[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

rooswita

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:04

waarom wassen jullie je deken zo vaak als ik vragen mag, ik heb hem alleen aan het einde van het seizoen gewassen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:10

@ Rooswita, ik weet niet welke deken je hebt.
Maar in mijn ervaring 'slibt' de rambo bv. dicht aan de binnenkant door het huidvet bv. en zat onder de modder van het rollen enzo. En dan ademt hij niet meer goed. Hierdoor ging mijn paard ontzettend zweten onder de deken in de zomer. Dus daarom vind ik het al nodig om de deken 1 x per maand toch wel te wassen. Bij de ej-variant doe ik hetzelfde.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:47

Zelfde als hierboven :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 10:50

hmm daar heb je inderdaad gelijk in. gooi je hem gewoon in je eigen wasmachine? denk dat ik die van mij ook even in de was gooi dan, heb ook de rambo

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:19

Dekjes ofzo was ik wel in eigen wasmachine nadat ik ze goed haarvrij heb gemaakt.
Maar zo'n eczeemdeken wat 24/7 opligt en vol modder en vaak ook poepvlekken zit gooi ik niet in de machine (is nog vrij nieuw en er komt behoorlijk wat rotzooi van zo'n deken af wat gegarandeert in de machine gaat ronddwalen). Wat je kunt doen is ze met de hand wassen in een sop. Maar ik laat de deken altijd wassen door een bedrijf. Normaal doe ik dat niet met dekens zoals regendekens ofzo ivm de waterdichtheid (ook al kun je dat laten behandelen, merk daarna altijd dat t minder is) maar met de eczeemdeken kan dat prima :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:38

ja dat is waar, jij hebt denk ik wel een tweede deken dan. ik maar één deken. zal ik hem echt moeten wassen op het moment dat hij mee op concours is ofzo

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:33

Op het moment helaas nog geen tweede deken.. Ik ben nog stiekem aan't wachten tot de EJ deken eens eindelijk binnenkomt pff... Vind een rambo erg duur, terwijl de EJ variant echt super is vergeleken met de rambo. Ik was ook alleen als ik een reserve heb. Aangezien ik de deken wegbreng en ik hem echt Niet zonder deken meer laat staan, heb ik geen andere keus dan nog even te wachten op de reserve deken. Mocht het echt te lang duren met EJ, en ben al een hele poos aan't wachten, dan zal ik helaas toch een andere deken reserve moeten kopen. Maar ik doe dus pas wassen als ik ook in de tussentijd een reserve deken op leg. Wil het risico echt Niet lopen dat hij dan net dan zou gaan schuren

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:01

Zijn die dekens nou nog niet binnen dan? Duurt wel een eeuwigheid zeg!!!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:33

@ No_No, ik heb vorige week een bericht geplaatst op de facebook van EJ en nogmaals gevraagd.. Mij werd een maand geleden verteld dat ze eind april binnen zouden komen :?
Vorige week kreeg ik te horen dat het dus nog volgens hun 3 weken kon duren, pff...
Aan de ene kant vind ik het Niks om zonder reservedeken te zitten, maar wil zo graag die van EJ.. Om nu even een rambo bij te kopen doe ik liever niet als de EJ echt nog komt.
En de dekens voor over het hoofd ben ik echt geen fan van, niet omdat mn paard niet meewerkt ofzo, maar vind de dekens zelf echt bagger en ben blij dat ik daar juist vanaf ben.. Als ze niet meer komen, wordt het alsnog een rambo.. maar €70 of €140 voor een rambo terwijl die van EJ net zo goed werkt vind ik wel een groot verschil

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 17:45

Zijn die van ej ook van hetzelfde materiaal? Ik heb ze vorig jaar op hun site gezien maar idd nu niet meer... Jammer want ik wil ook een goedkopere variant als reserve.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:54

De stof voelt iets anders aan, kan t eigenlijk niet goed uitleggen..
Maar naar mijn ervaring is de kwaliteit net zo goed. De EJ deken is qua pasvorm bij mijn fries hetzelfde als de RSIH. Ik ben echt supertevreden over deze deken.. En wat ik normaal voor één RSIH betaalde, heb ik nu (Als ze de deken eens kunnen leveren grrrrr) twee dekens voor!! en mijn paard krijgt t voor elkaar elk seizoen wel een deken te mollen (telkens door domme ongelukjes) dus dan is elk jaar een RSIH bijkopen en een reserve wel errug duur

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:08

die deken van EJ komt als het goed is nog wel, maar hij wordt maar steeds niet geleverd. ze probeerden nu nog of hij per luchtpost naar nederland kon komen hoorde ik. Wel balen inderdaad, vinden ze zelf geloof ik ook wel is best veel vraag naar

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:34

ja is ook echt balen..
Ik had begin april te horen gekregen (nadat hij al zovaak verschoven was van leveringsdatum) dat hij eind april binnen zou komen.. En vorige week dan toch maar weer eens een bericht gestuurd en toen was het weer 'over 3 weken'.. wordt er wel een beetje moedeloos van(want dat vd luchtpost werd meer als een maand geleden al geroepen).. Snap niet dat het zo'n problemen moeten opleveren om die producten hierheen te krijgen maar goed.. Erg jammer..
Als het nog veel langer duurt, ben ik toch genoodzaakt iets anders te zoeken.. Heb echt een reserve nodig, want zijn deken moet binnenkort echt gewassen worden. Of voor het geval hij kapot gaat, wat bij hem elk moment kan zijn :P

