prut uit 1 neusgat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Re: prut uit 1 neusgat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-16 16:08

Bel even Utrecht! Schimmel was mijn grootste angst omdat dit idd echt gevaarlijk kan zijn!!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 16:14

pol1 schreef:
karelien schreef:
Mijn vorige paard heeft dit ook gehad. Bleek een ontstoken kies te zijn. nadat deze is verwijderd bleven de klachten. Toen na veel medicijnen Enzo een scan laten maken in Utrecht en helaas bleek er een schimmelinfectie door zijn hele hoofd te zitten en nog meerdere kiezen ontstoken( dit was niet zichtbaar op de foto) Dus als ik jou was zou ik een ct scan laten maken daarop kunnen ze alles zien. Helaas is dit voor mijn paard niet goed afgelopen. Maar misschien is die van jou nog wel te behandelen.

En bij mijn paard was er verder ook niks aan te zien, alleen een snotneus. Er werd ook gewoon me gereden tot de scan.

Lees even dit bericht AmFe = uit dit topic ( pagina 1)..

Dit verhaal heb ik inderdaad ook in mijn hoofd. Op de ct scan was toen echter geen schimmel te zien hoor. En hij staat nu al weken op de kliniek dus halsoverkop een andere kliniek bellen lijkt me ook niet handig. Ze zetten het nu eerst op kweek in verband met een verdenking. Maar wilde alvast weten wat me eventueel te wachten staan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 06:46

Wat een toestand, ook voor je paard! Laat de uitslag even weten!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:16

Nog geen schimmel gevonden..
Maar het snot neemt wel weer toe. Voornamelijk na t bewegen komt er weer gele zooi uit. Heel frustrerend. Morgen even afstemmen, maar ik overweeg een controle scan..
pol1: ging het bij jullie ook zo op en af met het spoelen? Of ging het wel in een stijgende lijn?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 22:40

Soms gaf het idd een wisselend beeld.. Maar wij hebben dik 6 wkn moeten spoelen waarvan de eerste 2 wkn ook nog 2x daags! Pas na een week of 4 werd het eindelijk wat minder! Toen we mochten stoppen hebben wij toch nog een wk doorgespoeld ( was echt angstig om te stoppen)..
Maar iig goed nieuws dat er geen schimmel is gevonden!!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 22:54

Ik vind stoppen ook eng inderdaad. Ik heb 1 dag een droge neus gezien.
We zijn nu bijna zeven weken aan het spoelen..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:51

Geen schimmel gevonden gelukkig!
Wel twee AB waar die volgens de kweek heel goed op reageert, dus dat kunnen we er nu bij gaan geven (spuiten). En voorlopig maar weer even elke dag spoelen.
Even overwogen om nog meer gaten te boren, maar volgens de ct en nieuwe foto's van vandaag zit daar echt niets dus dat risico gaan we voorlopig niet nemen. En volgens Utrecht is er ook echt niets anders te zien op de ct!
Pol1: was jouw paard tijdens het spoelen voortdurend ook aan AB of iets dergelijks?
Hij laat het steeds beter toe, maar heeft nog wel lichte sedatie nodig. Anders kon ik het mooi zelf thuis gaan doen.. Hopelijk komen we er een keertje doorheen! Hij blijft zo opgewekt. Dat is wel heel fijn!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 05:33

Nee hoor mijn paard heeft alleen de eerste 10 dgn AB gehad! Trouwens ook AB Door de vloeistof waarmee gespoeld werd! Dus middels spuiten en middels de vloeistof!
Mijn paard liet juist het spoelen wel Door ons toe en weer lastiger Door het personeel vd faculteit! Ik ben vaak bij het spoelen geweest om het onder de knie te krijgen! Toen we bewezen hadden dit te kunnen mocht ze mee naar huis! Bij ons was de situatie ook anders mijn merrie had veulen aan de voet hè dus had van te voren al aangegeven zodra t kon naar huis te willen! Aangezien er zoveel bacteriën in zo'n ziekenhuis zijn voor de kleine vonden ze dat zelf ook een goed plan! Wetende dat mijn super eenkennige merrie zich eerder Door mij laat behandelen dan Door een ander!
Een klein percentage blijft altijd productie van snot houden vertelde Dhr Brommer mij op de faculteit! Hoelang ben je nu al bezig? Ik denkt toch al langer dan ik inmiddels? Wat ontzettend balen voor jullie! Gelukkig is je paard vrolijk!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 13:44

Pol, ik heb je even een pb gestuurd!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 22:16

Hoe gaat het amfe??

