[INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: [INFO] Headshaking syndrome topic , deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:17

Oh gelukkig

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:25

Kasty, was er van die TIA niets terug te vinden met de CT-scan? En tot hoever zijn ze daarmee gegaan? Stonden ook de eerste twee wervels erop?
Ik heb toch het idee dat het bij jouw paard meer een neurologisch verschijnsel is, ergens aan het begin van het zenuwstelsel ( zeg maar), zenuwen die bekneld raken, iets in de hersenen, of iets aan de eerste halswervels.
Ook wat je nu schrijft over haar linkeroog, dat doet me echt aan ( licht) hersenletsel denken.
Cranio Sacraal therapie zou kunnen, maar ik zou echt heel voorzichtig zijn met fysio, osteo of chiro bij haar. Je moet dan echt iemand hebben die heel goed weet wat hij/zij doet om ervoor te zorgen dat ze niet iets beschadigen als er al iets mis is.
Hebben ze in Utrecht nog gekeken naar die scheurtjes in die wervel(s)? Of heb je het daar niet meer over gehad omdat Wolvega ze niet op de foto's van Garijp zag? Heeft Wolvega zelf nog foto's genomen daarvan?
De tandarts zou in februari komen, is die nog geweest en reageerde ze daar anders op dan andere jaren?

Ik snap heel goed dat je er doorheen zit hoor, het is gewoon niet tof als je je paard steeds zo ziet. Toch hoop ik dat je nog even doorzet, wie weet verandert het nog als het weer droger/warmer weer wordt. En soms is tijd iets dat geneest.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:44

Jet schreef:
Kasty, was er van die TIA niets terug te vinden met de CT-scan? En tot hoever zijn ze daarmee gegaan? Stonden ook de eerste twee wervels erop?
Ik heb toch het idee dat het bij jouw paard meer een neurologisch verschijnsel is, ergens aan het begin van het zenuwstelsel ( zeg maar), zenuwen die bekneld raken, iets in de hersenen, of iets aan de eerste halswervels.
Ook wat je nu schrijft over haar linkeroog, dat doet me echt aan ( licht) hersenletsel denken.
Cranio Sacraal therapie zou kunnen, maar ik zou echt heel voorzichtig zijn met fysio, osteo of chiro bij haar. Je moet dan echt iemand hebben die heel goed weet wat hij/zij doet om ervoor te zorgen dat ze niet iets beschadigen als er al iets mis is.
Hebben ze in Utrecht nog gekeken naar die scheurtjes in die wervel(s)? Of heb je het daar niet meer over gehad omdat Wolvega ze niet op de foto's van Garijp zag? Heeft Wolvega zelf nog foto's genomen daarvan?
De tandarts zou in februari komen, is die nog geweest en reageerde ze daar anders op dan andere jaren?

Ik snap heel goed dat je er doorheen zit hoor, het is gewoon niet tof als je je paard steeds zo ziet. Toch hoop ik dat je nog even doorzet, wie weet verandert het nog als het weer droger/warmer weer wordt. En soms is tijd iets dat geneest.

Op de CT scan is helemaal niks terug te vinden. Ook hebben ze de eerste 2 wervels extra nagekeken ivm eventuele breuken. Ook daar niks te vinden.
Wolvega heeft geen extra foto's genomen, omdat we de CT scan gingen doen.

De tandarts is geweest, maar omdat ze al zoveel onder sedatie was geweest en zoveel behandeling heeft gehad. Heeft hij alleen zo zonder sper gekeken en gevoeld. Zo op het oog niks en in Wolvega hebben ze haar wel in de mond gekeken met sper en verdoving en ook daar geen abnormale dingen gezien.
Wel blijf ik vinden dat ze met haar eten vervelend is. Wortels worden gegeten maar je ziet allemaal kleine brokjes uit haar mond vallen van de wortel. Ook met hooi/kuil is ze wat aan het kloten. Dus dat staat ook nog op m'n lijstje om nog eens te bekijken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 08:42

je hebt een Fries paard toch?
geen slokdarmverlamming? daar gaan ze ook zo van knoeien.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 09:22

Ellepel, een Fries die bij ons op stal stond had dat ook, maar die had voordat dat geconstateerd werd al een aantal keren een slokdarmverstopping gehad. Ik denk niet dat de Fries van Kasty dat heeft, anders zou ze dat wel opgenoemd hebben.

