'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:39

Nee, ze tillen ze al redelijk hoog op, maar door het constante "schuren" over de grond bij het afrollen slijt dat af. Dat is nou één van de redenen waarom mijn paarden ijzers nodig hebben. In de natuur zullen ze geen 10 km tempo draven denk ik Lachen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:44

Antheman schreef:
Dat is toch niet goed Promper???
Iedere keer op topsnelheid en je mist een stuk hoef!
Zegt mij wel iets over hoe het been wordt opgetild.
Want als dat been iets langzamer zou gaan, wat normaler is Knipoog omdat op volle snelheid alleen tijdens vluchtgedrag voortkomt Knipoog dan tillen ze hun been toch hoger op?
Een paard in vluchtgedrag zal niet hard gaan draven, maar gaan galopperen.
Dus is harddraven onnatuurlijk en krijg je dus een onnatuurlijke slijtage.

Niet negatief bedoeld naar Promp, ik bedoel er alleen mee te zeggen dat de vergelijking mank gaat.

Met dit extreme gebruik kun je dus moeilijk een hoef 'normaal' (dus ijzerloos) houden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:44

promptertje schreef:
Nee, ze tillen ze al redelijk hoog op, maar door het constante "schuren" over de grond bij het afrollen slijt dat af. Dat is nou één van de redenen waarom mijn paarden ijzers nodig hebben. In de natuur zullen ze geen 10 km tempo draven denk ik Lachen.

ehhm, de enigste! denk ik.

Maar als ze wel voldoende hoog optillen, dan snap ik niet dat het slijt. Immers, wanneer ze op normale snelheid rennen, dan slijt het toch ook, maar kennelijk minder hard??

enne ,koers jij over zulke lange afstanden?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:46

Sugarmiss schreef:
Antheman schreef:
Dat is toch niet goed Promper???
Iedere keer op topsnelheid en je mist een stuk hoef!
Zegt mij wel iets over hoe het been wordt opgetild.
Want als dat been iets langzamer zou gaan, wat normaler is Knipoog omdat op volle snelheid alleen tijdens vluchtgedrag voortkomt Knipoog dan tillen ze hun been toch hoger op?

Een paard in vluchtgedrag zal niet hard gaan draven, maar gaan galopperen.
Dus is harddraven onnatuurlijk en krijg je dus een onnatuurlijke slijtage.

Niet negatief bedoeld naar Promp, ik bedoel er alleen mee te zeggen dat de vergelijking mank gaat.

Met dit extreme gebruik kun je dus moeilijk een hoef 'normaal' (dus ijzerloos) houden.

Daar heb je helemaal gelijk in SM! Niet aan gedacht.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:08

Antheman schreef:
ehhm, de enigste! denk ik.

Ja hoor, klopt!

Citaat:
enne ,koers jij over zulke lange afstanden?

Nee hoor, dat is gewoon de dagelijkse training. Echt hard gaat het over 2 km, maar de trainingsdraf kan een rijpaard normaal al niet bijhouden.

SM heeft het verschil in gang al aangekaart. Ik denk dat volbloeds die op gras racen, ook prima zonder ijzers zouden kunnen mits de baan niet glad is.

Ik ben trouwens nu op blz 40 van het boek van Pete Ramey, ik mocht het lenen van een stalgenoot Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:40

promptertje schreef:
SM heeft het verschil in gang al aangekaart. Ik denk dat volbloeds die op gras racen, ook prima zonder ijzers zouden kunnen mits de baan niet glad is.
En ook daar zeg je er al meteen iets bij wat race-technisch al een probleem is.
Als de baan glad is zal een race vaak niet afgelast worden. Ook een renpaard moet zijn geld opbrengen, dus zal hij niet teruggetrokken worden. Dan maar een ijzer (met spikes Clown ) eronder.

Het punt is dus dat paarden bestaansrecht hebben omdat wij mensen er beter van worden, dat kan verschillende gronden hebben. Recreanten zullen doorgaans eerder zonder ijzers kunnen als paarden die in de sport hun bestaansrecht hebben.

