[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:11

Volgens mij worden de 'traumeelpaarden' behandelt met traumeel-ampullen waar je ze regelmatig een injectie van moet geven.

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 17:22

mijn paard heeft onder zn buik, ook een soort verdikking zitten, is 2 cm breed en zit over zn gehele buik aan de onderkant. soort verdikte huid, en kale oksel, (om het zo maar ff te noemen..) waar de singel zit. maar dat hoort dus ook bij zomereczeem

en ik had testertje besteld bij de paardendrogist.nl (zink zwavel pasta) ik het erop smeren (tis trouwens niet echt pasta , tis gewoon vloeibaar), maar ik dat onder zn buik smeren, en 2 dagen later was de verdikking (dus het extreme dikke huid) was weg...
dus daar was ik wel blij mee

maar wat ik doe:
-ik geef knoflook appel azijn
(zo gaat me paard stinken en dat weert weer vliegjes af )
-en knoflook zorgt voor een betere doorbloeding (dus kan het de afvalstoffen (en dus het gif van het vliegje oftewel eiwit) beter kan afvoeren..
- ik zet em niet op te vers / hoog gras, vanwege teveel eiwit
- hij krijgt ook eiwitarm biks
- hij krijgt homeopatisch "poeder" door zn voer, tegen huiduitslag eczeem enz.
- en hij krijgt ook druppels op een broodje, ter bevordering van de aanmaak van anti-stoffen enz. (gewoon ook uit de paardenwinkel)
- ik was met speciale paardenschampoo voor de gevoelige huid
- ik heb lotion om de gevoelige huid mee in te smeren.
- een eczeemdeken op
- en als ik rij dan spuit ik em in met vliegenspray

wie weet nog iets?

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:44

ik zal zien of ik een foto kan maken van ap zijn buik.

die plek heeft volgens mij zo'n beetje elk eczeem paard last van. midden onder de buik, in een lange richting zeg maar, en t is verdikt.
als ap zijn vliegendeken op heeft is ie niet dik trouwens...

beau diva:
volgens mij doe je genoeg hoor, en die zinkzwavel pasta kun je ook op de andere plekken gebruiken, denk dat dat wel goed spul is

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 21:34

Javayo schreef:
Volgens mij worden de 'traumeelpaarden' behandelt met traumeel-ampullen waar je ze regelmatig een injectie van moet geven.

Klopt, traumeel Vet S ampullen

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 22:21

Ik geeg dribbel ook wel eens een takje van onze wilgenboom.
Het schijnt pijnstillend te werken, dus ik denk dan ook jeukstillend!

Dit vond ik op internet:

Werkzame stoffen:

Salicylzuurverbindingen zijn de voornaamste stoffen.

toepassingen

Van oudsher is de wilg geroemd voor zijn geneeskrachtige eigenschappen. Werkt op de waterwegen van het lichaam, is waterafstotend, pijnstillend en kiemdodend. Ook te gebruiken bij zenuwkwalen, lever- en miltaandoeningen, en witte vloed.

Salicine is tegenwoordig het hoofdbestanddeel van aspirine. Vooral de bast en de bladknoppen van de schietwilg worden gebruikt,

De bast in thee als koortswerend middel, vooral als die ziekte gepaard gaat met hoofdpijn. Ook wel tegen diarrhee, reuma en slapeloosheid of als samentrekkend middel. De thee drinkt men ook tegen jicht, en bij bronchitis en bloedingen. Verder dient de thee tegen maag- en darmklachten.

Ook in tinctuurvorm tegen darmontsteking en reuma

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 07:32

klopt, en die stof zit ook in de berkeboom

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:24

Ja, op mijn stage werden die ampullen traumeel ook ingespoten bij zomer eczemers, werkte prima in combinatie met een bloedzuiverd middel en een eiwitarm dieet. Zo'n haflinger had na een paar weken geen jeuk of irritatie meer.

