Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:Sorry ging wat mis met foto's plaatsen ... hierbij de foto's alsnog.Het plaatselijke natuurgebied waar grote grazers lopen is ook weer deels geel gekleurd van het JKK. En ik ontdekte er diverse aangevreten planten. Wie dat doen (grote grazers, konijnen, reeen, vogels oid) is mij niet bekend.
Nimber schreef:Hier zijn de boeren gelukkig ook heel erg streng aan het controleren in hun weilanden maar we zitten vlak bij de A1 in Deventer en daar staan de bermen zo onwijs vol.. en ook dat word 2 keer per jaar gehooit....
roossie22 schreef:wie kan mij vertellen wat dit is? het zijn hele laag bij de grond blijvende frutsels, per stengeltje zo'n 5 cm lang die niet omhoog groeit, maar opzij. vond er wat van in mn weiland.
Isapaardje schreef:Weet 99% zeker dat dit duizendblad is. Gezond kruid en lekker laten staan dus.
In ieder geval zeker geen kruiskruidachtige.
Isapaardje schreef:Daarbij "stapelt" het gif zich op in de lever. Maw het gif van een ooit gegeten plantje blijft levenslang in de lever aanwezig. Je kunt dus niet precies zeggen wat de "dodelijke" hoeveelheid is, want als het paard al zijn leven lang ieder jaar een beetje binnen krijgt, dan kan 1 gram uiteindelijk de dood betekenen.
Daarom wordt het ook wel "de sluipende moordenaar" genoemd.
Isapaardje schreef:Alleen als de gemeente het maaisel meeneemt, werkt dit ook. Afgemaaid JKK komt helaas ook gewoon in bloei.
Let ook op als je het maait, dat je niet van de rozetten afkomt. En deze zijn even giftig.