[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:07

henny_w schreef:
ellepel schreef:
Tinker, geen zomereczeem!,maar staat wel bij 2 paarden die wel erg jeuk hebben.
Zou dit kunnen komen doordat zij haar zo open krabben?
Het voelde ook wat warm aan op sommige plekjes,maar ik durf er met die felle zon steeds echt niks op te smeren.

Het lijkt wel op rainrot maar het zou ook zomaar kunnen dat de anderen op de Tinker te fanatiek knabbelen want dat gaat soms ook heel hard.
Als het mogelijk is zou ik de Tinker even een paar dagen onder een dun dekentje zetten zodat de plekjes tot rust kunnen komen en er geen vliegen bij kunnen.

Deken gaat het helaas niet worden, maar ga dus behandelen met hibiscrub en dan maar even afwachten hoe het gaat.

Discodipp, extra zout gaan voeren.
Gaan ze wat meer van drinken, is erg goed voor een droge huid
Kies voor zee zout, alleen weet ik de dosering niet precies meer.
Zoek dat dus op en probeer dat eens, :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:37

maralyn schreef:
Oprechte vraag hoor disco dipp, maar is er een reden voor waarom je niet als eerste een deken geprobeerd hebt??

Nouu eigenlijk niet, het is geen eczeem dus we dachten het met azijn en n keer wassen met teerschampoo op te lossen..

Dus vandaar, ik denk wel dat als het nu niet stopt met zout of klitwortel dat ik een deken haal!

Zeezout? Dat heb ik nog wel! Ga even opzoeken naar doseringen!

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 21:51

Het probleem van zomereczeem is een beetje dat er (vrijwel) geen test voor is in Nederland :(
De enige algemeen bekende test is dus deken op voor een paar weken en kijken of de jeuk mindert of verdwijnt.
Voor een dierenarts is dit dus ook lastig voor 100% te constateren.
Als je echt ten einde raad bent heb je dus eigenlijk niks meer te verliezen, dus waarom niet proberen? :)
Chronische jeuk schijnt erger te zijn dan chronische pijn :n

Edit: Jouw berichtje beter gelezen, zie nu dat je in staat bent een deken te proberen.
Negeer mijn berichtje dus maar :Y)

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 22:12

Vanavond bij Douwe een nieuwe deken op gedaan, nog wel 1 zonder buikflap maar hij heeft toch bijna geen last van zn buik. De buiksingels die aan deze deken zitten zijn wel echt enorm lang :wow:

Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 02:05

DiscoDipp schreef:
Ben hem nu ook zonnebloemolie aan het voeren om het van binnen uit op te lossen en hij krijgt iedere dag zemelen met flink water zodat ie nog meer drinkt, maar zou echt niet weten wat mijn volgende stap moet zijn..

Als je je paard olie wilt voeren (en zeker als het voor de vacht is) kun je beter lijnzaadolie of speciale Omega-olie voeren. Zonnebloemolie heeft geen ideale vetzuur-verhouding, weinig omega 3 en veel omega 6. Het beste is een verhouding van 2:1:1 (omega 3-6-9). Door het voeren van zonnebloemolie kan dus een tekort ontstaan aan omega 3 wat juist weer huidproblemen in de hand werkt.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:01

Onze Andalusier heeft nu een Bucas Buzz Off op, dochter wilde perse zo'n zebra-geval, maar wat een flutding. Het lijk wel op hij langzamerhand compleet uitzakt, net een uitgelubberd Tshirt. Het lijkt nu net of hij in een jurk loopt. Hij zit ook tussen 175 en 185 in, hij is kort maar heeft een brede borst. Iemand met een PRE een goede suggestie?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:18

Margee schreef:
Onze Andalusier heeft nu een Bucas Buzz Off op, dochter wilde perse zo'n zebra-geval, maar wat een flutding. Het lijk wel op hij langzamerhand compleet uitzakt, net een uitgelubberd Tshirt. Het lijkt nu net of hij in een jurk loopt. Hij zit ook tussen 175 en 185 in, hij is kort maar heeft een brede borst. Iemand met een PRE een goede suggestie?

