[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:30

hetzusjevan schreef:
phannie schreef:
mijn mening is; niet inpakken met verband o.i.d. volgens mij (na vele jaren mok-ervaring) is het beter dat de boel kan ademen. schoon, droog en ingesmeerd houden....

Na 2 maanden dat geprobeerd te hebben is gisteren toch de DA geraadpleegd.
De huid is zo dun en gevoelig dat juist de zon en vocht de mok blijven aansturen.
Het lijkt ook wel op een enorme brandplek de mok van mijn paard.
Vandaar het inpakken.

dat is idd een ander verhaal dan, sterkte Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:48

De mening van iedereen is verschillend... Offereins zegt dst je er vanaf moet blijven. In een ander boekje met medewerking van de faculteit in Utrecht staat dat je het er wel moet afhalen...

Ik heb iig een doos handschoenen besteld bij de apotheek... lijkt me wel zo schoon en voor elk paard een schoon setje.

En ik heb verschillende verbanden, maar nog geen zelfklevende rol, waar kan ik die krijgen behalve bij de paardendrogist? Misschien naar een dierenarts gaan?

Ik dacht namelijk het volgende een kompres, daarom heen een rekbaar flexibel verband en daar omheen een zelfklevend verbandje. Dan blijft het hopelijk droog en schoon.

En bij dit paard ben ik ook al even bezig, maar de korsten weken niet los en ik ga ze er niet af pulken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:02

ik gebruik ook altijd wegwerphandschoenen van de apotheek wel zo hygienisch voor het paard, maar zeker ook voor jezelf.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 17:19

Idd ja...

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:39

Adriana schreef:
De mening van iedereen is verschillend... Offereins zegt dst je er vanaf moet blijven. In een ander boekje met medewerking van de faculteit in Utrecht staat dat je het er wel moet afhalen...

Ik heb iig een doos handschoenen besteld bij de apotheek... lijkt me wel zo schoon en voor elk paard een schoon setje.

En ik heb verschillende verbanden, maar nog geen zelfklevende rol, waar kan ik die krijgen behalve bij de paardendrogist? Misschien naar een dierenarts gaan?

Ik dacht namelijk het volgende een kompres, daarom heen een rekbaar flexibel verband en daar omheen een zelfklevend verbandje. Dan blijft het hopelijk droog en schoon.

En bij dit paard ben ik ook al even bezig, maar de korsten weken niet los en ik ga ze er niet af pulken...

Sorry dat ik een beetje laat reageer...maar zit niet elke dag achter de computer haha Knipoog

Je kunt idd het verband wel een aantal dagen laten zitten. Denk hierbij aan; om de 3 dagen verwisselen, en dit langzaam afbouwen naar; om de 5 a 6 dagen verwisselen. Het moet eerst wel even goed gebeuren, omdat het een erg ver stadium heeft bereikt. Dit is niet zomaar mok...dit is wel veel erger.
Het zelfklevende verband kun je bij elke dierenarts/paardenarts wel verkrijgen. Maar als je het te duur vind kun je het natuurlijk altijd eerst proberen met het andere verband.

Een kompres is prima! Haha! En je idee: Een kompres, daarom heen een rekbaar flexibel verband en daar omheen een zelfklevend verbandje, is ook goed hoor! Hierdoor blijft het idd nog schoner en droger.
Waarom er mokzalf op het doekje/kompres moet? Nou omdat deze mokzalf begint te werken, als de andere al iets 'weggetrokken/uitgewerkt' is. Het duurt best lang voordat het geneest tot een normaal stadium mok (en dan ben je dus nog niet eens klaar!)...

Ik zou de korsten er ook niet af pulken. Maar het is wel belangrijk dat je blijft proberen ze eraf te weken. Deze korsten zijn zo 'vast' dat ze er niet na één keer weken af gaan.
Succes! Knipoog

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 23:51

Bedankt! Zelfklevend verband is altijd wel handig, ik fiets morgen of overmorgen eens naar de veearts... de nieuwe pot mokzalf is al bijna weer op... en dan heb ik een gegronde reden om langs te gaan Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 00:05

Zoals beloofd een foto die gisteren van het mokbeen is gemaakt voordat de DA er was.
Het been is nu korstvrij en ingepakt na ontsmet te zijn met betadine.
Donderdag gaat het verband eraf en zal ik een nieuwe foto maken.
Afbeelding

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 12:37

Jeetje dat zit ook vrij hoog, bij nathalie zit het lager. En daar zitten alle korsten nog op... ik ben benieuwd naar de hopelijke verbetering.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:13

Adriana schreef:
Jeetje dat zit ook vrij hoog, bij nathalie zit het lager. En daar zitten alle korsten nog op... ik ben benieuwd naar de hopelijke verbetering.

Het is ook laag begonnen.
Zie foto.
Het loopt uit naar boven en naar de zijkant en voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:33

vreselijk ja, bij mijn merrie heeft het ook wel eens tot op de kogel gezeten.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 16:52

De zalf begint denk ik te werken... de korsten beginnen langzaam eraf te vallen. Als ik de zalf er op wrijf gaan ze er ook een beetje af. En bij Josiane is het bijna helemaal weg!!

