[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:30

ravel schreef:
Zammie schreef:
@ ravel; wie/wat heeft deze persoon te maken met ZE?

Er zijn meerdere topics over Dhr. Leen Taal, 'Leen Taal wonderdokter of kwakzalver' en 'novelcure'.
Leen Taal beweerde een paar jaar geleden het middel tegen zomereczeem uitgevonden te hebben. Helaas niet dus............

Er gaat al een lichtje bij me branden Knipoog

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:33

Zammie: gauw dat lichtje weer uit doen... Cool

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:42

shera schreef:
Zammie: gauw dat lichtje weer uit doen... Cool

ja, ik zag dat het "oude" topic over hem er weer bij stond en heb natuurlijk ff iets gelezen. Nou ik houdt het wel op m'n ZEdeken hoor en probeer bij hem met iets natuurlijks de weerstand wat op te bouwen.....

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 17:34

Ik ga met wat stalgenootjes vanavond naar een lezing over zomereczeem van de ijslandershop Atorka. Kan ik gelijk spulletjes inslaan Knipoog Gaan er meer mensen hier?

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 21:33

hoi ben nieuw hier het paard van mijn dochter scheurt ook enorm heb gehoort dat knoflook poeder zou kunnen helpen is dat waar of is dat een fabeltje ?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:00

dat heb ik ook gehoord, ik ben ook wel benieuwd!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:01

Knoflook helpt alleen om vliegen op een grotere afstand te houden... tenminste dat zeggen ze.

Doordat je paard knoflook eet, gaat hij dat later uitzweten en tegen die lucht kunnen vliegjes niet zo goed.

Mijn pony krijgt ook knoflook, maar of het nou echt helpt om vliegen tegen te houden... niet echt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:02

mijn opa kwam ook met een naam, hij vertelde dat iemand die hij kende een paard had en die had zulde dramatische jeuk en last van zijn ZE, en toen hadden ze dat middel, en groeiden gelijk zijn manen weer en dat hielp dus echt!

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:06

mikado_36 schreef:
hoi ben nieuw hier het paard van mijn dochter scheurt ook enorm heb gehoort dat knoflook poeder zou kunnen helpen is dat waar of is dat een fabeltje ?

Bij die van mij helpt het niks.. Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:11

Heb ook enkele jaren knoflook gegeven, maar hielp niet. het enigste was dat het echt giga stonk in de stal als ze dit hadden gegeten en de vliegen bleven daardoor tijdelijk weg....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 08:39

Dendie schreef:
Ik ga met wat stalgenootjes vanavond naar een lezing over zomereczeem van de ijslandershop Atorka. Kan ik gelijk spulletjes inslaan Knipoog Gaan er meer mensen hier?

nee joh is te ver weg,maar ben wel benieuwd hoe het was

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 09:47

Ik heb 2 friezen met enorm exceem, ik gebruik nu http://www.wiemerskamper.de uit duitsland en dat bevalt goed. Ze schuren voor 98% minder! Haha! Weg is het niet, maar wel een hele verbetering. Mijn buren hadden een shettie met werkelijk zijn hele lijf open en die hebben het vorig jaar geprobeerd. Alle plekken zijn dicht en hij is ook een stuk rustiger. Werkt daar dus ook! Dit spul kost 110 euro per 2,5 liter en daar kan ik bijna de hele zomer voor 2 paarden mee toe.

De foto's op de website zijn allemaal echt, behalve die van haar eigen paard, want daar zie je duidelijk een haarstukje Knipoog

