[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:26

Zo, ik ben weer terug van stal en heb goed nieuws!
Dagje stal heeft d'r goed gedaan. Haar neusje begint meer en meer te genezen. Calendulanzalf is echt topspul!!!!
Heb d'r nog even snel gelongeerd zodat ze d'r energie kwijt kon.
Dan even lekker afgespoeld, deken weer op en weer op stal met eten. Vind haar nog redelijk goed onder een dagje stal, ze vind d'r stal verschrikkelijk. Maja, voor morgen heb ik haar groen licht gegeven om naar buiten te mogen, wordt toch vies weer.
Owja, vandaag heeft ze d'r staart en manen ook met rust gelaten. Zou haar eczeem dan ook een gedeelte door de zon komen? Dat vermoedde ik eerder namelijk ook al eens.

Zo nu ga ik me eens buigen over iets nieuws voor haar neusje, zodat die beschermt wordt. Ik kom veel dingen met gaas tegen, maar gaas laat toch ook door of ben ik nu zo stom. Meer als echt stof lijkt mij?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:29

Je moet dan UV-werend gaas nemen :) dat is het enige inderdaad wat helpt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:30

Ze laat geen maskers om toch, anders kon je idd deze nemen die is 70% uv-werend;
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:35

Nee, maskers heeft ze inderdaad een hekel aan.
Maar UV werend gaas, sorry hoor. Maar ik snap niet hoe gaas (met gaatjes dus) uv stralen kan tegenhouden.
Ja, wil naadje van de kous weten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:36

Gaas kan ook nooit 100% UV-werend zijn, maar wel voor een groot deel. Denk aan je parasol, die is ook nooit 100% UV-werend. Maar als mijn pony zo'n verbrande neus had, was ik met elk deeltje UV weg al blij.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:39

Ja, ik snap het. Maar de bevestiging e.d. moeten zacht zijn, want als dat stug is, heeft ze haar neus zo weer kapot. Haar neus is altijd snel kapot, ook als het halster eventjes iets scheef hangt ofzo. Maar gaas is ook behoorlijk stug.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:42

Dat is zo.. misschien dan de binnenkant bekleden met zijde of iets anders? Als je dat zou doen is het in ieder geval wel flink UV-blokkerend.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:13

Dat zou wel een mogelijkheid zijn ja, dat is een goede van je.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 18:29

He mensen.

Iemand die mij kan helpen aan een eczeemdeken, maat 105/110 (niet groter) voor mijn shet die heel veel jeuk heeft..

Een gewone vliegendeken voldoet niet meer en wou eens een eczeemdeken proberen.

Iemand ideeën?

En dekens van 180 euro is mij veel te veel geld om te proberen, sorry :7

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:05

Die dekens zijn eenmaal duur, maar zijn dan ook gewoon goed.
Probeer een 2e handsje anders.

Shadow ging toestraks flemen, en zag tot mijn verbazing allemaal rode vlekjes op haar tandvlees/lip. Iemand die dit kan plaatsen?

Ok, moest toch nieuwe drainage bestellen (is nu in de aanbieding) dus heb direct maar zo'n neuskapje erbij op gezet. Ik moet toch wat.
Dan even morgen ofzo iets van zijde stof halen, en dat dan aan de binnenkant vastmaken. Dan moet het toch goed gaan lijkt me.

Maar haar halster moet dan vrij hoog, en dat drukt dan weer waardoor ze weer andere plekjes krijgt. Normaliter loopt ze zonder halster. Zou ik evt. een oud halster met bont/fleece ofzo af moeten zetten, maar dat kan dan weer broeien. Help?!?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 19:34

Allejandro schreef:
He mensen.

Iemand die mij kan helpen aan een eczeemdeken, maat 105/110 (niet groter) voor mijn shet die heel veel jeuk heeft..

Een gewone vliegendeken voldoet niet meer en wou eens een eczeemdeken proberen.

Iemand ideeën?

En dekens van 180 euro is mij veel te veel geld om te proberen, sorry :7

koop een pagony?(divoza)
of een van epple jeck?
die zitten rond de 60 euro.

even google gebruiken,dan vind je wel wat

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:09

Die hebben niet zulke kleine maten..
begint allemaal vanaf ondermaat 125... is veel te groot... :+

het is maar een uk van 82 cm :P
bovenmaat 60/65
ondermaat 110.. max..

