Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 04:41

Nexium kun je online en gewoon bij nagenoeg elke drogist kopen, het is veilig te gebruiken, is onderzoek naar gedaan bij paarden, werking is het zelfde als omeprazole.
De pil mag je - staat ook in de bijsluiter - in water uiteen laten vallen als je in z'n geheel doorslikken niet kunt. Binnen het roze 'velletje' aan de buitenkant zit een pil van geperste korrels. Die korrels zijn maagzuurbestendig en doen hun werk pas in de dunne darm. Je mag daarom niet op de pil of de korrels kauwen. Maar een halve pil uiteen laten vallen en dan ergens in doen wat ze zonder kauwen weg kunnen slikken kan dus juist heel goed, beter dan hele pillen in het voer waar ze dan op gaan kauwen...

Citaat:
Heeft u problemen met slikken?
 Als u problemen heeft met het slikken van tabletten, volg dan deze stappen:
- Doe de tablet in een half glas (kraan)water. Gebruik geen andere vloeistoffen.
- Roer tot dat de tablet uiteenvalt (het mengsel wordt troebel). Drink de vloeistof binnen
30 minuten op. Roer altijd even door uw glas vlak voor u de vloeistof opdrinkt.
- Vul uw glas opnieuw voor de helft met (kraan)water en drink dit op. Zo bent u er zeker van
dat alle korreltjes worden ingenomen. De korreltjes bevatten het geneesmiddel, kauw of plet
ze daarom niet.
 Als u helemaal niet kunt slikken en een voedingssonde heeft, kan de tablet worden vermengd met
water en via de (maag)sonde rechtstreeks in uw maag worden toegediend.

Niqui

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:59

Maar is een pil (of halve pil) dan wel voldoende voor een paard/pony van 500 kg? Dit is toch voor menselijk gebruik?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:34

Ga toch eerst Gastri comp proberen van phytonics. Mocht ik geen verbetering zien dan ga ik eerst de dierenarts raadplegen over eventueel dat Nexium. Vind dat toch een beetje spannend om zelf mee te gaan 'klooien' ook al is het wel fijn om te weten dat dit middel ook werkt, alleen al om de kosten..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:02

Iemand ervaring met dunne mest bij het voeren van ease and excell?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:49

Niks nieuws wellicht, maar toch.... omdat stress dus meetbaar zo vreselijk hoog is bij stalpaarden, is het eigenlijk water naar de zee dragen in de behandeling van maagzweren wanneer ze binnen gehouden worden....
Velen vast al bekend, maar wellicht zijn er nog steeds mensen die de link niet leggen:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... sage-field

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:54

Ninx schreef:
Niks nieuws wellicht, maar toch.... omdat stress dus meetbaar zo vreselijk hoog is bij stalpaarden, is het eigenlijk water naar de zee dragen in de behandeling van maagzweren wanneer ze binnen gehouden worden....
Velen vast al bekend, maar wellicht zijn er nog steeds mensen die de link niet leggen:
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... sage-field

Ook hier denk ik dat het weer paard afhankelijk is.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:11

sorbetje schreef:
Ook hier denk ik dat het weer paard afhankelijk is. Heb er eentje die heeft het na een paar uur echt wel gezien, ook al moet ze dan van mij blijven staan buiten, staat graag op stal (staat het liefst alleen buiten of met 1 paard). Degene met maagzweren krijgt juist veel stress van in een groep staan (maar is graag lang buiten, liefst met 1 maatje, stal ziet ze wel als een fijne veilige plek) en de andere staat het liefst met zoveel mogelijk paarden zo lang mogelijk buiten.
.

Dat is ook een stuk conditionering....

Ik denk dat het gewoon goed is allemaal te beseffen dat een paard een dier is dat snel geconditioneerd is, ook op zaken die contra-productief zijn voor hun eigen gezondheid.
Zou moi zijn wanneer we er naartoe kunnen dat er standaard binnen/buiten-voorzieningen komen, dat paarden zelf kunnen kiezen.... en dat je een beetje kunt finetunen of je een grote of klein groep hanteert, en merries of ruinen apart oid.

