[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:25

De dierenarts wilde gelijk met een 1/2 tabletje beginnen, maar omdat hier het advies gegeven werd om met 1/8 te beginnen, ben ik daar mee begonnen.

Jessix: jij denkt dat het beter is om nog even te wachten met verhogen? Ik vraag me af of hij het wel nodig heeft als hij zoweinig nodig heeft.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:21

indy29, de medicatie is besteld, zodra het binnen is ga ik beginnen.
Verbetering vacht en zo verwacht ik niet: hij heeft een prima vacht en is als eerste door de rui heen in het voorjaar.
Toch ben ik benieuwd hoe hij het met de medicatie gaat doen. Uiteindelijk hoop ik dat de hoefbevangenheid weg blijft natuurlijk.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:39

Die van mij werd ook echt koekwaus van 1/8 tablet en dus slomer en dat is bij MiniMe bij elke verhoging weer zo. Je zult het echt nog veel langer moeten blijven volhouden dan een week hoor maringe , Jessix geeft het juiste advies.

MiniMe stond vanochtend hoewel nog voorzichtig, wel alweer met voorbeentje haar ontbijt op te eisen. Voel nog steeds pulsaties in voetjes en heb haar nu net een half zakje buut gegeven. Dat had ik verdorie beter niet kunnen doen geloof ik, want madam staat nu de hele tijd met graasmasker op heerlijk te snaaien buiten! Echt hoor wil je dat ze zich wat beter voelt, komt die kop gelijk niet meer van de grond!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:20

@ maringe, zie post van ohjajoh6. Ik denk dat je na een week of 6 pas echt kunt zeggen of het effect heeft. Sommige mensen zien eerder al wat resultaten, andere hebben juist weer langer nodig omdat ze met bijwerkingen te maken krijgen.

Die MiniMe, klinkt als een heerlijke eigenwijze shetlander! Hopelijk krijg je het weer stabiel met haar. Het lijkt me trouwens wel extra lastig met die kleintjes hoor.. Het hele voerbeleid is natuurlijk al een puzzel met ze.

Nitro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:40

nou ik heb hem wel op prasent staan, maar blijf wel zoeken naar een goedkoper middel.
hij staat er nu zn 3 weken op en merk dat het beter gaat met hem. omdat het zo duur is kan ik het nog hopelijk 1 maand betalen. ik ben druk bezig met alternatieven.

hmmm chocolade.. dat is weer doping:P
het is moeilijk maar we gaan er zeker uitkomen
Focussed schreef:
Nitro schreef:
ik heb net te horen gekregen dat mijn paard van 6 ook PPID heeft.
max van 47 hij had 103 van iets. zegt me nog niet zo veel.

ben nu heel erg bezig om me er in te verdiepen. gaan het eerst proberen op die medicijnen...
als ik het een beetje goed begrijp is het een te kort aan dopamine.
dan moet er toch iets zijn in de natuur dat de dopamine weer aan laat maken?
1. tyrosine en fenylalanine (Dit zijn amandelen, avocado’s, bananen, peulvruchten, zaden, noten,ben tofu. Een maaltijd met veel eiwitten en weinig koolhydraten kan helpen de dopaminespiegel te verhogen)
2. antioxidanten
3. vitaminen en mineralen
4. te vermijden voedsel
5. beweging
6. nachtrust
7. seks (vond het leuk maar dit zal niet worden)
8. stressreductie
9. voedingssupplementen
10. medicatie

ik zou iets moeten bedenken bij hem, kan hem niet de rest van zijn leven op dat medicijn laten lopen. vind ik hem nog iets te jong voor.

we zijn nu bezig met abrikozenpitten, tarwe gras, zo min mogelijk suikers, door blijven gaan met trainen, magnesium (gehaald bij de fouragehandel is puur) en vit E + sel.
hopelijk stimuleert het de aanmaak van dopamine en kan hij van de medicijnen af

Klinkt leuk, maar zo simpel werkt het brein niet :)

Je hebt verschillende dopamine-paden (pathways) en verschillende dopaminereceptoren. Deze verschillende paden en receptoren hebben allemaal een andere functie. Dit is ook de reden dat je niet zomaar elke dopamineagonist kunt gebruiken, je moet specifiek die hebben die de receptor die betrokken is bij Cushing "aanzwengelt".