Ik ben in principe ook tegen ijzers, maar je moet wel realistisch blijven. Ik kan het gelukkig zonder doen, omdat mijn situatie het toelaat.
Bij anderen zal dat dus niet lukken of men moet hele sterke principiële redenen hebben (wat ik niet zie gebeuren Haha! ) .

Wél zal ik altijd met goede en vooral logische redenen onderbouwd proberen iemand uit te leggen dát het vaak zonder kan.
Maar als men niet wil luisteren .. soi

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:52

Sugarmiss schreef:
Als de baan glad is zal een race vaak niet afgelast worden. Ook een renpaard moet zijn geld opbrengen, dus zal hij niet teruggetrokken worden. Dan maar een ijzer (met spikes Clown ) eronder.

Ik ben geen volbloed-kenner, maar volgens mij is de baan van Duindigt eigenlijk nooit glad. Ik zie tenminste nooit een paard onderuit gaan, en ze hebben altijd gewone dunne renijzertjes onder, zonder kalkoeken of andere flauwekul. En in de wintermaanden wordt er niet gekoerst.

(En de tijd dat je met een draver of volbloed echt nog wat kon verdienen, ligt jammer genoeg al lang achter ons Scheve mond )

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 22:59

Citaat:
Ik ben geen volbloed-kenner, maar volgens mij is de baan van Duindigt eigenlijk nooit glad. Ik zie tenminste nooit een paard onderuit gaan, en ze hebben altijd gewone dunne renijzertjes onder, zonder kalkoeken of andere flauwekul. En in de wintermaanden wordt er niet gekoerst.[/
[/quote]

Een renpaard staat op ritsijzers,hetgeen betekent dat het ijzer een doorgetrokken rits heeft.Dit is zelfs verplicht,omdat dit ijzers extra grip geeft en uitglijden voorkomt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:01

Ik vind dat wel een goed statement Sugarmiss ..

Maar het geldt ook omgekeerd, vaak kan het zonder ijzers en willen mensen het niet horen ..

Soms moet het mét ijzers en willen mensen dat ook niet horen. Ik ben geen BN-er maar ook geen voorstander van ijzers.
Daarom vind ik het soms jammer dat sommige NB-ers beweren dat ieder paard, sport of recreant oud en jong en van ieder ras zonder kan. Dat is imo niet waar. Ik denk dat je blij moet zijn als je een paard met een bepalde methode zonder ijzers kan houden en dat je in andere gavallen moet zorgen voor correct beslag. Zolang het een paard in zijn tak van sport maar ten goede komt. Theoretisch moet je een parcours van 1.40 zonder ijzers kunnen springen en een drafbaan over kunnen en een dressuurproef kunnen rijden.. maar de gevolgen van een glijpartij zijn voor het paard vaak vele malen erger dan de nadelen van ijzers.

laten we wel zijn : het ijzer is ooit niet voor de lol uit gevonden, iemand heeft er de noodzaak van ingezien. Als ieder paard prima zonder ijzers kon in tijden dat het paard nog een vervoermiddel of lastdier was hadden ze heus niet omdat het zo leuk klinkt het hoefijzer uitgevonden.
Het ijzer is alleen een gewoonte geworden en veel mensen denken niet na waarom ze een paard op ijzers zetten, dát is wel jammer.

In het wild en in natuurlijke leefomstandigheden zal een normaal paard geen ijzer nodig hebben maar veel dingen die wij met paarden doen zijn verre van natuurlijk al was het alleen al dat we erop zijn gaan zitten.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:04

promptertje schreef:
Sugarmiss schreef:

Ik ben geen volbloed-kenner, maar volgens mij is de baan van Duindigt eigenlijk nooit glad. Ik zie tenminste nooit een paard onderuit gaan, en ze hebben altijd gewone dunne renijzertjes onder, zonder kalkoeken of andere flauwekul. En in de wintermaanden wordt er niet gekoerst.

