[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:34

HorseRituals schreef:
assebassie, op jouw aanraden hier heb ik vandaag de zalf gekocht en aangebracht. Ben benieuwd en hoop echt dat het helpt bij mijn paard :)

Ben ondertussen al begonnen aan deken nr. 5 voor dit seizoen... ze sloopt ze allemaal :(
Van een Rambo tot de pyamamodellen aan toe.
Geen idee hoe ze het voor elkaar krijgt maar dit is echt een belachelijk duur geintje van haar!

Ik hoop dat 't helpt!
En kun je geen tweedehands dekens aanschaffen, scheelt een hoop geld, of repareren als dat nog lukt, of breng ze maar bij ellepel, die is heel handig :+ .
ik heb er trouwens stukken parachutestof op genaaid, is echt hele sterke stof, vooral op de hals want toen ik haar pas had schuurde ze echt veel, nu gelukkig veel minder.

meganx

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:40

Wat balen dat ze al 5 dekens heeft gesloopt .. :( schuurt ze de huid dan helemaal open of gewoon de deken kapot slopen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 21:36

Oef al zoveel dekens versleten dit seizoen? Dat is niet zo fijn voor je bankrekening..

De deken hier wordt ook steeds creatiever. Loop ook beetje achter met repareren, best veel kleine gaatjes zaten er al in. Sinds vandaag staat hij weer met een speels vriendje samen. Dus ik vrees beetje voor hoe ik de deken woensdag aantref :')

Hij is nu ook weer van weide verhuisd. Benieuwd of de jeuk weer terug gaat komen. Zo ja, dan weet ik iig zeker dat het door het (te rijke) gras komt :+

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 23:49

*komt binnen vallen*
Mijn haflinger gaat dit jaar best goed! Alleen zijn oren blijven ondanks de kap een beetje achter, ze zijn erg dik, soms warm en lijken ontstoken door het vele schuren. Welk wondermiddeltje raden jullie aan? Wassen met betadineshampoo is een optie, maar ik wil het liever eerst met smeren proberen op te lossen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:39

Betadine droogt ook uit .
Ik smeer oorpunten met honing zalf .
En momenteel smeer ik hydrocortiderm .
Wilde Fibra crème gaan proberen maar lees over soort allergische reacties dus durf niet goed ...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:47

Ik heb een keer een paard met ontstoken oren van de ZE gehad, daar kon ik echt niet aankomen, paard werd staatsgevaarlijk.
Die is gesedeerd door de DA en de oren zijn met droogzetters (lang werkend antibiotica voor koeienuiers) ingesmeerd en na behandeld met pijnstillers (Metacam)zodat ik de oren met hydricortiderm kon insmeren zonder te verongelukken.

Verder zorgen dat ze niet meer in de oren gestoken werd, kap op en op stal bij schemer.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:56

Ik smeer 1x per week de oren in met Derfen Clear, daar heeft die van mij heel veel baat bij.
Teveel smeren is ook weer niet fijn heb ik gemerkt. Max 1x per 5 dagen werkt hier het beste.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 08:59

ellepel schreef:
Tinker, geen zomereczeem!,maar staat wel bij 2 paarden die wel erg jeuk hebben.
Zou dit kunnen komen doordat zij haar zo open krabben?
Het voelde ook wat warm aan op sommige plekjes,maar ik durf er met die felle zon steeds echt niks op te smeren.

Het lijkt wel op rainrot maar het zou ook zomaar kunnen dat de anderen op de Tinker te fanatiek knabbelen want dat gaat soms ook heel hard.
Als het mogelijk is zou ik de Tinker even een paar dagen onder een dun dekentje zetten zodat de plekjes tot rust kunnen komen en er geen vliegen bij kunnen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 09:10

Fibra ga ik ook maar niet doen, ik hou het even bij het cremetje van het kruidvat, hiermee kan ik haar oren ook goed insmeren, zweet itch vind ze ook niet fijn, droogt ook een beetje raar op.
Oortjes zien er weer goed uit nu, en in het vliegenmasker smeren werkt echt wel hoor, het zit er dan op voor ze 't in de gaten hebben.

