Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 14:55

Gini schreef:
Fijn om te horen dat het nu zo goed gaat. :D

Heb je eigenlijk een idee van wat de oorzaak geweest zou kunnen zijn? Want ik blijf het intrigerend vinden: een pony die op relatief korte tijd twee grote gedragswijzigingen laat zien.

Nee zijn we eigenlijk nog steeds niet echt achter..

nynke55

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 16:24

Ik vraag me af of het niet een "gewoonte" is geworden, een patroon die je moest doorbreken. Bij mij waren de paarden een keer aan het rennen geslagen in het weiland, toen er een wielertocht aan de gang was. Ze bleven rennen, terwijl er allang geen fietsers meer waren, tot ik ze uit het weiland haalde.
Net al het ijsberen in de paddock, mijn paard doet dat, zolang er een kans is dat ze in het weiland mag. Nu ze niet meer in de wei komen, is het ijsberen ook gestopt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:17

Wat goed om te horen zeg!! Heel fijn!!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 21:26

Iilssx schreef:
Hij gaat nu halve dagen naar buiten *\o/* Steeds een beetje meer uitbreiden. Vandaag van 10 tot half 4 proberen. Gisteren van 10 tot 2 uur buiten gestaan. Dat ging goed :D Ik woon heel vlakbij stal dus ga soms tussendoor even op de fiets een blik werpen of het nog goed gaat. Hij kan ook als hij wil heletijd hooi eten uit slowfeeder. Heeft hij wat te doen. Zat ook nig te kijken naar een slowfeeder bal of speelbal voor in de stal? Heeft iemand daar goede ervaringen mee?

Mijn ruin kon wel heel leuk spelen met een Jolly bal of een teddybeer die ik met een touw opgehangen had. Maar ik heb ook nog eens zo’n bal gehad waar hij snoepjes uit kon schudden: dat was 1 grote bron van frustratie. Zodra er geen snoep uit kwam ging hij helemaal uit z’n dak.

Ga je nog opnieuw bloed onderzoek laten doen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 08:26

Waarom bloedonderzoek.??? Welk nut zou dat kunnen hebben.??

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:28

Nou omdat dit wel eerder gedaan is en alle waardes toen overstuur waren. Ik weet ook niet of ik het nog eens zou doen maar het is eerder in het topic wel ter sprake gekomen dat TS dit misschien nog eens wilde doen

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:23

Ik kan mij persoonlijk niet voorstellen dat de bloedwaardes binnen 1 dag op een andere stal veranderen en daarna gewijzigd blijven bij terugkeer op het oude nest. Misschien zie ik dit verkeerd, dat kan uiteraard. Ik zie het meer in veranderingen van patronen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 12:38

Misschien dat er wel veranderingen zijn, er zit inmiddels wat tijd zonder stress tussen nu en het vorige onderzoek.

Ik zeg ook zeker niet dat ze het moet doen hoor! Ik zou het misschien zelf ook niet doen. Al ben ik wat voorzichtig in het zeggen wat ik wel of niet zou doen. Ik weet helaas uit ervaring dat, op het moment dat je met een crisis geconfronteerd wordt, je soms hele andere keuzes maakt en soms veel verder gaat dan je eerder had gedacht.

Maar goed, eerder werd wel gesproken over een 2e bloedonderzoek en ik was gewoon benieuwd of TS dat nu nog ging doen. Het gaat nu natuurlijk super goed en ik denk dat TS heel trots mag zijn op de keuzes die ze gemaakt heeft.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:27

Ik snap wel dat ze het doet, want dan heb je vergelijkingsmateriaal.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 12:30

LadyAnna schreef:
Waarom bloedonderzoek.??? Welk nut zou dat kunnen hebben.??

