[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:12

ellepel schreef:
dikke manekam kan ook komen door vitamien E selenium tekort, en die komt nogal es voor bij paarden die dus arm hooi en geen extra vitamines krijgen.
door het tekort aan vitamine e en selenium gaat de vetstofwisseling niet goed en kun je dus die vetopslag in de manenkam krijgen :j

Daar ben ik dan best benieuwd naar, want Bregh krijgt dat vanaf afgelopen november gesuplementeerd, en ik moet ergens in de komende paar maanden weer eens bloed laten prikken. Die heeft nu wrs géén tekort omdat ze mooi in de bespiering komt maar de iets verharde manenkam zit er nog steeds. Wel werd ie bij haar harder toen ze in veel gras stond vorig jaar (toen kreeg ze het sup nog niet).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 14:27

net zoals een dikke nek ook kon komen van een probleem met de schildklier :j

ik heb wel info voor je:
Citaat:
The point of a cresty neck is that it is an indication of obesity. Obesity is associated with founder and fatty liver disease. As some of you point out there are breeds that seem to be natuarally cresty.
If you have one of these you should be looking at the horses overall condition (see: Care for Horses: Disease Prevention and Health Care: Weight, Condition, and Eventual Height Estimation) to determine obesity as the neck may be somewhat misleading.

cresty nek is dus een dikke nek he.

wat jouw dier en de mijne hebben is meer iets van EMS,als je daar info over op zoekt kom je dingen tegen die waarschijnlijk wel slaan op wat jouw dier heeft aan problemen?

hier nog een forum waar ze een en ander uitpeobren om de dikke nek weg te kirjgen:
http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/319937.html

ik kan het zo niet weer vinden over selenium en dikke nek,maar typ maar es cresty neck in op google.
nederlandse sites hebben niks aan info,maar amerika wel! :D *\o/*

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:00

Ik heb vorig jaar 2 x bloed laten onderzoeken.
De eerste keer had ze een ernstig tekort aan zink en de 2 de keer (6 maand later) was alles picobello in orde maar de dikke manenkam en staartaanzet met rimpels zijn gebleven tot aan de winter, nu is alles weg en soepel.
Ik geef haar nu pulp met zemelen, zeewier en Veendrenkstof ( laatste is besteld )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:10

TJolieke schreef:
Ik vind die strakke dekens er niet fijn uitzien, lijkt me toch fijner als er wat lucht onder kan komen.
.

dat dacht ik in eerste instantie ook, maar in de praktijk vind ik deze dekens vele malen fijner werken dan de lossere dekens
schuren nergens, knellen niet en het is niet zo dat ze in een speedo geperst zitten , zit genoeg beweging en lucht in

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 18:41

Sonja_vR schreef:
TJolieke schreef:
Ik vind die strakke dekens er niet fijn uitzien, lijkt me toch fijner als er wat lucht onder kan komen.
.

dat dacht ik in eerste instantie ook, maar in de praktijk vind ik deze dekens vele malen fijner werken dan de lossere dekens
schuren nergens, knellen niet en het is niet zo dat ze in een speedo geperst zitten , zit genoeg beweging en lucht in

Ze zijn idd juist heel comfortabel, doordat ze zo rekbaar zijn, maar bij ons veel te snel kapot.

BleikjA

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 19:50

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:23

ellepel schreef:
net zoals een dikke nek ook kon komen van een probleem met de schildklier :j

ik heb wel info voor je:
Citaat:
The point of a cresty neck is that it is an indication of obesity. Obesity is associated with founder and fatty liver disease. As some of you point out there are breeds that seem to be natuarally cresty.
If you have one of these you should be looking at the horses overall condition (see: Care for Horses: Disease Prevention and Health Care: Weight, Condition, and Eventual Height Estimation) to determine obesity as the neck may be somewhat misleading.

cresty nek is dus een dikke nek he.

wat jouw dier en de mijne hebben is meer iets van EMS,als je daar info over op zoekt kom je dingen tegen die waarschijnlijk wel slaan op wat jouw dier heeft aan problemen?

hier nog een forum waar ze een en ander uitpeobren om de dikke nek weg te kirjgen:
http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/319937.html

ik kan het zo niet weer vinden over selenium en dikke nek,maar typ maar es cresty neck in op google.
nederlandse sites hebben niks aan info,maar amerika wel! :D *\o/*

Ik heb vorig jaar ook lever en leververvetting laten testen via het bloed, en die waarde was gewoon goed gelukkig. Ook is zij zeker niet obees, eerder nu het tegenovergestelde, in voorgaande jaren was ze wel wat sneller dikker. De nek heeft ze ook pas gekregen sinds ze op een weiland is gezet waar een uur tevoren varkensmest op was gegooid ;( .... was daar niet blij mee uiteraard, maar goed... Maar ik zal eens zoeken, mijn Engels sucks :P maar lang leve de Google vertaalmachine.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:24

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:25

Sonja_vR schreef:
TJolieke schreef:
.