Kasty, als je haar ziet kauwen op haar hooi bijvoorbeeld, zie je dan een normale paarden-kauwbeweging of zit daar een afwijking in? Zie je een afwijking met slikken?

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:24

ellepel schreef:
je hebt een Fries paard toch?
geen slokdarmverlamming? daar gaan ze ook zo van knoeien.

Dan had ie denk ik al flink moeten afvallen toch? Hij eet wel maar langzamer en wat meer knoeien hier en daar..

Jet schreef:
Kasty, als je haar ziet kauwen op haar hooi bijvoorbeeld, zie je dan een normale paarden-kauwbeweging of zit daar een afwijking in? Zie je een afwijking met slikken?

Niet met slikken, wel vind ik dat ze meer met haar voortanden hapt ipv de zijkanten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:32

En als ze kauwt, zie je dan ook echt een duidelijke maalbeweging van de onderkaak? Van links naar rechts of andersom zeg maar... Heb je het idee dat ze haar kaken gewoon van elkaar af kan doen of dat daar een beperking in zit?

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 12:42

Jet schreef:
En als ze kauwt, zie je dan ook echt een duidelijke maalbeweging van de onderkaak? Van links naar rechts of andersom zeg maar... Heb je het idee dat ze haar kaken gewoon van elkaar af kan doen of dat daar een beperking in zit?

Ik zal het eens wat beter bestuderen, ik heb niet het idee dat daar een beperking in zit..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:37

Kasty:
Het proberen waard is evt nog het equimax protocol of Tanganil (een supplement wat nu in onderzoek is in Liverpool). Gabapentine of cyproheptadine zouden medicamenteuze opties zijn.
Als je dierenarts experimenteel durf te zijn kun je ook gabapentine of ketamine zalf proberen te smeren op de plek waar de zenuw uit de schedel komt (onder je neusriem)

Ik vind het beeld wel erg aandoen als gevoelsstoornissen in de snuit(aangezichtspijn) gezien het vele dwangmatige krabben. De craniaal zenuwen ontspringen uit de hersenstam waardoor een probleem achter de schedel onwaarschijnlijk is (daar lopen ze simpelweg niet). Dat de pens niet/onvoldoende aanslaat sluit deze diagnose ook niet uit, gezien PENS maar bij 50-60% van de trigeminaal schudders aanslaat helaas.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:22

Bedankt voor de opties, de equimax was ik even vergeten, das een goed, hoe was dat ook alweer? En die medicatie stonden idd boven op het lijstje.

Die zalf kan ik altijd voorleggen, wie weet!

Vandaag wilde ze voor het eerst zelf naar buiten. Andere dagen kreeg ik de kont toegekeerd. Vandaag even alleen in de binnenbak, ik vond het vergeleken met gisteren niet heel slecht. Ze had het te druk met naar buiten kijken. Dus zo nu en dan een veegje. Ook toen ik weer terug naar stal, ging ze vroeger altijd op een bepaalde plek stilstaan om even over het land te kijken. Vandaag voor het eerst heeft ze dat weer even gedaan. Binnen in haar box was ze weer vrij snel rustig. Het gaat dus echt met ups en downs.. Gister zat ik doorheen, vandaag was ze weer beter.. Zucht!
https://youtu.be/2S905362f8Q

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 20:39

wat een verschil met je vorige filmpje!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:42

Ik zal vast met een andere blik kijken maar mijn ogen trokken meteen naar de blokkades in de kaak en de zijkanten van haar hoofd. Daar zit zo te zien erg veel spanning. Ik zie het precies op de plekken waar mijn merrie dit ook had. Bij mijn merrie zag ik meteen effect toen deze blokkades werden opgeheven waardoor er weer ontspanning en doorstroming op gang kwam in haar hoofd. Met deze reden had ik eerder cranio sacraal geprobeerd maar dat heeft haar helaas niet geholpen. Aps nu gelukkig wel. Ik heb te weinig andere schuddende paarden gezien om te kunnen vergelijken maar ik vond de gelijkenis tussen jouw paard en de mijne erg opvallend.