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:57

Dat is dan wel iets wat een dierenarts moet doen, neem ik aan.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:04

ellepel schreef:
klopt, en die stof zit ook in de berkeboom

Komt dat even goed uit! Onze shetjes staan op de pad onder de berkenbomen, haha, dan mogen ze van mij lekker alle afgewaaide takjes opsnoepen.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:03

ellepel schreef:
misschien een tip hoor:

ik gebruik dus nu sinds t begin dit jaar Summerwash, kun je kopen bij de ruitersportzaak, fles kost geloof ik maar 8 euro ofzo..

beetje verdunnen met water en je kunt zo met een spons manenkam en staartwortel ermee insponzen.
er staat op dat je moet sprayen,maar ap is als de dood voor alels wat sprayed dus doe ik het met de spons.

ik doe het elke dag bij appie, en heb het idee dat dat spul dus werkt.

het is een heel vettig goedje, ikzelf heb namelijk eczeem op mijn handen als gevolg van allergie voor schoonmaakmiddelen.
ben ik ook nog schoonmaakster fraai dus..

maar.....omdat ik ap dus met dat spul inspons worden mijn handen er ook mee nat en...wonder...ik heb zijdezachtje handjes en nog geen eczeem weer

fles met rood/donkerpaars etiket, is van firma brugman geloof ik.
ik vind het tot nu toe dus een aanrader...

henny_w schreef:
Ellepel,

Staat er op het etiket wat de bestanddelen van Summerwash zijn ?
Ik kan er op internet weinig info over vinden.

Dit staat op het etiket.
'Diergeneesmiddel 'Summer Wash'.
Desinfecterend, verzacht de jeuk.
Voor de behandeling van bacteriële en aspecifieke huidaandoeningen zoals: staart- en manenexceem, schimmelziekten, met kale plekken gepaard gaande haaruitval, overgevoeligheid voor zonlichtbestraling, puistjes, schilfers, beenjeuk, mokachtige verschijnselen enz. bij paarden.
Gebruik: bij de eerste tekenen van schuren of huiduitslag direct de desbetreffende plaatsen goed nat sprayen, en licht inmasseren met de 'Summer Wash'.
Gedurende enkele dagen 2x per dag herhalen tot de aandoening genezen is.
Als cosmetische verzorging van de paardenhuid. Na het bevochtigen van de huid/ vacht kan men 20 á 50 ml. 'Summer Wash' als shampoo gebruiken.

edit: henny_w; Sorry, de bestandsdelen zijn dit niet Maar ik laat het toch maar staan haha.

Ik heb ook Summer Wash gebruikt.
Een stalgenootje had nog een oude fles staan, die mocht ik wel proberen. Het werkte echt hartstikke goed!
Toen die fles leeg was heb ik een nieuwe gekocht. De fles en het etiket waren wel veranderd. Dat kon ook wel want de andere fles was al een paar jaar oud. Maar verder was het dezelfde Summer Wash.

Het spul leek nog steeds te helpen alleen begon de pony het steeds vervelender te vinden als ik het op haar buik (waar zij schuurt) wou spuiten.
Ik kreeg zelf ook allemaal plekjes op mn hand en dat prikte heel erg als ik de Summer Wash op de pony spoot en er iets op mn hand kwam.

Ik vond het al niet kloppen dat het bij mij op open plekjes zo prikte. Dan kon het voor mn pony toch ook nooit fijn zijn.. Maar tóch hielp het spul heel goed dus bleef ik het spuiten.
Die plekjes bij mij werden steeds erger, ik had echt allemaal open wondjes. Ik ging eens nadenken en kwam er achter dat ik de wondjes had sinds ik de nieuwe fles Summer Wash gebruikte. Ik ben daar dus mee gestopt en de plekjes werden bij mij al gelijk beter.

Ik met 'Brugman' gemaild, dat is idd de firma van dit spul.
Zij hebben hele onderzoeken gedaan en het schijnt dat de werkzame stof van het middel niet goed verdeeld werd ofzo waardoor je een heleboel van de werkzame stof in een keer op de huid kreeg en dit kon dan gaan irriteren.