In de beginsituatie waren twee dingen 'slecht': het gedrag en het bloedonderzoek.
Het gedrag is ondertussen opmerkelijk verbeterd. Lijkt me dan niet zo heel far-fetched om te kijken of ook dat tweede aspect een opmerkelijke verbetering heeft gemaakt.
Uiteraard is het de keuze van TS om het al dan niet nog te laten doen, maar ik snap wel dat er in dit topic dus nog wel naar gevraagd wordt.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:16

Ik ga over 2 weken nog wel opnieuw bloed laten prikken. Hij had een te hoog kalium en magnesiumtekort, seleniumtekort. Ik geef hem daarvoor sinds 3 weken supplementen, bloedonderzoek is vooral daar ook voor. Selenium kan namelijk als je het te lang door geeft ook snel zorgen voor andere klachten.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:19

Het buiten staan gaat heel goed. Vanmiddag geprobeerd dat iemand anders het binnen zetten doet maar blijf ik heel spannend vinden en merk dat hij andere mensen ook uit gaat proberen met voorbij proberen te lopen en ruimte niet respecteren. Ik hoopte dat we erna toen konden dat iemand anders hem eventueel ook binnen en buiten kan zetten maar ik durfhet nog niet aan.. Bij mij gaat alles prima maar bij anderen begint hij toch weer de grenzen op te zoeken. Helaas want ik merk dat het voeren en binnen en buiten zetten elke ochtend en avond moeilijk te combineren is vooral met mijn werk in de zorg.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 17:42

Rijden gaat ook goed! Hij is altijd wel een beetje een draak in de bak als ik er net op zit, maar dat is niks nieuws, vandaag ook nog gereden. Koudd {:) https://youtu.be/7rASP4GFSz4

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:43

Vooral duidelijk en consequent zijn dus.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 18:33

Echt fijn dat het zo goed gaat! Kan je zeggen dat hij weer helemaal zichzelf is, op het dominante gedrag na?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 22:35

Devic schreef:
Echt fijn dat het zo goed gaat! Kan je zeggen dat hij weer helemaal zichzelf is, op het dominante gedrag na?

Ja hij is helemaal weer zichzelf :) Hij heeft eigenlijk sinds hij terug is helemaal geen angst laten zien.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:56

Super zeg!

Kristy1998x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 18:38

Wat fijn :o *\o/*.

Maris__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 22:46

Stille meelezer hier!

Hoe gaat het nu met hem? Is hij nog steeds chill?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-21 23:58

Maris__ schreef:
Stille meelezer hier!

Hoe gaat het nu met hem? Is hij nog steeds chill?

Het gaat heel goed met hem! Zo blij mee! Over weekje bloedonderzoek.
Afbeelding

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 08:14

word er eigenlijk nog verder gekeken naar het hoge kaliumgehalte?
de magnesium en seleniumtekort is doordat hij natuurlijk te weinig vitamines kreeg.
als je een goed supplement blijft geven dan voorkom je dat weer.

maar die hoge kalium is wel raar, hij heeft geen quarter bloed tot zover je weet?

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 09:10

ellepel schreef:
word er eigenlijk nog verder gekeken naar het hoge kaliumgehalte?
de magnesium en seleniumtekort is doordat hij natuurlijk te weinig vitamines kreeg.
als je een goed supplement blijft geven dan voorkom je dat weer.

maar die hoge kalium is wel raar, hij heeft geen quarter bloed tot zover je weet?

Nee waarschijnlijk was dat te wijten aan het heel veel rennen en zweten. Daardoor kon hij zijn zuur-base verhouding niet in balans krijgen. Hij was toen ook wat uitgedroogd ondanks dat hij wel veel dronk maar niet genoeg om die verhoudingen oke te houden door dat rennen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:15

ellepel schreef:

Even uit nieuwsgierigheid: wat is de connectie tussen quarters en hoog kalium?

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 09:22

Stille meelezer hier, fijn dat het nu zo goed gaat! Had het eerlijk gezegd nooit verwacht, iig niet zo snel!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 10:33

Devic schreef:
ellepel schreef:

Even uit nieuwsgierigheid: wat is de connectie tussen quarters en hoog kalium?

ja dat had te maken met hypp, en heb daar geen verstand van hoor.
maar ik herinnerde me er iets over,maar dan waren er ook andere symptomen .
dus dat had ik niet goed gelezen
info
https://nl.qaz.wiki/wiki/Hyperkalemic_p ... is_(equine)

ilse, fijn dat het nu in orde is!