Huidontstekingen, wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabinaRoset

Re: Huidontstekingen, wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:21

Hier heb ik echt veel aan, dankje!
Dan is het naturlijk ook nog de vraag, blijft de vasculitis weg nadat het genezen is. Daarvoor doet men de knottenbelt methode toch? Daarvan blijft het weg wat ik begrijp? Maar dan vraag ik me wel af, het is een imuumgerelateerde aandoening en kan het dan ten alle tijden niet weer opspelen als de weerstand wat laag is?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 13:14

Het kan altijd opspelen. Inderdaad door vermindering van weerstand en/of de trigger van uv licht. Mijn paard had in februari ook een terugval.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 14:23

Mijn merrie krijgt standaard spul voor de weerstand erbij. Toen het nog erg speelde kreeg ze ook brandnetel en kleefkruid gevoerd. Nu is ze bijna een jaar vasculites vrij *klopt af* en enkel wat mokplekjes in de kootholte *klopt af*.
Voor de weerstand voer ik nu lysine en equistro secreta pro max. Haar luchtwegen zijn ook slecht dat constant aanspraak maakt op de weerstand, dus ze heeft wel echt boosts nodig.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:21

He allemaal, ik heb nu de Whinny sokken, maar het is best lastig om ze aan te krijgen. En met de modder dus minder geschikt. Na bestudering van alle topics kom ik op de volgende andere soorten.

Equilibrium Equi Chaps
Lemieux turn out boots
Mud Fever Boots

Met name over de laatste heb ik geen recensie gevonden inzake vasculititis/sarcoïdose. Iemand ondertussen al ervaring ermee? https://www.horsefitshop.nl/mud-fever-b ... 14036.html

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:40

Ik heb zowel de Mud Fevers als de Turnout boots. Wat wil je weten?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:51

Als er vochtophoping in het been is, raad ik de bovenste twee af. Van de onderste weet ik niet zeker of hij niet afzakt.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 09:31

Ik wil graag weten of ze (ook) voldoende werken bij Vascilitis/sarcoidose. En zijn ze zacht genoeg, ben bang dat ze schuren. Komt er geen modder of zand tussen been en beschermer?

Gelukkig heeft mijn paard geen vochtophoping meer, tessebes.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:14

Ik vond ze voor een paar uur in de paddock prima, maar ik liet ze niet de halve dag om. Ze bleven netjes zitten, kwam bijna geen zand tussen en schuurden ook bijna niet.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:26

Ik breek even in. Mijn merrie staat ook met huidontstekingen, op een vervelende plek. Onder de singel, tussen de voorbenen, oksels en op haar achterbenen. Volgens de veearts een weetstandprobleem. Ik was het nu afwisselend met betadine en Malaseb (shampoo voor de hond). Het leek onder controle, maar gister voelde ik weer nieuwe plekjes. Veearts zei dat het wel een paar weken kon duren, we zijn nu 3 weken verder. Wordt er een beetje mismoedig van, kan nu niets met haar, en daar wordt haar humeur en bespiering niet beter van. Ze glimt wel als een spiegeltje, heb haar nog nooit zoveel gepoetst {:} .
Afbeelding

Hebben jullie nog tips? Een goed poedertje? Ik ga vanmiddag het topic doorlezen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:45

Ik zou niet teveel wassen, zo haal je iedere keer de weerstand weg. Betadine droogt uit en is vrij agressief, het andere middel ken ik niet. Misschien zou je cortavance erop kunnen sprayen en kijken of dat wat doet. Ik weet niet wat je dierenarts daarvan denkt. Je moet het sowieso via een dierenarts verkrijgen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:13

Ik was het hooguit 2x per week. De Malaseb moet bij honden om de 3 dagen, het is een uitprobeersel, juist omdat ik niet teveel betadine wil gebruiken. Doe ik er niets aan, ontstaan er gelijk weer nieuwe bultjes. Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt, en loop toch al even mee. Weet niet zo goed waar ik goed aan doe...

Die Cortavance is een goede tip, dank je wel!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:50

Ah wat een nare plek ook! Ben benieuwd.. soms kan Badedas ook goed zijn om te wassen in plaats van Betadine..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:19

Is er een afschrabsel genomen om te onderzoeken?

SabinaRoset

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:56

Ben heel ff stil geweest maar we hebben een afspraak bij Wapenveld kunnen maken voor 20 maart! Mark gaat komende week op vakantie dus het zal heel even langer wachten zijn dan normaal maar dat is niet erg! Been ziet er al wel stukke beter uit. Sudocreme zorgt er wel voor dat ze wondjes eraf vallen maar daaronder nog wel flink rode huid dus nogsteeds afdekken en dan afwachten wat ze zeggen bij de kliniek!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 21:53

Tessebes schreef:
Is er een afschrabsel genomen om te onderzoeken?