Ik merkte de afgelopen jaren ook dat ik er zelf erg onrustig van werd als ze zo’n heftige schud periode had. Ik voelde dan letterlijk haar ongemak en voelde me zo machteloos omdat ik er niks aan kon doen. Bah. Toen ik jouw filmpje zag kwam dat meteen als een soort flashback weer voor m’n ogen. Hoop dat die van mij haar herstel gaat doorzetten zodat ik dat niet meer mee hoef te maken O:)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:57

Wat is APS Pluisje?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:30

Ik vind deze video echt niet slecht Kasty! Ja ze is gespannen maar ze is veel normaler in haar gedrag dan het dwangmatige krabben en geschrokken schudden. Ze heeft iig weer aandacht voor de wereld, ipv helemaal afgesloten te zijn in haar eigen lijden.

Geef je al magnesium citraat bij? Ik heb bij mijn paard het idee dat het het effect van de PENS versterkt heeft, maar dat is een eigen theorie. Utrecht adviseert het door te blijven geven onder het mom: dit werkt dus verander het maar niet. Whatever works works. Wellicht het proberen waard voor jou ook.

Equimax protocol =
Dag 1: dubbele dosis Equimax
Dag 15: dubbele dosis Equimax
Dag 29: dubbele dosis Equimax

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 23:49

Focussed schreef:
Ik vind deze video echt niet slecht Kasty! Ja ze is gespannen maar ze is veel normaler in haar gedrag dan het dwangmatige krabben en geschrokken schudden. Ze heeft iig weer aandacht voor de wereld, ipv helemaal afgesloten te zijn in haar eigen lijden.

Geef je al magnesium citraat bij? Ik heb bij mijn paard het idee dat het het effect van de PENS versterkt heeft, maar dat is een eigen theorie. Utrecht adviseert het door te blijven geven onder het mom: dit werkt dus verander het maar niet. Whatever works works. Wellicht het proberen waard voor jou ook.

Equimax protocol =
Dag 1: dubbele dosis Equimax
Dag 15: dubbele dosis Equimax
Dag 29: dubbele dosis Equimax

Bedankt!

Ja ik geef vanaf het begin al magnesium citraat erbij, volgens kliniek had het geen meerwaarde. Maar ben het toch dagelijks blijven geven.

Op naar de dag van morgen maar weer.. Kijken hoe het dan gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 11:33

Wel een verschil dat filmpje inderdaad! Blijft moeilijk hé, als het zo van dag tot dag kan wisselen ...

Ik heb intussen nog (kort) contact gehad met de dierenarts maar hij moest het nog allemaal verder uitpluizen en zien wat het meest handige was en dan zou hij mij terug contacteren. Je kan blijkbaar op 2 manieren desensibiliseren, nl. de allergenen waar hij op reageert in een spuit duwen en die geven OF gewoon een algemeen 'outdoorpanel' doen en daarmee behandelen. Hij gaat even zien of optie 1 ging met zoveel dingen, maar misschien dat optie 2 beter is. Enige wat hij niet wist was de prijs, en blijkbaar moet het in het begin een tijdje elke 2 weken ingespoten worden en daarna maandelijks en met wat geluk kan het op een bepaald moment afgebouwd worden. Dus ik vrees er een beetje voor .. ik wil hem wel helpen, maar ik kan echt geen 100en euro's per maand geven aan een behandeling (waarvan je niet eens weet of het echt gaat werken, of is dat wel gegarandeerd?). Als dat nu éénmalig is of 1x per jaar is het anders, maar elke maand ... Dus ik heb ook gevraagd of hij eens wilde kijken of er geen opties waren naar symptoombestrijding toe en toen zei hij dat er wel mogelijkheden waren om de jeuk te minderen. Ik denk als dat al lukt dat we al een stuk in de goede richting zitten. Maar dat verneem ik dus hopelijk allemaal binnenkort in detail.