Voor de zekerheid zouden ze het hele middel uit het bestand halen maar ik kom het ook nog steeds tegen in winkels hoor..
Ik wil er wel bij zeggen dat ze het super opgelost hebben. Ik werd heel goed op de hoogte gehouden van het onderzoek en heb een hele doos spullen gehad als 'goedmakertje'.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:14

goh?
kan wel kloppen,want dit was ook maar 1 fles die toen in de winkel stond, en het staat er nu niet meer.
en andere verpakking dat dacht ik al!

ik heb namelijk ooit met succes summerwash gebruikt tegen mok, en daar werkte het toen ook goed bij.
nu weet ik trouwens nog van die oude verpakking dat er als werkzame stof volgens mij ook spiritus inzat, daar rook het toen ook wat naar.( ja ik geloof spiritus)

ik heb zelf ook eczeem op mijn handen,maar t prikt bij mij niet.
ik doe t bij ap ook maar 1x per dag, en soms als ik niet naar hem toe ga sla ik dus een dag over en ik verdun het met water he?
misschien dat dat ook beter werkt dan??

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:21

Ja, misschien dat dat verdunnen met water wel helpt.
Ik vond het ook echt jammer, want het spul hielp super!

Als ik het tegenkom in de winkel neem ik het misschien toch weer eens mee. Gewoon verdunnen met water en desnoods eerst een weekje elke dag op mnzelf en dan pas op mn pony

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:33

skessa schreef:
Dat is dan wel iets wat een dierenarts moet doen, neem ik aan.

Ik doe het zelf, gewoon in de hals of borst spier. Zelfde principe als je je paard een paar dagen achter elkaar antibiotica moet spuiten, dan laat de veearts ook een aantal spuiten voor je achter.

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:38

maar hoe doen jullie de paarden wassen dan met dit weer??
ik ben blij als mijn paard droog is als het ff niet regend, dan ga ik d'r echt niet wassen hoor.

maar de was mensen hebben hun paarden zeker ook op stal staan?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:32

Bij ons doet alleen de dierenarts het, dat inspuiten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:44

ik was niet met mijn spul hoor, ik spons alleen manenkam in en de staart, binnen 10 minuten is dat weer droog..

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 17:53

Ellepel, die Summer Wash leek mij ook wel wat, maar via internet kan ik het nergens vinden.
Waar heb jij het gekocht?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:51

ruitersportzaak.
maar zoals je in het verhaal van Zweetvos kunt lezen is het waarschijnlijk niet eens meer te koop

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:41

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:51

Ben voor Ulfeino ook blij met dit weer, hou zelf meer van zon en warmte maar voor hem is het ideaal hij geeft niets om regen en harde wind.

Afbeelding

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:01

mijn pony zijn buik is de enige jeukvrije plaats eigenlijk..

toch doe ik vaak ook die buikflap om, puur om de insecten tegen te houden.. mar momenteel loop hij zonder omdat hij besloten had deze morgen zich pal in een plas te leggen rusten

buikflap spant ook behoorlijk hard aan de achterste sluiting, terwijl ik bij de voorste nog de helft over heb. hoezo grasbuik

maar hij is wel helemaal 'jeukvrij', alleen z'n manentop en net achter z'n oren bloederige korsten

maar er komt binnenkort weer een nieuw product uit in België dat ik zeker ga testen

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:18

Vertel! Ben heel benieuwd !

