[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:40

Ooh ok, herken het wel hoor, mijn merrie heeft ook nogal aanleg om bol te worden (Groninger, dus al een wat steviger modelletje)
Harde manenkam kan een voorteken van IR en bevangenheid. Misschien toch even met de da bellen?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:43

Nou Bregh, idd, stel je voor dat je je gaat vervelen he....das niet de bedoeling :D
Veer dr kam is nooit hard geweest, die controleer ik eigenlijk iedere dag. Ze staat ook supersober met afgepaste hoeveelheden en extra vitamine.
Haar wei wordt eerst gemaaid en geharkt voor ze dr op mag en als ik maar enigszins het idee heb dat ze te bol of te jeukerig wordt, krijgt ze ook een graasmasker om.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:47

Nou ja, ze heeft nu niet echt een harde manenkam, omdat ik perse wil dat ze hooi krijgt.
We gaan binnenkort van stalling wisselen en daar is men ook sceptisch over mijn hooi-theorieen. Nu neem ik liever geen risico ermee (we hebben inmiddels 90cm aan manen, en elke cm is mij zeer waardevol).
Daar komt ze overigens nog maar zeer beperkt op het gras te staan en krijgen ze 's zomers altijd hooi, maar in de winter dus in principe kuil. Ik wil anders zelf hooi gaan kopen. Maar daar is op dit moment erg moeilijk aan te komen geloof ik....

Hoefbevangen is ze nooit geweest, ook nooit neiging toe gehad. Ze is ook op het moment zeker niet vet.
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:48

Vorig jaar is bloedonderzoek gedaan, ik heb toen alles wat er hier ooit was geroepen om te laten onderzoeken ook daadwerkelijk onderzocht, was een dikke 300 euri verder en er kwam alleen een vit E selenium tekort uit, geen IR. Uiteraard houd ik het in de gaten, ze staat ook op een kleine wei anders kan ik haar rollen. Het is een Fries en een lekker barok type, het leuke van de puzzel is wel dat ze afgelopen winter 1 kg per dag aan Equiral Stud bij moest voor de eiwitten om spieren op te bouwen die ze door het tekort had afgebroken, dus nu mag ik puzzelen wanneer dat weer afgebouwd moet gaan worden zonder dat ze weer tekorten op bouwt gezien ze nu stevig in training staat. Tegen de zomer moet ik nog eens laten prikken, dan doe ik het tekort en misschien weer een IR als ik twijfel.

Esther, nee idd.. stel je voor dat je gewoon zomaar zonder gepuzzel van je knollie kan genieten... weet je HOE ZAAAAI dat is whahahaaaha!!!

Breghje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:50

Sanet, Bregh heeft wel een iets verdikte kam en die krijgt al jaaaaaren alleen maar hooi en geen kuil. Volgens de natuurgeneeskundige die Bregh heeft onderzocht, heeft die verdikte kam te maken met het verkeerd opslaan van de eiwitten. Of dat dan weer gerelateerd is aan IR moet ik je even schuldig blijven, dat zal nog wel ergens in een verslagje staan maar dat is alweer een jaar geleden dat ik dat las.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:11

Sanet: Daar ziet ze er idd mooi slank uit, maar bij twijfel zou ik de veearts bellen, die is deskundig, wij niet ;)

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 15:38

saskia_l schreef:
Ik gebruik naast de TWM horsemix idd Healthy Herbs Basisbrok of Equine Sensitive van Dodson & Horrell. In beide zit maar totaal 10% suiker en zetmeel samen. Mijn tinker reageert ook op suiker en eiwitten...... Teveel levert een enorme harde manenkam met scheuren |(

Precies, dat idee heb ik ook bij mijn eczeempony en de anderen. Daarom stap ik nu over op Marstall, de Faser-Light zit ook heel laag in suikers/zetmeel en weinig snel beschikbare koolhydraten. Het afgelopen jaar had ik ze op spelt met vitaminekorrels, dat gaf al verschil met muesli. Maar in dit voer zitten speciale vezels en ook biergist etc. die een gunstige uitwerking zouden hebben. Ben heel benieuwd of ik verschil ga zien.

Die TWM horsemix geef ik aan Dante, die geen eczeem heeft maar wel geregeld wat schuurt (met name door voeding, als ik bijv. andere voordroog heb gekregen). Ik zie nu na 3 weken dat hij gaat glimmen als een spiegel en hij heeft na het wassen niet meer geschuurd :j

@ Sanet: wat een prachtpaardje heb jij! Ik heb voor mijn merrie ook altijd hooi gehad, maar sta nu op een pensionstal waar ze zelf kuil winnen en dat dus voeren. Het is van een late snede en zo droog dat het eruit ziet als hooi en ik heb nog geen problemen ondervonden. Mijn merrie is extreem sober en gevoelig voor insulineresistentie (neemt niet weg dat ik toch het liefst hooi zou hebben, voor mijn eigen gemoedsrust).

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:30

@Lunatic: Tnx :D Ik ben ook heel blij met mijn meisje :D

Ze krijgt ook maar minimaal bix, dus wordt ook vrij sober gevoerd. Ze krijgt ook nauwelijks extra's van mij erbij.
Nog maar even goed onderhandelen hoe we dat op de nieuwe stalling gaan aanpakken. Ze nemen me daar wel serieus, maar zijn het zelf nog nooit eerder tegen gekomen.
Ik wil geen risico lopen met mijn manenpracht.. Had nooit verwacht dat het zo lang zou worden *\o/* <3

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:36

Bix is zowiezo al een bron van melasse (suiker), kan je niet af met een musli?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:43

Esther28 schreef:
Bix is zowiezo al een bron van melasse (suiker), kan je niet af met een musli?

