Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 17:27

Haha, lopen met die beentjes.. gaat nu ook wel voor Evita op, want ze slaat van ondergewicht nu weer door naar overgewicht Scheve mond
Helaas heb ik met haar ook te maken met een been/rugprobleem, dus het is altijd even zoeken naar de middenweg. Niet te belastend, maar wel conditie houden. Veel stappen op hoog tempo werkt vaak wel goed bij haar (en dat doet ze ook graag).

2 weken geleden is de merrie waarmee ze samen stond ingeslapen Huilen
Ik heb besloten Evita toch langzaam aan in de grote merriegroep te zetten (in totaal 8 merries).. met succes!!! Evita vindt het duidelijk weer leuk om contact te hebben met andere paarden. Ze staat wel het laagste in rang, maar staat midden in de groep en heeft vriendinnen gemaakt met 2 andere merries. Erg leuk om te zien.

Ze is ook voor het eerst sinds 2 jaar weer hengstig geworden, maar dan ook meteen heel extreem (inmiddels al 1,5 week).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:59

Wat fijn, Ireen_ dat Evita zo goed gaat !! Veulentje?? hihih!!

Luna gaat ook heel goed, ik heb besloten mijn startkaart op te zeggen, en er niets meer mee te doen, ik wil haar niet meer belasten,want ik vraag (ongewild) toch te veel van haar.

Ik ga haar alleen nog maar rijden als ik zin en tijd heb, zo'n 1 x per week, en Luna haar verzorgster Eline gaat Luna 2 x per week rijden.
Dan komt ze toch nog 3 x per week onder het zadel, niet te veel, en niet te weinig.

De rest van de dagen wordt het stappen of longeren.

Hier hét ultieme bewijs van mijn toppertjes Eline en Luna:

Afbeelding

Héél stiekem hoop ik dat Eline dit jaar nog het (pony)wedstrijd terrein onveilig gaat maken in het B met Luna!! Lachen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:41

Zo vandaag heeft Rava voor het eerst sinds oktober weer een zadel opgehad en is in de bak gereden.
Oke het was maar een half uurtje maar het begin is er.
Op Rava zit Anne mijn bijrijdster/verszorgster.
Volgens mij vond Rava het een klein beetje moeilijk weer maar ook leuk

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:42

Even een vraagje..
Als je paard cushing heeft.. Hoeveel kosten de medicijen per maand die je paard nodig heeft? En welke zijn het beste?

bedankt alvast

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:45

VASKO schreef:
Even een vraagje..
Als je paard cushing heeft.. Hoeveel kosten de medicijen per maand die je paard nodig heeft? En welke zijn het beste?

bedankt alvast

Welke het beste zijn zou ik aan de dierenarts overlaten.

Luna slikt Parlodel, en ik kom per maand op ongeveer 120 euro uit.
Pergolide is goedkoper, maar het is maar net wat goed aanslaat.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:51

Ik ben voor Evita per maand 28 euro kwijt. Ze krijgt 1 mg/pil per dag en er zitten er 30 in een doosje. Volgensmij is het bij mijn veearts wel vrij goedkoop, want ik heb het hier duurder gelezen. Maar al met al is dit dus erg goed te betalen!

Evita krijgt Pergolide overigens.

Rumay, wat ziet Rava er goed uit!! Mooi zomervachtje Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 18:58

Mexxuna schreef:
Wat fijn, Ireen_ dat Evita zo goed gaat !! Veulentje?? hihih!!

haha, nee.. veulentje zit er niet meer in voor haar! Daar vind ik haar nu sowieso te oud voor.
Ik heb het een aantal jaar geleden sterk overwogen, maar omdat Evita in het verleden mogelijk een keizersnede heeft gehad het risico maar niet genomen. Ik denk dat de kans klein is dat het werkelijk zo is.. keizersnede's zijn zeldzaam en zeker meer dan 15 jaar geleden, maar dit is door de handelaar verteld toen de vorige eigenaresse haar kocht. Haar verleden is helaas niet te achterhalen. De handelaar heeft haar op de paardenmarkt gekocht en waarschijnlijk zaten daar nog een heleboel paardenhandelaren voor.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:34

Okee, Mijn dierenarts zei dat ik op 250 per maand uitkom met de medicijnen. Dat vind ik wel veel.. mjaa wat moet dat moet..
Kan ik dan gewoon rijden en wedstrijden enz? Of moet je wel rustig aan doen? heeft een paard dan eigenlijk geen pijn?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:40

Ik weet niet wat je dierenarts voor wil schrijven, maar 250 euro lijkt me wat overdreven.