_O- _O- _O- _O- *is beelddenker*

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:28

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:33

Welke dekens zijn 'die strakke dekens'? :)

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:35

Komt even met de deur in huis vallen
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met groeneleem inwendige reinigingskuur?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 23:47

MirandaFuego, hier blijft ie ie heel en mooi tot nog toe :j

sodeletuut; dekens van snuggyhoods en de bucas snuggy , paardendrogist heeft ze momenteel in de uitverkoop in de koopjeshoek

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:53

Breghje schreef:
ellepel schreef:
dikke manekam kan ook komen door vitamien E selenium tekort, en die komt nogal es voor bij paarden die dus arm hooi en geen extra vitamines krijgen.
door het tekort aan vitamine e en selenium gaat de vetstofwisseling niet goed en kun je dus die vetopslag in de manenkam krijgen :j

Daar ben ik dan best benieuwd naar, want Bregh krijgt dat vanaf afgelopen november gesuplementeerd, en ik moet ergens in de komende paar maanden weer eens bloed laten prikken. Die heeft nu wrs géén tekort omdat ze mooi in de bespiering komt maar de iets verharde manenkam zit er nog steeds. Wel werd ie bij haar harder toen ze in veel gras stond vorig jaar (toen kreeg ze het sup nog niet).

Ik voer al omega 3-6-9 bij.
Maar NAF Vitamine ESL bij de Paardendrogist heeft er bijvoorbeeld ook nog Lysine doorheen, een aminozuur wat goed is voor spier opbouw...

Hmm... Nou, maar niet teveel prutsen. Eerst maar eens zien hoe ze het gaat doen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 09:30

Sanet schreef:
Breghje schreef:

Ik voer al omega 3-6-9 bij.
Maar NAF Vitamine ESL bij de Paardendrogist heeft er bijvoorbeeld ook nog Lysine doorheen, een aminozuur wat goed is voor spier opbouw...

Hmm... Nou, maar niet teveel prutsen. Eerst maar eens zien hoe ze het gaat doen.

Ik ben ook niet zo van het teveel prutsen hoor, daarom dat bloedonderzoek. Toen bleek alleen dat vitE-sel tekort en ben ik ook alleen dat gaan supplementeren en brok bijvoeren zodat ze wel ook aanvoer van eiwitten had om om te kunnen zetten naar spierweefsel icm het sel. Anders heeft ze niks óm mee op te bouwen, en dat schiet dan ook niet echt op zeg maar. :D

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:31

Ik lees dat jullie het veel over bloedonderzoek hebben. Ik heb dit eigelijk nog nooit laten doen. Wanneer zou dit dan de beste tijd zijn om dit te laten doen?
Ik zal mijn da eens informeren wat de kosten hiervan zijn.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:41

Sonja_vR schreef:
TJolieke schreef:
.

Is dat zwarte niet een beetje warm voor in de zomer?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 11:51

Sonja_vR schreef:
sodeletuut; dekens van snuggyhoods en de bucas snuggy , paardendrogist heeft ze momenteel in de uitverkoop in de koopjeshoek

Ah oke, dankjewel. Ik denk dat die dingen ideaal zijn, daar kan echt helemaal niks onder komen. Alleen zou ik denken dat het wat zweterig wordt. Maar geen idee.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:00

hoi ben ik weer, mn merrie staat nu sinds vorige week onder de deken , het zwermt hier van die rot beestjes! ze heeft nog geen hoofdkap op, welk middel houdt haar hoofd jeukvrij?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:05

Is dat nou echt waar, dat daar al vliegjes zijn? Zo ver zit jij niet van waar ik zit. En ik heb hier nog geen enkel teken van kriebels gezien. Er is nog regelmatig vorst aan de grond hier 's nachts..

Je hebt trouwens van Atex ook zo'n roller voor op het gezicht van het paard. :)

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:14

ja het is hier echt heel erg al, als ik buitenkom zie ik ze meteen op verschillende plekken rondzwermen , mn merrie had al lichte jeuk en ik neem geen risico's meer,als je te laat bent heb je de poppen aan het dansen!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:16

Wow wat raar zeg.. Toch? Mijn merrie die normaal gek wordt van 1 vliegje, zwiept nog niet eens met haar staart..

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:18

Het hangt ook heel erg af van de grondsoort waar je paard op staat, niet alleen van de aanwezigheid van water en bomen en het weer. Ik ben gister niet op stal geweest, maar volgens mijn bijrijder wordt er nog niet geschuurd. Mijn paarden staan beide nog zonder deken, straks even goed kijken of ze al jeuk hebben.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:22

ik zou persoonlijk niet wachten tot ze jeuk hebben...........

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 12:30

Ik wacht ook niet, de ene heeft zijn deken vorige week al een paar dagen op gehad totdat het weer wat kouder werd. Maandag waren er bij ons nog geen vliegjes te zien, als die er vanavond ook niet zijn dan blijft de deken nog lekker even in de kast.