Horseware :P

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:22

HorseRituals schreef:
Het probleem van zomereczeem is een beetje dat er (vrijwel) geen test voor is in Nederland :(
De enige algemeen bekende test is dus deken op voor een paar weken en kijken of de jeuk mindert of verdwijnt.
Voor een dierenarts is dit dus ook lastig voor 100% te constateren.
Als je echt ten einde raad bent heb je dus eigenlijk niks meer te verliezen, dus waarom niet proberen? :)
Chronische jeuk schijnt erger te zijn dan chronische pijn :n

Edit: Jouw berichtje beter gelezen, zie nu dat je in staat bent een deken te proberen.
Negeer mijn berichtje dus maar :Y)

Ik weet dat er voor zomereczeem geen echte 'test' is. Maar het is duidelijk geen zomereczeem. Hij doet dit pas sinds een week of 4/5. Hij is nu 5 en heeft het bij de vorige eigenaren niet gedaan.

Daarbij heeft hij op bepaalde plekken jeuk.. Dat is op zijn straat wortels, alleen de manenaanzet bij de schoft dus niet de gehele hals, de aanzet van de hals naar de borst, zijn 'oksels' en tussen zijn billetjes. We hebben er hier een staan die echt hardcore zomereczeem heeft, waar niks aan gedaan word.. (Paard is niet van ons) en dat is echt een hele andere huid wat die heeft.

Deken ga ik denk ik wel proberen als ik mijn loon binnen heb, moet namelijk alles zelf betalen..

Voor hierboven;

Heb geen suggestie voor n deken, maar wel een dikke afrader.. Namelijk de dekens van Paardendekenenzo.nl echt bagger kwaliteit, schuren, draaien en scheuren dan kapot.. En daarbij zeer onbehulpzaam personeel.

Dus voor de mensen die daar iets willen bestellen, aub niet doen..

Ik heb wel goede ervaringen met de qhp dekens! Gaan al 3 jaar mee!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:57

Maar Discodipp, bij elk paard is het 'jeukpatroon' weer anders, heb al zoveel verschillende uitingen van jeuk gezien, ja en wat is dan 'echt' eczeem? is daar een definitie van? ze hebben jeuk en hoe het dan heet is totaal niet belangrijk,wel wat wij eraan kunnen doen.

terpentijn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:11

Er zijn enorm veel gradaties van "zomereczeem", ook zijn idd. de jeukpatronen onderling daarbij zéér verschillend.
Er kan een op ZE lijkende stress-uiting bij paard of pony ontstaan bij verkoop of verhuizing, wat zich ook uit door geschuur dat op ZE lijkt. Dit betreft dan meestal de manen en niet de staartbasis. Daar heb ik eerstehands ervaring mee.

Een paard met ZE is het meest gebaat bij een tijdig (!) opgelegde anti-ZE deken . Bij niet al te ernstige gevallen kan een vliegendeken met buikflap (en evtl. met hoofdkap) ook voldoende zijn.

En een goede anti-vliegjes-spray natuurlijk, maar dan nog is zónder ZE deken laten lopen niet aan te raden bij een echte ZE-er. Dat zal daar niet voldoende aan afdoen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:39

Ik denk dat mijne daar ook onder valt. Die begon ook te schuren na de verhuizing en begon alleen aan zijn manen. Toch heeft ie wel die typische exceemplekken op zijn hoofd. Zijn staart laat hij altijd heel, net als de rest.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 15:44

Daarom vermoeden wij een stress eczeem.. Beest is sinds maart dit jaar 8 keer verkocht.. Dus bedenkt je daar maar wat bij. Het begon ook bij de manen, breide zich uit naar de borst en de kont. En nu alleen nog wat ik net noemde. Het lijkt ook erg veel op een schimmel, maar hier hebben we hem voor gespoten. Dus t enige wat het nog kán zijn, zijn luizen of puur stress wat er uit komt. En luizen trek ik me twijfels bij.

Hij heeft nu een deken op, ingesmeerd met vaseline en ingespoten met vliegenspray, staan nu lekker rustig op de wei.