Nee, omdat we op de goede weg leken te gaan toen de veearts erbij was (heeft iets langer geduurd door spoedopname van mijn dochter in het ziekenhuis, ze stond tegen de tijd dat de veearts erbij kwam al 2.5 weken met de plekjes). De plekjes waren dicht. Maar dat was voor ik gisteren weer nieuwe bultjes ontdekte.
De veearts komt volgende week een paar paarden enten, dit was wel mijn volgende stap.

Ze staat verder kurkdroog op gehakseld stro, heeft onbeperkt voordroog richting droog, krijgt basisboek en een vitaminebrok van Lexa, ze krijgt verder alleen iets van sloeber als ze gewerkt heeft.

De bulten zijn nu dicht, zou het zin hebben om er groene klei op te smeren?

Binnen 2 dagen zijn de bultjes op de singelplek van onzichtbaar naar dit gegaan:

Afbeelding

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 22:43

Kan niet meer wijzigen. Basisbrok en slobber uiteraard. Het regende en dan typ ik niet zo best :roll: .

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 23:24

SabinaRoset schreef:
Ben heel ff stil geweest maar we hebben een afspraak bij Wapenveld kunnen maken voor 20 maart! Mark gaat komende week op vakantie dus het zal heel even langer wachten zijn dan normaal maar dat is niet erg! Been ziet er al wel stukke beter uit. Sudocreme zorgt er wel voor dat ze wondjes eraf vallen maar daaronder nog wel flink rode huid dus nogsteeds afdekken en dan afwachten wat ze zeggen bij de kliniek!

Super! Dan krijg je de beste hulp. In de tussentijd inderdaad goed blijven inpakken en de ergste korsten heel voorzichtig met sudocreme eraf weken, en verder alles met rust laten. Dan heb je al een goede voorbereiding voor de behandeling.

SabinaRoset

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 12:57

Horseware schreef:
SabinaRoset schreef:

Super! Dan krijg je de beste hulp. In de tussentijd inderdaad goed blijven inpakken en de ergste korsten heel voorzichtig met sudocreme eraf weken, en verder alles met rust laten. Dan heb je al een goede voorbereiding voor de behandeling.

Ga mijn best doen!! Had gisteren wel ff de schrik want toen ik hele weke korstjes eraf haalde gingen sommige plekjes in ene bloeden -O- Snapte er niets van. Heb ze snel weer ingesmeerd met sudo en afgedekt maargoed kijk zondag wel weer hoe en wat en vandaag opdracht gegeven gewoon te blijven smeren en afdekken..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:01

Als de korstjes eraf zijn, kun je beter niks smeren. Probeer zo min mogelijk de huid te prikkelen, want iedere handeling kan zomaar een trigger geven tot reactie.

SabinaRoset

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:32

Tessebes schreef:
Als de korstjes eraf zijn, kun je beter niks smeren. Probeer zo min mogelijk de huid te prikkelen, want iedere handeling kan zomaar een trigger geven tot reactie.

Oke dank voor de tip!

Krijg deze foto’s nu! Blij ermee en hopen dat de laatste korstjes snel eraf zijn. Wel bliven afdekken als de korstjes weg zijn toch??

Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:41

Zeker afdekken tegen uv straling! En het liefst 's nachts niks om.

SabinaRoset

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 15:58

Tessebes schreef:
Zeker afdekken tegen uv straling! En het liefst 's nachts niks om.

Oké dan gaan we dat doen. ‘S nachts niks om moet geen probleem zijn. Vraag ik iemand in de ochtend af te dekken. Vrouwtje is er altijd vanaf 5 uur al dus die zou dat kunnen doen. Ik ben blij dat het redelijk de goede kant op gaat. Vooral nu we richting afspraak gaan. Wel vraga ik me af.. als ze dan op haar bestst is, kunnen ze de behandeling wel starten? (Puur inyeresse hoor afspraak laat ik zeker staat!!)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 16:11

Idd blijven afdekken. Ik heb 3 of meer maanden intensief afgedekt. In maart was het over maar ook met weidegang (begon eind aprik) had ze nog een sok aan. Toen waren de kortsten zo goed als weg maar de haren nog wat dunnig en dan verbrand het alsnog snel.

SabinaRoset

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:17

Tancreda4 schreef:
Idd blijven afdekken. Ik heb 3 of meer maanden intensief afgedekt. In maart was het over maar ook met weidegang (begon eind aprik) had ze nog een sok aan. Toen waren de kortsten zo goed als weg maar de haren nog wat dunnig en dan verbrand het alsnog snel.

Ja dat is het ding idd die plekken worden kaal dus dan afdekken van belang zodat het goed kan aangroeien. Thanks ik begin langzaam aan ietsjes positief te worden. Iig fijner voor het beesie zo...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 16:49

Ja hoor je kan de behandeling dan zeker zo beginnen. Alles wat het nu al opknapt werkt alleen maar in je voordeel.
Alleen maar de dikke korsten insmeren. Verder niet smeren.