[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

berijl

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:56

als hij het alleen na de brokken doet, lijkt mij dat hij daar last van krijgt. Dus ander voer denk ik. Als je wat terug leest in het topic, kan je er van alles over lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:56

Dankjewel !!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:12

Je paard is een luchtzuiger. ook als hij het alleen af en toe doet. Als hij het alleen doet na het eten van brokken dan heeft hij waarschijnlijk last van z'n maag. dus maagzweren of brandend maagzuur. wat geef je hem te eten en hoeveel?? Het is het beste om zo min mogelijk krachtvoer te geven. krachtvoer maakt zuur. het liefste helemaal geen brok geven. aan brok zit spul toegevoegd om alles tot brok bij elkaar te houden. dit is voor een paard moeilijk verteerbaar en er is extra maagzuur voor nodig om dit af te breken. evt. kan je maagcompositum geven.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 22:28

tita schreef:

Ik laat mijn pony alleen inslapen als het een windzuiger gaat worden.
Een windzuiger is nog erger dan een luchtzuiger een windzuiger zuigt namelijk gewoon lucht de hele dag door die hoeft zijn tanden nergens op te zetten. Zuigt in de wei zuigt tijdens rijden zuigt zuigt zuigt.

Ik ben het eens met de rest. gewoon een stal zoeken waar hij wel op z'n plek is. waar hij wel naar buiten kan. en in de randstand wonen is geen excuus. er zijn genoeg stallen. Hoe kan jij trouwens zien dat je pony niet gestrest is?? Dit valt vaak namelijk niet te zien van de buitenkant. een paard kan helemaal onder de stres zitten zonder dat je het ziet. dat uit zich dan bijv. in maagklachten/zuigen. ook van verveling kunnen ze gestrest raken.
Heb je je pony wel eens laten testen op maagproblemen?? Het lijkt me dat je pony dat zuigen niet voor niets doet.

En van een windzuiger heb ik nog nooit gehoord. waarschijnlijk gewoon vanuit het engels vertaald van windsucker wat dus gewoon luchtzuiger betekend. en een luchtzuiger heb je in 2 verschillende vormen.paarden die iets vast moeten pakken om te zuigen (kribbebijters) en paarden die het gewoon in de lucht doen (luchtzuigers). en als zou zo'n paard het in de lucht doen dan nog is het niet gezegd dat ze het constant de hele dag door dun.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 09:57

Nee hoor ik weet wel zeker dat er windzuigers bestaan...mijn pony is namelijk ooit in Utrecht geweest ik mocht een operatie laten doen om zuigen tegen te gaan..
Ik heb dat niet uit laten voeren omdat ik daar toch niet helemaal achter stond.
Dat alles had te maken met mijn sport (dit was in 1996ong) daar is een arts uit het buitenland geweest en die heeft toen een hele lezing gegeven...met heel veel informatie.
Met een aantal dingen hier ben ik het echt niet mee eens maar ik zal zo even kijken of ik een bron kan vinden

Zo Kribbebijter heeft helemaal niks met luchtzuigen te maken een krib-bijter is een paard dat op hout bijt en alles kapot maakt.
Dat is ook een stalgebrek een luchtzuiger kennen we en en windzuiger is dus een zwaar gefrusteerde luchtzuiger.....
Paarden kunnnen windzuigers worden door hen het luchtzuigen af te laten nemen.

Prince staat nu op een zeer goede stal met elke dag mesten en 6x per dag voer.
Vanwege mijn haarvaten ziekte heb ik dus een binnenbak nodig en pony wil niet eens naar buiten met koud weer of regen....

Ik doe me best en ik weet hoe het zuigen ontstaan is en ik heb hem dus ook al 13 jaar dus zo slecht doe ik het nou ook niet

Ik ga ff zoeken naar de Bron

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:06

[quote]
Stalondeugden
Print E-mail

Iedereen kent ze wel, de luchtzuigers, wevers en kribbebijters. Stalondeugden noemen we dit. De vraag is of deze paarden wel echt zo ´ondeugend` zijn. Zuigbanden, stroomstoten, weefrekken en afzondering van soortgenoten zijn bekende methoden waarmee dit gedrag bestreden wordt. Stalondeugden zijn eigenlijk vormen van stereotyp gedrag. In plaats van de symptomen van stereotyp gedrag te bestrijden, zou het beter zijn als men zich wat meer in de oorzaken zou verdiepen. Stereotyp gedrag is namelijk nog nooit bij in het wild levende dieren geconstateerd! Dit gedrag duidt er op dat het dier in zijn welzijn wordt belemmerd of dat dit eerder tijdens zijn leven gebeurd is. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit gedrag voor een groot deel voorkomen kan worden. Bovendien heeft het geen zin om het gedrag af te straffen! Dit tast het welzijn van de paarden alleen maar verder aan, terwijl dit juist verbeterd zou moeten worden. [code][quote]

