Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Nitro schreef:ik heb net te horen gekregen dat mijn paard van 6 ook PPID heeft.
max van 47 hij had 103 van iets. zegt me nog niet zo veel.
ben nu heel erg bezig om me er in te verdiepen. gaan het eerst proberen op die medicijnen...
als ik het een beetje goed begrijp is het een te kort aan dopamine.
dan moet er toch iets zijn in de natuur dat de dopamine weer aan laat maken?
1. tyrosine en fenylalanine (Dit zijn amandelen, avocado’s, bananen, peulvruchten, zaden, noten,ben tofu. Een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan helpen de dopaminespiegel te verhogen)
2. antioxidanten
3. vitaminen en mineralen
4. te vermijden voedsel
5. beweging
6. nachtrust
7. seks (vond het leuk maar dit zal niet worden)
8. stressreductie
9. voedingssupplementen
10. medicatie
ik zou iets moeten bedenken bij hem, kan hem niet de rest van zijn leven op dat medicijn laten lopen. vind ik hem nog iets te jong voor.
we zijn nu bezig met abrikozenpitten, tarwe gras, zo min mogelijk suikers, door blijven gaan met trainen, magnesium (gehaald bij de fouragehandel is puur) en vit E + sel.
hopelijk stimuleert het de aanmaak van dopamine en kan hij van de medicijnen af
Klinkt leuk, maar zo simpel werkt het brein niet
Je hebt verschillende dopamine-paden (pathways) en verschillende dopaminereceptoren. Deze verschillende paden en receptoren hebben allemaal een andere functie. Dit is ook de reden dat je niet zomaar elke dopamineagonist kunt gebruiken, je moet specifiek die hebben die de receptor die betrokken is bij Cushing "aanzwengelt".
Daarnaast hangt het ook nog vanaf wáár de dopamine zich bevindt in het brein, voor wat voor functie deze uitdraagt.
Dopamine in de VTA is vooral geassocieerd met beloning. In de nucleus accumbuns met het "willen" van iets (zoals je soms gewoon chocola MOET hebben). En in de hypothalamus dus met het reguleren van ACTH.
Ga astjeblieft niet denken dat je je paard kunt behandelen met abrikozenpitten en tarwegras. Als het zo simpel was dan deden we het allemaal hier. Daarnaast is het brein geen spielerei, dus geen dingen gaan geven die ook verkeerd uit kunnen pakken (en neen: baadt het niet dan schaadt het niet gaat dus vaak ook niet op).
Daarnaast is de Cushing bij zulke jonge dieren vaak het agressiefst en het progressiefst. Ga dus niet zelf lopen aanmodderen met pitten en tarwegras maar geef je paard de medische behandeling die het nodig heeft! Daarnaast zou je eens kunnen uitrekenen dat áls het op die manier werkte, hoeveel je wel niet moet voeren. Ik gok zomaar dat je een kilo of 10 van die pitten moet voeren per dag voor het enigzins effect heeft op een paard.
En je bedoelt het vast niet verkeerd, maar zo simpel als "dingen geven die het dopamineniveau verhogen" is het helaas niet. Cocaine verhoogt ook de dopamine... Misschien toch maar een Bokttripje naar Colombia boeken?
geerke schreef:cynthiar schreef:Het enigste alternatief is de menselijke variant:Pergolide.
Kost 40 cent ipv 2 euro per pil.
Je moet alleen iemand vinden die het recept wil/kan uitschrijven voor je.
er is nog een alternatief....dan kost het 2 cent per dag.
Kaat1 schreef:Mijn Shetlander (15) was de laatste tijd te schraal en had deze week last van diarree. De dierenarts heeft preventief Sandoil voorgeschreven en tegelijk bloed afgenomen om diverse andere zaken uit te sluiten. Ook heeft ze meteen voorgesteld op Cushing te testen omdat ik aangaf dat de pony altijd veel drinkt. De pony ziet er verder prima uit, alleen wat te schraal dus, eet prima, is fit en heeft verder geen Cushing verschijnselen.
Nu heb ik vandaag de uitslag gekregen en volgens de DA mag de ACTH waarde max. 12 zijn en bij mijn pony was het 21. Ze heeft geadviseerd om te beginnen met medicijnen, te beginnen met 0,5 pil per dag. Nu heb ik zoveel mogelijk gelezen in dit topic (maar alles was iets te veel..) en ik kom vooral veel hogere waardes tegen.
Ik weet zeer weinig van Cushing, maar ik zou graag eens de mening horen van mensen met meer ervaring. Lijkt het jullie idd verstandig om met deze waarde te beginnen met medicijnen?