Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:44

sorbetje schreef:
tirzasarah10, hoe was het vandaag? Geef jij nog de nexium?

Mestprobleem had niks met de maagzweer te maken bleek nu. Ze liet zich wegjagen bij waterbak. Probleem nu opgelost.

Fijn dat het opgelodt is sorbetje!

Nexium ben ik voor nu klaar mee. Ze is behoorlijk aangekomen en blijft nu met alleen hooi ook op dit gewicht! Foto's lieten lichte onregelmatigheid zien op de L1 en L2 maar dat zou niet deze reactie moeten veroorzaken. Toen nog een echo laten maken, kreeg de keuze geld steken in 3x inspuiten of echo voor specifiekere inkijk. Op de echo was tussen de wervels een ligament met een gaatje te zien. DA wil nog overleggen met Emmeloord voor een behandelplan. Haar buik klachten zullen dus ook grotendeels liggen aan het feit dat ze zo hard probeert de rug te ontlasten dat de buikspieren au zeggen. Hoe dan ook zal ze meerdere keren ingespoten moeten worden om de spieren rustig te krijgen. Ze word dan ingespoten met traumeel en eigen bloed, dit is een keer eerder gedaan en was positief alleen hielp het niet lang genoeg. Ook was ik met regumate begonnen en daar werd ze ook een stuk minder scherp van, alleen was dat iedere keer een gevecht om naar binnen te krijgen. We hebben ook een soort prikpil besproken maar daar ben ik nog niet uit.

sorbetje

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 19:19

Heeft ze al vaker last van rug gehad en heftige hengstigheid? Ze denken dus helemaal niet aan maagzweren? Ik ben toch benieuwd of veel maagzweren door ander lichamelijk leed komen, dus een secundaire kwestie zijn.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:29

sorbetje schreef:
Heeft ze al vaker last van rug gehad en heftige hengstigheid? Ze denken dus helemaal niet aan maagzweren? Ik ben toch benieuwd of veel maagzweren door ander lichamelijk leed komen, dus een secundaire kwestie zijn.

Bij mij niet maar ze heeft vorig jaar april een veulen gehad. Daarvoor had ze wel echt last van haar buik en heb ik toen wel met omeprazol behandeld en dan ging het ook wel even beter! Zelf denk ik dat ze haar rug probleem nu vorig jaar september heeft opgelopen. Er was een trekpaard ontsnapt en in haar wei gekomen waar ze met veulen stond , resultaat merrie over de kop gegaan... Kon niemand wat aan doen helaas en gelukkig was er toen snel gehandeld. Zelf denk ik ondertussen nu wel dat een maagzweer wel meer is als een tijdje slecht stal management.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 10:38

Werd jullie paarden eigenlijk ook bozer naar andere paarden toen zij maagzweren kregen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:25

Bozer worden naar andere paarden is een uiting van ongenoegen. Dus ja dat kan zijn door maagzweren maar net zo goed door pijn dat door iets anders wordt veroorzaakt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 14:11

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

treffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:16

Ik kom even binnenvallen, wel vaak met het topic meegelezen. Vandaag heeft mijn paard een scopie gehad wegens vermoeden van maagzweren. Nu blijkt haar maag helemaal schoon te zijn (gelukkig!) maar was wel te zien dat haar dunne darm ontstoken is. Daar heb ik equisolon voor gekregen en advies wbt rantsoen.

Heeft hier iemand ervaring met een ontstoken dunne darm?
Ook hier trouwens in combinatie met rugproblemen, een cirkeltje wat moeilijk te doorbreken is.

marjoF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 07:35

Hallo, een update: na 4 weken nexium nu echt verbetering bij onze merrie. Ze gaapt helemaal niet meer, eet goed en loopt veel beter. Is ook veel minder nukkig naar ander paard toe. Ik wil nu rustig gaan afbouwen. Iemand ervaring met afbouwen van 3 pillen per dag naar 0? Eerst een week 1 minder, dan weer etc?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 08:15

[quote="marjoF"]
Hallo, een update: na 4 weken nexium nu echt verbetering bij onze merrie. Ze gaapt helemaal niet meer, eet goed en loopt veel beter. Is ook veel minder nukkig naar ander paard toe. Ik wil nu rustig gaan afbouwen. Iemand ervaring met afbouwen van 3 pillen per dag naar 0? Eerst een week 1 minder, dan weer etc?
.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:01