Ik heb zeer secuur gekozen voor mijn huidige bix. En heb zelf helemaal geen goed gevoel bij muesli's. Ik kan dat niet goed onderbouwen, waarom wel of niet.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:51

Sanet Syb ziet er mega goed uit joh!!

Bregh heeft nog steeds pluis en de helft ongeveer van wat Syb heeft... maar ze heeft dan wel een heeeeel dikke staart ter compensatie. :D Kan ik toch af en toe nog een beeeetje de Penny uithangen.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 16:51

Als jullie paarden heel veel last hebben van de exzeem, kunnen jullie er dan nog op rijden?
Wat voor antivliegenmiddel gebruiken jullie zoal?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:00

Die van mij heeft maar iets een verharde manenkam.
Even flink masseren en dan is die voorlopig weer soepel.

Vergeleken met vroeger, toen was die echt knetterhard met dikke rimpels erin, leek wel van steen joh.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:23

ellepel schreef:
pintonatal:
in dit soort gevallen niet zlef gaan prutsen,maar er een dierenarts bij halen.
misschien is er totaal wat anders aan de hand?

Nou ik had nieuw spul gekregen voor erop te smeren maar het lijkt of hij daarop reageert dus allergisch is..
Ga die dierenarts eens bellen straks..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 17:24

En ik zal er eens wat foto's van maken.. echt vreemd ik heb het ook nog niet eerder zo erg bij hem gezien..

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:49

PintoNatal schreef:
ellepel schreef:
pintonatal:
in dit soort gevallen niet zlef gaan prutsen,maar er een dierenarts bij halen.
misschien is er totaal wat anders aan de hand?

Nou ik had nieuw spul gekregen voor erop te smeren maar het lijkt of hij daarop reageert dus allergisch is..
Ga die dierenarts eens bellen straks..

er was hier net een dierenarts en die zei dat het wel een beetje een extreme reactie is maar dat ik me niet teveel zorgen moet maken maar minder vaak moet smeren omdat het wel het gewenste effect heeft en dat die vellen nog weg gaan

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:55

Voor degene die een foto van de Horze deken wilden:
Afbeelding

(zonder hoofdkap, die komt over de hals heen te zitten)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:58

Esther28 schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met Puur cullico?

Ik heb niks gemerkt toen ik het mijn paard gaf...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:18

riianne, goede foto! Deken lijkt me niet heel anders dan de duurdere eczeemdekens. Beetje stuggere stof ook denk ik of niet?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:32

Annetje schreef:
riianne, goede foto! Deken lijkt me niet heel anders dan de duurdere eczeemdekens. Beetje stuggere stof ook denk ik of niet?

Ja ben tot nu toe erg tevreden met deze deken. De stof is van hele goed kwaliteit.
Zoals je ziet is de hals erg lang dus zakt niet zomaar af. De hoofdkap komt er ook nog even overheen en die word ook nog eens vastgemaakt bij de schoft. Buikflap blijft erg goed zitten. het stof bij de kont zeg maar kan vast geklit worden om de staart heen, deze komt ver over de staart.

Vorig jaar had ik een hele slechte terwijl hij even duur was. Die stof ging super snel kapot, ook als het klitteband er tegen aan kwam. De deken zakte af en was binnen no time kapot.

Ja denk dat deze deken me zeer goed gaat bevallen, en dat voor 80 euro!

Welke deken heb jij?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 20:36

Welke deken had je vorig jaar?

Ik heb meerdere dekens, maar heb er nog niets opliggen. De RSIH ligt bij de zadelmaker voor een totale check-up. Ik heb een halsdeken (was oude eckheart deken, zo'n blauwe) maar die moet ook nog gemaakt. En ik heb ook nog zo'n bruine die ik als reserve reserve heb en liever nooit opleg. Ik zit er nog steeds over te denken om die tot halsiets te maken, of om daar een deken voor de fabriceren waarmee ik kan rijden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:41

Sodeletuut schreef:
Esther28 schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met Puur cullico?

Ik heb niks gemerkt toen ik het mijn paard gaf...

Ik gaf voorheen altijd puur allergie. Dit werkte goed bij mijn paard. Dit jaar gebruik ik puur cullico.
Voorheen gebruikte ik dit in combinatie met podocomplex mogelijk is het de combinatie geweest. Of is dat niet mogelijk?
Dat deze door de combinatie van goed werkte?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 00:17

Sodeletuut schreef:
Weet iemand welke hoofdkappen er allemaal op de boett deken passen? Of echt alleen de boett hoofdkap? Want die vind ik zo duur.. :o

Je kunt ook de pagony kappen enzo vastmaken, er worden clipjes bijgeleverd en die moet je altijd aan de deken naaien, dus kun je ook aan een boett naaien dan natuurlijk. Je houdt dan uiteraard wel kleurverschil omdat het andere stofffen en kleuren zijn.

Wisse heeft naar mijn idee al wat lichte ribbels in de manen, zal morgen eens beter kijken en een foto maken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:38

Ik ben dit weekend met Jana's dieet begonnen van Nicolette Hebing...ben benieuwd wat dat gaat geven als resultaat.
Ze is niet gek van de pulp, ik doe nu 50/50 met wat ze vroeger kreeg en dan stilletjes opbouwen.
Jana krijgt ook snel een harde manenkam en vetrimpels.
Momenteel zijn ze weg en is de manenkam soepel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:38

dikke manekam kan ook komen door vitamien E selenium tekort, en die komt nogal es voor bij paarden die dus arm hooi en geen extra vitamines krijgen.
door het tekort aan vitamine e en selenium gaat de vetstofwisseling niet goed en kun je dus die vetopslag in de manenkam krijgen :j