(En de tijd dat je met een draver of volbloed echt nog wat kon verdienen, ligt jammer genoeg al lang achter ons Scheve mond )

Eh, volbloeden die doen toch aan een galoprace? Weet de naam effe niet.
Dan is het zowieso al anders dan wat jij doet, met rennen....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:07

Antheman schreef:

Een galoprace heet gewoon "ren", AM Tong uitsteken

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:09

Gertt schreef:
Een renpaard staat op ritsijzers,hetgeen betekent dat het ijzer een doorgetrokken rits heeft.Dit is zelfs verplicht,omdat dit ijzers extra grip geeft en uitglijden voorkomt.

Ik zal dat a.s zondag eens aan een volbloedtrainer vragen op Duindigt, volgens mij is dat helemaal niet verplicht en mag je allerlei soorten ijzers onder slaan - als ze maar hard gaan...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:09

promptertje schreef:
Antheman schreef:

Een galoprace heet gewoon "ren", AM Tong uitsteken

Not my cup of tea, my dear. Knipoog

Maar nu raak ik compleet in verwarring, galopeer jij of draaf jij ??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:14

Antheman schreef:
Not my cup of tea, my dear. Knipoog

Maar nu raak ik compleet in verwarring, galopeer jij of draaf jij ??

Ikzelf kan niet zo hard, maar mijn paarden zijn harddravers. De volbloeden zie ik elke zondag wel over de grasmat denderen, maar echt veel zinnigs kan ik daar niet over zeggen Lachen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:26

nou prompertje wat nou "ik ga niet zo hard" .. ik vind dat, puur uit solidariteit, jij ook wel een keer over die grasmat moet gaan rennen Haha! Haha!

liefst met ijzeren schoenen Clown

(sorry kom het ff niet laten, en nee ik kan zelf niet fatsoenlijk over 1.40 springen)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:34

Riant schreef:
nou prompertje wat nou "ik ga niet zo hard" .. ik vind dat, puur uit solidariteit, jij ook wel een keer over die grasmat moet gaan rennen Haha! Haha!

Ho ho, ik ren al regelmatig een stukje mee naast de sulky, want ik moet altijd helpen aan de start - al is dat niet op de gras- maar op de zandbaan.

Maar daarna moet ik altijd even bijkomen Clown

Ik zal zondag eens opletten wat de volbloeds nou eigenlijk onder de voetjes hebben, heb ik eigenlijk nooit zoveel aandacht aan besteed.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:18

promptertje schreef:

Ik ben trouwens nu op blz 40 van het boek van Pete Ramey, ik mocht het lenen van een stalgenoot Lachen

Hoi Promptertje,

Hoe is het boek van Pete Ramey.
Kan je je er een beetje in vinden, omdat hij ook een natuurlijk bekapper is Knipoog
Of is het nog weer heel anders als waar we het in dit topic tot nu toe over gehad hebben?

Groetjes, Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 09:51

Als die "harddravers" hun benen anders gaan zetten of bewegen zodat je een recthte toon krijgt, kan ik me dat bij die ijslanders ook wel voorstellen. De gangen zijn totaal afwijkend van een normale draf (wat ook aan de hoeven te zien is). en ik vraag me af wat er gebeurd als je op topsnelheid gaat tolten. De enige paarden die ook bleven tolten met 30 km/u waren de 2 beslagen paarden.

En wat doet een ijslander in het wild ... gaat die toltend op de vlucht?

Ik denk dat het gebruik van het paard dus wel heel erg meetelt voor NB.

Heb ooit op PN of HN gelezen ook dat men het onnatuurlijk vond aan wedstrijden deel te nemen eigenlijk ... ja logisch want in sommige takken van sport ontkom je volgens mij niet aan beslagen paarden; of hoefschoenen met stiften (bijv. in de marathon-menwedstrijden op gras), of kunststof beslag op bijv. renbanen.

Maar ik ben maar een "halve-NB-er" he Knipoog Misschien is een 100% NB-er het niet met mij eens ....

