Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nouvel schreef:Maar heb jij dan een alternatief?
Dat wel betrouwbaar is...
Citaat:Als het werkt werkt het, en met de diagnose zijn blijkbaar veel paarden geholpen.
Mac schreef:BigBen schreef:Met een biopt kun je namelijk wel zien of er abnormale ophopingen zijn van spier glycogeen,
en dat is een kenmerk van PSSM2.
Nee, dat is een kenmerk van PSSM1.
PSSM2 is een spierafbraakprobleem waardoor op een biopt soms glycogeen pooling te zien kan zijn die veroorzaakt wordt door beschadigingen in het spierweefsel die worden "opgevuld" met glycogeen.
Een biopt kan PSSM2 aantonen, als het paard op dat moment symptomatisch is en het biopt wordt genomen op een plek die is aangetast. Is dat niet het geval, dan wil een negatieve uitslag niet zeggen dat het paard het niet heeft. PSSM2/MFM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans waardoor het ook een reden is om hier voorzichtig mee te zijn. Een genetische test met haren is een stuk minder ingrijpend en zal geen symptomen uitlokken. Bovendien geeft het je informatie over met welke genen je precies te maken hebt (of niet!) waardoor je ook gericht kunt voeren en trainen.
elbony schreef:Raamzicht schreef:Las trouwens daar dit:
"If horses have evidence of a cresty neck, excessive fat pads or a history of metabolic syndrome or laminitis and sore feet consult your veterinarian before feeding higher protein feeds"
Waarom zou dat zijn? Heeft proteïne dan een slechte invloed op die genoemde factoren? Ik dacht dat dat achterhaald was?
Eiwit, indien niet gebruikt als brandstof, wordt opgeslagen als glucose, vandaar het risico bij extra eiwitgift aan toch al te dikke paarden.
Mac schreef:Een biopt kan PSSM2 aantonen, als het paard op dat moment symptomatisch is
Mac schreef:en het biopt wordt genomen op een plek die is aangetast.
Mac schreef:PSSM2/MFM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans waardoor het ook een reden is om hier voorzichtig mee te zijn.
Mac schreef:Bovendien geeft het je informatie over met welke genen je precies te maken hebt (of niet!) waardoor je ook gericht kunt voeren en trainen.
BigBen schreef:Mac schreef:Een biopt kan PSSM2 aantonen, als het paard op dat moment symptomatisch is
Klopt.
Een biopt is alleen betrouwbaar als het paard al enige tijd symptomen heeft, die eventueel op pssm wijzen.
Een paard kan op 3 jaar een negatief biopt afleveren, en op 6 jaar een positief.Mac schreef:en het biopt wordt genomen op een plek die is aangetast.
Klopt niet.
Pssm is voor zover bekend een systemische ziekte, alle grote spiergroepen zullen aangetast zijn.
Mac schreef:PSSM2/MFM wordt getriggerd door een negatieve stikstofbalans waardoor het ook een reden is om hier voorzichtig mee te zijn.
Dat weet ik niet, en jij al evenmin.
Jij lijkt Pssm2 en MFM gelijk te schakelen, maar volgens Valberg bijvoorbeeld is MFM een eigen, afzonderlijke ziekte, met een eigen specifiek beeld onder de microscoop.
De realiteit is dat Pssm2 voor het ogenblik nog altijd een vergaarbak is, waar alles in terecht komt dat onder de microscoop een Pssm-achtig beeld heeft, maar niet positief is op de genetische test voor Pssm1 (de GSY1 mutatie).
Ik denk dat het nog x aantal jaren zal duren voor wetenschappers een behoorlijk inzicht hebben in wat pssm2 reëel inhoudt.Mac schreef:Bovendien geeft het je informatie over met welke genen je precies te maken hebt (of niet!) waardoor je ook gericht kunt voeren en trainen.
Het geeft nul komma nul informatie, want de test is niet gevalideerd, en dus compleet onbetrouwbaar. Niemand weet of de mutaties waarop EquiSeq test werkelijk bestaan, of er een oorzakelijk verband is met Pssm, hoe sterk zo'n eventueel verband is, enz enz.