Of je wedstrijden kunt rijden en of je nog kunt rijden zal totaal aan de toestand en conditie van je paard liggen. Daar kan een enorm groot verschil in zitten.
Welke symptomen heeft je paard?

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:56

Hij heeft altijd nationaal gelopen en altijd super fit enz.. de laatste 2maanden werd hij erg sloom,bleef erg lang in zijn dikke vacht zitten en zijn vacht glanzde niet en op zijn buik staan zijn haren omhoog. Ook werd hij steeds dunner en dunner je kan zijn ribben zien en hij is erg bij zin vlanken ingevallen en zijn spieren zijn bijna helemaal weg. Hij heeft 2dagen bijna niet gegeten.. ik heb toen eerst een uitgebreid bloedonderzoek laten doen en daar kwam uit dat hij wormen had en dat hij tekort aan rode bloedlichaampjes had. Ik ontworm mijn paard altijd om de 2 maanden en wissel ook af met wormenkuren en geef hem dan ook 2x per jaar een ontwormmiddel tegen lintwormen.. Omdat hij er zo slecht uitzag ben ik hem ook meer gaan voeren. hij kreeg eerst 2kilo brok en 1kilo muesli en 3x per dag hooi. nu krijgt hij 2kilo brok en 2 kilo muesli en 3scheppen slobber. ook krijgt hij prominent bijgevoerd en lijnzaad olie geef ik hem.. maar ik zag geen verbetering en werd steeds dunner en dunner.. hij had rotstraal en heb daar ook alles aan gedaan maar doordat zijn weerstand zo slecht is gaat dat niet weg.. hij kreeg ook 2 ontstoken ogen erbij.. en je zag gewoon aan hem van ik voel me ziek help mij.. dus heb ik hem toch omdat ik me erge zorgen maakte zondag naar de kliniek gebracht. hij eet daar goed gelukkig en loopt op de wei. de DA gaat nu bloedafnemen (dat moet koud zijn) en daaruit kan die meer zien zegt hij.
Wat geven jullie je paard nu met Cushing?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:14

VASKO mag ik je de tip geven een groot deel van dit topic te lezen daar staat al zoveel in over voer, medicijnen, bloedonderzoek enz. Je komt er ook foto's tegen van paarden met Cushing.
Ik weet het is veel lezen maar geef je een tip FARGO weet er veel van en heeft veel geschreven. Haha!

Maar als ik jouw verhaal zo lees zou ik de gevolgen van die wormbesmetting niet zomaar naast je neer leggen.
Ook daar kunnen ze erg lang ziek van zijn

Ook mijn paard krijgt pergolide en provarium breeding en echinea druppels ik denk met elkaar voor zo'n 35 euro per maand

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 11:16

0kee,zal ik even doen:)

Ik heb me paard ontwormd nog nadat ik te horen kreeg dat hij wormen had.. en dan moest ik 3weken later nog een keer ontwormen. wat kan ik er nog meer aan doen?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:33

Ik heb gehoord van een dierenarts (dus nog niet zelf uitgeprobeerd) dat mierikswortel heel goed schijnt te helpen tegen lintwormen.. Kun je kopen bij de aldi.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:16

Je paard staat toch bij de kliniek?
Kunnen ze je daar niet meer vertellen?

