kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 14:50

Linksom loopt hij rechuit duidelijk beter dan rechtsom, het filmpje van twee weken terug kan ik nog niet zien. Maar ik vermoedt dat als je hem nu op de volte zet dat je het ook duidelijker ziet.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 15:08

Heb jij heel goed gezien, dat klopt exact. Op de volte is het minder subtiel.

Volgens mij moet je het filmpje op de volte nu ook kunnen zien. Daar zie je ook hoe hij compenseert.

Hij is natuurlijk al enorm verbeterd in vergelijking tot een jaar geleden, maar dit stukje zie je steeds terugkomen. Ben benieuwd naar de kijk van de fysio hier op.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 16:18

Op de volte valt het me dan weer reuze mee, had eigenlijk een erger beeld verwacht. Hij loopt toch nog met souplesse maar ik zie inderdaad wel dat hij niet fijn loopt over de voorbenen. Is het op de andere hand erger?

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 18:29

Ik vind het filmpje van 2 weken geleden op de volte heel acceptabel. De filmpjes met roze deken toch echt weer kreupel (linksvoor) en ook korter. Hoe het dan komt dat het zo verslechtert... Kan eigenlijk bijna niet de blessure zelf zijn zou je zeggen.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 19:50

Het is idd niet zo goed te zien op het filmpje. Maar op de volte loopt hij slechter dan op de rechte lijn.

@Babootje het is dezelfde voet. Ik kan me niet voorstellen dat het een andere blessure is want hij heeft alleen maar stil gestaan.

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 19:57

Koekie73 schreef:
Het is idd niet zo goed te zien op het filmpje. Maar op de volte loopt hij slechter dan op de rechte lijn.

@Babootje het is dezelfde voet. Ik kan me niet voorstellen dat het een andere blessure is want hij heeft alleen maar stil gestaan.


Klopt, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het met stilstand slechter is geworden.
Ik vind m op het laatste filmpje (van 2 weken eerder) echt beter lopen dan de andere filmpjes.
Ik weet het ook niet Koekie, maar ik vind het zo raar dat het ineens weer zoveel slechter is... Terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 20:35

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
Het is idd niet zo goed te zien op het filmpje. Maar op de volte loopt hij slechter dan op de rechte lijn.

@Babootje het is dezelfde voet. Ik kan me niet voorstellen dat het een andere blessure is want hij heeft alleen maar stil gestaan.


Klopt, maar ik kan me haast niet voorstellen dat het met stilstand slechter is geworden.
Ik vind m op het laatste filmpje (van 2 weken eerder) echt beter lopen dan de andere filmpjes.
Ik weet het ook niet Koekie, maar ik vind het zo raar dat het ineens weer zoveel slechter is... Terwijl dat eigenlijk niet zou moeten kunnen.


Ik ook hoor, daarom laat ik de fysio ook komen. Ik wil uitsluiten dat het niet komt door compenseren oid.
Maar ik kan me een ander soort blessure in dezelfde voet niet voorstellen, dan hadden we dat op de MRI moeten zien.
Tijdens de laatste MRI is er wel wat gezegd over het collaterale bandje maar dat dat vermoedelijk een artefact van de MRI was.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:11

Nouja een paard met artrose wordt ook slechter door stilstand..en vastzittende spieren etc. kunnen ook zorgen dat iets erger wordt door stilstand. Ik ben wel benieuwd wat de DA zegt dat het slechter is geworden in twee weken door stilstand? kan de hoefstand meespelen? langere hoeven..andere belasting?

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 09:20

Het zou enorm toevallig zijn, maar het is niet ondenkbaar dat de pony zijn collaterale bandje in dezelfde voet zou bezeren.
Van de oorspronkelijke blessure was er een verbetering/genezingsproces zichtbaar. Dat keert zich niet acuut om of er moet weer wat breken/scheuren.
Het is m.i. niet ondenkbaar dat het een blessure naast de blessure is.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 09:57

Ja dat spookt dus ook door mijn hoofd @babootje. Zal het nog eens met de DA bespreken. Al zal de 'behandeling' er niet anders om worden vermoed ik.

@elisa2 de DA geeft vooral aan dat we gewoon niet veel meer kunnen doen nu. Dat hij eigenlijk al beter had moeten zijn.
Hij staat iets toontredend dus dat heeft wel degelijk een verband met zijn blessure wat mij betreft. Hij wordt alleen wel echt goed bekapt en beslagen al 1,5 jaar dus dat zou eigenlijk geen reden moeten zijn voor verergering.

Maar het maakt wel dat ik benieuwd ben wat de fysio nog vindt qua spierspanning, scheefheid etc.
En er komt binnenkort ook een revalidatietrainer meekijken.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 10:17

Ik vind het een lastige.. hoe voelt hij in z’n lijf qua huid en spieren? Geen harde plekken rond schouder of hals?

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 14:03

@Marjan, niet persé harde plekken maar hij loopt wel wat stijf en scheef. Wat ook weer logisch is na zo'n tijd kreupel lopen. Daarom wilde ik ook een fysio die echt mee kan kijken en denken.
En de revalidatietrainster gaat ook meekijken naar scheefheid, natuurlijke balans etc. Al is het maar in stap, zo weet mijn dochter dat ze het goede doet met hem.

