Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:06

geerke schreef:
bente12 schreef:
ik heb sinds een week gehoord dat mijn paar cushing heeft..
maar dit is goed behandelbaar toch? ik rijd best intensief met mijn paard ook op het gebied van springen en cross.. maar moet ik me erop voorbereiden dat dit minder gaat worden als ze de medicijnen krijgt? en zijn er bijwerkingen van de medicijnen? ik begin dit weekend met opbouwen van 0,25 mg..

Ik ben bang van wel....door de medicijnen kunnen ze duizelig worden en dat lijkt mij niet zo handig in een cross?
Wat merk jij nu van je paard's cushing?

is die bijwerking tijdelijk of blijft dat?
ze kwam in de zomer niet door haar vacht heen sinds 2 jaar. en ze heeft sinds 2 jaar een herpes infectie aan haar oog wat nu we weten dat het cushing is door de weerstandsschommelingen komt en ze is futloos en krijgt kale plekken..

Sammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:10

Hoe oud is je paard?

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:15

Sammie schreef:
Hoe oud is je paard?

15 pas..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:17

Helaas is hier een aantal huizen verderop gisteren een mooi paard ingeslapen door Cushings..
Het was een super lieve merrie van 18, en had al chronische gewrichts problemen(ik denk artrose)
Helaas sloegen de pijnstillers niet aan en bleef ze erg hoefbevangen. Ze heeft nog met pads onder haad hoeven gestaan om de druk te verlichten, maar ze kon het niet hebben.
Ze hebben haar gisteren laten gaan..
Ik ga deze super lieve merrie missen.. Ze genoot nog zo van het leven..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:21

fleurtjeuh schreef:
Helaas is hier een aantal huizen verderop gisteren een mooi paard ingeslapen door Cushings..
Het was een super lieve merrie van 18, en had al chronische gewrichts problemen(ik denk artrose)
Helaas sloegen de pijnstillers niet aan en bleef ze erg hoefbevangen. Ze heeft nog met pads onder haad hoeven gestaan om de druk te verlichten, maar ze kon het niet hebben.

wat triest..maar pijnstillers helpen niet tegen cushing.
Als je tijdig met medicatie begint kan een paard nog jaren mee met cushing,en worden ze ook niet meer bevangen.Niet alle cushingpaarden hebben ooit bevangenheid gehad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:27

Ik heb provarium breeding besteld en ga kijken of Nado daar iets mee kan. Fargo, moet ik dat nog opbouwen of 'gewoon' 1x pd een schep geven zoals op de verpakking staat ? En weet jij of het samen kan met magnesium ? Dat wil ik hem ook weer gaan geven omdat zijn spieren sneller verstijven met de kou.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:32

geerke schreef:
fleurtjeuh schreef:

wat triest..maar pijnstillers helpen niet tegen cushing.
Als je tijdig met medicatie begint kan een paard nog jaren mee met cushing,en worden ze ook niet meer bevangen.Niet alle cushingpaarden hebben ooit bevangenheid gehad.

Ze was heel erg hoefbevangen en door de artrose was ze al slecht ter been. Zo kon ze bijvoorbeeld bijnan niet liggen want dan kwam ze maar met erg veel moeite overeind.
En nu de medicatie zo duur is geworden, hadden ze het geld niet voor de medicatie..
Het was beter zo voor de merrie, ik heb gelukkig nog wat foto's van haar

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:52

Nado schreef:
Ik heb provarium breeding besteld en ga kijken of Nado daar iets mee kan. Fargo, moet ik dat nog opbouwen of 'gewoon' 1x pd een schep geven zoals op de verpakking staat ? En weet jij of het samen kan met magnesium ? Dat wil ik hem ook weer gaan geven omdat zijn spieren sneller verstijven met de kou.

Ik heb het altijd (5,5 jaar) naast elkaar (Provarium Breeding en magnesium) gegeven en toen ik daarmee startte, heb ik dat aan mijn DA voorgelegd en die stond daar helemaal achter.
Nee dat hoef je niet op te bouwen tenzij je denkt dat je paard het niet lekker zal vinden. Dan zou je gewoon kunnen beginnen met echt maar een klein deel van het schepje een paar dagen en dan een kwart of een half en zo langzaam opbouwen. De onze at het direct goed, maar niet alle paarden zijn makkelijke eters natuurlijk ;-)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 23:57

bente12 schreef:
geerke schreef:
quote="bente12"
ik heb sinds een week gehoord dat mijn paar cushing heeft..
maar dit is goed behandelbaar toch? ik rijd best intensief met mijn paard ook op het gebied van springen en cross.. maar moet ik me erop voorbereiden dat dit minder gaat worden als ze de medicijnen krijgt? en zijn er bijwerkingen van de medicijnen? ik begin dit weekend met opbouwen van 0,25 mg..
/quote