Groeten
Ingrid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:11

Riant schreef:
laten we wel zijn : het ijzer is ooit niet voor de lol uit gevonden, iemand heeft er de noodzaak van ingezien. Als ieder paard prima zonder ijzers kon in tijden dat het paard nog een vervoermiddel of lastdier was hadden ze heus niet omdat het zo leuk klinkt het hoefijzer uitgevonden. .
Daar zit hem nou net de crux.
In vroeger dagen (Middeleeuwen) hadden ze niets aan kreupele paarden omdat de hoeven te snel sleten, vanwege het (verkeerde) gebruik van de paarden. Dus was het in het belang van de mens dat het dier langer 'mee' kon en dat was weer in het belang van het dier want anders eindigde het in de soeppan of aan het spit.

Als je daarentegen kijkt naar de Indianen, die hebben nooit ijzers onder hun paarden gehad en waren toch ook van oorsprong een trekkersvolk. Deze hadden evenwel heilig ontzag voor hun paarden en hun welzijn (gelooftechnisch).

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:22

Sugermiss schreef:
Daar zit hem nou net de crux.
In vroeger dagen (Middeleeuwen) hadden ze niets aan kreupele paarden omdat de hoeven te snel sleten, vanwege het (verkeerde) gebruik van de paarden. Dus was het in het belang van de mens dat het dier langer 'mee' kon en dat was weer in het belang van het dier want anders eindigde het in de soeppan of aan het spit

Aanvulling Knipoog Tong uitsteken In de middeleeuwen werden de paarden op stal gehouden zodat ze ten alle tijden te gebruiken waren. Door de betonnen vloer, ammoniak en minder beweging ging de conditie van de hoeven achteruit. Om de slechte hoef te beschermen werd er een ijzer onder geslagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:30

Citaat:
vanwege het (verkeerde) gebruik van de paarden.
In de breedste zin van het woord dus Haha!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:09

schaapjuh schreef:

Aanvulling Knipoog Tong uitsteken In de middeleeuwen werden de paarden op stal gehouden zodat ze ten alle tijden te gebruiken waren. Door de betonnen vloer, ammoniak en minder beweging ging de conditie van de hoeven achteruit. Om de slechte hoef te beschermen werd er een ijzer onder geslagen.

Euhmmm Schaapjuh,

Op de 'Natuurlijke site' die ik hier op verzoek van de betreffende webmaster niet meer zal benoemen Haha! wordt juist betonvloeren aangeraden. Om de hoeven te harden.
Uiteraard gaan ze er wel van uit dat het beter is dat het paard 24/7 per dag buiten staat. Maar ook dan wordt geadviseerd een gedeelte van de paddock van beton te voorzien.
Ik heb van mensen gelezen die naar aanleiding van deze site hun paarden toch gedeeltelijk op stal houden of een inloopstal erop na houden met UITSLUITEND en ALLEEN een betonvloer.
Alles vanwege het Natuurlijk Bekappen???
Dus die betonvloer is echt niet alleen van de Middeleeuwen.

Ik hou het liever bij een dikke strolaag.
En ze gaan er maar wat graag in liggen.

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:13

Nog even over de geschiedenis: de Indianen reden uitsluitend in natuurlijk terrein. De Romeinen begonnen al met de aanleg van verharde wegen; een deel van die oorspronkelijke wegen vind je zelfs nu nog terug in Engeland! Dus hier in Europa loopt het paard al eeuwen over verharde wegen, die ijzers noodzakelijk maakten, i.t.t. dus tot de Indiaanse volkeren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:24

Dus als je veel over verharde wegen rijdt zijn ijzers zonder meer noodzakelijk?
Dacht ut niet.

En volgens mij zijn "ze" pas ergens in 18-zoveel begonnen met op grote schaal paarden te beslaan. Toen konden er -door de industriele revolutie- grote aantallen paarden beslagen worden. Daarvoor deed een dorpssmidje dat misschien maar daardoor was het volgens mij alleen betaalbaar voor de rijksten. Het grootste gros paarden liep tot die tijd echt wel blootsvoets dacht ik. Dus ook in de middeleeuwen.
Als paarden in die tijd "allemaal" werden beslagen, waarom vinden we dan maar zo weinig ijzers of resten daarvan terug, langs die verharde wegen?
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 09-04-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:25

Hoe zat dat eigenlijk in de romeinse tijd? Besloegen die hun paarden?