Dus heeft geen zin om luchtzuigen tegen te gaan hij gaat waarschijnlijk wat anders verzinnen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 10:08

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:49

het heeft idd geen zin om het luchtzuigen tegen te gaan ALS de oorzaak niet weg wordt genomen.
als je zeker weet dat de oorzaak van het luchtzuigen weg is en je paard ALLEEN nog maar zuigt uit verslaving, dan heeft het wel degelijk nut om het luchtzuigen tegen te gaan.
het is namelijk ook slecht voor de tanden. Je kunt dan proberen de gewoonte te doorbreken en zo het luchtzuigen te stoppen.

staat ook in jou quote Knipoog :
Citaat:
In plaats van de symptomen van stereotyp gedrag te bestrijden, zou het beter zijn als men zich wat meer in de oorzaken zou verdiepen.

misschien is dat voor jou ook aan te raden. wat is de oorzaak bij jou paard dat hij zuigt?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:52

als ik op google zoek op 'windzuigen' kom ik het woord heel vaak tegen.
als je dan gaat lezen blijkt het dezelde symtomen te hebben als 'luchtzuigen'
het is dus gewoon hetzelfde Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:58

ik weet het niet....vroeger uit verveling en stress..nu uit gewoonte denk ik.

Ik heb nog 1 zak brok en dan haal ik hem van de brok af.
Ik had een reading laten doen of ie dat erg vond..nee maar hij wou er wel wat beters voor terug.

S'avonds krijgt ie altijd musli of granen of haver ik koop elke keer iets anders.
Tijdens de reading zei de pony en niet wat ik nu s'avonds krijg dat is niet te vreten. maar iets van de vorige keer...met sprietjes???

De ene laatst zak die ik gekocht had was reform musli van Havens en op hun site staat dat die musli heel goed is voor luchtzuigers.......ik vond dit zo apart.
Dus ik ga het volgende doen...hij gaat van brok af en krijgt alleen nog maar musli en haver luzarne en dan ergens in jan-feb ga ik beginnen met maagcompistum (of zo iets)

Ik kan hem niet van stal afhalen en bij een boer neer zetten ik weet dat ik dan niet meer zo vaak zal gaan.

Prince houdt niet van speeltjes en van zo'n voerbal raakt ie helemaal gestresst..
Had gevraagd op stal of hij 4x per dag hooi mag maar dat mag niet helaas...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:59

en nog even het verschil tussen kribbebijten en luchtzuigen

Citaat:
5.1.4. Kribbebijten en luchtzuigen
Paarden die kribbebijten haken met de snijtanden achter een object, hangen terug en zuigen lucht in de slokdarm onder het uiten van karakteristieke knorren. Bij luchtzuigen blijft de objectmanipulatie achterwege. Kribbebijten leidt mogelijk tot versnelde erosie van de tanden en verlies aan conditie door verminderd func-tioneren van het gebit, een veranderde energiebe-steding of spijsverteringsstoornissen (94). Spijsverte-ringsstoornissen lijken in ieder geval niet te worden geïnduceerd door het inslikken van grote hoeveel-heden lucht (93). Kribbebijten en/of luchtzuigen mani-festeren zich mogelijk bij 6% van de gehouden paar-den (65, 68, 70, 95). Mogelijk resulteert kribbebijten, evenals zoet voedsel, in de afgifte van endogene opiaten uit de hypothalamus. Opiaatantagonisten verminderen bij verschillende diersoorten de opname van zoet voedsel en reduceren kribbebijten bij paar-den (96). Kribbebijten treedt met name op na een maaltijd, terwijl weven met name er aan vooraf gaat (89).

http://www.raadvoordierenaangelegenhede ... 003_03.pdf

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 12:59

Windzuigen is ook bijna het zelfde alleen die kan het echt overal die hoeft zijn tanden nergens op te zetten en een luchtzuiger wel..

Dat is mij verteld door een Amerikaanse arts die mijn pony zou opereren..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:03

goed dat je de oplossing zoekt in het voer.
alleen jammer dat je stal niet meewerkt. het beste is gewoon om hem veel naar buiten te doen.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:05

Aangezien ik geen zin heb om alle 28 pagina's door te lezen of mijn vraag beantwoord kan worden stel ik hem toch maar hier.
Als je paard een luchtzuiger tegenover zich heeft staan, kan hij dan ook gaan luchtzuigen of nemen paarden deze slechte gewoonte niet van elkaar over?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:09

Dat klopt maar dat kan niet bij ons...
We hebben 1 paddock voor 30 paarden en ze mogen er niet langer in staan dan 15 min (wel als je alleen op stal bent)

Maar als ik Prince in de paddock gooit is het rondje links en rechts er vervolgens gaat ie zand eten of gillen dat ie eruit wilt.
In de binnenbak gaat ie ff rollen en dan gelijk aan de bakrand zuigen.
Dus ik denk dat Prince los gooien niet leuk vindt.
Daar doe ik hem geen plezier mee....

