[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 23:30

Ze lijkt wel iets aan de stevige kant :o

Je zou kunnen starten met het voerbeleid onder de loep nemen en mocht dat uit veel gras en suiker bestaan eens kijken wat je daarin kan minderen. Bij een eczemer is er vaak sprake van een overgelopen emmer, met minder gras en suiker is de emmer vaak al wat leger te krijgen :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 00:05

Slmt9 schreef:

Je zou kunnen starten met het voerbeleid onder de loep nemen en mocht dat uit veel gras en suiker bestaan eens kijken wat je daarin kan minderen. Bij een eczemer is er vaak sprake van een overgelopen emmer, met minder gras en suiker is de emmer vaak al wat leger te krijgen :)

Oh dat is ze zeker! Ze heeft de eerste twee weken wat comfort food gekregen om te wennen (voordroog, appels, snoepjes...) maar sinds een paar dagen zetten we haar om op stro en hooi, en geen snoepjes of appels meer. Ik zit nu net in m'n tentamen periode, maar we bouwen de buitenritten steeds verder uit qua intensiteit en duur.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 08:28

Ik heb stilletjes je zoektocht topic gevolgd, wat balen dat je een jeuker getroffen hebt want het is echt een leuk paard.

Heb je er al een deken op? Heb je een foto van dichtbij van haar hanenkam?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:32

Nala schreef:
Slmt9 schreef:

Oh dat is ze zeker! Ze heeft de eerste twee weken wat comfort food gekregen om te wennen (voordroog, appels, snoepjes...) maar sinds een paar dagen zetten we haar om op stro en hooi, en geen snoepjes of appels meer. Ik zit nu net in m'n tentamen periode, maar we bouwen de buitenritten steeds verder uit qua intensiteit en duur.

En wel of geen gras?

Stel een van de triggers is suiker/gras, dan behaal je winst door dat te reduceren. Ter vb die van mij had overgewicht en kon max 3 uur op gras zonder jeuk. Na meermaals bevangen ben ik het nu per 5 min opbouwen (naast hooi) en met 20 min gaat hij nu schuren. Of van eten met een hoog vetgehalte. Op 15 min gras gaat het goed en kan hij zelfs alleen onder een vliegendeken. Dit wel na een heel traject (holistische) opschonen van de organen.

Mijn punt: voer aanpassen is een start, maar zal misschien niet gelijk alle jeuk reduceren.

Wat je ook kan doen is een eczeemdeken proberen, dan haal je een andere (mogelijke) trigger weg.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:00

Ze staat nog niet op gras, alleen op een paddock met voordroog. Ze heeft nog geen deken aangezien dat misschien de integratie in de kudde moeilijker maakt. Op de paddock waar ze nu staat heeft ze ook geen mogelijkheid tot schuren.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:07

Dat zal wel wat mee vallen, integratie in de kudde omdat ze een deken draagt.

Wat doe je nu tegen de jeuk dan? Niets doen én geen schuur mogelijkheid is gewoon zielig, jeuk is erger dan pijn. Als het echt eczeem is ga je dat met alleen voeding niet oplossen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:14

Op dit moment smeer ik haar manenkam en staart aanzet in met aloë vera.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:16

Elk paard is in staat met zn achterhoef de manen af te schuren als er geen andere optie is... Persoonlijk zou ik als eerste voer sober maken, deken opleggen en dan als de stress van alle verandering eraf is, en voer zn werk doet kijken of het ook zonder deken kan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:17

Als je geen deken wilt gebruiken kun je nog eens kijken naar iets als Derfen, dat is bij de meeste paarden een redelijk goede jeuk onderdrukker.

Wat me trouwens doet verbazen dat de Epplejeck dat spul niet meer verkoopt _-:(

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:45

Ik ga vandaag een deken bestellen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:32

Afbeelding

Ze heeft voor nu even deze zebra deken om, om de ergste beestjes weg te houden. Wat vinden jullie van de maat? Dit is 135, kan ik dezelfde maat aanhouden voor de eczeemdeken? Dan bestel ik die vanavond.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:51

Wat voor deken wil je kopen? Als je voor type pyjama gaat zul je toch zeker een maat groter moeten hebben en misschien zelfs wel 2 gezien haar borst en hals aanzet. Al zul je dan moeten gaan naaien wegens de lengte vrees ik.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:01

Ik wil in ieder geval een deken die tot over haar oren gaat. Echt? Twee maten groter misschien zelfs? Dat had ik niet gedacht.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:23

ze lijkt heel erg op de pony van oud stal genootje!
die groeide echt van lucht
die had een eczeemdeken om.
zo een pyama vallen wat klein,die moet je ook groter kopen.
verder proberen minder te voeren.
onbeperkt eten hoeft echt niet, ze mogen best een paar uur zonder staan.zou wel kijken voor een goede vitaminekorrel/supplement er bij.
en dan verder even afwachten hoe het gaat?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:28

Ik kan nu via Kramer een deken kopen voor 50 euro (bijna voor de helft afgeprijsd), dat durf ik wel aan om het daarmee even aan te kijken. Ik koop dus maat 145.

Ze is inderdaad het type 'dik van lucht', helaas.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 12:45

Linkje? Als je er 1 met sluitingen op de hals hebt hoef je niet direct een maat groter maar de dekens die je over het hoofd moet trekken vallen echt heel klein en dan heb je wel groter nodig.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:46

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 12:46

Die doet het niet -O-

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:48

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 12:52

Deze?
Afbeelding

Dan mag je idd wel een 145 doen want die vallen klein

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 12:54

Die inderdaad, en die heb ik nu ook in 145 gekocht. Zit een week levertijd op, dus wie weet heeft ze hem tegen die tijd niet eens meer nodig en kan die terug. Voor hetzelfde geld heeft ze hem dan zeker weten wel nodig, en dan is ie er.

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 15:25

Als ze zoveel jeuk heeft zou ik liever vandaag dan volgende week een deken erop doen. Maar je deken komt nu volgende week dan zou ik i.p.v. aloa Vera toch derfen smeren. Dat stinkt enorm en houdt de mugjes enigszins op afstand. Mocht ze op gras staan zou ik haar daar nu vanaf halen en op een paddock zetten, even zo min mogelijk suikers geven. Sterkte met je paard!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:14

Froukje schreef:
Als je geen deken wilt gebruiken kun je nog eens kijken naar iets als Derfen, dat is bij de meeste paarden een redelijk goede jeuk onderdrukker.

Daar kwam ik inderdaad laatst ook al achter! Heel jammer. Heb het maar online besteld via een andere webshop! Hoop dat het tijdelijk is.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:48

Bedankt voor de tips allemaal!

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 17:02

Celine_Famke schreef:
Froukje schreef:

Daar kwam ik inderdaad laatst ook al achter! Heel jammer. Heb het maar online besteld via een andere webshop! Hoop dat het tijdelijk is.

Ik vrees er voor, zag dat ze een nieuwe producten lijn in het assortiment hebben gekregen.