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 16:54

pol1 schreef:
Hoe gaat het amfe??

Met de nieuwe AB en weer elke dag spoelen ging het eigenlijk echt de goede kant op! Leek allemaal goed aan te slaan. Nu net over gegaan naar om de dag spoelen en nu komt er weer licht gele zooi uitstromen na het bewegen met name. Dan maak ik me wel weer zorgen. Want van de week was het hooguit wat nat af en toe maar wel doorzichtig.
Vrees nu dus weer voor een terugval of herken jij dit ook van de overgang naar om de dag spoelen?

Ik neig er ergens ook naar om van de week maar door te pakken met die scan. Het duurt zo lang zo en heb zelf het idee dat er toch ergens nog iets vandaan komt. Al is het met een camera van binnen echt niet te vinden..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 17:06

Tja wij 6 wkn dagelijks gespoeld en toen nog 2 wkn om de dag..

Pffff wat een ellende!! Doet de sinus niet mee bij jou paard?

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 17:16

pol1 schreef:

Wij zijn al acht weken aan het spoelen hè.. maar jij kent dus niet zo'n terugslag bij minder spoelen? Het was al dagen schoon met spoelen, vandaar dat ze naar om de dag wilden.

Je bedoelt de voorhoofdsholte? We spoelen die andere holte lager aan de zijkant. Maar ik denk idd soms ook dat de bovenste meespeelt maar volgens de scan, foto's en camera beelden is dat niet het geval. Maar ja, het moet toch ergens vandaan komen..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 21:37

AmFe schreef:
pol1 schreef:

Wij zijn al acht weken aan het spoelen hè.. maar jij kent dus niet zo'n terugslag bij minder spoelen? Het was al dagen schoon met spoelen, vandaar dat ze naar om de dag wilden.

Je bedoelt de voorhoofdsholte? We spoelen die andere holte lager aan de zijkant. Maar ik denk idd soms ook dat de bovenste meespeelt maar volgens de scan, foto's en camera beelden is dat niet het geval. Maar ja, het moet toch ergens vandaan komen..

Wij hebben wel een terugval gehad 1x in de eerste week toen kwam er mega veel bloed met t spoelen, terug naar de faculteit. En toen na een ek of 3 dat we dachten t wordt wat erger..werd met een wk weer minder.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:55

In het begin hadden we ook een paar keer veel bloed. Nu niet meer. Ik denk zelf dat het van hoger komt. Zij durven daar echter niet goed te boren omdat het dichtbij de hersenen zit.
Ik ga morgen bellen of Utrecht nog een plek heeft voor woensdag voor een scan...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 06:22

Ja zou ik doen amfe ( ik ben echt perfect geholpen in Utrecht )..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:26

pol1 schreef:
Ja zou ik doen amfe ( ik ben echt perfect geholpen in Utrecht )..

Ik laat hem niet daar. Is voor ons echt ver weg. Maar we gaan inderdaad wel weer voor een scan morgen. Fijn dat ze het nog hebben kunnen regelen. Ben heel benieuwd en hopelijk levert het nu eindelijk iets op wat tot de definitieve oplossing gaat leiden!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:23

Pff nou dat viel even flink tegen!
De kies voor en achter de getrokken kies zijn nu ook echt niet goed meer. En er zit tevens pus in de voorhoofdsholte. Dus het advies is die beide kiezen ook te trekken, ook te boren in de voorhoofdsholte en dan weer te spoelen. Fikse ingrepen dus nog, hoge kosten en een flinke belasting voor het paard..
Toch ben ik er van overtuigd er voor te gaan. Ondanks dat sommige mensen dat onverstandig vinden. Maar ik kan hem echt niet laten inslapen om rotte kiezen.. en ik wil er gewoon alles aan gedaan hebben.
Gelukkig vonden ze hem nog in erg goede conditie en verwachten ze dat dat geen probleem moet zijn. Hij is ook een stuk opgewekter dan voor alles en ondergaat alles heel goed. Als hij doodziek was was het een ander verhaal misschien..
Morgen hoor ik het precieze plan en mogen morgen dan al meteen aan de slag. We gaan het zien! Ooit zou het toch goed moeten komen...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 07:16