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:09

Gisteren de lezing gehad en daar kwamen op zich wel wat interessante dingen naar boven. Ik krijg als het goed is nog een verslag dus mocht je er behoefte aan hebben stuur me even een pb dan zal ik het naar je doorsturen zodra ik het binnen heb. Wat met name bij mij is blijven hangen is dat de theorie dat eiwitten een grote veroorzaker zijn een achterhaalde theorie is maar dat je het meer moet gaan zoeken in suikers. Er zijn ook een aantal soorten voer besproken waarmee geadverteerd wordt dat het met name voor eczeempaarden zeer geschikt is. Een laag eiwit % en vrij van melasses. Bij een aantal merken bleek echter dat het zetmeelgehalte (wat zich in het lichaam weer omzet in suikers) wel erg hoog was en dan pomp je je paard natuurlijk nog vol met suiker. Ze liet in suikerklontjes zien wat voor hoeveelheid suiker je je paard geeft als je een voer hebt met een glucose % van 4. Dat is toch een behoorlijk hand suikerklontjes. Verder natuurlijk het advies om je paard zo schraal mogelijk te houden, rekening houden met het weiden, draineren, probiotica, eczeemdeken en wondjes direct behandelen. Maar ook de fructaan en fructose in het gras in de gaten houden. Een eczemer zou vergelijkbaar zijn met een diabetes mellitus type 2 patient. Er wordt te weinig insuline aangemaakt om alle binnengekomen suikers aan te kunnen pakken. Er werd verwezen naar een boek van Eric Laarakker. De nadruk werd gelegd op de te dikke paarden. Het waren dus eigenlijk allemaal wel dingen die ik al wel wist maar ik heb wel wat vragen kunnen stellen. Buiten de dame (fysiotherapeut en acupuncturist) die de lezing gaf was er een ook een dierenarts aanwezig.

Wat ook nog wel een goede is trouwens een paard met een chip met groene leem behandelen (inwendig) kan geen kwaad. De chip kan zich hierdoor niet uit het lichaam laten verwijderen dat is een fabeltje.

En ik heb natuurlijk de nodige verschillende eczeemdekens bekeken. Die lichte van boett lijkt me wel wat. Lijkt net van een wat andere (stevigere) stof dan de donkere.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:39

Intersant, ik wil wel een PB met het verslag Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:55

lennox dat van die suikers dat had ik inderdaad ook al bedacht,fructaan lijkt me ook absoluut een grote boosdoener bij veel paarden.
bij teveel word de een hoefbevangen en de ander krijgt eczeemklachten,vaak zie je bij hoefbevangen dieren een dikke nek en bij veel eczemers ook.
zoveel mogelijk uit het gras houden dus, speciaal paardengras nemen en goed in de gaten houden Knipoog

dat het ook van krachtvoer zou komen kan heel goed ,maar dan lijkt het me dat dat dier dan ook in de winter vrolijk blijft doorschuren?

probiotica is wel een goede maar nou las ik vanmorgen weer een bericht dat het niet zo gezond zou zijn?>
hele artikel staat hier:
http://dieet.blog.nl/overige_ziekten__a ... ost-levens

en dan vraag ik me af in hoeverre dat dus ook voor de paarden opgaat

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:09

Toevallig heb ik pas in een of andere actualiteitenprogramma gehoord dat de probiotica die gebruikt is voor het onderzoek in het UMC een totaal andere is dan de probiotica producten in de actimel, yakult etc. Je hebt tal van verschillende soorten probiotica. Hetgeen wij gebruiken voor consumptie is dus niet schadelijk. Wij grapten gisteren ook een beetje over het gebruik van yakult over het voer, maar yakult zit weer barstend vol met suiker Haha! .

Inderdaad dat van de suikers, melasses, beter hooi van uitgebloeid gras, de nadelen van kuil en het fructaan gehalte is al een paar jaar bekend. Het verschil was dat hier gekeken werd volgens het aarde, water, vuur, metaal, hout etc.

Ik denk wel dat ik mijn dierenarts als hij terugkomt van vakantie nog eens ga navragen betreffende die wat verhoogde glucose en eens met hem overleggen. Ik moest daar toch meteen gisteren aan denken Lachen.

maramee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:27

dat het ook van krachtvoer zou komen kan heel goed ,maar dan lijkt het me dat dat dier dan ook in de winter vrolijk blijft doorschuren?