Wat ik nog weet van vroeger een paard die had ook wormen en die zag er niet uit dit heeft zo'n 6 maanden geduurd voor hij zich weer goed voelde en er weer fatsoenlijk uit zag.
Ze kunnen van wormen erg ziek zijn en dat heeft ook zijn weerslag op de vacht en algehele gesteldheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:40

jcristina: kun je iets meer vertellen over de mierikswortel?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:37

Toen mijn vorige paard een wormprobleem had moest ik om de 10 tot 14 dagen ontwormen met ivermectine en dat geloof ik 4 of 5 keer in totaal (is tijd terug dus weet het niet meer helemaal uit mijn hoofd), uiteindelijk was hij daarna veel frisser en fitter. Hij had een infectie aan de ader naar de ingewanden toe als ik me goed herinner en het heette een aneurisma. Toen was er alleen nog maar eqvalan ongeveer met ivermectine, er zijn nu veel meer merken daarmee. Het zal aan de infectie liggen welk middel het beste werkt en hoe vaak je het voor de zekerheid nog moet ontwormen..

Ik weet niet hoe je dierenarts aan het bedrag van 250 eur komt, het klinkt alsof hij niet echt bij is met cushing. Het verhaal gaat altijd dat het behandelen van cushing erg duur is maar 30 tot 50 euro voor pergolide per maand zullen de meeste paardenliefhebbers echt wel voor hun paard overhebben. Ik zou maar eens navragen hoe hij aan de 250 euro komt?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:49

Nou, niet zoveel eigenlijk Clown het gaat om de wortel van een plant (de plant mierikswortel of armoracia) die wel gebruikt wordt in sushi. De wortel wordt geraspt en dan is het een soort van mosterd-achtig-iets. Ik weet ook niet of je het in zijn geheel kunt kopen (misschien bij de groentenboer) want ik heb het alleen eens gezien in een potje, geraspt dus, net als mosterd. Ik weet ook niet hoeveel je moet geven. Op wikipedia staat een stukje over de geneeskrachtigheid hiervan, en een veearts vertelde me dat een kennis van haar het had gebruikt en volgens haar 'floten' de lintwormen eraf. Nou, dat klinkt wel goed of niet? In ieder geval het proberen waard.
Ik vind het hele wormenverhaal trouwens nogal verwarrend; ik laat iedere drie maanden de mest onderzoeken op wormen en dan staat in het verslag ook of er lintwormeitjes gevonden zijn of niet, maar sommige veeartsen zeggen dat je lintwormeitjes helemaal niet kunt vinden in de mest en dat een mestonderzoek dus helemaal niet zo betrouwbaar is. Mijn pony is in ieder geval al twee keer erg ziek geweest van wormpasta dus ik geef het niet zomaar. Iedere test die ik heb laten doen sindsdien (nu al 1 jaar en drie maanden) hebben ze geen wormen, dus kun je nagaan; als ik ze om de 6 weken zou ontwormen, zoals sommige veeartsen adviseren, hoeveel extra van die rotzooi ze binnen hadden gekregen terwijl het helemaal niet nodig was en de kans ook nog groter is dat ze er resistent tegen worden. Ik heb zelfs van 1 soort gehoord dat het zo giftig is dat er al paarden van doodgegaan zijn (bij overdosering, dat wel) en dat middel wordt sindsdien in duitsland niet meer verkocht maar hier nog wel.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 16:51

fargo: hoe kwam de veearts erachter dat het ging om een wormbesmetting; ook door mest-of bloedonderzoek? En hoe konden ze zien dat het paard een aneurysma had?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 17:14

Zij hebben hem een aantal keren opgevoeld en aan het begin van het kanaal waar ze kunnen voelen was het opgezet en geïrriteerd en ze hebben zijn bloed ook bekeken en daaruit bleek een infectie of ontsteking gaande te zijn. Daaruit werd toen geconcludeerd dat het een worminfectie was. Hij had trouwens toen tijdens het rijden de hele tijd aandrang om te plassen of dat dacht hij door die ontsteking .. Ze hebben ook nog een tijdje gedacht dat het zijn nieren of een nierbekkenontsteking was.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:49

Jaa klopt,hij staat nog bij de kliniek.. Ze gingen bloed opsturen en dan afwachten..
Hij heeft wel wat symtonene van cushing.. maar die symtonen kunnen denken jullie ook van de wormen zijn?