Verder gaat het gelukkig heel goed, ze schuurt amper, staat wel met deken op, gewone vliegendeken en soms RSIH, maar deze is te krap vooral aan de voorkant, ze is nogal breed!
Maat is altijd een puzzel, te groot zakt naar achter, weten jullie wat de beste manier is om hem wat in te korten? Ik dacht zelf de voorsluiting verzetten, want als hij naar achter zakt gaat ie scheef liggen, ook omdat ze heel rond is en dus weinig schoft heeft.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:44

Tweedehands dekens zijn inderdaad mijn volgende stap :j Repareren is inderdaad ook een goede maar mevrouw weet manieren om dekens van voor naar achter door te scheuren, op haar rug... (en nog 1001 kleine gaatjes hier en daar) :\
Ik denk dat de deken met het rollen/opstaan is afgescheurd. Dit is gewoon écht finaal gesloopt, met schuren krijgt ze dat denk ik niet zomaar voor elkaar. Buikflappen slopen is ook haar hobby, pffff.
Maar schuren doet ze ondertussen nog wel, het is mij een raadsel :') misschien maar een wildcamera ophangen ofzo, ben wel benieuwd wat ze uitspookt haha
Ze had als gevolg dus haar halve manenkam opengeschuurt, voorhoofd kapot met bloed. omdat ze te lang zonder deken heeft gestaan. Dus vandaag maar coupe Les Beau aangebracht. :+ :Y) Lekker gewassen met teershampoo en ingesmeerd met assebassiezalf (vergeet de naam steeds :+ )
Ik hoop dat jullie paardjes er nu beter bijstaan (en zich beter gedragen) dan Foxy :D

P.S. Mensen die wassen met teershampoo, hoe vaak per week doen jullie dit ongeveer? En is er nog een maximum limiet zeg maar? :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:10

Wat is assiebassie zalf ?
En wat voor crème van Kruidvat wordt er gebruikt ?

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:46

Zinzi_jewel, ik bedoelde cetomacregol crème, maar noemde het 'assebassiezalf', de bokker die er over begon in dit topic heet assebassie. Omdat ik de naam was vergeten verwees ik er even zo naar :+
Maar heb nu de naam even opgezocht.
Dit is verzachtende en versoepelende créme die de jeuk moet stillen. :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:57

Met teershampoo was ik 'zo nodig', wat hier neerkomt op 1x per 4 weken of zo in de zomer.
Als het moet (veel jeuk en wondjes) elke week. Maar dat is nu door goed voer- en dekenbeleid niet meer nodig gelukkig :)

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 15:45

Zo, die Foxy is echt een sloper, niet leuk meer zo iets!!

Haha, assebassiezalf haha _O- , leuk bedacht, misschien kan ik patent aanvragen.
Maar is gewoon een créme voor de droge huid hoor, kwam ik toevallig tegen bij 't Kruidvat, ze hebben ook exzeemcreme en proriasascreme, maar ik dacht ik neem iets simpels, en een droge huid jeukt meestal, dus zou ook kunnen helpen tegen jeuk en inderdaad hier helpt het.
Het is te vergelijken met Lanette creme, die heb ik vroeger veel gebruikt in de verpleging, voor schrale, gevoelige huid.
Als je zoekt op Lanette kun je er veel over lezen, er is ook zalf van en nog andere samenstellingen.
en ja,baat het niet, schaadt volgens mij ook niet :+

Met teershampoo was ik soms haar staart, eens in de paar weken, manen niet, kan het niet goed uitspoelen, dat vind ze eng, is bij de vorige eigenaar helemaal stuk geweest dus....en dus begin ik niet meer aan, die borstel ik gewoon, meer niet.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:48

De eerste keer dat ik hier reageer want ik word helemaal gek.
Mijn kwpn van 5 jaar schuurt zich zooo enorm. Het is absoluut geen zomereczeem maar echt jeuk, volgens de dierenarts is het een soort stress eczeem wat er nu uit komt. Hij heeft namelijk vanalles mee gemaakt. Ik moet dus iets hebben wat jeukstillend is en wat verlichtend.

Wat we al hebben geprobeerd en niet werkt:

MTG
Azijn
Uierzal
Vaseline
Babyolie
Sudo creme
Teerschampoo
Cortizone
Betadine scrub
Leovet sweeticth

Nu aan het proberen:

Klitwortel lotion
Zoutwater
Zeewier iets :')

Hij staat al op apart voer, heeft een deken om, is ingespoten en er hangt een vlugevee lamp..

Iemand nog ideen?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:50

Over het algemeen helpt sectolin sweet itch wel heel goed!.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:53

DiscoDipp schreef:
Mijn kwpn van 5 jaar schuurt zich zooo enorm. Het is absoluut geen zomereczeem maar echt jeuk, volgens de dierenarts is het een soort stress eczeem wat er nu uit komt. Hij heeft namelijk vanalles mee gemaakt. Ik moet dus iets hebben wat jeukstillend is en wat verlichtend.

