[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:34

Jannepauli schreef:
Kun je ze zo vroeg mogelijk buiten zetten en rond 12 uur weer naar binnen? Gras is het veiligst in de vroege ochtend. Stro op stal vervangen door houtkrullen?

Klopt dat wel? Is gras niet het veiligst zo laat mogelijk?

's Ochtends is de temperatuur namelijk nog laag, zeker aan de grond. Met een opkomend zonnetje heb je dus die combinatie: zon + lage temperatuur = veel fructaan.
In de avond is het juist vaak nog warm, maar heeft de zon minder kracht, ergo: weinig zon + hoge temperatuur = weinig fructaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:37

Ik heb er net 2 pakken houtkrul ingegooid, nog wel een beetje stro overheen, heeft ze in ieder geval een goed zacht bed nu. Vermoed toch dat het alleen stro op beton ook niet echt fijn is geweest voor haar pijnlijke voetjes en ze krijgt strKs hooguit 5 balancer korrels en thats iT. En haar geweekte hooi natuurlijk. Ik laat haar echt niet dag en nacht buiten hoor , kan ik haar echt oprapen straks...arme arme pony, ze beet me vanochtend gewoon zachtjes al in mijn rug toen ik alleen de pulsaties ging voelen, ik moet echt uitkijken nou..,

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 16:43

Focussed schreef:
Jannepauli schreef:
Kun je ze zo vroeg mogelijk buiten zetten en rond 12 uur weer naar binnen? Gras is het veiligst in de vroege ochtend. Stro op stal vervangen door houtkrullen?

Klopt dat wel? Is gras niet het veiligst zo laat mogelijk?

's Ochtends is de temperatuur namelijk nog laag, zeker aan de grond. Met een opkomend zonnetje heb je dus die combinatie: zon + lage temperatuur = veel fructaan.
In de avond is het juist vaak nog warm, maar heeft de zon minder kracht, ergo: weinig zon + hoge temperatuur = weinig fructaan.

Volgens mij is wat jij beschrijft pas van toepassing als de nachten heel koud zijn, en het overdag verzamelde fructaan, in de nacht niet verbruikt wordt. Als de dag en nachttemperatuur ongeveer gelijk is, dan verbruikt de grasplant 's nachts ook fructaan en dat wordt pas in de loop van de dag met zon weer aangevuld. Ergo: in de ochtend minder fructaan.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:45

Maar nu hebben we koude nachten, rond de 4-6 graden en warme dagen 17-20 graden. Of is dit niet koud/ verschil genoeg?
http://www.hoefnatuurlijk.nl/index_js.h ... tihelp.htm, hier staat een fructaanindex.

Even een aanpassing, onder de 5 graden geen fructaanindex gebruik, dus dan zou het niveau hoger zijn in de ochtend.

Hevonen

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:41

Heb een vraag. Onze pony heeft cushing volgens het bloedonderzoek (ACTH = 132 op 11 augustus) en krijgt prascend. De DA had 1 tablet per dag (ze weegt ongeveer 300-350 kg) voorgeschreven. Daar werd ze erg beroerd van, dus teruggegaan naar dosis van een kwart pil per dag, gedurende ruim 3 weken. Sinds afgelopen donderdag omhoog gebracht naar een halve pil per dag.
Sinds gister is ze toch weer lusteloos, eet niet goed. Vandaag eet ze nog slechter en loopt ze continu te gapen. Ze heeft eigenlijk zelf nauwelijks belangstelling voor gras, waar ze eerst dol op was (vanwege hoefbevangenheidsdreiging mag ze elke dag 10 minuten op oud gras, verder krijgt ze hooi en seniores priores (ze is 22). Vandaag keek ze er eigenlijk niet naar, maar wilde liever de stal in. Hooi hoeft ze niet, seniores priores wil ze dan weer wel.