En 2e hands vind je die maat al helemaal niet |(

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:12

Als je een beetje handig bent, kun je ook de kleinste wat vermaken. Maar ja, dan moet je wel handig zijn. Als ik zo'n uk had, dan zocht ik gewoon een goede 2e hands en maakte die helemaal op maat voor hem.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:18

opisop_shop schreef:
newmom schreef:
afgelopen olie is een oud boeren recept maar werkt prima (als je er snel bij bent) en is betaalbaar.

maar daar krijgt je paard vast problemen door, is kankerverwekkend...?!

lijkt me sterk, ik heb t van mijn opa en hij ... ? maar t lijkt me toch sterk dat al die paarden die wij
er in de tussentijd mee behandeld hebben kanker hebben?
trouwens zover ik weer kan er met afgelopen olie weinig gebeuren.
mocht je kunnen aantonen dat t idd ernstig letsel op kan leveren dan hoor ik dat overigens graag hoor.
ik heb t klakkeloos van hem aangenomen en hij heeft t heel erg veel gebruikt. ik had gelukkig maar 1 van de paarden met eczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:34

ik heb het vroeger heel veel gebruikt bij de paarden als ze mok hadden.
helaas wel zo dat mijn eigen merrie op 9 jarige leeftijd is overleden aan kanker.
het dier had meerdere tumoren over het gehele liuchaam in de lymfebanen zitten..
volgens de veearts kon het wel degelijk door de olie zijn gekomen

toen ik later artikelen tegenkwam dat het bij muizen aangetoont is dat het kankerverwekkend is gebruik ik het nooit meer en raad het iedereen af.

betreffende artikel staat hier:
http://www.mpmoil.nl/pdf/nl/producten/vb-01000a.pdf

Citaat:
Afgewerkte motorolie bevat schadelijke bestanddelen. In het laboratorium, waarbij afgewerkte motorolie langdurig en herhaald op de huid van muizen werd aangebracht, is huidkanker aangetoond. Daarom dient extra zorg gedragen te worden door het gebruik van beschermende kleding en goede hygiëne, om langdurig, overmatig of herhaald contact van afgewerkte motorolie met de huid te vermijden.

weet je wel dat er wel tig van dat soort middelen zijn?
pies in een potje,smeer daarmee de aangedane huid in.deden we vroeger ook bij wratten!
aardappels koken:
het vocht af laten koelen en op de plekken smeren.
brandnetels weken in een azijnbadje, aftreksel over de paarden gieten, geen mug komt in de buurt!

en ga zo maar door.

ik koop nu liever producten die speciaal voor paarden zijn

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:48

Ellepel ik snap je helemaal...

Ik heb nu op moonlightfarm een 115 gezien, denk dat ik voor die ga.
Mijn moeder is wel vrij handig, wie weet kunnen we zo wat voor hem maken. En anders mijn super buurman. Die fixed alles :)

Was alleen makkelijker geweest als er gewoon 1tje in die maat was..

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:51

verlopen olie werd overal voor gebruikt en soms werkte het ergens voor, maar ten eerste is de verlopen olie van vroeger chemisch gezien al een heel stuk veranderd in samenstelling, eerder slechter dan beter en de werkzame bestandelen bestaan uit zwavel en verzachtende stoffen, die zijn ook in minder beladen producten volop verkrijgbaar zonder extra risico's.

de stoffen in verlopen olie zijn inmiddels bewezen kankerverwekkend, maar de meeste paarden worden niet oud genoeg om dat te merken, maar denk eens aan jezelf, iets wat zonder dat risico te lopen gebruiken is dan een simpele keuze. komt nog bij dat 1 liter olie 100.000 liter water ongeschikt kan maken voor drinkwaterproductie en het via je paard erg makkelijk in het milieu terechtkomt. nadeel is dat je dertig jaar later vergeten bent dat je dit soort middelen gebruikt hebt en slecht kan bewijzen dat de olie je dna ergens beschadigd heeft.

verlopen olie is nog meer verbrandend dan alle andere olie en het kan op open huid ook "inbranden"zonder zon, er lopen nog genoeg paarden rond die ooit dat aspect meegemaakt hebben van een goede bedoeling, alleen die hoor je niet!

verlopen olie doet niets meer dan een ander product dat de boel soepel houd, het lost niets op aan de allergie zelf, verbranding door olie en teerproducten kan zoveel schade geven dat er helemaal geen haar meer teruggroeid!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 20:58

Ik heb de oplossing gevonden :) hier ook met dekens etc geprobeerd, het werkte allemaal net niet eigenlijk..

Nu hebben we gewoon een mengsel van : appelazijn,dettol en citroensap.. dat is voor de vliegen op afstand te houden, werkt goed,
daarnaast pak je een emmer ( halve liter/ liter ) en heel veel zout erdoorheen !! met dit water/zout een paar keer per dag de manenkam staart etc goed natmaken , het dood vaak de eitjes, voor de overige wondjes smeren we een doodgewoon zalfje erop :)

ons pony is van een bloederige manenkam , naar stekels (haar) gegaan :=
zal proberen foto te maken morgen :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:11

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik heb net gereden zonder geschud!
Het 24/7 op de wei staan en volledig van het voer af werkt dus. Ik ben al gaan afbouwen met de prednison en het maakt niets uit.
Hij stond vandaag voor het eerst helemaal ontspannen met poetsen. Voetje op rust, hanglip en lekker suffen. Dat heeft hij al maanden niet meer gedaan! Altijd stond hij om zich heen te kijken, neus te schuren, te klieren, te schrapen.
Toen het rijden. Instappen ging vooral sloom. Vroeg me al af of ik een zweepje nodig zou hebben :=
Met oppakken werd hij gelukkig wakker en konden we aan het werk. Zonder geschud! Ja, af en toe naar de vliegen, maar meer niet. We hebben veel gedraafd. Meneer had er nogal het gas op. Ik heb toch het idee dat hij wat last heeft van zijn mond, dus de tandarts gaat ook besteld worden.
Maar wat een genot zeg! Af en toe sloeg hij nog wel met een voorbeen, of schudde hij even. Maar dat kan ook wel een beetje gewoonte zijn geworden.
Ik ben zo super blij! Kwam weer in tranen van Jim af. Maar deze keer niet van frustratie :D