Daarnaast hangt het ook nog vanaf wáár de dopamine zich bevindt in het brein, voor wat voor functie deze uitdraagt.
Dopamine in de VTA is vooral geassocieerd met beloning. In de nucleus accumbuns met het "willen" van iets (zoals je soms gewoon chocola MOET hebben :D ). En in de hypothalamus dus met het reguleren van ACTH.

Ga astjeblieft niet denken dat je je paard kunt behandelen met abrikozenpitten en tarwegras. Als het zo simpel was dan deden we het allemaal hier. Daarnaast is het brein geen spielerei, dus geen dingen gaan geven die ook verkeerd uit kunnen pakken (en neen: baadt het niet dan schaadt het niet gaat dus vaak ook niet op).
Daarnaast is de Cushing bij zulke jonge dieren vaak het agressiefst en het progressiefst. Ga dus niet zelf lopen aanmodderen met pitten en tarwegras maar geef je paard de medische behandeling die het nodig heeft! Daarnaast zou je eens kunnen uitrekenen dat áls het op die manier werkte, hoeveel je wel niet moet voeren. Ik gok zomaar dat je een kilo of 10 van die pitten moet voeren per dag voor het enigzins effect heeft op een paard.

En je bedoelt het vast niet verkeerd, maar zo simpel als "dingen geven die het dopamineniveau verhogen" is het helaas niet. Cocaine verhoogt ook de dopamine... Misschien toch maar een Bokttripje naar Colombia boeken :D ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:51

Het is gewoon in-en-in triest dat het middel zo duur is geworden dat mensen het niet meer kunnen betalen....
Het scheelt onwijs dat mijn paard verzekerd is. Ik betaal dus maar 25% van de pillen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:58

Het enigste alternatief is de menselijke variant:Pergolide.
Kost 40 cent ipv 2 euro per pil.
Je moet alleen iemand vinden die het recept wil/kan uitschrijven voor je.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:59

Tja.. maar verzekeren kost ook geld.. en het beroerde is dat bij alle verzekeringen je paard niet meer verzekerd wordt na een bepaalde leeftijd. Bij mijn verzekering was dat al op 15 jaar.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:00

Ja dat is zeker zo :j
Met mijn koekenbakker hebben we het er al lang en breed uit gekregen de afgelopen acht jaar... Maar of je daar nou echt blij mee moet zijn :+

Hier gaat ze eruit op 20 jaar....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:31

cynthiar schreef:

er is nog een alternatief....dan kost het 2 cent per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:39

;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:45

geerke schreef:
cynthiar schreef:

Dan doe mij die maar, of toch niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:51

Ik niet snap..

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:51

Ja het is vrij prijzig. Gelukkig kan ik het doen.
Ik ken iemand via via en die heeft voor haar paard pergolid kunnen regelen. Toen was ze maar 40 euro kwijt voor 60 pillen. Scheelt nogal wat....

Maarre 2 cent?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:58

geerke schreef:
cynthiar schreef:

Dat zou een mooi zijn. :j

Even afwachten wat ik eind van maand overhoud dan weet ik zeker dat ik test kan doen (naar boven afgerond kom ik op zo'n 70/75 euro voor bezoek en bloedafname). :o

Wil gaan kijken of ik dus aan de pergolide kan komen, want dan zou het voor mij nog betaalbaar zijn. :o Acht de kans dus heel hoog dat die van mij het heeft. -O-

Hij begon toch weer iets in te vallen bij zijn schoft en hij krijg nu gewoon wat extra slobber door zijn grasbrok (3/4 handjes soms ook minder voer op zicht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 14:08

Jawel JP, dat is wat jij ten strengste afraad en ik trouwens ook bij de net beginnende cushing eigenaren; het direct bestellen van pure pergolide uit Hong Kong enzo...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:05

Marcella, de test is gratis tot eind oktober.
ik heb alleen de voorrijkosten hoeven betalen en sommige tellen consult.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:09

Ik gok zomaar dat je de werkzame stof niet mag invoeren en daarnaast lijkt het me zeer onverstandig om zelf pillen te gaan draaien. Er komt wel iets meer bij kijken dan capsules vullen...