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:06

beau_diva schreef:
mijn paard heeft onder zn buik, ook een soort verdikking zitten, is 2 cm breed en zit over zn gehele buik aan de onderkant. soort verdikte huid, en kale oksel, (om het zo maar ff te noemen..) waar de singel zit. maar dat hoort dus ook bij zomereczeem en ik had testertje besteld bij de paardendrogist.nl (zink zwavel pasta) ik het erop smeren (tis trouwens niet echt pasta , tis gewoon vloeibaar), maar ik dat onder zn buik smeren, en 2 dagen later was de verdikking (dus het extreme dikke huid) was weg...dus daar was ik wel blij mee maar wat ik doe:-ik geef knoflook appel azijn(zo gaat me paard stinken en dat weert weer vliegjes af )-en knoflook zorgt voor een betere doorbloeding (dus kan het de afvalstoffen (en dus het gif van het vliegje oftewel eiwit) beter kan afvoeren..- ik zet em niet op te vers / hoog gras, vanwege teveel eiwit- hij krijgt ook eiwitarm biks- hij krijgt homeopatisch "poeder" door zn voer, tegen huiduitslag eczeem enz.- en hij krijgt ook druppels op een broodje, ter bevordering van de aanmaak van anti-stoffen enz. (gewoon ook uit de paardenwinkel)- ik was met speciale paardenschampoo voor de gevoelige huid- ik heb lotion om de gevoelige huid mee in te smeren.- een eczeemdeken op - en als ik rij dan spuit ik em in met vliegenspraywie weet nog iets?

Wat ik nog doe:

- Het fructaangehalte van het gras in de gaten houden van paardnatuurlijk.nl
- Ervoor zorgen dat de weide voldoende met kalk wordt 'bemest'
- Zeewier voeren
- Gedroogde brandnetel voeren
- Natuurmix voeren (allemaal van de paardendrogist)
- Geen krachtvoer, in plaats daarvan een handje 'le brick', gemengd met bovengenoemde kruiden en dat in de biksbak lekker mengen
Le brick is een samengeperst blok luzerne, zonder melasse. Is ruwvoer en prima spul volgens mij.
- Borstel in de stal ophangen zodat, als er wordt geschuurd, het niet zo hard gaat
- Alleen hooi in de winter en geen kuilvoer (ook vanwege fructaan)
- Geen snoepjes of brood, alleen af en toe een stukje appel of wortel
- Niet te veel wassen, hiermee belast je de huid volgens mij ook weer
- Bij erge jeuk: azijn op een vochtige spons en die op de jeukplekken smeren. Ik heb het idee dat het tijdelijk helpt. Het is in ieder geval goed tegen insektenbeten en ook de vliegen blijven ervan weg!
- Bij hele erge jeuk: zo'n icepack (die je in de vriezer legt en kan gebruiken als je een blessure hebt) op de plek leggen. Je moet wel zorgen dat er een hoesje omheen zit of anders een handdoek of zo, anders dan krijg je bevriezingswonden. Het nadeel hiervan is wel dat het ontzettend arbeidsintensief is. Maar het stilt wel (ook weer tijdelijk) de jeuk.
-Ervoor zorgen dat hij takken kan knabbelen, wilg, berk en els. Ik weet niet of het helpt maar het is in ieder geval goed voor een paard, lekker knabbelen, doen ze in de natuur ook, en van wilgenbast (en berkenbast) is bekend dat het natuurlijke pijnstillers bevat. En het is ook nog eens goed tegen de verveling.

Hopelijk heb je (en alle andere jeukverzorgers ) hier wat aan..

sanne98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:37

mijn pony schuurt de boven de staartwortel alle haren eraf wat kan ik hier tegen doen iemand tips het is zo zonde van zijn staart

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:38

Ik sprak vandaag een oudere man, die vertelde dat het komt van het gras en vooral vroeg in de zomer.
Vroeger deden ze dan (meestal bij de belze knollen) olie (van een auto) in de manen en staart en dat scheen het enige te zijn wat helpt zie hij. Ik heb zelf niet zo'n zin om die viezigheid in onze shet te smeren, maar misschien toch maar eens proberen op een klein stukje.........???
Je kan dan een paar dagen niet rijden omdat je dan zelf ook onder de olie zit van de manen....... maar dat is bij dribbel geen punt, haha.