooi meer eten, dus alles wat naar binnen gaat is meegenomen. Hij knabbelt wel aan het hooi, maar maakt enorme proppen en krijgt er niets van binnen, zijn gebit is niet zo goed meer. Hij krijgt nu 3x per dag de slobber met muesli en lucerne. Je moet wat....

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:03

Pandora2 schreef:
Daarom geef ik niks meer wat nat of vochtig is. Wordt te snel slecht.
Droog blijft gewoon liggen tot ze er wel weer zin in krijgt :D

Zolang ze goed hooi blijft eten, is alles in orde voor mij.


Eens. Echter bij die van mij wel noodzakelijk voor zijn poedertjes (magnesium/vitamine E).

tine10 schreef:
Ik geef voor de smaak sinds een jaar een klein beetje gewone muesli erbij. Ik weet dat dit qua suikers minder is, maar ja, er moet wel eten in. Hij kan geen hooi meer eten, dus alles wat naar binnen gaat is meegenomen. Hij knabbelt wel aan het hooi, maar maakt enorme proppen en krijgt er niets van binnen, zijn gebit is niet zo goed meer. Hij krijgt nu 3x per dag de slobber met muesli en lucerne. Je moet wat....

Ik heb dit ook gedaan met mijn oude pony (37 geworden). Je moet wat inderdaad, soms is het kiezen tussen twee kwaden. Gaf haar ook Hartog Grasmix erbij, super spul. Succes met je oudje!

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:36

Is het misschien een optie om een voersupplement te proberen ipv losse poedertjes ?
Ik denk dan bijv aan BodyBuilder van Hippalgo ( via Mijten ). Zit alles in voor de spiertjes en is op basis van rijstzemelen. Heel erg smakelijk voor paarden !

Anoniem

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:50

Ik zou de Prascend iets verlagen zodat de eetlust terugkomt

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:12

Pandora2 schreef:
Is het misschien een optie om een voersupplement te proberen ipv losse poedertjes ?
Ik denk dan bijv aan BodyBuilder van Hippalgo ( via Mijten ). Zit alles in voor de spiertjes en is op basis van rijstzemelen. Heel erg smakelijk voor paarden !


Heb er even naar gekeken. Interessant, zal er eens over nadenken. Ik heb hem -afgezien van de eetproblematiek- heel goed voor elkaar nu (structuur/graasbeleid/voeding etc) met Fibra Premium als basisvoer. Verzendkosten zijn wel flink zie ik maar wel begrijpelijk.

[***] schreef:
Ik zou de Prascend iets verlagen zodat de eetlust terugkomt


Heb ik ook overwogen (nog steeds). Ik ga het met de veearts bespreken.

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:56

Ik heb even voor je gekeken moest je het overwegen.
In Leek zit een verdeler van Mijten voerders.
Is dat te ver weg voor jou ? Dan spaar je alvast de verzendkosten :D

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:58

[***] schreef:
Ik zou de Prascend iets verlagen zodat de eetlust terugkomt


Maakt niks uit voor de smaakwijzigingen blijkbaar. :+
Hier had ik net hetzelfde op 1 pil als op 1 1/2 pil.
Enkel als ze alles beginnen weigeren, kan het zin hebben te verlagen.
Maar als t paardje het goed doet op de huidige dosis, zou ik niet zomaar minderen omwillen van af en toe kierskeurigheid wat brok betreft.

Misty12

Berichten: 7058
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 15:49

Die van mij heeft dat ook gehad: eerst lekker eten en dan heel langzaam vindt ze bepaald voer niet meer lekker. Tegenwoordig krijgt ze Vitalbix active+ muesli en dat eet ze met smaak, en al een tijdje. Voor een hapje voor het slapen gaan heb ik nu de senior mash van Equifirst. Heel veel zemelen en wat kruiden en stukjes wortel en erwt. Dat vindt ze echt erg lekker. Dat ruikt ook heel lekker. Dan wordt de bak tot op de laatste kruimel leeggelikt. Dodson & Horrell heeft een vergelijkbaar iets: warm winter mash (of zoiets dergelijks). Aleen iets duurder, zitten ook meer kruiden in.
Ik heb een tijdje de Cavalor strucomix sensitive gevoerd.
Ook de Dodson & Horrell Cushcare Condition.
Dat werd beide na een korte tijd niet meer gegeten.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:16

Jammer is dat Misty. Maar zoals ik lees toch wel een veel voorkomend 'probleem'.

