Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Antheman schreef:Een paard in vluchtgedrag zal niet hard gaan draven, maar gaan galopperen.Dat is toch niet goed Promper???
Iedere keer op topsnelheid en je mist een stuk hoef!
Zegt mij wel iets over hoe het been wordt opgetild.
Want als dat been iets langzamer zou gaan, wat normaler isomdat op volle snelheid alleen tijdens vluchtgedrag voortkomt
dan tillen ze hun been toch hoger op?
promptertje schreef:Nee, ze tillen ze al redelijk hoog op, maar door het constante "schuren" over de grond bij het afrollen slijt dat af. Dat is nou één van de redenen waarom mijn paarden ijzers nodig hebben. In de natuur zullen ze geen 10 km tempo draven denk ik.
Sugarmiss schreef:Antheman schreef:Dat is toch niet goed Promper???
Iedere keer op topsnelheid en je mist een stuk hoef!
Zegt mij wel iets over hoe het been wordt opgetild.
Want als dat been iets langzamer zou gaan, wat normaler isomdat op volle snelheid alleen tijdens vluchtgedrag voortkomt
dan tillen ze hun been toch hoger op?
Een paard in vluchtgedrag zal niet hard gaan draven, maar gaan galopperen.
Dus is harddraven onnatuurlijk en krijg je dus een onnatuurlijke slijtage.
Niet negatief bedoeld naar Promp, ik bedoel er alleen mee te zeggen dat de vergelijking mank gaat.
Met dit extreme gebruik kun je dus moeilijk een hoef 'normaal' (dus ijzerloos) houden.
Antheman schreef:ehhm, de enigste! denk ik.
Citaat:enne ,koers jij over zulke lange afstanden?
promptertje schreef:En ook daar zeg je er al meteen iets bij wat race-technisch al een probleem is.SM heeft het verschil in gang al aangekaart. Ik denk dat volbloeds die op gras racen, ook prima zonder ijzers zouden kunnen mits de baan niet glad is.
Sugarmiss schreef:En ook daar zeg je er al meteen iets bij wat race-technisch al een probleem is.
Als de baan glad is zal een race vaak niet afgelast worden. Ook een renpaard moet zijn geld opbrengen, dus zal hij niet teruggetrokken worden. Dan maar een ijzer (met spikes) eronder.
Citaat:Ik ben geen volbloed-kenner, maar volgens mij is de baan van Duindigt eigenlijk nooit glad. Ik zie tenminste nooit een paard onderuit gaan, en ze hebben altijd gewone dunne renijzertjes onder, zonder kalkoeken of andere flauwekul. En in de wintermaanden wordt er niet gekoerst.[/
[/quote]
promptertje schreef:Sugarmiss schreef:En ook daar zeg je er al meteen iets bij wat race-technisch al een probleem is.
Als de baan glad is zal een race vaak niet afgelast worden. Ook een renpaard moet zijn geld opbrengen, dus zal hij niet teruggetrokken worden. Dan maar een ijzer (met spikes) eronder.
Ik ben geen volbloed-kenner, maar volgens mij is de baan van Duindigt eigenlijk nooit glad. Ik zie tenminste nooit een paard onderuit gaan, en ze hebben altijd gewone dunne renijzertjes onder, zonder kalkoeken of andere flauwekul. En in de wintermaanden wordt er niet gekoerst.
(En de tijd dat je met een draver of volbloed echt nog wat kon verdienen, ligt jammer genoeg al lang achter ons)
Antheman schreef:Eh, volbloeden die doen toch aan een galoprace? Weet de naam effe niet.
Dan is het zowieso al anders dan wat jij doet, met rennen....
Gertt schreef:Een renpaard staat op ritsijzers,hetgeen betekent dat het ijzer een doorgetrokken rits heeft.Dit is zelfs verplicht,omdat dit ijzers extra grip geeft en uitglijden voorkomt.
promptertje schreef:Antheman schreef:Eh, volbloeden die doen toch aan een galoprace? Weet de naam effe niet.
Dan is het zowieso al anders dan wat jij doet, met rennen....
Een galoprace heet gewoon "ren", AM
Antheman schreef:Not my cup of tea, my dear.![]()
Maar nu raak ik compleet in verwarring, galopeer jij of draaf jij ??
Riant schreef:nou prompertje wat nou "ik ga niet zo hard" .. ik vind dat, puur uit solidariteit, jij ook wel een keer over die grasmat moet gaan rennen![]()
![]()
promptertje schreef:
Ik ben trouwens nu op blz 40 van het boek van Pete Ramey, ik mocht het lenen van een stalgenoot
Riant schreef:Daar zit hem nou net de crux.laten we wel zijn : het ijzer is ooit niet voor de lol uit gevonden, iemand heeft er de noodzaak van ingezien. Als ieder paard prima zonder ijzers kon in tijden dat het paard nog een vervoermiddel of lastdier was hadden ze heus niet omdat het zo leuk klinkt het hoefijzer uitgevonden. .
Sugermiss schreef:Daar zit hem nou net de crux.
In vroeger dagen (Middeleeuwen) hadden ze niets aan kreupele paarden omdat de hoeven te snel sleten, vanwege het (verkeerde) gebruik van de paarden. Dus was het in het belang van de mens dat het dier langer 'mee' kon en dat was weer in het belang van het dier want anders eindigde het in de soeppan of aan het spit
In de breedste zin van het woord dusCitaat:vanwege het (verkeerde) gebruik van de paarden.
schaapjuh schreef:
Aanvulling![]()
In de middeleeuwen werden de paarden op stal gehouden zodat ze ten alle tijden te gebruiken waren. Door de betonnen vloer, ammoniak en minder beweging ging de conditie van de hoeven achteruit. Om de slechte hoef te beschermen werd er een ijzer onder geslagen.