Dank voor je snelle antwoord! Ga ik nu ook over naar 2. Heb overigens van iemand die in de da-zorg zit begrepen dat ze het kennen als effectief middel.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 09:37

Ik meld me hier ook met een mijn maagpatientje (6 jarig Engels Volbloed)
Sinds augustus vorig jaar ben ik al met hem aan het modderen, altijd maar koliekerig, erg lusteloos hij leek wel depressief. Uiteindelijk bleek de overstap van voordroog naar gewoon droog stengelig hooi de uitkomst. Maar hij bleef maar mager (erg mager) terwijl hij wel goed at. Rijden deden we al helemaal niet, zo af en toe een wandelingetje en dat was het wel.
Na een hoop ellende op mijn vorige stal besloten om hem 3km bij huis vandaan te zetten op een doe het zelf stal zoadat ik alles zelf in de hand kon hebben.
Omdat hij mager bleef de tandarts erbij gehaald (ook dierenarts) en met haar besproken van hoe en wat. (Zij is niet mijn eigen dierenarts) en zij zei gelijk dat ik met Gastrogard moest beginnen.
We zijn nu 2 weken verder en heel veel veranderingen zie ik nog niet. Wel lijkt het luchtzuiger minder geworden. Gapen en tandenknarsen deed hij amper, vooral als een idioot luchtzuigen.
Vandaag overgestapt op de korrels van Abler om de kosten wat te drukken, maar iemand een idee hoe je dit het makkelijkste kan geven? Ik heb het vanmorgen door zijn bix gedaan maar er bleven korrels achter in zijn voerbak (zelf met wat olie over het voer).
Iemand de perfecte tip? O:)

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 11:29

Valine, ik deed het door de slobber op het aller laatste moment en dat ging goed.

Hier lijkt het ook stukken beter te gaan met nexium(afgebouwd) en de prikpil. Mijn merrie is zonder hormonen zoveel rustiger en haar maag+rug gaan op deze manier stukken beter. Mijn merrie heeft als hormoon improvac gekregen omdat de regumate niet te doen was, word weinig gebruikt bij paarden en was dus laatste optie idee.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 14:41

marjoF schreef:
Dank voor je snelle antwoord! Ga ik nu ook over naar 2. Heb overigens van iemand die in de da-zorg zit begrepen dat ze het kennen als effectief middel.

Ik zou er voor kiezen om nog langzamer after bouwen door de pillen te halveren met een pillensnijder en dan per week met een halve afbouwen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 22:11

Zou ik denk ik ook doen, juist dat afbouwen is zó belangrijk! Heb daar 6 weken over gedaan.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 14:57

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:55

Wat fijn!! Blij voor je!

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 20:00

Goed om mee te lezen over de Nexium! Hoop het niet nodig te hebben in de toekomst maar toch.

Nog even een vraagje, wat zouden jullie doen in deze situatie?

- Paard eet goed (24/7 ruwvoer en Vitalbix Daily Plus)
- Zit goed in zijn vacht, is goed op gewicht, blij en genoeg energie maar braaf onder het zadel.
Hij wordt deze week 5 en loopt 1-2x per week een half uurtje, eerst even aan de longe en daarna erop, liefst het bos in. Nog wel slap van achter en lijkt nog aardig in de groei.
- Heeft een open stal zodat hij altijd contact heeft met soortgenoten en staat overdag zomer en winter 8 uur buiten in een kudde van 11.

Niks te klagen zou je zeggen maar hij blijft luchtzuigen..... Mijn dubio; verder kijken in de zin van onderzoeken of niet?
Scopie heeft hij gehad, 2 maanden gastrogard en nu nog supplementen voor zn maag. Hij is 99% verbeterd ten opzichte van alles, alleen het luchtzuigen blijft helaas. Ben benieuwd wat jullie zouden doen!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:14

Libbylove schreef:
Goed om mee te lezen over de Nexium! Hoop het niet nodig te hebben in de toekomst maar toch.