Ik maak me zorgen. Krijgt ze nu te weinig of juist te veel?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:56

Ik weet niet of ik dit hier neer mag zetten, maar vanavond om 20.30 uur is er online iets te volgen over Cushing bij paarden. Je krijgt informatie over cushing en je kunt ook al je vragen kwijt etc. :)

Aanmelden kan op de website www.ppidbijpaarden.nl
Het begint over een uurtje, voor de geïnteresseerden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 19:57

Toch terug naar een kwart denk ik dan.
Maar er zijn hier mensen die daar meer verstand van hebben.
Het opbouwen met een hele is zowiezo niet goed.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:14

Ik zat net naar die webminar te kijken maar ik krijg het vragengedeelte niet te zien. Meer mensen last van?

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:15

ik heb er ook last van inderdaad. krijg alleen telefoontjes in beeld... ben daarom ook afgehaakt moet ik eerlijk zeggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:17

Nav van het webinar van zojuist even gekeken of het in dit topic al bekend was, voor de geïnteresseerden is er 2 okt nog een webinar. Cynthiar je moet even het schermje aanklikken, dan hoor je de vragen en uitleg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:20

Ik ook, ben ook maar afgehaakt. Jammer, het vragengedeelte leek mij juist wel interressant.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:21

Heb het scherpje wel 10 x aangeklikt, maar gebeurt niks. Ik zit wel op mijn ipad, misschien ligt het daar aan.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:31

Jammer, vanaf mijn macbook werkte het wel goed. Volgende week herkansing!

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 21:45

Vandaag de acth uitslag van onze 9 jarige shet gekregen: 141, dus cushing.
De reden dat we hem hebben getest op ppid is dat hij al anderhalf jaar sukkelt met HB. Op zich gaat het nu wel goed met zijn voeten. Raar was alleen dat hij in maart van 2013 hoefbevangen werd terwijl hij alleen hooi krijgt, geen weidegang.
We hebben het toen op de harde ondergrond gegooid vanwege de vorst, maar achteraf denk ik dat de ppid toen al meespeelde. hij was toen net 8 jaar oud.
Onze shet heeft verder geen andere symptomen van ppid.

Zijn er meer mensen met een jong paard zonder verdere symptomen?
Ik zag de 9 jarige van jesito voorbijkomen, maar zijn er meer? Hoe zien jullie verbetering van de medicatie? Alleen door de acth waarde te meten? Of noem je het gebrek aan achteruitgang de verbetering?

Ik kon het niet opbrengen om het hele topic door te spitten tweehonderdzoveel pagina's... :o

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:40

Hoi,

Je shetlander kan ook hb worden van hooi uit de eerste snede. Dat houd in dat je hooi hebt gekregen dat het eerst van het voorjaarsland is gekomen. Over het algemeen word dit hooi niet gebruikt voor paarden, maar misschien is het perongeluk bij jou terecht gekomen.
Wat betreft de verbeteringen tijdens de medicatie. Mijn shet knapte toch wel zienderogen op. Hij werd levendiger en had veel meer energie, zit veel beter in z'n vacht en staat ook beter op z'n voorbeentjes.
Moet er wel bij zeggen dat die van mij 29 is nu.
Ben je nu gestart met de medicatie?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:54

dioni schreef:
Vandaag de acth uitslag van onze 9 jarige shet gekregen: 141, dus cushing.
De reden dat we hem hebben getest op ppid is dat hij al anderhalf jaar sukkelt met HB. Op zich gaat het nu wel goed met zijn voeten. Raar was alleen dat hij in maart van 2013 hoefbevangen werd terwijl hij alleen hooi krijgt, geen weidegang.
We hebben het toen op de harde ondergrond gegooid vanwege de vorst, maar achteraf denk ik dat de ppid toen al meespeelde. hij was toen net 8 jaar oud.
Onze shet heeft verder geen andere symptomen van ppid.

Zijn er meer mensen met een jong paard zonder verdere symptomen?
Ik zag de 9 jarige van jesito voorbijkomen, maar zijn er meer? Hoe zien jullie verbetering van de medicatie? Alleen door de acth waarde te meten? Of noem je het gebrek aan achteruitgang de verbetering?

