[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 06:35

Beterschap :(:)
Ja is ook lastig te beoordelen, en het weer werkte ook zeker niet mee!
Al moet ik zeggen dat de mijne geen last leek te hebben van het weer! Had niet het idee dat ze benauwder was

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 17:16

koetjeboe schreef:
Wel klote dat dan nog zo slecht gaat. Staat ze op stoffige paddock of weide. Als stof en schimmel het probleem is doe je alles al super. Gebruik je echt een goede stomer die voldoende warm warm word

Ze staat op een paddock paradise die sinds dit jaar in gebruik is.
Het zand van de paden is daardoor helaas nog aardig rul waardoor het snel stoffig word.

We hebben een haygain stomer.

Ze krijgt nu sinds afgelopen zaterdag prednison en ze is gelukkig ondanks de warmte al heel erg opgeknapt.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 11:12

Hier vanmorgen toch weer wat hoesten helaas! Is nu een week van de medicatie af.
Woensdag terug voor een controlescopie. Ik wou eigenlijk wachten tot de 30e met een flexineb kopen dan is er korting :+ maar ik denk ik hem dan nu toch maar aanschaf vast :=

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:47

Spenk schreef:
Hier vanmorgen toch weer wat hoesten helaas! Is nu een week van de medicatie af.
Woensdag terug voor een controlescopie. Ik wou eigenlijk wachten tot de 30e met een flexineb kopen dan is er korting :+ maar ik denk ik hem dan nu toch maar aanschaf vast :=

Duitsland heeft nu 10 %korting

Afbeelding

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 15:48

Mijn paard verneveld nu 3 weken met de flexineb maar helaas zie ik nog helemaal geen verbetering. Ik heb zitten kijken naar equisana stables, maar dat is voor mij erg ver weg. Kent iemand iets soortgelijks in Noord-Holland of in het noorden van zuid-Holland? Wil toch kijken of ik hem daar beter mee kan helpen, hij blijft zo onwijs benauwd

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 17:14

Robyn_paard schreef:
Mijn paard verneveld nu 3 weken met de flexineb maar helaas zie ik nog helemaal geen verbetering. Ik heb zitten kijken naar equisana stables, maar dat is voor mij erg ver weg. Kent iemand iets soortgelijks in Noord-Holland of in het noorden van zuid-Holland? Wil toch kijken of ik hem daar beter mee kan helpen, hij blijft zo onwijs benauwd

Vernevel je alleen zoutoplossing of ook wat anders?
En wat voor beweging geef je naderhand?

Ik heb net toch best fijn kunnen rijden.
Ik twijfelde voortijd aangezien haar neusgaten iets wijder stonden...
Dus eerst 150 ml zoutoplossing inhaleren en naderhand een buitenrit gemaakt van bijna 8 km samen met mijn zusje.
Ook redelijk kunnen draven.
Ze heeft 1x gehoest. Niet een dramatische hoest, wel een effectieve hoest.

En 2x flink briezen na draven.
En nu naderhand stond ze met normale neusgaten....

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:33

hagelslag schreef:
Robyn_paard schreef:

Dus eerst 150 ml zoutoplossing inhaleren en naderhand een buitenrit gemaakt van bijna 8 km samen met mijn zusje.

150 ml hoe inhaleer je dat. Met de flexineb duurt dat 2 uur of zo. Of is het een typ fout

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 19:51

Ik heb de goedkopere versie van flexineb Afbeelding

Ik zou zelfs tot 350 ml kunnen laten inhaleren. Maar met 150 zijn we met een half uurtje klaar.
Oke er vliegt ook wel wat ernaast... Maar dat vind ik niet echt dramatisch.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 21:44

Wat zou naar jullie idee de ademhaling weer het meest goed moeten krijgen? De atrovent of een paar ontstekingsremmers?

De equihaler kuur zit erop. Er zit nog wat in, omdat ik halverwege een nieuwe heb gehad. Ga morgen even bellen naar de dierenarts.

