Röntgen van rug laten maken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Röntgen van rug laten maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:30

Een maagscopie door de DA.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:30

Uitsluiten kun je alleen met een scopie, erg vervelend onderzoek.

Maagklachten staan ook in relatie te staan tot bovenlijnsyndroom. Een minder goed functionerende wervelkolom kan maagproblemen veroorzaken. Ik zoek het stuk even op... Erg interessant om kennis van te nemen: https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 2266566639.
Laatst bijgewerkt door Wijslander op 22-01-18 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 18:31

Erg vervelend, dat zie ik niet goed gaan in Limo zijn geval en ook omdat hij nu nog met stress zit. :\

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:33

Art_Ificious schreef:
Erg vervelend, dat zie ik niet goed gaan in Limo zijn geval en ook omdat hij nu nog met stress zit. :\

In de praktijk wordt ook wel medicatie gestart zonder het voorafgaande onderzoek, maar in jouw geval zul je dit toch moeten bespreken met de kliniek denk ik...

Had de link trouwens toegevoegd in mijn voorgaande bericht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:33

Kijk eerst dit maar eens af.
Stap voor stap. Niet meteen al weer druk gaan maken over maag klachten.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 18:44

Ik heb even voor je gekeken naar de vorm van magnesium in jouw LiquiHorse Relax. Dat is magnesiumoxide. Voor zover ik weet wordt door de meeste paarden Magnesiumcitraat beter opgenomen. Verder zit er NatriumChloride in en dat is zout. Dat staat als eerste genoemd en normaal gesproken houdt dat dan in dat dat er het meest in zit. Ik weet natuurlijk niet of deze firma zich daaraan houdt, maar het geeft wel even te denken.
Ikzelf voer altijd de Magnesiumcitraat van PharmaHorse, Dat is puur en zuiver alleen Magnesium in een over het algemeen goed op te nemen vorm. Het is poeder en het zijn maar hele kleine schepjes die je ervan geeft. Het zou een overweging waard zijn om eens te kijken naar zuivere Magnesiumcitraat.

Verder lees ik over maagzweren, dat zou ook heel goed kunnen bij zo'n stresser als Limo. Het is inderdaad wel een idee om het daar met de DA-en van Equitom over te hebben. Omeprazol van Abler schijnt een heel stuk voordeliger te zijn, daar is ergens op Bokt een topic over. Ik heb ook wel begrepen dat je het wel lang moet geven voordat de maagzweren echt bedwongen zijn.

Sterkte maar weer hoor!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 18:51

Ik ga morgen bellen naar de kliniek. Ik mag altijd bellen (bij de behandelende arts van Limo) voor vragen of problemen dus dat zit wel goed :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:01

Goed idee hoor, misschien zegt hij ook wel dat hij dat pas later wil onderzoeken en laat hij je voor nu wel starten met de maagzuurremmer. Je weet het niet, zo'n maagscopie zal Limo nu ook maar slecht toelaten vrees ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:13

Art_Ificious schreef:

Even een andere insteek; vul niet voor hem in hoe hij zich voelt.
NIVEA is dat; niet invullen voor een ander.
Je vermenselijkt hem enorm, hij is een paard. Hoezo heeft hij stress? Omdat hij buiten stuiterig is? Logisch als de ineens de hele dag op stal moet staan. Dat is energie, geen stress.
Probeer niet alles een menselijke benadering te geven en bij alles te bedenken hoe hij zich kan voelen. Observeer en reageer. Dat is voldoende. Blijf hem als paard behandelen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:20

Waarom vindt vrijwel iedereen een gastroscopie een vervelend onderzoek? Mijn stresspony heeft het twee keer gehad, maar heeft er niks qua stress aan over gehouden. Onderzoek zelf ging ook hartstikke soepel, niks aan de hand. Enige nadeel is dat ze bepaald aantal uur moeten vasten.

Maar inderdaad eerst even afwachten hoe het afloopt met de ontstekingsremmers en dan kun je maagzweren altijd nog aangeven bij de dierenarts :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:40

Art_Ificious schreef:
Ik ga morgen bellen naar de kliniek. Ik mag altijd bellen (bij de behandelende arts van Limo) voor vragen of problemen dus dat zit wel goed :)

Dat zou ik gewoon doen. Temeer omdat de meeste pijnstillers ook niet goed zijn voor de maag.
Dus zou een maagbeschermer bij de pijnmedicatie misschien een goed idee zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 19:59

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:

Even een andere insteek; vul niet voor hem in hoe hij zich voelt.
NIVEA is dat; niet invullen voor een ander.
Je vermenselijkt hem enorm, hij is een paard. Hoezo heeft hij stress? Omdat hij buiten stuiterig is? Logisch als de ineens de hele dag op stal moet staan. Dat is energie, geen stress.
Probeer niet alles een menselijke benadering te geven en bij alles te bedenken hoe hij zich kan voelen. Observeer en reageer. Dat is voldoende. Blijf hem als paard behandelen.