Ik ben bang van wel....door de medicijnen kunnen ze duizelig worden en dat lijkt mij niet zo handig in een cross?
Wat merk jij nu van je paard's cushing?

is die bijwerking tijdelijk of blijft dat?
ze kwam in de zomer niet door haar vacht heen sinds 2 jaar. en ze heeft sinds 2 jaar een herpes infectie aan haar oog wat nu we weten dat het cushing is door de weerstandsschommelingen komt en ze is futloos en krijgt kale plekken..

Ik zou daar op zich niet zo bang voor zijn (zeker niet op de langere termijn), als je paard nu goed op conditie is en fit en zometeen gewend is aan de medicijnen dan kun je er gewoon mee blijven werken. Op de korte termijn (beginfase) zou het zo kunnen zijn dat je paard natuurlijk moet wennen aan de medicijnen en dan die eerste weken daar bijvoorbeeld af en toe een beetje duizelig dan wel misselijk van zou kunnen zijn.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 00:05

Oke dankjewel!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 08:36

Fargo, ik heb eerder magnesium gegeven en met slobber eet hij dat prima, terwijl het best vies ruikt. Tenzij PB nog viezer is, denk ik dat het goed gaat komen. Kan je me ook een idee geven wat voor verschillen ik zou kunnen gaan zien ? Nou ja, ik, vanwege een gebroken enkel en gescheurde banden van mijn kant staan ze bij een vriendin 120km verderop, dus die houdt hem op dit moment in de gaten. Dus vind ik het fijn haar een indicatie te kunnen geven wat er te verwachten is.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:14

Vraag aan de kenners: ik heb hier al eerder berichten neergezet (de kwijlende fjord). Ben de eigenaresse van de 21-jarige fjord die sinds februari 2010 op 1 mg Pergolide staat na gigantisch hoefbevangen te zijn geweest en een ACTH test te hebben gescoord van 92.
Mij valt op dat hij (ook voor de diagnose Cushing) iedere herfst "minder"werd. Hij is niet zo zeer depressief maar ontzettend stijf. Hij heeft verder nooit uiterlijke kenmerken van Cushing gehad: is eerder te dik dan te dun en heeft kuilen boven zijn ogen en een prima vacht. Hij is nu weer zo stijf als een plank en moet vreselijk lang op gang komen. Hij is bekend met artrose.

Wat adviseren jullie (ik weet dat ik het zelf moet beslissen maar toch): zal ik de pergolide met 0,25 omhoog doen ivm de "seasonal rise" of zal ik proberen magnesium te geven? Hij is erg kieskeurig: glucosaminepoeders gingen er op geen enkele manier in (echt geen enkele manier). Ik dank de hemel dat de pergolide er iedere dag in gaat in een wortel.

Wat denken de ervaringsdeskundigen en tot hoe lang duurt het season eigenlijk?

Alvast veel dank voor t meedenken....

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:21

Mijn fjord is tijdens oktober en november slechter, hij is dan erg sloom met lopen, sinds vorige week is het weer over. T'is ook elk jaar zo, in december is hij dan ook nog wel eens te jolig, haha. En daarna in januari is hij weer normaal. Ik verhoog in die periode de pergolide niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:48

Als ze stijf zijn vanuit de spieren(spierspanning) dan zou magnesium zeker kunnen helpen. En als hij eerder te dik dan te dun is, is magnesium daar ook een goede hulp bij - voor de suikerhuishouding en vetverdeling (en hulp om hoefbevangenheid te voorkomen).
Ik heb Willy ook altijd Msm met glucosamine gegeven zodat zijn bewegingsmechanisme ondersteund en gesmeerd bleef. Eventueel alleen MSM een idee als glucosamine/chondroitine niet naar binnen gaat?

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:28

Mijn paard krijgt vanaf vandaag Pergolide, zijn hier bijwerkingen van..?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:39

bente12 schreef:
Mijn paard krijgt vanaf vandaag Pergolide, zijn hier bijwerkingen van..?

soms wel...niet ieder paard heeft daar last van.Geef je prascend?Daar zit toch een bijsluiter bij?

Seasonal rise wordt minder als de dagen weer gaan lengen,officieel al na de kerst maar merkbaar zo half januari.
Pablo is ook iets slomer nu.(ik ook :+ )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:29

Ik twijfel hier heel erg...

Naomi staat nu een week of 2 a 3 op 0,75 mg pergolide.