Ander probleem is de manier waarop hij staat en zijn voeding. Daar moet ik echt gaan zoeken wat er precies in zit en hij mag niks hebben waar iets in zit waar hij op reageert. Ik heb al gezien dat in de 'natuurlijke' slobber en snoepjes die ik geef Timothee & Brandnetel een probleem is. Gelukkig lijkt dat in de vitaminenkorrel niet te zitten maar wil het wel voor de zekerheid nog eens navragen want ik weet niet of de ingrediëntenlijst volledig is. Ook zou hij eigenlijk totaal niet meer op het gras mogen, dus geen snackjes meer tijdens het wandelen/rijden, en geen kwartiertjes lekker grazen. Heb ook gevraagd of hij dan eigenlijk niet beter binnen in het stalgebouw zou staan, dat is voor de allergenen wel beter (want daar is niks) maar natuurlijk voor de rest van zijn gezondheid niet (hij heeft ook stofallergie, en natuurlijk het gebrek aan beweging). Ik denk ook niet dat hij daar gelukkig van zou worden, en de DA vond dat ook niet nodig. Maarja, rond zijn paddock groeit wel gras, en de brandnetels zijn er ook erg gelukkig ...

Dus ja, voorlopig maar wachten tot de opties waar de dierenarts mee komt, en aanpassen wat al kan, maar ik vind het wel moeilijk.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:09

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 14:38

pantarhei schreef:
Al gevonden wat APS is en doet, zie ook info in deze link voor iedereen die er meer van wil weten
https://praktijkpaardenmens.nl/paard/

Sorry was druk dus had je vraag nog niet beantwoord. Maar je heb de site van mijn collega therapeut al gevonden zie ik.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 21:49

Die kwam als eerste boven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:40

Misschien lees ik eroverheen, maar equimax als in de ontworming??

Wat is de theorie daarachter?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 15:12

Fellor schreef:

Omdat ivermectine kan aanhechten aan de GABA-A receptor op de zenuwen. De GABA receptoren werken inhiberend, oftewel: ze remmen de activiteit in de zenuw. En dat zou dus tegen een overactive zenuw (trigeminus) kunnen werken.

Dit is ook de reden dat je met (extreem) overdoseren je paard kan doden met ivermectine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 16:36

Focussed schreef:
Fellor schreef:

Omdat ivermectine kan aanhechten aan de GABA-A receptor op de zenuwen. De GABA receptoren werken inhiberend, oftewel: ze remmen de activiteit in de zenuw. En dat zou dus tegen een overactive zenuw (trigeminus) kunnen werken.

Dit is ook de reden dat je met (extreem) overdoseren je paard kan doden met ivermectine.

Dank voor de uitleg.

Rozenstruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:12

Bij mijn paard is het schudden weer helemaal terug. Begin januari begon het weer af en toe en de laatste maand ongeveer wordt het steeds erger. Hij gaat als het goed is deze week naar Bodegraven voor de PENS.
Ik vind het opeens heel spannend. Ben erg benieuwd of het aanslaat.

Hij heeft ook een aantal andere vage klachten die nagekeken gaan worden. Zijn gebit moet ook gedaan worden en omdat het met vervoer voor mij lastig is zal hij in Bodegraven blijven tm de tweede PENS, anders moest ik drie of vier keer op en neer. Dat vind ik ook best wel wat. Maar ja, het is voor een goed doel.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:50

Oh wat balen. Heftig dat je paard zo lang op de kliniek moet blijven. Hoop voor je dat het helpt

Mijn merrie is nog steeds schudvrij gelukkig. Vind het nog een beetje vroeg om er conclusies aan te verbinden maar tot nu toe lijkt het meer dan hoopvol.

Kasty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 21:42

Even een update! Hier gaat het bovenverwachting "goed".. Ik heb in overleg met de da besloten dat we gingen opbouwen naar buiten. Eerst is ze 1,5 week elke dag in de binnenbak geweest met een soort genoot. Dat deed haar al zichtbaar goed.
Vorige week heb ik met het mooie weer de stoute schoenen aangetrokken en haar laten grazen in de zon..
https://youtu.be/exlzWjgfjX4

Daarna is ze elke dag even in de paddock geweest, eerst eens 20 minuten, toen eens een uurtje..
Eergisteren is ze omdat het zo goed ging de hele dag van 10-15.30 met de kudde buiten geweest!
https://youtu.be/-upa6EcAchc

Vandaag ook weer naar buiten van 10-13.30 (hoefsmid kwam).. En het ging weer goed.. Ook bij de hoefsmid!

Dus toch doet de pens duidelijk wat en ben ik blij dat ik doorgezet hebet naar buiten gaan.. Dat heeft haar echt goed gedaan.
Binnen gaat het nu ook een stuk beter, als ze binnen komt gaat ze lekker eten.

Dus voorzichtig toch positief hier!