Een paard dat eerst op de kliniek moet blijven en dan thuis met de buik omhoog staat (foto van 19 jan, 21 uur) - dat lijkt mij idd stress.
Of pijn, dat kan ook nog en die 2 zijn uiteraard verwant.
Noch stress noch pijn komen enkel bij mensen voor.

Zou hij lekker stuiteren - dat is in principe uitstekend (al is het sneu dat hij voorlopig in beperking blijft).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 20:34

Bedankt voor jullie input. Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')
(De complimentjes naar mijn zoals jullie noemen, positief veranderd gedrag toe had ik ook nooit verwacht als ik eerlijk mag zijn).

Goof ik heb niet liever dat Limo lekker vrolijk rondstuitert. Maar dat mag hij nu helaas niet doen.

Filmpje van op de paddock vorige week vrijdag. Dit is de kleinste paddock van stal, had in het midden (boven de groene emmer) nog een lint gespannen want anders ging hij toch nog gaan rennen en bokken. (Heeft hij namelijk even gedaan vóór ik het afgespannen had)

Vanaf 0:50 ergens komt zijn schrikreactie voor een klein geluidje die vanuit de omheining kwam.
Je kan zien dat hij ook ergens wou gaan rollen, maar dat toch niet doet. (Limo gaat normaal áltijd als eerste rollen na een ren-boksessie op de paddock, nat of droog zand maakt hem dan niks uit)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 20:41

Maar ts. Dat is geen schrik of angst of stress. In het geheel niet zelfs. Hij reageert 1 seconden en is dan weer de rust zelve. Hij is jong, hij heeft energie en in dat filmpje geen maatje. Hij gebruikt het als aanleiding om even te springen en spelen. Zo gaat dat. Daarom mijn advies; niet invullen wat jij denkt dat hij misschien zou kunnen denken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 20:52

Je hebt hem niet gezien vóór ik ginf filmen. Hij was niet zichzelf dat kon ik als zijnde eigenaar zeer goed opmerken. Hij is normaal vrolijk en.jolig op de paddock. Nu bleef hij veel stilstaan en om zich heen kijken met schrikreacties bij zelfs takjes die onder zijn hoeven kraakten. Dingen waar hij normaal niet op reageert schrok hij toen wel van.

Ik vul niet in voor hem, maar als op de kliniek een arts al niet naast hem kan staan zonder dat limo hier "angstig/onzeker" van wordt laat staan de benen aanraken... dan denk ik niet dat een maagsonde een strak plan gaat zijn. Tenzij met zware verdoving dat hij nog nét op zijn benen kan staan.

Maar bon zover is het nog niet. Eerst maar eens informeren of ik überhaupt met een maagbeschermer mag starten.

Ik wil hier nu ook niet discussiëren over wel of geen angst/onzekerheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:19

Beste TS, ik denk dat je paard enorm geholpen is door hem als paard te gaan behandelen dan zo overdreven voorzichtig te zijn. Jouw paard heeft duidelijk leiding nodig. Hij is van nature onzeker en als je zelf ook zo truttig met hem gaat doen dan maak je hem alleen nog maar onzekerder.
Niet bang zijn om fouten te maken in de omgang met hem. Dit paard moet geleid worden en of je dat nu wel of niet met fouten doet is niet zo belangrijk. Fouten mogen gemaakt worden en je paard weet echt niet of jij iets fout of goed doet. Duidelijkheid is hetgeen jou paard hard nodig heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:39

Ghostattack schreef:
Waarom vindt vrijwel iedereen een gastroscopie een vervelend onderzoek? Mijn stresspony heeft het twee keer gehad, maar heeft er niks qua stress aan over gehouden. Onderzoek zelf ging ook hartstikke soepel, niks aan de hand. Enige nadeel is dat ze bepaald aantal uur moeten vasten.

Maar inderdaad eerst even afwachten hoe het afloopt met de ontstekingsremmers en dan kun je maagzweren altijd nog aangeven bij de dierenarts :)

En dat vasten is nou net heel vervelend en veroorzaakt stress bij een paard dat al last van zijn maag heeft...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 21:57

Monique schreef:
Beste TS, ik denk dat je paard enorm geholpen is door hem als paard te gaan behandelen dan zo overdreven voorzichtig te zijn. Jouw paard heeft duidelijk leiding nodig. Hij is van nature onzeker en als je zelf ook zo truttig met hem gaat doen dan maak je hem alleen nog maar onzekerder.
Niet bang zijn om fouten te maken in de omgang met hem. Dit paard moet geleid worden en of je dat nu wel of niet met fouten doet is niet zo belangrijk. Fouten mogen gemaakt worden en je paard weet echt niet of jij iets fout of goed doet. Duidelijkheid is hetgeen jou paard hard nodig heeft.