Haar ademhaling is nog steeds wat knijpen en de neusgaten wat groter, maar ze oogt niet heel erg benauwd. Wel rustig. Volgens mij zijn haar neusgaten altijd wel snel wat verwijd en knijpt ze altijd een beetje na. Is natuurlijk niet goed, maar vraag me af of ik dat ooit nog goed ga krijgen (Ik heb oude foto gevonden waar ze ook met verwijde neusgaten liep. Dat was voordat ze bij mij kwam en nog vol in conditie stond (en 2 uur manegelessen per dag geen probleem was) en benauwdheid geen "sprake" van was, maar kan ook gemakzucht/onoplettendheid zijn geweest).

Wel heb ik het idee dat ze ondanks de ademhaling nog steeds niet goed is. Het meer tot rust is gekomen.

Ik heb nog atrovent puffer, heb niet het idee dat dat veel doet en budesonide ampullen. Dat heb ik nog niet geprobeerd. Maar mocht ontstekingsremmers het meeste doen, wil ik eigenlijk voorstellen om nu over t3 stappen op de budesonide ampullen in de hoop dat dat nog iets gaag doen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 23:08

Ik let vooral op de neusgaten in rust, het knijpen en hoe ze ademt.

En voor mij is belangrijk, als ze hoest. Wat voor hoest het is.
Effectieve hoest vind ik niet erg.
Droge schorre hoest is wel slecht

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 04:25

hagelslag schreef:
Robyn_paard schreef:

Ik vernevel nu alleen 3% zoutoplossing, maar zat te twijfelen over iets van balsamic air of silvaplex. Na het vernevelen stap ik 15 minuutjes, dan laat ik hem 4x een klein rondje draven aan de longe waarna ik nog 5 minuutjes stap. Het leek een tijdje iets beter te gaan (geen hoesten en 2x ook wat bokken) maar nu echter weer flink hoesten en lusteloos.

Ik doe 20/30 ml vernevelen is dat dan te weinig? Eerst hele tijd 2x per dag gedaan maar omdat ik nu zelf op vakantie ben word hij nog maar 1x per dag verneveld.

Wat fijn dat je een buitenrit heb kunnen maken! Ik hoop zo dat hij dat ook weer gaat kunnen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:44

Hoezo ga je niet iets langer stappen?
Hier komt na ca 20 minuten stappen de eerste effectieve hoest/proest...

Juist een langere periode stappen bevorderd het slijm naar buiten.

Juist als wij een uurtje hebben gereden, met echt veel stappen gaat het haar stukken beter.
Als ik geen tijd heb om haar minimaal een half uur te bewegen. Dan inhaleer ik ook niet teveel zoutoplossing

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 10:56

Mijne heeft als hij echt weer hoest vrij weinig aan zout/silvaplex etc vernevelen, dat doe ik alleen als onderhoud. Als we echt in een slecht periode met hoesten zitten gaat hij aan de atrovent (zet de longen open, dus krijgt hij meer lucht) en flixotide/budesonide (locale cortico), daar zie ik dan meestel na een week ongeveer resultaat van.
Maar inderdaad wat hagelslag ook al aangeeft beweging is zo belangrijk. Ik doe ook vaak vernevelen tijdens het opzadelen en dan op buitenrit ipv aan de hand stappen. Als hij het niet te zwaar heeft natuurlijk, anders loop ik ernaast, maar lekker flink stappen en als het gaat ook wat draven is echt goed voor ze op zon moment

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 11:56

Ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg herhalen

Ik zie de longen hetzelfde qua werking als de darmen.

De darmen zijn ook beweging nodig zodat de ontlasting naar buiten komt.
Dus de longen zijn ook beweging nodig zodat de snot eruit komt.

Met zoutoplossing kun je het slijm wat dunner maken(of natuurlijk andere middelen), maar dat wat je erin stopt, moet je door beweging ook weer eruit laten komen.

Maar het blijft een naar iets als je paard zo extreem vol zit.

Ondanks dat mijn stinker soms niet erg snugger is, na het inhaleren wil ze maar wat graag lopen.
Tijdens het longeren vlak voordat ze hoest gaat ze soms vanzelf aandraven of galoperen tot het los zit.