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:19

sorry trouwens als de tip van veel zout en beetje water al verteld is :) maar ik kon niets vinden met de zoektopic, dus ik dacht, gooi het hier even in het midden :) wieweet werkt het bij jullie ook ! hier in ieder geval super

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:23

tug schreef:
verlopen olie werd overal voor gebruikt en soms werkte het ergens voor, maar ten eerste is de verlopen olie van vroeger chemisch gezien al een heel stuk veranderd in samenstelling, eerder slechter dan beter en de werkzame bestandelen bestaan uit zwavel en verzachtende stoffen, die zijn ook in minder beladen producten volop verkrijgbaar zonder extra risico's.

de stoffen in verlopen olie zijn inmiddels bewezen kankerverwekkend, maar de meeste paarden worden niet oud genoeg om dat te merken, maar denk eens aan jezelf, iets wat zonder dat risico te lopen gebruiken is dan een simpele keuze. komt nog bij dat 1 liter olie 100.000 liter water ongeschikt kan maken voor drinkwaterproductie en het via je paard erg makkelijk in het milieu terechtkomt. nadeel is dat je dertig jaar later vergeten bent dat je dit soort middelen gebruikt hebt en slecht kan bewijzen dat de olie je dna ergens beschadigd heeft.

verlopen olie is nog meer verbrandend dan alle andere olie en het kan op open huid ook "inbranden"zonder zon, er lopen nog genoeg paarden rond die ooit dat aspect meegemaakt hebben van een goede bedoeling, alleen die hoor je niet!

verlopen olie doet niets meer dan een ander product dat de boel soepel houd, het lost niets op aan de allergie zelf, verbranding door olie en teerproducten kan zoveel schade geven dat er helemaal geen haar meer teruggroeid!

kijk maar eens naar spca op animal planet
hoeveel idioten dat daar hun paarden en andere dieren behandelen met afgelopen olie
zelfs daar zeggen ze uitdrukkelijk erbij dat het de dieren alleen maar zieker maakt ipv helpt daarbij brand die olie ( als je het op wondes of schrammen doet)
levensgevaarlijk
jaren terug hadden ze niet veel anders en wisten ze niet beter
gaven ze minder om dieren als het maar goedkoop was
toen gaven ze baby`s nog alcohol in de fles als ze niet konden slapen is dat gezond dan???

dit is niet kwaad bedoeld maar wel even iets duidelijk te maken

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:38

Super Amanda ik kan helemaal bedenen hoe blij je was.
Vorig jaar net voor mijn zomervakantie (begin Juli) begon pride ook wat te schudden. Toen ik terug kwam van vakantie 2 weken later was het een hel, ze deed niets anders, ik kon de teugels gewoon nouwelijks nog vast houden...
Stiekem ben ik nog een tikje bang dat het terug komt dit jaar, maar eigenlijk moet ik goede moed houden want het is al midden juli en er is niets aan de hand!!! :D

Pride zag er vandaag weer super uit trouwens, niets geen nieuwe plekken na weer 3 hetere dagen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:41

Ik durf ook nog niet echt te juichen. Maar goed, heb in ieder geval wel heel fijn kunnen rijden. Hij had duidelijk minder jeuk. Met wandelen daarna liep hij wel heel even over de grond met zijn neus, maar de vorige keer liep hij alleen maar over de grond. Nu was het maar even en verder liep hij nieuwsgierig om zich heen te kijken :D
Het was een warme dag, dus het is wel duidelijk dat het geen hooikoorts is, maar iets anders.
Wordt vervolgd!

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:05

Pink Horizon, ik wil even zeggen dat Pride er echt wel super uitziet, ik zou niet kunnen zeggen dat ie zomereczeem heeft! :D
Niet om te zeggen dat alle andere paarden er slecht uitzien, maar het valt me gewoon op. Glanzend vachtje, lange manen echt super! :D Ik wou soms dat Koos er ook zo uitzag. :P

Haha sorry, dat moest er even uit O:-)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 22:18

balen CS dat het opeens minder gaat nu... :(:) het leek zó de goede kant op te gaan!...

Afbeelding
hierop diddle zijn terug dichtgetrokken hoofdje te zien (met zijn rijd-kapsel :+ )
Afbeelding
en zijn vliegenmepper die middenop wat kortbehaard is..
ik smeer er niks op.

baal alleen van die schuurplekken op zijn boeg... deken nog ruimer laten maken ging niet zei de kleermaker :? een wolletje erin naaien zou misschien helpen?