Ik begrijp niet goed waarom jij de test zo hardnekkig blijft verdedigen. Dat is in mijn ogen onverantwoord. Je moet toch beseffen dat mensen mede op basis van deze test beslissingen gaan nemen die niet terug te draaien zijn, terwijl de resultaten in werkelijkheid geen betekenis hebben.
freeride schreef:Ik begrijp niet goed waarom jij de test hardnekkig blijft afbreken...
mooney schreef:Heel eerlijk, ik ben helemaal pro DNA testen en ik vond de manier waarop de validiteit besproken werd in een ander topic echt verachtelijk. Maar ik ben ook een wetenschapper dus ik ben even gaan graven.
Er zit een kern van waarheid in dit verhaal, ook ik heb gezocht naar publicaties en die kon ik niet vinden. Een DNA test die niet gevalideerd is heeft een onbekende betrouwbaarheid. Het zou kunnen dat het klopt, maar het kan ook evengoed niet. En een beetje onderzoeker en lab zet zichzelf graag in de schijnwerper als ze iets nieuws hebben gevonden, dus het ontbreken van een publicatie is wel vrij verdacht.
Met wat licht graafwerk kwam ik ook uit op mensen die hetzelfde paard 2x hadden laten testen alleen onder verschillende namen. Er zijn dus gevallen waar datzelfde paard 2 verschillende uitslagen binnen kreeg. Nu is een menselijke fout altijd mogelijk, maar in combinatie met de missende publicatie snap ik dat de betrouwbaarheid van de test onder de loep wordt genomen.
De ellende is gewoon dat de wetgeving omtrent DNA testen een beetje achterloopt op de snelheid waarop het zich ontwikkeld. Dus elke malle Jopie die financiering kan krijgen kan zo'n lab opzetten.
Nu kan het natuurlijk ook zijn dat er een baas met dollarogen aan de top zit, die bang is dat ze de monopolie op de test verliezen als ze het onderzoek publiceren. Maar het kan ook heel goed zijn dat de test (nog) niet bestand is om door de validatietest heen te komen. En dan is het natuurlijk ontzettend vreemd dat ze hem wel aanbieden aan het publiek als zijnde betrouwbaar.
Hiermee wil ik absoluut niet ontkennen dat jullie dieren PSSM2 zouden hebben en ik vind het ook geweldig dat mensen gebruik willen maken van zulke non-invasieve methoden. Maar ik wilde wel even een beetje nuancering rond de validatie van de test aanbrengen.
Dit gaat dus alleen over de PSSM2 test, die van PSSM1 is gewoon netjes gevalideerd en betrouwbaar bevonden. De enige foutmarge daarin zit dus in menselijke fouten (omkeren samples of fouten in methode).
mooney schreef:De ellende is gewoon dat de wetgeving omtrent DNA testen een beetje achterloopt op de snelheid waarop het zich ontwikkeld.
BigBen schreef:Pssm is voor zover bekend een systemische ziekte, alle grote spiergroepen zullen aangetast zijn.
Mac schreef:Overigens staat op de sites van de labs en op pssm.eu ook duidelijk vermeld dat de test niet wetenschappelijk gevalideerd is.
Mac schreef:mooney schreef:De ellende is gewoon dat de wetgeving omtrent DNA testen een beetje achterloopt op de snelheid waarop het zich ontwikkeld.
Ja dat klopt en het wetenschappelijke validatieproces ook. Met moderne onderzoekstechnieken (sequencing in dit geval) kunnen ze nu razendsnel dingen opsporen, maar het hele validatieproces is vervolgens tergend lang en bureaucratisch. En daar zitten ze idd nog middenin - is het laatste nieuws. Ik moet het uiteraard ook maar doen met de informatie die ik kan krijgen. Maar dit houdt wel in dat we vanwege verouderde processen moeten gaan zitten wachten voor we iets kunnen gebruiken dat al beschikbaar is en waarmee we paarden (en hun mensen) nu al mee kunnen helpen. Lastig.
Mac schreef:BigBen schreef:Pssm is voor zover bekend een systemische ziekte, alle grote spiergroepen zullen aangetast zijn.
Ik ga hier geen welles - nietes spelletje spelen want de term PSSM2 is al een discussie op zich waar wij niet uit gaan komen, maar de EquiSeq varianten van PSSM2 (idd een vergaarbakterm voor allerlei verschillende soorten aandoeningen, waaronder MFM) hebben juist vaak een heel plaatselijk effect.
BigBen schreef:Mac, ik wil niet met de botte bijl hakken,
maar zolang EquiSeq hun methode, gegevens en conclusies niet op tafel legt,
bestaan die varianten eenvoudigweg niet.