Ik kon het niet opbrengen om het hele topic door te spitten tweehonderdzoveel pagina's... :o

Goh, jij ook al zo'n jonkie, echt heel erg.
Ik krijg vandaag de prascend en start dan vandaag of morgen.
Ik denk dat het best het proberen waard is en ieder paard reageerd er weer anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 07:59

MiniMe is ook 9 jaar en shetlander.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:09

Denk dat we ze maar bij elkaar zetten, ongelofelijk.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:10

Hopelijk gaat het snel wat beter met minime

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:16

Hahaha, zouden ze nog best leuk vinden denk ik, ondanks dat ze al jaren niet meer hengstig word , kan ze mannelijk schoon nog altijd goed waarderen hoor...
Thanks Jesito, hoop dat voor jouw pukkie natuurlijk net zo.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:27

Mijn shet is 6 jaar, heeft geen duidelijke symptomen, ook geen HB. Zijn eerste waarde was 70. Een week later (zonder stress) was zijn waarde 60. Hij staat nu een week op een 1/8 tabletje maar naar mijn idee wordt hij eerder slomer dan vrolijker. Toch twijfel ik nog steeds met zo'n lage verhoging of het echt wel cushing is. (mijn gevoel zegt iets anders). Ik ga zijn dosis nu verhogen naar 1/4 tabletje, mocht hij dan nog slomer worden dan stop ik en ga ik het over een andere boeg gooien.

Hoe is het vannacht gegaan met minime, nu ze op een zacht bedje stond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:33

Ik had ergens gelezen dat in een bepaald seizoen een max van 58 gehaald mag worden.
Dan zou jouw shet er idd net boven zitten.
Mijn vorige paard had volgens de waarde ook heel duidelijk cushing, over de 200.
Heb haar ook een tijd op prascend gehad maar vond haar er helemaal niet op reageren, mede ook doordat ze fit was en toen nog geen hb had (gehad)
Zo heeft ze nog jaren geleefd, tot afgelopen maart.
Binnen een week sloeg het compleet om.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:37

Hij zit inderdaad net boven de waarde, Ik heb begrepen dat in deze tijd van het jaar de waardes van ACTH ook bij gezonde paarden hoger ligt.
Ik probeer het nog een week en anders stop ik en wil ik gluco balance gaan proberen om zijn IR onder controle te krijgen. Mocht hij in de toekomst wel symptomen van cushing krijgen, dan kan ik alsnog handelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:40

maringe schreef:
Mijn shet is 6 jaar, heeft geen duidelijke symptomen, ook geen HB. Zijn eerste waarde was 70. Een week later (zonder stress) was zijn waarde 60. Hij staat nu een week op een 1/8 tabletje maar naar mijn idee wordt hij eerder slomer dan vrolijker. Toch twijfel ik nog steeds met zo'n lage verhoging of het echt wel cushing is. (mijn gevoel zegt iets anders). Ik ga zijn dosis nu verhogen naar 1/4 tabletje, mocht hij dan nog slomer worden dan stop ik en ga ik het over een andere boeg gooien.

Hoe is het vannacht gegaan met minime, nu ze op een zacht bedje stond.

Ik zou juist even wachten met verhogen en even op 1/8ste houden. Vooral in de eerste weken kun je te maken hebben met bijwerkingen, zoals sloom zijn. Een paard kan zich ook echt even niet lekker voelen van de bijwerkingen. Geef het wat meer tijd, kijk of het wat doet met 1/8ste en verhoog eventueel later indien je te weinig resultaat ziet.

Als dat weer te veel blijkt te zijn ga dan weer (tijdelijk) terug naar 1/8ste. Het is echt niet in een paar weken uit te testen wat de juiste dosis is. Je pony's hele hormoonhuishouding staat op zijn kop, je moet ondervinden wat de juiste dosis is voor jouw pony omdat weer stabiel te krijgen.

Als je nu verhoogd naar 1/4, ja dan zal hij waarschijnlijk nog slomer worden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:41

maringe schreef:
Hij zit inderdaad net boven de waarde, Ik heb begrepen dat in deze tijd van het jaar de waardes van ACTH ook bij gezonde paarden hoger ligt.
Ik probeer het nog een week en anders stop ik en wil ik gluco balance gaan proberen om zijn IR onder controle te krijgen. Mocht hij in de toekomst wel symptomen van cushing krijgen, dan kan ik alsnog handelen.

Zo zou ik het ook doen, maar misschien dat er nog iemand een tip heeft dus hou het hier effe in de gaten.
Succes.