Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 15:39

Het plaatselijke natuurgebied waar grote grazers lopen is ook weer deels geel gekleurd van het JKK. En ik ontdekte er diverse aangevreten planten. Wie dat doen (grote grazers, konijnen, reeen, vogels oid) is mij niet bekend.

Afbeelding

Afbeelding

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:32

Je hart breekt bij het zien van dat veulentje midden tussen dat JKK. Wat is het toch een bende...ik kan zo kwaad worden dat de overheid niets doet om de verspreiding van deze plant aan banden te leggen....

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:46

Isapaardje schreef:
Het plaatselijke natuurgebied waar grote grazers lopen is ook weer deels geel gekleurd van het JKK. En ik ontdekte er diverse aangevreten planten. Wie dat doen (grote grazers, konijnen, reeen, vogels oid) is mij niet bekend.
Sorry ging wat mis met foto's plaatsen ... hierbij de foto's alsnog.

Afbeelding

Afbeelding

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:08

Ik schrik heel erg van de foto's op vorige pagina.
Vorig jaar hadik ook zulk soort uitziende plantjes in het hooi zitten werd mij verteld dat het gewoonb paardenbloem was maar nu begin ik heel hard te twijfelen.
Mijn weilanden zijn jjk vrij op dit moment (gelukkig) dat we hier kwamen wonen stonden er toch het 1 en ander aan planten. Inmiddels door strak alles eruit te trekken heb ik begin van het voorjaar 1 klein plantje gevonden en verwijderd.
Hier zijn de boeren gelukkig ook heel erg streng aan het controleren in hun weilanden maar we zitten vlak bij de A1 in Deventer en daar staan de bermen zo onwijs vol.. en ook dat word 2 keer per jaar gehooit....

_rosita_

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:12

wie kan mij vertellen wat dit is? het zijn hele laag bij de grond blijvende frutsels, per stengeltje zo'n 5 cm lang die niet omhoog groeit, maar opzij. vond er wat van in mn weiland.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Collane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:15

Nimber schreef:
Hier zijn de boeren gelukkig ook heel erg streng aan het controleren in hun weilanden maar we zitten vlak bij de A1 in Deventer en daar staan de bermen zo onwijs vol.. en ook dat word 2 keer per jaar gehooit....

Zou je ons foto's willen sturen van deze met JKK bemette bermen? We verzamelen foto's op het kruiskruidforum om zo aan te kunnen tonen dat er een JKK explosie in Nederland heerst. Het gaat vooral om bermen die vlakbij weilanden liggen

Foto's kunnen gestuurd worden naar info@kruiskruidforum.nl

Collane

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 23:11

roossie22 schreef:
wie kan mij vertellen wat dit is? het zijn hele laag bij de grond blijvende frutsels, per stengeltje zo'n 5 cm lang die niet omhoog groeit, maar opzij. vond er wat van in mn weiland.

Weet 99% zeker dat dit duizendblad is. Gezond kruid en lekker laten staan dus.
In ieder geval zeker geen kruiskruidachtige.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 23:16

Isapaardje schreef:
Weet 99% zeker dat dit duizendblad is. Gezond kruid en lekker laten staan dus.
In ieder geval zeker geen kruiskruidachtige.

thnx! ik ga ff googelen op duizendblad:) staat best het één en ander van, dus als het idd gezond is.... prima:D:D

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 10:05

Duizendblad is oa goed tegen leverkwalen. Helaas is het niet zo dat het voeren van duizendblad de aantasting van de lever door JKK ongedaan kan maken.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:19

Ik ben al vanaf maart aan het steken en heb ook al een deel met round up behandeld, maar ik kom er niet vanaf. Ik moet alles bijna in mijn eentje doen en is geen beginnen aan. Nu ben ik (omdat het sneller gaat) alles er af aan het maaien zodat het iig niet uit kan zaaien en dan verwijder ik straks de kroosjes. Zucht ik word er moedeloos van. Wel goed nieuws is dat mijn gemeente de bermen al mooi kort gemaaid heeft. Dus ik hou goede hoop.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:00

Alleen als de gemeente het maaisel meeneemt, werkt dit ook. Afgemaaid JKK komt helaas ook gewoon in bloei.

Let ook op als je het maait, dat je niet van de rozetten afkomt. En deze zijn even giftig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:02

Hieronder komen nog wat foto's van enkele gedroogde JKK stengels. Die, als ik ze niet had meegenomen, nu in een baal hooi hadden gezeten. Alle stelen zijn hoekig, vierkant of driehoekig, ingedroogd. Niet allen zijn paars van kleur.