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:11

Iemand bij mij op stal spuit haar RSIH af met de hoge druk spuit om het grove vuil eraf te halen. Daarna gaat ie in de wasmachine. Ik denk dat ik het ook zo ga doen.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:15

Mijn moeder zou hem best willen wassen thuis als ik om de gespjes eventjes een oude sok doe of een washandje :) maar momenteel doet mn haflinger het prima zonder deken dus blijf die ook eventjes af!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:16

@ barbara, dat is inderdaad ook een optie ja!
Zou ik me ook €12,50 mee besparen hihi..
Of gewoon handwas in een sopje in je bad en flink schrobben met een borstel ;) kan ook en dan buiten uithangen als je de mogelijkheid daarvoor hebt

Ik heb de deken al bijna een maand opliggen.. wil het moment niet afwachten tot hij zou gaan schuren want ik kan niet meteen naar stal racen als t goed weer is.Maar moet iedereen zelf weten. Ik weet dat het bij mijn paard elk moment kan gebeuren dus als hij m niet opheeft dus ik durf dan bij hem dat risico niet te lopen.
En als hij schuurt is t in mijn ogen te laat , brr.. heb t vorig jaar geprobeerd.. 2 maanden zonder deken in de zon en warm weer ging super.. en opeens uit het niets schuren :(..
Is ook de rest vh seizoen niet meer weggegaan nadat ik toen meteen de deken heb opgelegd. Hoop het nu echt voor te zijn, dat hij nu niet getriggerd wordt.
Enige nadeel is, dat nu zijn manen zo plat worden van de deken en ook veel haren verliest door het halsstuk.. Maar goed, liever dat dan jeuk natuurlijk

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:19

Even een stipje om mee te lezen. Wij hebben onze tweejarige dit jaar naar friesland gedaan in de opfok, buitendijks, waar geen vliegjes ed zijn die de exceem veroorzaken. maar volgend jaar komt ze terug naar huis en dan moeten we ookmet dekens ed gaan werken :( Zo sneu voor het paard, ik heb nog niet alles gelezen, maar kunnen paarden ook niet antihistaminen krijgen net als mensen bij hooikoorts en andere allergieen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:22

Je kunt een allergietest laten doen.. want het kan ook goed zijn dat je paard allergisch is voor iets anders als voor de mug.. Volgens mij kunnen ze dan ook een bepaald medicijn samenstellen speciaal voor jouw paard. Maar voor de allergie voor de mug is nog geen oplossing.
Deken is echt hetgeen wat je in mijn ogen MOET hebben als eerste(er zijn eczemers die zonder ook buiten kunnen met smeerseltjes, maar smeerseltjes werkte bij de mijne niet na uitproberen dus dat is per paard echt verschillend en je zult wat moeten proberen om te kijken wat t best werkt voor jullie).. En dan kun je gaan kijken naar wat anders. Ik ben daarna als tweede gaan kijken naar het voer.
Een uitgebreid bloedonderzoek wil ik ook nog eens graag laten doen, maar daar heb ik op t moment helaas de financien even niet voor. Ik laat welk elk jaar midden in t seizoen een simpel onderzoek doen om te kijken of er zo tekorten zijn van vitaminen ofzo.. ook daar kunnen ze van gaan schuren

Bo_San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 09:26

De deken gaat zowiezo op, die doe ik ook op mijn merrie die geen exceem heeft. het barst van de dazen bij ons, daar helpt de deken ook tegen :) maar smeersletjes is echt lastig ja. ik heb idd ook gehoord en gelezen dat voer van invloed is.
Denk dat het wel de mug is, wan ze heeft het afgelopen jaar gewoon buiten gestaan in de groep, op gras met Goed hooi onbeperkt en verder geen bijvoer (wat vitaminen af en toe).
Ik blijf in ieder geval hier mee lezen, wie weet komen er nog meer goede tips voorbij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 15:43

krijg je derfen nog weer uit te manen := ? Mijn haf heeft ondanks deken toch erge jeuk. Maar begreep dat derfen nog al verkleurt en dat is nou weer iets minder fraai op concours/keuring :o

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:37

Ik lees hier dat jullie zitten tewachten op een EJ exceemdeken maar als ik op de site kijk zijn ze op voorraad.Klopt dat dan niet of zijn ze in de winkel niet maar wel via internet?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:37

Ze bedoelen een andere deken dat die er op de internetshop staat.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:49

We bedoelen die deken die hetzelfde eruit ziet als de rsih alleen dan met oranje gespen (dacht ik)
Niet die deken die over het hoofd moet.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 16:52

wat mij opviel bij EJ is dat het plaatje van de deken nu ook weg is.

mijn paard heeft de deken nog niet veel op. heb hem liefst 24 uur per dag op maar gewoon hem nu alleen op
als het erg warm is en hij naar buiten gaat.

Zijn schouders vertonen dit jaar voor het eerst meteen schuurplekken als hij de deken op heeft. baal er echt van.
iets anders kan ik zo even niet vinden en ik wou graag die EJ deken maar die is er nog steeds niet |o

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:06

:o oke goed dat ik het weet want ik hoorde hier goede berichten over de deken en ik had zo die bruine gekocht.
heeft er iemand een plaatje van die deken.