Veel van de zorgen waar eigenaren maar jaar in jaar uit lopen te tobben komen toch door de manier waarop ze gehouden worden vrees ik.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:33

Mijn paard met maagproblemen stond in de winter tenminste 12 uur per dag buiten en zomers 24 uur, met zijn maatje en met onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Het had echter geen effect. Toch chronisch patiënt. Ik had gewild dat de oplossing zo makkelijk was. Het management is in de loop der jaren met diverse deskundigen onder de loep genomen maar paard kwam er niet helemaal vanaf.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:35

henshem schreef:
Mijn paard met maagproblemen stond in de winter tenminste 12 uur per dag buiten en zomers 24 uur, met zijn maatje en met onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Het had echter geen effect. Toch chronisch patiënt. Ik had gewild dat de oplossing zo makkelijk was. Het management is in de loop der jaren met diverse deskundigen onder de loep genomen maar paard kwam er niet helemaal vanaf.

Voor veel paarden zal het wel zo makkelijk zijn.... voor de meeste denk ik.
Voor een enkeling niet. De mijne in ieder geval niet, die heeft dus al stress als ze van wei naar paddock gaat en andersom. En zij heeft altijd vrijheid, kan van binnen naar buiten, heeft altijd eten en vrienden.
Maar ook daar zitten nog genoeg stressoren in die ik nog kan verbeteren.

Bijvoorbeeld in de winter 12 uur buiten staan, en in de zomer 24/7 is al een enorme verandering. Het is voor ons al een hele zet, maar voor paarden toch best stressvol.
Ze hebben wel eens onderzocht hoeveel stress paarden ervaren bij het de wei op en af gaan.... dus die verandering steeds. Volgens mij heeft Machteld van Dierendonck daar ook wel eens iets over gepubliceerd.

Nou ja, lang verhaal kort..... zoveel mogelijk de natuur van het paard volgen lijkt me toch het devies.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:55

Omdat mijn paarden aan huis staan, kan ik alles heel goed monitoren en heel geleidelijk aanpassen. De paarden gaan dus niet ineens van 12 uur naar 24 uur buiten.
En inderdaad er zijn veel stressoren die we niet in de hand hebben.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:16

henshem schreef:
Omdat mijn paarden aan huis staan, kan ik alles heel goed monitoren en heel geleidelijk aanpassen. De paarden gaan dus niet ineens van 12 uur naar 24 uur buiten.
En inderdaad er zijn veel stressoren die we niet in de hand hebben.

In jouw geval kun je ze dus wel de vrijheid geven altijd zelf te bepalen of ze binnen of buiten willen staan, dat is al enorm fijn!!! *\o/*

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:35

Ninx schreef:
henshem schreef:

Voor veel paarden zal het wel zo makkelijk zijn.... voor de meeste denk ik.
Voor een enkeling niet. De mijne in ieder geval niet, die heeft dus al stress als ze van wei naar paddock gaat en andersom. En zij heeft altijd vrijheid, kan van binnen naar buiten, heeft altijd eten en vrienden.
Maar ook daar zitten nog genoeg stressoren in die ik nog kan verbeteren.

Bijvoorbeeld in de winter 12 uur buiten staan, en in de zomer 24/7 is al een enorme verandering. Het is voor ons al een hele zet, maar voor paarden toch best stressvol.
Ze hebben wel eens onderzocht hoeveel stress paarden ervaren bij het de wei op en af gaan.... dus die verandering steeds. Volgens mij heeft Machteld van Dierendonck daar ook wel eens iets over gepubliceerd.

Nou ja, lang verhaal kort..... zoveel mogelijk de natuur van het paard volgen lijkt me toch het devies.

Helemaal mee eens hoor, dit geldt ook echt voor mijn paard. Die raakt al in de stress als ik hem pak en hij hoort achter hem hoeven van paarden..

