Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tita schreef:
Ik laat mijn pony alleen inslapen als het een windzuiger gaat worden.
Een windzuiger is nog erger dan een luchtzuiger een windzuiger zuigt namelijk gewoon lucht de hele dag door die hoeft zijn tanden nergens op te zetten. Zuigt in de wei zuigt tijdens rijden zuigt zuigt zuigt.
Citaat:In plaats van de symptomen van stereotyp gedrag te bestrijden, zou het beter zijn als men zich wat meer in de oorzaken zou verdiepen.
Citaat:5.1.4. Kribbebijten en luchtzuigen
Paarden die kribbebijten haken met de snijtanden achter een object, hangen terug en zuigen lucht in de slokdarm onder het uiten van karakteristieke knorren. Bij luchtzuigen blijft de objectmanipulatie achterwege. Kribbebijten leidt mogelijk tot versnelde erosie van de tanden en verlies aan conditie door verminderd func-tioneren van het gebit, een veranderde energiebe-steding of spijsverteringsstoornissen (94). Spijsverte-ringsstoornissen lijken in ieder geval niet te worden geïnduceerd door het inslikken van grote hoeveel-heden lucht (93). Kribbebijten en/of luchtzuigen mani-festeren zich mogelijk bij 6% van de gehouden paar-den (65, 68, 70, 95). Mogelijk resulteert kribbebijten, evenals zoet voedsel, in de afgifte van endogene opiaten uit de hypothalamus. Opiaatantagonisten verminderen bij verschillende diersoorten de opname van zoet voedsel en reduceren kribbebijten bij paar-den (96). Kribbebijten treedt met name op na een maaltijd, terwijl weven met name er aan vooraf gaat (89).
Citaat:Overnemen van stereotyp gedrag
Vaak wordt gedacht dat paarden op dezelfde stal stereotyp gedrag van elkaar overnemen.
Hier zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan, maar het is echter nooit bewezen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Dat het voorkomt dat er op één stal verschillende paarden stereotyp gedrag gaan vertonen, komt waarschijnlijk doordat de (stress)factor die het gedrag veroorzaakt waarschijnlijk voor meerdere paarden op die stal aanwezig is.
tita schreef:Citaat:Overnemen van stereotyp gedrag
Vaak wordt gedacht dat paarden op dezelfde stal stereotyp gedrag van elkaar overnemen.
Hier zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan, maar het is echter nooit bewezen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Dat het voorkomt dat er op één stal verschillende paarden stereotyp gedrag gaan vertonen, komt waarschijnlijk doordat de (stress)factor die het gedrag veroorzaakt waarschijnlijk voor meerdere paarden op die stal aanwezig is.
Antwoord nee
alleen sommige veulens zijn er gevoelig voor ik zou zeker een paard van 0 maanden tot 1.5-2 jaar niet naast of tegenover een luchtzuiger neer zetten
tita schreef:Nee hoor ik weet wel zeker dat er windzuigers bestaan...mijn pony is namelijk ooit in Utrecht geweest ik mocht een operatie laten doen om zuigen tegen te gaan..
Ik heb dat niet uit laten voeren omdat ik daar toch niet helemaal achter stond.
Dat alles had te maken met mijn sport (dit was in 1996ong) daar is een arts uit het buitenland geweest en die heeft toen een hele lezing gegeven...met heel veel informatie.
tita schreef:Bovendien heeft het geen zin om het gedrag af te straffen! Dit tast het welzijn van de paarden alleen maar verder aan, terwijl dit juist verbeterd zou moeten worden. [code]Citaat:
Dus heeft geen zin om luchtzuigen tegen te gaan hij gaat waarschijnlijk wat anders verzinnen
tita schreef:i
De ene laatst zak die ik gekocht had was reform musli van Havens en op hun site staat dat die musli heel goed is voor luchtzuigers.......ik vond dit zo apart.
Dus ik ga het volgende doen...hij gaat van brok af en krijgt alleen nog maar musli en haver luzarne en dan ergens in jan-feb ga ik beginnen met maagcompistum (of zo iets)
quote]
de mijne krijgt havens reform muesli en de power plus mix. geen haver want dat maakt zuur. de reform muesli is goed voor luchtzuigers omdat het zeer licht verteerbaar is. het heeft extra toegevoegde kruiden en vitaminen. het wordt daarom ook aangeraden voor zieke/koliekgevoelige paarden. aangezien de meeste luchtzuigers last hebben van hun maag gaan ze er ook vanuit dat deze paarden wat moeilijker hun voedsel verteren en de wat meer moeite moeten doen om de voedingsstoffen eruit te halen. En op muesli moeten ze veel kauwen waardoor er weer extra speeksel vrij komt wat het maagzuur weer minder zuur maakt.tita schreef:wat moet ie dan eten als brok en haver afvallen.
allen musli?