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:21

Focussed schreef:
Ik gok zomaar dat je de werkzame stof niet mag invoeren en daarnaast lijkt het me zeer onverstandig om zelf pillen te gaan draaien. Er komt wel iets meer bij kijken dan capsules vullen...

Poeh....straks maak je er fout ofzo.....nee ik betaal wel wat meer.

Kaat1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:26

Mijn Shetlander (15) was de laatste tijd te schraal en had deze week last van diarree. De dierenarts heeft preventief Sandoil voorgeschreven en tegelijk bloed afgenomen om diverse andere zaken uit te sluiten. Ook heeft ze meteen voorgesteld op Cushing te testen omdat ik aangaf dat de pony altijd veel drinkt. De pony ziet er verder prima uit, alleen wat te schraal dus, eet prima, is fit en heeft verder geen Cushing verschijnselen.
Nu heb ik vandaag de uitslag gekregen en volgens de DA mag de ACTH waarde max. 12 zijn en bij mijn pony was het 21. Ze heeft geadviseerd om te beginnen met medicijnen, te beginnen met 0,5 pil per dag. Nu heb ik zoveel mogelijk gelezen in dit topic (maar alles was iets te veel..) en ik kom vooral veel hogere waardes tegen.
Ik weet zeer weinig van Cushing, maar ik zou graag eens de mening horen van mensen met meer ervaring. Lijkt het jullie idd verstandig om met deze waarde te beginnen met medicijnen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:28

Kaat1 schreef:
Mijn Shetlander (15) was de laatste tijd te schraal en had deze week last van diarree. De dierenarts heeft preventief Sandoil voorgeschreven en tegelijk bloed afgenomen om diverse andere zaken uit te sluiten. Ook heeft ze meteen voorgesteld op Cushing te testen omdat ik aangaf dat de pony altijd veel drinkt. De pony ziet er verder prima uit, alleen wat te schraal dus, eet prima, is fit en heeft verder geen Cushing verschijnselen.
Nu heb ik vandaag de uitslag gekregen en volgens de DA mag de ACTH waarde max. 12 zijn en bij mijn pony was het 21. Ze heeft geadviseerd om te beginnen met medicijnen, te beginnen met 0,5 pil per dag. Nu heb ik zoveel mogelijk gelezen in dit topic (maar alles was iets te veel..) en ik kom vooral veel hogere waardes tegen.
Ik weet zeer weinig van Cushing, maar ik zou graag eens de mening horen van mensen met meer ervaring. Lijkt het jullie idd verstandig om met deze waarde te beginnen met medicijnen?

Weet je in welke eenheid gemeten is? Staat er pmol/L of pg/ml? 12 pmol is namelijk nogal een andere uitslag dan 12 pg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:26

jesito schreef:
Marcella, de test is gratis tot eind oktober.
ik heb alleen de voorrijkosten hoeven betalen en sommige tellen consult.

Moet je dat geld wel hebben. ;) En voorrijkosten zijn al 43,60 euro en dan nog bloedafname 15 tot 25 euro incl. btw.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:18

Ik meld me alsnog, ik heb het afgelopen jaar hier stilletjes meegelezen en veel geleerd. Helaas heb ik vandaag van mijn (nog veel te jonge, 11 jaar) shetlander afscheid moeten nemen. De strijd tegen PPID en de bijkomende hoefbevangeheid hebben we verloren....

Nu heb ik 60 pillen Prascend over. Mocht er iemand interesse in hebben, stuur mij dan een PBtje.

Verder wens ik iedereen hier succes met hun paarden. Dit topic was voor mij in ieder geval erg nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:22

Ontzettend veel sterkte met dit verlies.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 20:24

Sterkte met het verlies