Ik merk eigenlijk helemaal niet zoveel verschil :?
Ze is nog steeds een beetje duffig en soms boos... Twijfel of ik door moet gaan, of weer verlagen naar 0,5? Of pas weer verlagen naar 0,5 in januari ivm de seasonal rise?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:33

Misschien had je het ergens al gemeld, maar wat was eigenlijk de uitslag van de test Focussed?
Afhankelijk van de ernst van de 'ontregeling' kan het soms best wel even duren voordat het lijf weer een beetje op orde komt. Pergolide is geen wonderpil. Soms duurt het wat langer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:36

bij mijn paard duurde het wel drie maanden.Ik merkte wel verschil na twee weken pergolide.
Maar dat waren opvliegers,geen trek in eten en een angstaanval.
Na een maand of 6 merkte ik echt verschil in vacht en manier van doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:46

Welke test bedoel je Jannepauli?

Bij het opbouwen van 0,25 naar 0,5 merkte ik echt verschil. Dus had eigenlijk ook die verwachting bij de ophoging naar 0,75 maar die blijft tot nu toe uit.

Wellicht ben ik wat te ongeduldig? Is nu pas 2 a 3 weken op de hogere dosering.
Maar wil ook niet overdoseren.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:49

Eh.. de bloedtest voor ACTH? Of heb je niet laten testen?

Ik heb vandaag weer bloed laten afnemen ( de ACTHbasaaltest is nu heel wat eenvoudiger te doen, hoef niet meer zelf naar Utrecht) om te zien hoe m'n dame ervoor staat. Volgende week verwacht ik uitslag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:50

Hier na zo'n 8 (?) weken nauwelijks verschil. Vandaag is een nieuwe bloedproef genomen en gekeken of er meer waarden moeten worden meegenomen ivm het al dan niet uitsluiten van andere problemen, die het cushing beeld geven ivm met zijn jonge leeftijd, extreem hoge waarde ACTH en bijkomende problemen zoals de chronische ontsteking in zijn lever.
Er is in ieder geval extra bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:59

Jannepauli schreef:
Eh.. de bloedtest voor ACTH? Of heb je niet laten testen?

Ik heb vandaag weer bloed laten afnemen ( de ACTHbasaaltest is nu heel wat eenvoudiger te doen, hoef niet meer zelf naar Utrecht) om te zien hoe m'n dame ervoor staat. Volgende week verwacht ik uitslag.

Is nooit gedaan bij mijn merrie, puur op de symptomen is ze gediagnosticeerd omdat het al vrij duidelijk was dat ze Cushing had en ik volgens mijn DA beter het geld van de ACTH test kon investeren in medicatie om proefondervindelijk te kijken of ze er op reageert.

Ik wil wel van het voorjaar een ACTH meting laten doen om te kijken of het nu normaal is en eventueel de dosis aangepast moet worden, maar aan de andere kant schijnt dat ook weer niet zo heel veel te zeggen? Hoor nogal wisselende geluiden daarover.

Bente_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:10

liljebo schreef:
Hier na zo'n 8 (?) weken nauwelijks verschil. Vandaag is een nieuwe bloedproef genomen en gekeken of er meer waarden moeten worden meegenomen ivm het al dan niet uitsluiten van andere problemen, die het cushing beeld geven ivm met zijn jonge leeftijd, extreem hoge waarde ACTH en bijkomende problemen zoals de chronische ontsteking in zijn lever.
Er is in ieder geval extra bloed afgenomen voor uitgebreid onderzoek.

hoe oud is jou paardje?

Joey_Diamond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 17:19

@mdooper: Ik heb een opbouwschema van mijn DA meegekregen, die wilde dat ik het op deze manier zou opbouwen, haar een maand lang op een hele liet staan en dan beetje bij beetje afbouwen om te kijken of ze het ook op een mindere dosis goed zou doen :)

@cynthiar: Ik stuur je zo even een PB'tje, Nu ik zo in je profiel heb geneust ken ik jou fjord ook wel van gezicht haha, heb hem wel eens in stal zien staal op de hoge devel. Ik zou tegen marloes zeggen dat je gecontact hebt :) misschien kunnen we samen dan eens langskomen, Marloes verzorgd haar zo ongeveer de helft van de week :)
Ik ga haar zondag scheren en dan maar kijken welke deken erop moet, onder hoeveel gram staat jou fjord nu? Er werd mij geadviseerd om haar onder een 100/150 grams te zetten en als de temperaturen richting het vriespunt gaat en dit ook overdag zo is haar dan onder een 200 grams te zetten.
Wat is wijsheid? B-)