Als stille meelezer ook even een groot compliment met hoe je bezig bent. Jeetje mina wat een rollercoaster zitten jullie tweetjes in Ik vind de conditie ook echt beter ogen en ook de been stand lijkt steeds normaler weer te worden. Fijn dat je zo kijkt naar oplossingen om even dat koppie aan de gang te zetten
Het ziet er wel weer beter uit zo. Ach wel zielig ook de pijnlijke plekken van spuiten. Ik denk dat je paard hard aan werk is ook om de ziekte uit te bannen. En misschien daarom minder interesse in speurwerk.
De dierenarts heeft de drain eruit gehaald. Die laten ze meestal 5-7 dagen zitten, omdat paarden daarna last kunnen krijgen van de hechting. Het heeft er nu 6 dagen in gezeten.
Daarna alles weer schoongemaakt en gespoeld. Morgen gaan we kijken of ik moet blijven spoelen of dat schoonhouden voldoende is en het al dicht kan gaan.
Ik dacht dus dat de dierenarts buut spoot al die tijd, maar het was metacam. Van buut kunnen ze namelijk snel maag/darmklachten krijgen en Ivy deed het goed op de metacam. Die werkte ook ontstekingsremmend. Vandaag is de dierenarts daarmee gestopt. Ze heeft wel nog antibiotica gegeven. Dat doet ze morgen nog eens en dan is dat een volle week gedaan.
Over een week mag Ivy weer op een groter stukje, maar we gaan dat langzaam opbouwen. Eerst gaan we nu kijken hoe ze het zonder pijnstilling doet.
Ivy was daarna heel snel weer wakker, dus even op de poetsplaats gezet en staart ingesmeerd met sweet Itch en de overgebleven bultjes (heel weinig, dat spul werkt als een tierelier) met tendease gel. Ze had ook best wel wat open plekjes op haar rug, waarschijnlijk van haar strijd met de draad.
Op haar paddock een spoor van brokjes gestrooid.
Daar had ze eerst geen concentratie voor. Hooibal dan weer wel haha.
Was dus ook wat ik al die tijd al bedoelde: specifieke antibiotica nodig die werkt tegen deze ontsteking/infectie anders is het zinloos want breedspectrum antibiotica neemt die bepaalde infectie niet weg.
Blij dat het uiteindelijk gevonden is welke antibiotica wel werkt.
Niet te snel afbouwen overigens, een weekje is best kort...
Toen ik haar net had, had ik idd een stomme zadelmaker die zei dat m’n zadel van Shan met wat aanpassingen goed lag, terwijl uiteindelijk de pasvorm van dat zadel helemaal niet goed bleek te zijn voor ivy’s rug. Ze heeft daar toen ook wel echt een blessure van opgelopen.
Wat fijn dat het nu echt de goede kant op gaat! En gaat het herstel nu echt snel! Spierverlies kan snel gaan hoor als t lichaam tegen een infectie strijdt of herstellende is. En ze had hiervoor al niet echt ‘reserves’. Dat zal tijd nodig hebben. Ik vind haar iig wel mooi bij trekken in gewicht
Alpha89
Snap ik! het is ook wel een grote groep en dan moeten ze altijd even bazen over de nieuwelingen. Ook in de andere kuddes trouwens. Die van mij was ook wel paar keer goed te grazen genomen en vice versa. Dat is even in het begin klote. Hoop dat ze snel weer de oude is, gaat vast goedkomen daar!
Kimmie25501
Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-25 19:38
Voor de mensen die het interessant vinden, de echo van 5 september heb ik opgevraagd, ook voor mezelf interessant. Mochten er vragen zijn zal ik mijn best doen ze te beantwoorden. Update van vandaag volgt zo!
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 15-09-25 20:09, in het totaal 3 keer bewerkt