Helemaal mee eens. Overal uit blijkt dat TS het echt probeert maar gewoon niet op de juiste manier met dit paard om gaat waardoor paard alleen maar angstiger wordt. Je moet het ook kunnen hoor, goed geaard en nuchter zijn. Niet iedereen heeft het in zich om een leider van zo'n paard te kunnen zijn.

Maar na dit traject zou ik daar zéker met iemand aan gaan werken. Een goede leider moet hem vertrouwen geven, leren ontspannen en vooral desensibiliseren. Desnoods een tijdje bij iemand in training die hem de basis aanleert. Ik doe het als hobby dus tegen onkosten je mag me altijd pben na dit traject. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:14

TS doet het geloof ik nooit goed.

Dure kliniek, paard in beperking: 'Je moet niet zo overdreven voorzichtig met hem zijn!'

(Ik herken het wel, hoor. Mijn Knollie had ooit een lelijke blessure, ik heb een papier op de staldeur gehangen met de diagnose (plus toelichting), het beleid en de naam en het telefoonnummer van de DA. "Want iedereen had zo haar ideeën over wat ik moest doen...")

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:20

Nee nee, ts benoemd zelf dat paard veel angst heeft en dit voor beperkingen zorgt, zelfs in onderzoek/behandeling. Dat gaat niet vanzelf goed komen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 00:04

Art_Ificious schreef:
Bedankt voor jullie input. Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')
(De complimentjes naar mijn zoals jullie noemen, positief veranderd gedrag toe had ik ook nooit verwacht als ik eerlijk mag zijn).

Goof ik heb niet liever dat Limo lekker vrolijk rondstuitert. Maar dat mag hij nu helaas niet doen.

Filmpje van op de paddock vorige week vrijdag. Dit is de kleinste paddock van stal, had in het midden (boven de groene emmer) nog een lint gespannen want anders ging hij toch nog gaan rennen en bokken. (Heeft hij namelijk even gedaan vóór ik het afgespannen had)

Vanaf 0:50 ergens komt zijn schrikreactie voor een klein geluidje die vanuit de omheining kwam.
Je kan zien dat hij ook ergens wou gaan rollen, maar dat toch niet doet. (Limo gaat normaal áltijd als eerste rollen na een ren-boksessie op de paddock, nat of droog zand maakt hem dan niks uit)
[ Video ]

Maar hij lijkt het zelf toch heel goed te managen? Ik vind dat hij erg snel weer terug normaal doet dus dat wil toch zeggen dat hij op zichzelf kan terugvallen in zo'n situaties. Dus moest je met dit paard ooit nog aan de slag gaan, dan raad ik ten zeerste aan om hem inderdaad gewoon te laten doen wat hij zelf doet. Als hij als een malle wil bokken moet hij dat lekker zelf weten, als hij ergens bang van is moet hij dat maar even ondergaan om er ook iets uit te leren. Het is echt doodzonde dat je net in deze fase van zijn opleiding niet aan de slag kan. Hij stelt zich imo wel erg bewerkbaar op als ik al jouw verhalen lees. Maar om hem angstig of sensibel te noemen moet hij toch wel wat ander gedrag vertonen. Ik heb wel eens een merrie onder m'n zadel gehad die sensibel was. Als je die op een paddock zette stond ze eerst uren te snorkelen, rondjes te draaien, rond te rennen en dan pas kwam er wat rust in. Daar moest je ook heel voorzichtig mee omgaan omdat ze erg onberekenbaar was, het ene moment reed ik een serie wissels en het andere moment lag ik er naast. Dus ik denk dat jouw paard vooral aan de slag wil/moet. Maar nogmaals, dat is nu helaas niet aan de orde. Ik hoop dat het allemaal snel goed komt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:42

Art_Ificious schreef:
Nooit gedacht dat dit topic zo informatief zou worden :')

Informatief ? Kul. Dit topic bestaat voor 95% uit oeverloos gelul.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:49

Nou een tandje minder kan ook wel toch? Aan zo'n opmerking heeft de TS zeker niets. Daarnaast denk ik dat de TS zeker goede tips heeft gekregen en krijgt.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:51

Okee. Voor 92% :D .

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:04

Misschien voor jou niet informatief, maar voor TS en andere zeker wel.
Er worden meerdere onderwerpen besproken met meerdere meningen/behandelwijzen/noem maar op. Reken er maar op dat TS en andere bokkers hier best veel aan hebben :j