Ik denk niet dat het voer zal helpen omdat die pony ook verslaafd is aan de endorfine.

Ik stoor me niet aan zijn gedrag en de meeste mensen op stal ook niet (hij heeft geen band om)

Maar mijn vorige stal (grote wedstrijd-stal) wel toen werd ik verbannen naar een buitenbox (stiekum was ik blij mee) mensen zetten de bovenluik van Prince zo dat hij zijn buur-paarden niet meer kon zien.

Er werd teer op zijn bak-rand gesmeerd en op de box deur..ik vond hem een keer op stal met hoofdstel in en sper-riem strak...
Als ik op de poetsplaats stond en ging mijn zadel halen dan gooide ze borstels naar hem toe.....
vreselijk en ik kon niet weg daar want toen leasde ik de pony van die stal
Laatst bijgewerkt door tita op 27-12-06 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:11

Citaat:
Overnemen van stereotyp gedrag

Vaak wordt gedacht dat paarden op dezelfde stal stereotyp gedrag van elkaar overnemen.
Hier zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan, maar het is echter nooit bewezen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Dat het voorkomt dat er op één stal verschillende paarden stereotyp gedrag gaan vertonen, komt waarschijnlijk doordat de (stress)factor die het gedrag veroorzaakt waarschijnlijk voor meerdere paarden op die stal aanwezig is.

Antwoord nee

alleen sommige veulens zijn er gevoelig voor ik zou zeker een paard van 0 maanden tot 1.5-2 jaar niet naast of tegenover een luchtzuiger neer zetten

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 13:14

tita schreef:
Citaat:
Overnemen van stereotyp gedrag

Vaak wordt gedacht dat paarden op dezelfde stal stereotyp gedrag van elkaar overnemen.
Hier zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan, maar het is echter nooit bewezen dat dit daadwerkelijk gebeurt. Dat het voorkomt dat er op één stal verschillende paarden stereotyp gedrag gaan vertonen, komt waarschijnlijk doordat de (stress)factor die het gedrag veroorzaakt waarschijnlijk voor meerdere paarden op die stal aanwezig is.

Antwoord nee

alleen sommige veulens zijn er gevoelig voor ik zou zeker een paard van 0 maanden tot 1.5-2 jaar niet naast of tegenover een luchtzuiger neer zetten

Dank je wel voor het snelle antwoord. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:10

Ik vraag me weleens af of wanneer onze luchtzuigers een vervanging voor de endorfine zouden krijgen wanneer de oorzaak van het zuigen weg is en alleen de endorfineverslaving over is of ze dan nog zouden zuigen? Weet iemand hier of zoiets al eens geprobeerd is? Las gister bijvoorbeeld dat er in chocolade een vergelijkbare stof zou zitten? Niet dat ik nu van plan ben mijn paard te gaan overvoeren met chocolade of zo maar gewoon uit nieuwsgierigheid of zoiets als een vervangende "drug" zou werken.

Tita: ik zou ook stoppen met de haver want zoals je misschien in eerdere posts gelezen zult hebben verzuurd haver in de maag wat dan weer de kans op maagzuur verhoogt en dus een extra reden om te gaan zuigen.

Dollemina: ik heb een zuigertje hier staan en de anderen hebben dat niet overgenomen, ik heb ook jaren een wever op stal gehad en ook dat is niet overgenomen. Maar idd een paard wat erg gevoelig is voor het gedrag van anderen paarden en dit makkelijk overneemt zou ik er niet zo maar naast zetten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:19

wat moet ie dan eten als brok en haver afvallen.

allen musli?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 14:22

Muesli zonder haver van Havens bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:26

Kent iemand van jullie het voer van deze firma: http://www.aastagro.nl/
Zij verkopen een paardenvoer onder de naam: The Natrural Way. Ben benieuwd of er hier iemand is die hier ervaringen mee heeft? Ook hebben zij behandelaars bijv manueel therapeuten die paarden zouden behandelen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:08

tita schreef:
Nee hoor ik weet wel zeker dat er windzuigers bestaan...mijn pony is namelijk ooit in Utrecht geweest ik mocht een operatie laten doen om zuigen tegen te gaan..
Ik heb dat niet uit laten voeren omdat ik daar toch niet helemaal achter stond.
Dat alles had te maken met mijn sport (dit was in 1996ong) daar is een arts uit het buitenland geweest en die heeft toen een hele lezing gegeven...met heel veel informatie.