*Mager
*dik in de vacht
*sloom met rijden
*minder eten
*lage weerstand
*somber kijken uit zijn ogen
*haren op zijn buik kijken dof en staan omhoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:56

vasko: met parlodel kun je inderdaad wel op 250euro per maand komen ja.. maar met pergolide lukt dat niet nee.. Lachen

Ik zou jezelf goed laten informeren, desnoods bij meerdere dierenartsen.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:11

okee.. kzal eens goed navraag doen.. Maar als pergolide goed werkt kan dat ook..
Alleen vraag ik me af heeft een paard met cushing geen pijn? Want als een paard dan pijn heeft kan ik beter aan hem denken als aan mezelf.
mijn paard heeft altijd nationaal gelopen en als hij nu door deze ziekte op de wei moet en niet veel meer kan doen dan is dat best zielig vind ik.

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 20:16

Vasko, mijn pony had ook cushing, hij had volgens mij geen pijn. Maar na een tijd was hij gewoon op door de ziekte, hij werd steeds rustiger, keek steeds doffer uit zijn ogen, en zijn vacht werd maar dikker en dikker. Hij is uiteindelijk overleden aan waarschijnlijk uitputting van de ziekte, en alle complicaties die daar bij kwamen kijken.

Het ligt dus denk ik nogal aan hoe je paard reageerd. Je merkt het vanzelf wel als het paard pijn heeft. Maar wat je zegt, dat je paard misschien op de wei moet en niks meer mag doen, denk dat hij dat niet zo erg vind. Als hij maar aandacht krijgt. Maar waarom zou hij niks meer mogen doen dan? Door de ziekte?

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:41

Dat weet ik dus niet.. ik hoor van dierenartsen zoveel verschillende dingen.. dat je hem op de wei moet laten.. dat je alleen nog af en toe mag rijden en dat je gewoon mag rijden. maar idd wat jij zegt ik denk ook dat het aan de toestand ligt van hoe erg heeft je paard het en wat is het beste voor hem..

zodra ik de uitslag heb dan laat ik het jullie weten..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 00:02

Vasko: Cushing paarden maken een bepaald hormoon te veel aan: cortisol, dat is het stresshormoon. En ze maken het geluks/rustigheidshormoon niet aan. Door pergolide te geven krijgen ze minder productie van cortisol en stimulans van het "geluks"hormoon. Gevolgen van hun verstoorde hormonen huishouding zijn, interen op spieren, dikke buik, heel weinig weerstand, mogelijk suikerziekte /insulineresistentie, bobbels met vetophoping boven de ogen, vachtproblemen, slecht verharen, zere voeten, meer kans op hoefbevangenheid en longontsteking. Met pergolide (wat in de meeste gevallen wordt gegeven) komt de huishouding vaak weer op orde. Zonder pergolide vergiftigen ze zich zelf eigenlijk en zijn ze mogelijk misselijk, duizelijk en gewoon niet fit. Met pergolide worden ze vaak weer helemaal zichzelf. Omdat ze aanleg hebben voor suikerziekte en zwaarlijvigheid en verlies van hun spieren, moet je juist wel aan de slag: maar wel zoveel als het paard op dat moment aankan. En dat steeds bijhouden en (proberen) op te bouwen. Zodat ze hun achterhand weer goed gebruiken, minder spieren verliezen, minder vet zijn en zich gewoon weer beter kunnen verweren. Een bijkomend probleem is dus de slechte weerstand en die moet je dus eigenlijk zoveel mogelijk ondersteunen zodat de conditie zo goed mogelijk is naar omstandigheden. Daarom geven wij dus ook echinae druppels en bijvoorbeeld magnesium en MSM aan onze paarden zodat hun weerstand en stofwisseling maar ook hun hoeven, huid en longen zo goed mogelijk blijven en je zo weinig mogelijk complicaties hebt. Veel sterkte met je paardje Vasko! En als je vragen hebt, gewoon stellen hoor dan denken we met je mee.

In slechte tijden stap je dus met ze of doe je grondoefeningen of wandel je, wij deden stapoefeningen met elastieken aan de hand of tijdens het longeren. Maar ook werken met de pessoa in stap en later ook draf. Conditie en weerbaarheid zijn super belangrijk voor cushing paarden.