Aangezien ik nu heb gezien hoe makkelijk het verkruimeld, heb ik vooral geprobeerd de bladaanzet te fotograferen ...

Eerste is het bloemtrosje ... dat is makkelijk herkenbaar:

Afbeelding

De top van de stengel, inclusief niet verkruimelde bladeren:

Afbeelding

Stukje stengel met een nog niet verkruimeld blad, blad aanzet is wat "wollig":

Afbeelding

Stukje stengel met wel verkruimelde bladeren:

Afbeelding

Stukje JKK stengel met afgebroken blad ... duidelijk is te zien dat de blad aanzet wat "wollig" is (dat zag ik bij alle bladeren):

Afbeelding

Omdat ik ook wat duizendblad had meegenomen, wat nogal lijkt op JKK, maar juist wel erg gezond is, heb ik ook van deze plant 2 detailfoto's genomen ter vergelijking.

Hieronder dus duizendblad.

Eerste stukje steel met blad:

Afbeelding

Collane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:07

Isapaardje schreef:
Daarbij "stapelt" het gif zich op in de lever. Maw het gif van een ooit gegeten plantje blijft levenslang in de lever aanwezig. Je kunt dus niet precies zeggen wat de "dodelijke" hoeveelheid is, want als het paard al zijn leven lang ieder jaar een beetje binnen krijgt, dan kan 1 gram uiteindelijk de dood betekenen.

Daarom wordt het ook wel "de sluipende moordenaar" genoemd.

Het 'gif' stapelt zich niet op in de lever. De schade is cumulatief en permanent. Hoe het werkt is te lezen op www.kruiskruidinfo.nl bij algemeen.

Mijnviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:05

bedankt voor de tip,
ik ga meteen even lezen!

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:17

Isapaardje schreef:
Alleen als de gemeente het maaisel meeneemt, werkt dit ook. Afgemaaid JKK komt helaas ook gewoon in bloei.

Let ook op als je het maait, dat je niet van de rozetten afkomt. En deze zijn even giftig.

ja ik weet het helaas, maar ik wil iig vast het zaaien voorkomen en daarna dus de roosjes weghalen. en bij de bermen hebben ze het inderdaad weggehaald.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 13:21

Wij hebben nu ook alles er eindelijk uit, maar is het eigenlijk nu wel of niet giftig voor de mens als je het er meyt blote handen uit haalt? want dat hebben wij wel gedaan namelijk....

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:30

Zolang de plant nog niet is gegeten bevinden PA's zich in hun N-oxide vorm en zijn dan niet giftig. Als de plant gegeten wordt, dan worden de PA's in deze vorm met name in de dunne darm omgezet in vrije alkaloïden die wel giftig zijn en de lever aan kunnen tasten.

Hier wordt het scheikundig uitgelegd http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=357

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:20

oke, en bedoel je met het eten van de plant door dieren?? want dat waren ze niet, dus dan is er niets aan de hand..begrijp ik het dan goed?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:35

Het is voor mensen en dieren giftig als het wordt gegeten.
Pas als het in de spijsvertering terecht komt wordt er onder invloed van enzymen omgezet in de giftige vorm.

Riaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:41

oke ik snap het, dank je

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:40

Ik zie helaas de bloemetjes van deze plant langs de snelwegen weer weeldig groeien Boos!

Gelukkig hebben wij 2 maanden geleden gif gespoten (via een boer met een tractor) bij ons op het weiland, want het liep de spuigaten uit. Nu ziet het weiland er weer als een biljartlaken uit, op een enkel plantje na die we simpel met een ragfork eruit kunnen prikken.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:05

Tyrza welk spul hebben jullie laten spuiten en wanneer precies? Ik heb vorig jaar laten spuiten en dat heeft niet geholpen dus ik zoek een middel daarvoor wat we dan volgend jaar kunnen gebruiken.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:06

Wij hebben omstreeks april, toen de rozetten net uitkwamen, de boel laten spuiten.

Wat voor mengsel het precies was, weet ik niet meer. Maar bij het bedrijf waar het gif is ingekocht kun je info hieromtrent vinden. Het bedrijf heet "van Iperen" www.iperen.nl (nee, geen familie Knipoog) Het waren iig 3 soorten gif. MCPP ofzo.

Na het spuiten mochten de paarden 3 weken niet het land op, maar dat maakte in ons geval niet uit, want het was toen toch slecht weer.

Ik ben ook benieuwd of we volgend jaar wederom last van die krengen hebben. Ben iig blij dat we er voor dit jaar vanaf zijn!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 19:40