Wijzigingen in de hoeveelheid Prascend doe ik alleen in overleg met mijn VA, heb vanmiddag er ook even contact over gehad. Als het klinische beeld goed blijft dan is te overwegen nav bloed om te minderen ja/nee.
Maar dat ga ik nu eerst niet doen, tenzij het écht vervelend gaat worden.

Leek is voor mij redelijk te doen Pandora, maar eigenlijk alleen als ik die kant op moet. Ik zag dat Pets Place het ook heeft, wellicht kan het daar naar de winkel geleverd worden. Hou het zeker in gedachten, dankjewel. Ga nu eerst zo door, omdat mijn andere pony op vrijwel hetzelfde regiem staat en het anders wel erg veel (wisselen) wordt allemaal.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:45

Hier werd het eetprobleem zo groot dat ik na meerdere keren minderen ben gestopt met prascend. Brok/slobber werd helemaal niet meer gegeten en ook hooi/gras ging er minder goed in waardoor pony zienderogen afviel.

Je zou ook nog pavo 18plus kunnen proberen, wat zowel droog als als slobber gevoerd kan worden. Lijkt erg smakelijk te zijn als ik de pony's moet geloven.

Overigens overweeg ik nu weer om toch te opnieuw met prascend te starten, in een hele lage dosis. Pony lijkt duidelijk slechter in haar lijf te zitten, beweegt stijf. Geen tekenen van HB gelukkig. Toen ik ooit met prascend begon was dat ook het grootste verschil. Ze bewoog soepeler en toonde vaker een galopperen in de wei.
Misschien wil ik het dan rectaal gaan geven...

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:02

At je paard niet omdat er een pil door het eten zat Astorga?.

Mijne doet het nog steeds super en pilletje in stukje brood truc werkt nog steeds gelukkig.
Alleen is hij nu echt ontzettend in de rui al!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:16

Ze at sowieso haast niet meer, alle eetlust was weg. En doordat ze met meerderen staat merkte ik het niet aan het hooi, dus icm een enorme vacht merkte ik het pas toen ze al enorm was afgevallen. ;(
Gelukkig ziet ze er nu,10 mnd later, weer top uit. Maar die hormoonlevels gaan waarschijnlijk alle kanten op zonder medicatie.

Door het voer heb ik nooit geprobeerd, dan zou ze het zorgvuldig aan de kant schuiven.
Gaf het altijd apart in de mond en beloonde haar daarna.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:17

Ok ik doe de pil in een bolletje brood

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:17

Zo zie je maar dat ze de medicatie toch nodig hebben omdat de hormonen zo schommelen

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:23

Brood en alles heb ik ook geprobeerd. Degene die haar doet als ik niet kan heeft het zelfs in een snoepje verstopt.
Maar zelfs daar deed ze moeilijk over en daarnaast ging ze alles wantrouwen wat ik haar gaf. Daarom het tabletje gewoon laat gaan geven met stukje brood erna. Dat ging beter.

Toen ik stopte had ze het harder nodig om weer te eten, anders was ze er nu sowieso niet meer geweest. Heb haar toen helemaal laten checken, maar gebit, bloed, alles was goed. Alleen at ze niet meer.

En nu weet ik helemaal niet meer waar ik goed aan doe. Nog een keer aan de prascend in de hoop dat ze zich fitter voelt. Of accepteren dat ze als een oudje (wat ze ook is) rondloopt en inslapen als dat niet meer gaat? Dan neig ik toch naar opnieuw prascend.

Of iemand moet een wonderbaarlijk ander middel weten? Homeopathie ed heb ik weinig mee overigens.