MTG
Azijn
Uierzal
Vaseline
Babyolie
Sudo creme
Teerschampoo
Cortizone
Betadine scrub
Leovet sweeticth

Nu aan het proberen:

Klitwortel lotion
Zoutwater

Hij staat al op apart voer, heeft een deken om, is ingespoten en er hangt een vlugevee lamp..

Iemand nog ideen?

tea three? geen idee of het werkt hoor maar bij ons altijd wonder middel.
tegen het schuren gebruik ik fibra anti itch creme en derfen lotion beide goede ervaringen mee

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 16:57

Tea tree hebben we trouwens ook al geprobeerd :')

Ik zal dat andere eens op t lijstje schrijven..

Ik heb het idee dat ie gewoon zon ontieglijk droge huid heeft dat het daarom zo jeuk.. Geen idee wat ik hier aan moet doen want alles wat 'vet' is heb ik al..

Ben hem nu ook zonnebloemolie aan het voeren om het van binnen uit op te lossen en hij krijgt iedere dag zemelen met flink water zodat ie nog meer drinkt, maar zou echt niet weten wat mijn volgende stap moet zijn..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:24

DiscoDipp schreef:
Tea tree hebben we trouwens ook al geprobeerd :')

Ik zal dat andere eens op t lijstje schrijven..

Ik heb het idee dat ie gewoon zon ontieglijk droge huid heeft dat het daarom zo jeuk.. Geen idee wat ik hier aan moet doen want alles wat 'vet' is heb ik al..

Ben hem nu ook zonnebloemolie aan het voeren om het van binnen uit op te lossen en hij krijgt iedere dag zemelen met flink water zodat ie nog meer drinkt, maar zou echt niet weten wat mijn volgende stap moet zijn..

Als je op een droge huid vet gebruikt, wordt de huid niet soepel. Dan zal je producten moetne gebruiken die de huid ook voeden en dus een creme met vocht er in. En daarna vet er overheen. Vet zorgt er alleen voor dat er niets in of uit kan en dat is met een moisterizer eronder dus juist wel heel goed.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 17:45

DiscoDipp schreef:

MTG
Azijn
Uierzal
Vaseline
Babyolie
Sudo creme
Teerschampoo
Cortizone
Betadine scrub
Leovet sweeticth

Nu aan het proberen:

Klitwortel lotion
Zoutwater

Iemand nog ideen?

Je zou brandnetel bij kunnen gaan geven en ik was mijn paarden altijd met tea tree shampoo en ik vind TKC lotion ook fijn werken.

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:36

Haha, patent aanvragen is een goed idee. Die naam kan ik tenminste onthouden :+
Hmm, die beschrijving klinkt ook wel goed. Heb nu al in 1,5 dag 1 tube leeggedrukt op haar manenkam en ze blijft er heerlijk voor staan, volgens mij werkt het hier dus ook :j Maar om dat zeker te weten blijf ik het nog minimaal een week gebruiken!

Dat van de KWPN'er klinkt ook wel heel naar, vooral omdat je niet weet waar het vandaan komt :(
Heb je al wel eens geprobeerd hoe het gaat met een eczeemdeken?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:49

Oooh jeee foxy toch :(

Hier bij divoza een masker met oren eraan gekocht met een neus beschermer erbij. Der neus verband ook snel nu met het natte gras en de felle zon.
Hopelijk blijven vanaf de nieuwe masker de oren beschermd van muggjes :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:20

De neusjes van onze appies smeren we in met niveau zonnebrand! Toppie +:)+

Eczeemdeken nog niet, hij heeft nou een zebradeken met half en hoofd. die heeft ie wel al helemaal gesloopt, dus mam heeft hem genaait :')

Als ie hem nu weer sloopt koop ik een eczeemdeken van de bucas ofs, igg een van een goed sterk merk!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:25

Oprechte vraag hoor disco dipp, maar is er een reden voor waarom je niet als eerste een deken geprobeerd hebt??

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 20:29

Ik ben er nog steeds niet uit waar de jeuk van mijn pony vandaan komt, maar mensen hebben hem met zijn achterbenen zien schuren bij zijn sokken. Ondanks dat de da geen beestjes heeft kunnen zien ga ik hem behandelen tegen mijten.

Voer nu ook 5 dagen Fibra anti itch maar moet 960 gram voeren, dat is echt veel hij krijgt het (nog) niet op -O-