Morgen ga ik hopelijk met nog een meisje naar de veearts om zelfklevend verband. Want het is nog lang niet over, maar het begin is er!!!

Sjake

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:01

ja het gaat vast beter, maar het ziet er op de foto niet echt lekker uit, ik zou er eerst nog wel omdenken

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 18:50

Adriana schreef:
De zalf begint denk ik te werken... de korsten beginnen langzaam eraf te vallen. Als ik de zalf er op wrijf gaan ze er ook een beetje af. En bij Josiane is het bijna helemaal weg!!

Morgen ga ik hopelijk met nog een meisje naar de veearts om zelfklevend verband. Want het is nog lang niet over, maar het begin is er!!!

Super! Pling

Hoop dat de andere paardjes er ook snel vanaf zijn... hou ons op de hoogte Knipoog

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 21:24

Na 3 dagen in verband met betadine is er duidelijk verbetering.

De eerste foto is van maandag toe ik de kortsen er nog niet had afgeweekt met betadinescrub en voordat het in verband ging met betadine oplossing.
De tweede foto is van vandaag (donderdag).
Het been gaat nu voor 4 dagen in het verband.

Afbeelding
Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:10

trisca schreef:
ik heb misschien nog een idee voor de hardnekkige gevallen. Ik had een paard die het heel erg had aan 1 voorbeen bijna tot aan de knie. Een plaatselijke veearts gaf mij het volgende advies:

-Was het been 1 keer goed met biotex om te ontsmetten en de korsten te verwijderen.

-Laat het been goed drogen

-Spuit het been in met violetspray

-Haal bij de plaatselijke boer verse schapenwol( dus wel vet, niet verwerkt!)

-Doe de schapenwol met een bandage over de aangedane klek

-Laat dit geheel een paar dagen zitten.

Ik weet natuurlijk niet of het toeval was. maar na 2/3 dagen was de mok helemaal weg. De huid was nog wel warm en het been dik, maar dat trok daarna snel weg.
Ik moest natuurlijk wel zorgen dat het been niet nat werd, maar op dat moment was het weer zo goed dat het paard gewoon in het land heeft gestaan.

Iemand nog evaring met de wol-methode?

Ik ben sinds daarstraks onderandere hiermee aan de slag gegaan bij de hardnekkige zonnebrand-nat gras mok die mijn merrie over haar gehele witte benen heeft ontwikkeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:23

@ hetzusjevan; Zo, das al een hele verbetering. Wat ziet dat er verschrikkelijk uit zeg, dacht dat ik de ergste gevallen wel kende, niet dus Wow! !

Mijn merrie heeft geen mok, maar soms last van rasp (andere zeggen weer rap?). Heb als tip een oud Fries recept gekregen. Maar ik hoop natuurlijk dat ik die niet meer nodig heb Knipoog !

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 22:50

Jeetje wat een lelijke plek! Fijn dat het al zo verbeterd is!
Mijn mok is na anderhalve week sudocrem zinkzalf (pot 8,95, drogist) smeren bíjna weg! Jeeh!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 07:25

Mooizo Haha! .

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 08:04

Wie werken er hier allemaal met zwavelpoeder tegen mok?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 09:57

Waar ik ook veel baat bij heb is een emmertje met een Biotex oplossing of Badedas en een lege fles afwasmiddel.
Het voetje kan in een emmer weken, en zo gaan de korsten los zitten. Met het flesje kun je heel gedoseerd spuiten, je vult het met de oplossing. Na het wassen van de wonden kun je de plekken droogmaken met een (oude) handdoek en kun je zalf smeren. Derma ped, oftwel hydrocorthiderm werkt erg effectief.
Betadine scrub is erg o.k. na een paard dagen zie je al resultaat.
Let wel op dat je de poetsplaats ook goed reinigt, mok is enorm besmettelijk.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:57

Ik dacht uit dit topic te hebben gehaald dat mok juist niet besmettelijk is Verward

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:46

Ik meende ook dat mok niet besmettelijk was, maar schurft wel weer.

Ik ga zo naar de veearts, het is nu nog droog en er gaat een meisje van stal mee. Maken we er een leuke fietstocht van Knipoog

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:07

Mok is absoluut niet besmettelijk.
En schurft is (op staart en manenexceem, en zomerschurft na) wel besmettelijk

(lees: alle tijdelijke schurftaandoeningen, bij wat voor een dier dan ook, zijn besmettelijk van dier op dier...en sommige zelfs nog van mens op dier en andersom)

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:08

Niemandd?? Clown

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:31

Ik ben het wel ergens in dit topic tegengekomen...van iemand die het aandurfde omdat ze het bij hele dure paarden ook deden, en het hielp geweldig.
Misschien kun je met de zoekfunctie kijken wie dat was en diegene een pm sturen?