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:22

Ik geloof ook dat buitenstaan zeker invloed heeft op de maagzweren.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:04, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:08

Mijn pony loopt in een soort van paddock paradise. Hij voelt zich op z'n gemak schat ik in, durft te liggen om te rusten, heeft onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer maar is zo'n binnenvetter, niet normaal. Hij doet alles mega braaf, hij LIJKT nergens moeite mee te hebben maar ondertussen....

Aantal weken geleden was er veel onrust in de kudde en hij bemoeide zich er niet mee. Toch stopte hij weer met eten, zo beginnen maag problemen altijd bij hem. Dus stiekem toch weer veel stress gehad ervan.....

Helaas is niet alles altijd maar te voorkomen....

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:50

Uit dit onderzoek waarover een artikel is geschreven in de Hoefslag blijkt dat ook wilde paarden last kunnen hebben van maagzweren.
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 02:10

Niqui schreef:
Maar is een pil (of halve pil) dan wel voldoende voor een paard/pony van 500 kg? Dit is toch voor menselijk gebruik?

De halve pil (2x daags dus een hele per dag á20 mg) is voor mijn shet van 150 kg, een groot paard geef je 2 tot 4 tabletten per dag (zou ze vanwege het kauwen nog steeds uit elkaar laten vallen). Daarbij als kanttekening dat uit onderzoek geen verschil bleek in werking tussen 40 of 80 mg. en ik heb wat berichten van gebruikers gevonden die goede resultaten hebben met 60 mg (=3 pillen) per dag.
Het is idd voor menselijk gebruik maar is onderzocht en geschikt bevonden voor paarden. Maar net als met veel medicijnen kun je er nooit zomaar van uit gaan dat de dosering daarom evenredig opgehoogd moet worden. Voor mensen geldt 1 pil per 24 uur en dat blijkt voor mijn shet dus ook genoeg, ik verdeel het alleen liever in 2x een halve omdat paarden 24/7 maagzuur aanmaken, in tegenstelling tot mensen die alleen maagzuur maken als ze eten.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:14

Ik begin voorzichtig resultaat te zien van het opvoeren van olie en de nexium. Bovenlijn wordt voller. Helaas vandaag wel weer reactie op de singel en droge mest. Ik hoor vaak natte mest bij zweren, hier altijd droog. Hoe zit dat bij jullie?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:47

sorbetje schreef:
Ik begin voorzichtig resultaat te zien van het opvoeren van olie en de nexium. Bovenlijn wordt voller. Helaas vandaag wel weer reactie op de singel en droge mest. Ik hoor vaak natte mest bij zweren, hier altijd droog. Hoe zit dat bij jullie?

Is idee om beetje zemelen te geven met slobber?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:15

Chesss schreef:
sorbetje schreef:

Is idee om beetje zemelen te geven met slobber?

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:41

Maandag gaan wij naar de kliniek voor foto's + echo van soof haar rug n.a.v dat hier iemand over rug problemen begon.had haar vandaag na 2.5 week stilstaan aan de longeerlijn en de bobbel op haar lendenen was goed te zien. Ik ben heel benieuwd of er iets opgelost kan worden.Afbeelding

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:53

sorbetje schreef:
Nee, zeker niets met granen daar reageert ze niet ok op. Ze mest prima, ook geen moeite mee. Het is alleen droog.Fijn dat je meedenkt!

En natte pulp?

Ik merk dat als mijn paard wat vaste mest heeft en ik wat nattere pulp geeft het losser wordt. En zodra ik drogere pulp geef deze weer vaster wordt als de mest te nat is.

Succes maandag tirzasarah10!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 22:56

sorbetje schreef:

Mest altijd prima geweest, maar wel een beetje nat na het mesten. Na de laatste drol beetje mestvocht mee.

Helpt de olie niet bij de droge mest?

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 23:04

.

tirzasarah10, ik ben heel benieuwd. Succes maandag.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:00

tirzasarah10, hoe was het vandaag? Geef jij nog nexium?
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 29-05-24 08:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 12:34

Fijn sorbetje!