Hallo he, je hebt het over 1996. Toen liepen ze nog ver achter wat betreft luchtzuigen. mijn paard heeft ook op de uithof gestaan i.v.m. het luchtzuigen. zij hebben mij daar haarfijn uitgelegd dat windzuigen (dus letterlijk uit het engels vertaald) luchtzuigen betekend.
windzuigen en luchtzuigen is precies hetzelfde.
verder heb je 2 verschillende soorten kribbebijters. kribbebijters die het hout echt slopen en kribbebijters die daarbij zuigen. dat zijn dus de paarden die zuigen en wat vast moeten pakken.
echte luchtzuigers zijn de paarden die in de lucht zuigen. dus wat jij windzuigers noemt. alleen de meeste mensen gooien luchtzuigende kribbebijters en "gewone" luchtzuigers op 1 hoop. ik zeg ook altijd dat ik een luchtzuiger heb maar ik heb eigenlijk een kribbebijter die zuigt.

tita schreef:
Bovendien heeft het geen zin om het gedrag af te straffen! Dit tast het welzijn van de paarden alleen maar verder aan, terwijl dit juist verbeterd zou moeten worden. [code]
Citaat:

Dus heeft geen zin om luchtzuigen tegen te gaan hij gaat waarschijnlijk wat anders verzinnen

Ook niet waar. Ze hebben het over straffen!! er zijn mensen die hun paard bijv. een tik geven of iets dergelijks als ze hun paard zien zuigen. daarvan raken ze alleen nog meer gestrest en dat maakt het allemaal alleen maar erger.

En wat loulou zegt is waar. zolang de oorzaak van het zuigen verholpen is en je zeker weet dat hij het alleen nog uit verslaving doet dan heeft het inderdaad nut om hem het zuigen af te leren.
de mijne zoog continu. was niet vrolijk,speelde niet met andere paarden en zoog liever dan dat hij graasde. maagprobleem was opgelost. ik heb ervoor gezorgt dat hij niet meer kan zuigen en het is gewoon voor 95% gestopt!!!
terwijl iedereen me vertelde dat het niet kon en m'n dierenarts (nu trouwens ex-dierenarts Bloos ) me voor gek verklaarde.
hij zuigt alleen nog een heel enkele keer bij hele erge stress en bij verkeerd voer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:15

Afbeelding

touwtje los maken of zuigen hij doet van alles en nog wat...Breekt meerder keren per dat los Haha!
Als Prince staat te zuigen aan twoutje en ik zeg foei nou dan wil ie me nog wel eens bijten.

Maar hij heeft zoveel humor

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 22:20

tita schreef:
i

De ene laatst zak die ik gekocht had was reform musli van Havens en op hun site staat dat die musli heel goed is voor luchtzuigers.......ik vond dit zo apart.
Dus ik ga het volgende doen...hij gaat van brok af en krijgt alleen nog maar musli en haver luzarne en dan ergens in jan-feb ga ik beginnen met maagcompistum (of zo iets)
quote]

de mijne krijgt havens reform muesli en de power plus mix. geen haver want dat maakt zuur. de reform muesli is goed voor luchtzuigers omdat het zeer licht verteerbaar is. het heeft extra toegevoegde kruiden en vitaminen. het wordt daarom ook aangeraden voor zieke/koliekgevoelige paarden. aangezien de meeste luchtzuigers last hebben van hun maag gaan ze er ook vanuit dat deze paarden wat moeilijker hun voedsel verteren en de wat meer moeite moeten doen om de voedingsstoffen eruit te halen. En op muesli moeten ze veel kauwen waardoor er weer extra speeksel vrij komt wat het maagzuur weer minder zuur maakt.
tita schreef:
wat moet ie dan eten als brok en haver afvallen.

allen musli?

ja. muesli is gewoon volledig voer. als hij het qua energie het niet alleen op de muesli red dat kan je er wat granenmix bij geven. om deze reden krijgt mijn paard er dus ook powerplus mix bij. dit is een granenmix met ontslote granen (dus makkelijker te verteren) en extra energie.
luchtzuigers kan je het beste zo min mogelijk krachtvoer geven dus ze moeten uit minder voer hun energie kunnen halen. de mijne (fries) krijgt daarom ook nog geen kg per dag. en dit is dan nog afhankelijk wat hij die dag doet. meestal krijgt hij minder dan een kg. een paar handjes en hij doet het hier super op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 23:25

Ik ben er nu dus achter dat het geen luchtzuigen is, maar kribbebijten. Precies zoals omschreven wordt.
Dan weet ik nu ook gelijk goed wat het is, en kan ik er wat informatie over gaan opzoeken. Alweer dankjulliewel Haha!