Bovenstaande vind ik wel een goeie, wat zou daar het antwoord op kunnen zijn?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:40

Ik heb net nog maar even een mailtje gestuurd naar Nicolette Hebing. Ik wacht met smart op dat boek Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:46

lennox:
ja ik las het net op de site van yakult zelf al hoe dat verhaal nou in elkaar zat.
ik schrok er wel een beetje van hoor omdat ik ap dus regelmatig probiotica geef, ik dacht van jee nou straks word ie ziek

maramee:
en precies daarom geef ik gewoon voer waar ap het nu goed op doet, ik kijk niet zozeer naar de suiker gehaltes die er in zitten..
hij heeft rouwens 1 zomer zonder krachtvoer gelopen met alleen een liksteen en dat was ook nog es een drama jaar...
wel stond hij toen op ander gras dan nu.

dus dat krachtvoer evrhaal vind ik wel prima.
ik blijf er trouwens wel bij dat ik het wel zinvol vind om een eczemer zijn bloed te laten nakijken, gewoon dat je weet of alles oke is Knipoog

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:52

maramee schreef:

Bovenstaande vind ik wel een goeie, wat zou daar het antwoord op kunnen zijn?

Het lijkt mij dat er een bepaalde drempelwaarde moet zijn waar het suikergehalte overheen moet komen wil het dier erop reageren met eczeem of hoefbevangenheid. Per dier zal deze drempelwaarde verschillen. In de winter valt de suiker uit gras voor een groot deel weg, en zal de totale hoeveelheid suiker die het dier binnenkrijgt dus lager, en waarschijnlijk onder de drempelwaarde liggen. Daarbij kunnen muggensteken, zonlicht, whatever, een trigger zijn om de drempelwaarde lager te leggen, en dus eerder overgevoelig te reageren.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:55

De reden van het niet schuren door het het krachtvoer in de de winter had te maken met de mindere prikkel die de paarden krijgen in de winter. In het eczeemseizoen krijgen ze natuurlijk veel meer prikkels dan alleen die van het suiker in het krachtvoer, ook die van het suiker in het gras en de meeste paarden eten natuurlijk geen gras s'winters en staan ze wel op de wei dan zit er weinig in het gras waar ze reactie op kunnen geven. Bovendien hebben ze dan ook niet de reactie op de steek van het mugje. Kortom minder prikkels om op te reageren. Dat vond ik eigenlijk wel een logische verklaring. Zeker als je uit gaat van het vergelijk met de diabetes mellitus type 2 patient. Blijkbaar maakt het paard dan wel voldoende insuline aan om de mindere hoeveelheid suiker (in vergelijking tot het eczeem en weideseizoen) te kunnen afvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:56

ja oke dat vind ik dan inderdaad wel een logische verklaring

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:38

Ik wil ook graag het verslag... erg interessant.. was helaas niet voor mij te doen om te komen.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:43

in de winter zitten er toch ook geen eczeem mugjes die het paard dan steken?
eczeem wordt toch veroorzaakt door de allergiesche reactie die het paard krijgt door de prik van het mugje? ze hebben toch geen weerstand tegen de stof die het vliegje binnenbrengt toch? daarom wordt er ook een eczeem deken opgedaan om te zorgen dat het paard niet bloodgesteld wordt aan de prikjes van die mugjes. In de winter zijn de vliegjes er niet dus dan krijgen de paardjes ook geen allergiesche reactie dus geen jeuk.. toch?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:46

Ik hoor hier nu al verscheidene keren over voeding en wat iemand wel of niet doet. Kan iemand me nu eens vertellen wat voor voer dan wel goed is (graag met merk) en hoeveel en ook wat voor soort gras. Ik heb namelijk zelf gewoon weidegras. Dit was gras speciaal voor paarden, maar er zat zoveel klaver in, dat ik dat toch een paar jaar heb behandeld om dat weg te krijgen...
Dus wie o wie!
Wat ik nu voer aan Zam is:
Hooi en kuil - de gehele dag door
Biks: totaal 1,5 schep onderhoudsbrok van Pavo
Muesli: 0,6 schep nature's best met er zelf doorheen gemegd gepunte haver
zemelen: 0,7 schep nat over de biks
een paar wortelen en 1 appel per dag....
Wil echt graag advies en ook horen als ik wat verkeerd doe....