En zoals hierboven ook geschreven.
Liever een groot rondje stappen en indien mogelijk draven... Op den duur komt er op die manier meer los/uit

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:12

Ik ben eigenlijk wel blij dat jullie dit zeggen. Ik heb de laatste paar weken bar weinig met dr gedaan omdat ik het snel te warm vond of omdat ik t idee had dat stappen al veel voor dr was, dus maakt ik een klein rondje. Misschien toch goed om voorzichtig aan weer te beginnen. (We deden eigenlijk vooral alleen stappen)

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:17

Ik werd ook beetje "bang" om te gaan rijden. Als ik ze zwaar hoorde ademen ging ik maar weer stappen, en stopte ik er maar weer mee.
Heb nu een hartslag meter, en zie dat de hartslag laag blijft ondanks dat ze wat zwaarder ademt. Dat geeft me dan wel rust dat ze t goed aan kan!
Moet zeggen dat het ademen ook steeds wat minder zwaar word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:21

Ik rij dus juist wel, mede hierom... Dat advies kreeg ik op de kliniek ook. Wel rijden, maar niet over de toeren jagen.

Ik train altijd binnen ik heb alleen een binnenbak en dat is wel benauwder dan buiten dus met dat hele warm weer ga ik dan stuk wandelen of buitenrijden. En verder alle deuren tegen elkaar open en sproeien vooraf.

Mijn paard kan met instappen best hebben dat ik hij lijkt beetje kortademig wijde neusvleugels. Maar als ik aan het werk ga en de boel komt los dan houdt die daar vrij snel mee op en wordt het juist beter. Natuurlijk op dagen dat dat niet zo is dan doe je dat niet. Maar mijn paard is echt fijner na die tijd meestal. Mijn paard houdt juist krachttraining echt heel goed vol.

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:34

Ja dat advies kreeg ik ook!
Maar voor mijn gevoel was ze al snel over de toeren als ik het ademen hoorde, maar op de hartslag meter zie ik dus dat dat niet het geval is.
Heb inderdaad ook met stappen dat ik denk, nou, klinkt zwaar, maar word beter gedurende de training!
En ik kan dus eigenlijk veel meer doen dan dat ik dacht dat kon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:41

Ja dat hier net zo! Dan dacht ik na 5 minuten stappen al nou dit wordt niks. Terwijl het inderdaad steeds beter wordt gedurende training en hij ook echt niet buiten adem of wat is.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:58

Zodra als dat wat binnenin zit en daar irriteert eruit komt, kunnen ze beter ademen.

Het voelt inderdaad heel tegenstrijdig...
En je moet natuurlijk proberen goed aan te voelen waar je wel of niet goed aan doet.
Maar de mijne heeft echt baat bij zulke buitenritjes....
Okeee gister vond ze hem eigenlijk niet zooooo leuk.. We gingen de snelweg over en ehm er kwam een motor onder ons door.
En ze houd niet van motors....
Het voordeel Was wel dat ze daarna goed wat uit kon hoesten :Y)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:32

Goed om hier adviezen te lezen :)
Ik ben vooral aan het longeren en wandelen. Maar als ik hier lees, dan zou ik best stap rondje kunnen proberen.

De mijne hoest nog wel af en toe, maar echte benauwdheid is onder controle.
Ze heeft wel ook nog veel slijm, ook uit haar mond. Dit heeft ze meer sinds de ademhaling rustig is en neusgaten in rust normaal zijn.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:56

Ik moet eigenlijk niks in dit topic typen....
Zo goed als t gister ging.
Zo slecht stond ze nu net. Dus ik zl zo direct weer inhaleren

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:25

Voor degene met een flexineb.

Longeren jullie er wel eens mee tijdens de zout verneveling?

En hebben jullie dan de ventilatie onder open of dicht?

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:36

hagelslag schreef:

Hè balen zeg!
Kun je herleiden waar het door kan komen?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 16:40

sh4e schreef:
hagelslag schreef:

Hè balen zeg!
Kun je herleiden waar het door kan komen?

Het was hier destraks echt flink benauwd...

Sws kan ik bij haar niet echt de vinger erop leggen wat nu echt altijd de boosdoener is...
Soms het weer, soms stof soms gewoon omdat het zo is -O-

Maar ze staan nu te inhaleren.... Ansich al 3x met consumptie gehoest... Dus eruit wil het al

Edit en nu de 4de x hoesten kwam een hele rochel slijm mee naar buiten.. In zal nu even longeren en dan zien hoe ze straks staat