Als hij dan nog kreupel loopt (wat ik diep in mijn hart wel denk, maar ik durf ook geen hoop meer te hebben) dan verwacht ik niet dat het nog goed komt.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 14:22

Zo'n revalidatietrainer is een hele goede, die kan ook advies geven of het hopeloos is of dat er nog winst te behalen valt qua revalidatie management. Naast de fysio en het losmaken in de bovenlijn, lijkt me zeer goed.

Toontredend geeft wel meer kans op been problemen helaas..wat Babootje zegt kan ook goed door overcompensatie oid.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-22 20:52

Hmm hoop dat hij dan gewoon scheef en stijf is door het ontlasten. Andere 24/7 naar buiten voor een tijdje.. lopen ze het er ook vaak wel uit.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-22 20:55

Nou die 24/7 buiten kan hier wel. Er is echter deze week een wolf gespot heel dichtbij, dus dat durf ik voorlopig even niet aan.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 18:39

Fysio is vanmiddag geweest. Eerst meegekeken op de rechte lijn, harde en zachte volte en ze zag wat wij ook zagen.
Ze is hem daarna gaan behandelen en hij zat erg vast... héél erg vast. De 'oefening' van aanraking onder de buik, dat de schoft wat omhoog moet komen... daar kwam dus niets omhoog. Gewoon geen beweging in.
Hij was bij sommige plekken ook echt heel boos. Heel begrijpelijk.
Zij wil het ook een kans geven en denkt ook dat er een mogelijkheid is dat het beetje kreupelheid wat er over is kán komen door compensatie, doordat hij zo enorm vast zit en mss toch ook doordat het gewend is geraakt zo stijf en scheef te lopen.

Voor nu hebben we besloten de controle even uit te stellen tot ze een 2e keer is geweest, over 4 weken. Intussen mag mijn dochter hem ohz stappen. Draven ook, mits het voor mijn dochter goed voelt.

Hij zal morgen wel flinke spierpijn hebben, dus ik heb de staleigenaresse maar even ingeseind dat ze niet moet schrikken als hij morgen wat raar loopt ;)

We gaan het wederom zien. Als hij over een week slechter loopt, dan hebben we ook een antwoord. Met een beetje geluk kunnen we misschien wel weer een stapje vooruit. Ik weet het niet.

Pumpkins

Berichten: 3154
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:14

Wat goed, geeft toch weer hoop! Het zou zo mooi zijn als het indd het vastzitten en compenseren is. Als ik kijk naar mijn eigen paard zitten bij haar de pijnervaringen snel tussen de oren. Goed om oefeningen mee te krijgen en er de tijd voor te nemen.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 19:19

Ja dat is ook mijn gedachtegang Pumpkins.

Zij vond dat hij wat beter ging lopen naar mate hij wat langer bezig was. Zelf zag ik dat niet zo, maar zij heeft wellicht een getrainder oog.

De mate waarin hij vast zat en de plek, bevestigde wel voor haar dat hij wel eens zo kon lopen zonder dat daar nog aanleiding (pijn) voor zou zijn. Beetje als ' ik verwacht pijn' dus ik loop daar ook naar.
Maar goed, ik durf niet zoveel hoop te hebben dus ik ga het eens rustig aankijken.

Babootje

Berichten: 26636
Geregistreerd: 25-06-05

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 19:23

Het moet ook wel echt beter gaan Koekie, want als er toch een blessure colateraal bandje is, dan moet ie echt rust hebben. Wil niet zeggen dat hij niet losgemaakt moet horen, stappen ohz is ook prima, maar wel dat je nog niet moet draven etc.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:34

Dat vind ik een positieve update, hij kan dus de schoft niet liften en dat zie je ook wel in beweging inderdaad. Soms worden paarden juist kreupel doordat ze zo vast zitten, heb er echt genoeg zien opknappen nadat ze los gemaakt zijn en daarna de juiste training kregen om hun lichaam goed te gebruiken.

Maar goed, geen hoop hebben is het belangrijkste want het werkt ook andersom..dat de rug vast gaat zitten als ze pijn hebben aan een van de benen en aan het compenseren zijn. Daar ga je als het goed is de komende tijd achter komen en ik denk dat het goed is om hem wat meer tijd te geven en niets te forceren.

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:39

Misschien is lekker wandelen in het bos ook een goede optie voor het opbouwen. Lekker voor het mentale stukje en lekker rechtuit

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:43

MarjanB schreef:
Misschien is lekker wandelen in het bos ook een goede optie voor het opbouwen. Lekker voor het mentale stukje en lekker rechtuit

Dan zal die op de trailer moeten en dat wou die niet toch?

Ts staat vlak bij mijn paard en je hebt hier een mini bosje maar dat is niet voor paarden.

Elisa2

Berichten: 38100
Geregistreerd: 31-08-04

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:46

Het is wel een goede om de associatie van de trailer te veranderen naar iets "leuks".

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:47

Ik ben wellicht verwend met altijd bos op loopafstand waardoor ik er niet over nadenk dat je de trailer moet pakken. Maar idd kan een mooie zijn om het weer leuk te maken om mee te gaan.

Koekie73

Berichten: 2707
Geregistreerd: 30-10-16

Re: kreupel door verbening hoefkraakbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 12:07

Als het goed is loopt hij de trailer weer op. Woensdag is Esther de Vries langs geweest.
We kunnen dus idd wat leuks gaan doen :D