- Zit goed in zijn vacht, is goed op gewicht, blij en genoeg energie maar braaf onder het zadel.
Hij wordt deze week 5 en loopt 1-2x per week een half uurtje, eerst even aan de longe en daarna erop, liefst het bos in. Nog wel slap van achter en lijkt nog aardig in de groei.
- Heeft een open stal zodat hij altijd contact heeft met soortgenoten en staat overdag zomer en winter 8 uur buiten in een kudde van 11.

Niks te klagen zou je zeggen maar hij blijft luchtzuigen..... Mijn dubio; verder kijken in de zin van onderzoeken of niet?
Scopie heeft hij gehad, 2 maanden gastrogard en nu nog supplementen voor zn maag. Hij is 99% verbeterd ten opzichte van alles, alleen het luchtzuigen blijft helaas. Ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Zou hij verslaafd kunnen zijn? Ik heb op een stal gestaan waar er ook een paard mega aan het luchtzuigen was maar die werd gewoon stoned van ze eigen zuigen... Andere stalgenoot heeft zich er toen in verdiept en vertelde dat hij iedere keer een stofje vrij kreeg en daar zichzelf dus stoned van maakte.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 23:07

Libbylove schreef:

Op welke momenten zuigt hij en hoe lang doet hij het al?
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 08:28

sorbetje schreef:
Libbylove schreef:

Op welke momenten zuigt hij en hoe lang doet hij het al? Het is per paard zo zoeken naar de juiste omstandigheden, die van mij zou bijvoorbeeld flink gaan zuigen in een groep van 11 vanwege de stress. Het is zoeken vaak naar de trigger.

Ik hoorde van de fokker dat hij het als veulen gedaan heeft. Hij doet het sinds de eerste dag bij mij, ongeveer een jaar. Soms minder, soms meer. Tijdens krachtvoer sowieso maar verder zijn de momenten random. Buiten doet hij het niet gelukkig. Hij is al veel verhuisd van box naar open stal, van groep naar andere groep, vandaar dat ik hem langer in deze groep wilde laten.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:06

Libbylove schreef:
Ik hoorde van de fokker dat hij het als veulen gedaan heeft. Hij doet het sinds de eerste dag bij mij, ongeveer een jaar. Soms minder, soms meer. Tijdens krachtvoer sowieso maar verder zijn de momenten random. Buiten doet hij het niet gelukkig. Hij is al veel verhuisd van box naar open stal, van groep naar andere groep, vandaar dat ik hem langer in deze groep wilde laten.

Het klinkt dan meer alsof het een gewoonte is geworden. Ik denk dat je het dan voor lief moet nemen en wel in de gaten moet houden of de klachten neit verergeren.

elin2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:11

sorbetje schreef:
Libbylove schreef:

Het klinkt dan meer alsof het een gewoonte is geworden. Ik denk dat je het dan voor lief moet nemen en wel in de gaten moet houden of de klachten neit verergeren.

Ik kom ook even binnen vallen.

Als paarden als gewoonte zuigen is de kans klein dat hij of zij er nog afkomt toch?

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 09:47

Thanks voor jullie feedback. Ik probeer het inderdaad maar voor lief te nemen, maar vind dat zo ontzettend moeilijk.. Baal nog steeds als ik het hem zie doen en het blijft knagen of er toch geen onderliggend probleem is. Zo lastig! Zal doorgaan met accepteren en het proberen los te laten

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:05

Even een vraagje over de medicijnen. Als er staat - twee keer per dag.
Houden jullie dan om de 12 uur aan?
(bij antibiotica voor mensen staat dat vaak in de bijsluiter).
Gaat om de Sucralfaat.
De Pepticure moet 1 x p dag.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 10:14

Marie111 schreef:
Even een vraagje over de medicijnen. Als er staat - twee keer per dag.
Houden jullie dan om de 12 uur aan?
(bij antibiotica voor mensen staat dat vaak in de bijsluiter).
Gaat om de Sucralfaat.
De Pepticure moet 1 x p dag.

Bij sucralfaat werd mij door de kliniek aangeraden dit door het voer te doen of net voor het eten te geven. Zou er wel een poos tussen laten maar ik deed het altijd om 8u ‘s ochtends en om 17u ‘s middags, dan zit je nog vrij aardig qua verdeling