Zal ik anders eens fotos maken?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 17:12

Geen idee waar blythe onder valt, hevige eczeem of milde. Was met een vliegendeken niet te doen voordat ik ze nu een eczeemdeken heb opgelegd en de jeuk gestabiliseerd is. Sinds vanmiddag heeft ze een volledig gezichts masker aan. Oren, neus alles ... Ik hoop dat de zinkzalf zijn werk doet O:) . De wondjes die ik heb ingesmeerd met zinkzalf van het kruidvat helen mooi toe.
Misschien nog wel de goedkoopste oplossing die het beste verzacht ..?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:36

Eergisteren kwam ik langs Divoza en had ik het geluk dat er een Rambo deken lag die afgeprijsd was, omdat die vlekken had. Nou ja bij mij is die binnen no time zwart :))
Het was ook nog is zijn maat, althans ik weet dat 168 iets aan de grote kant is, maar de 160 is dan weer net aan krapjes. Deze maar mee genomen en mijn moeder gevraagd alles in te kort, thanks voor deze tip!
Vandaag heeft mijn moeder de boel ingekort, achter bij de benen de flappen zie je wel een naad heeft ze 8 - 10 cm ingekort.
Afbeelding

En onder de buik heeft ze de buikflap ingenomen en de buiksingels. Hier zie je ook de naad lopen van de flap. (Moet hem achter nog even door het lusje doen).
Afbeelding

Wellicht handig voor mensen waarbij de flap ook te lang is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:02

Goeie tip!! Ga ik de buikflap ook iets laten inkorten :j

vso1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:09

zijn er meer mensen die er last van hebben dat hun paard heel erg verhaard met hun eczeemdeken op ?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:20

Ik ga de buikflap ook nog innemen dan...
We worden wel creatief op deze manier en handig niet te vergeten :D

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:31

vso1990, mijn paard heeft elke dag raggen met haar in d'r buikflap liggen, en toch geen kale plekken op haar buik ofzo. Lijkt dus wel alsof het verharen is.
Ook laat het haar op d'r kont wat meer los dan normaal maar dit is ook wel logisch :)
De deken plet het haar en het schuift er overheen. Een klein beetje verstikking speelt denk ik ook wel een rol.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:25

Ik weet vrij zeker dat mijn pony ook zomereczeem heeft. Dit is voor het eerst dat hij dit heeft. Wat kan ik eraan doen? Ik ben vrij hopeloos geworden omdat wat ik probeer allemaal geen zin heeft. Hij staat al onder een deken. Wat smeren jullie op kale plekken als deze?

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:26

Afbeelding
Afbeelding

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:32

meganx schreef:
Ik ga de buikflap ook nog innemen dan...
We worden wel creatief op deze manier en handig niet te vergeten :D

Haha inderdaad :D Mijn moeder noemt het een valse lus die ze erin heeft gemaakt en dan de lus weer vast gezet. Ben er erg blij mee en hoop dat nu ook de buiksingels beter blijven zitten :D

@ lelberse
Oef dat ziet er niet fijn uit. Ik gebruik zelf eigenlijk bijna niks om te smeren, onder deken is hier voldoende, maar weet dat veel mensen Derfen gebruiken.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:37

Ik kreeg vanmorgen de tip om appelazijn en water 1:1 te mengen tegen de jeuk. Ik weet niet of het helpt maar ik ga het wel proberen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:14

Derfen, fibra anti itch!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:27

MoniekV schreef:
Ik kreeg vanmorgen de tip om appelazijn en water 1:1 te mengen tegen de jeuk. Ik weet niet of het helpt maar ik ga het wel proberen.

Kijk wel uit op wondjes, azijn prikt dan heel erg :j

Discodipp,maak idd eens fotos.
En die plekken met jeuk die jij beschrijft komen wel overeen met zomereczeem hoor :j
Al kan het ook suikerovergevoeligheid zijn,dus dan op rantsoen, maar wel met vitamines :j

Ielberse, op elke pagina word geproken over smeersels voor eczeem, gewoon even doorlezen dan vind je al veel tips :j

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 12:47

@Discodipp, na een verhuizing kan ook op ZE duiden, er kunnen bijv. meer knutten in de omgeving zijn of een nieuw dieet/gras is te belastend. ZE kan ook van stress komen. Die van mij heeft ook eigenlijk alleen jeuk bij de staartwortel en het eerste stuk van de manenkam en volgens mij had ze het voor haar 5e jaar ook niet en wel nadat ze hier kwam. De verhuizing was ook best stressvol geweest voor haar, ze kwam uit belgie en dat was best wel een lange rit, ze had een periode daarna dat ze begon te zweten van angst als ze de trailer in moest. Vaak is ZE wel een combinatie van verschillende dingen.