Ai wat een tegenvaller!! Dus de sinus doet nu wel degelijk ook mee?
Wat een ongelooflijke pech!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:46

pol1 schreef:
Ai wat een tegenvaller!! Dus de sinus doet nu wel degelijk ook mee?
Wat een ongelooflijke pech!

Daar zit in ieder geval ook pus. Niet echt ontstekings weefsel volgens mij. Maar als je dan echt alles grondig wilt aanpakken en zeker weten dat je daar met spoelen ook komt zouden zij wel ook daar boren. Vandaag even kijken of onze eigen artsen dat ook vinden of het bv stap voor stap doen. Maar denk dat we het in een keer helemaal goed aanpakken. Hoop alleen wel dat het daarna klaar is. Nog meer kiezen missen wordt wel lastig. Blijft toch bijzonder dat het zomaar kan uitbreiden en ook zo snel nog vind ik..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 09:51

Daarom ook begrepen dat je beter alleen sinus kan hebben ipv kiezen.. idd t gevaar dat andere kiezen gaan meedoen..
Wat een ellende..Hoop dat ze t snel kunnen oplossen..

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:27

pol1 schreef:
Daarom ook begrepen dat je beter alleen sinus kan hebben ipv kiezen.. idd t gevaar dat andere kiezen gaan meedoen..
Wat een ellende..Hoop dat ze t snel kunnen oplossen..

Ja klopt ook! Volgens het rapport van vandaag kan misschien 1 kies blijven zitten. Dus dan moet de achterste er nog uit en er dus nog een spoel gat bij. Zou al een iets beter scenario zijn! Dat stemmen ze morgen nog precies af met Utrecht. Morgen wordt hij geholpen aan in ieder geval de achterste kies en wordt dat extra gaatje gemaakt!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:46

Jeetje AmFe, zo zie je maar weer, luisteren naar je eigen gevoel en het dan daar laten checken waar ze de juiste apparatuur daarvoor hebben. Het zou mooi zijn als die derde kies er niet uit hoeft, maar als Utrecht zei dat die wel eruit moest, waarom denken je eigen DA-en dan dat het niet hoeft? Straks haal je alleen de achterste eruit en moet die ander alsnog. Bij het paard van mijn stalgenoot zaten ( zitten waarschijnlijk) de holtes helemaal vol met pus, dat komt er nu steeds via zijn neus ( aan één kant) uit. Het stinkt behoorlijk, maar het is een ouder paard, de eigenaresse vind het genoeg zo, geen gedoe meer aan zijn lijf. Twee weken geleden heeft er nog een DA naar gekeken en die zei dat hij er geen pijn aan heeft en als hij zich zo blijft voelen dat het prima kan. Ze rijdt niet meer, laat hem wel vaak 10 minuten los bewegen in draf en galop, dan komt het nog meer los. We hebben nu zoiets van: zolang het er maar uitkomt, dan hoopt het in elk geval niet meer op. ( dat deed het wel, heel veel van de pusbende tijdens de operatie en daarna met spoelen bleek versteend te zijn). Er is destijds 1 kies getrokken, links bovenin de één-na-achterste. Ongeveer een jaar later kwam de DA er naar kijken en die hield de kies daarvoor zo in zijn hand, die zat al heel los. De achterste is een half jaar later eruit gehaald, dat is denk ik nu zo'n anderhalf jaar geleden. Bij haar is het jammer dat ze het niet eerder ontdekt heeft of heeft laten onderzoeken, hij liep waarschijnlijk al heel wat jaren met een gescheurde kies rond...

Jij weer veel succes hoor, hoop dat het straks helemaal goed gaat en dat je paard na deze operatie genezende heen gaat!

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:59

Jet schreef:
Jeetje AmFe, zo zie je maar weer, luisteren naar je eigen gevoel en het dan daar laten checken waar ze de juiste apparatuur daarvoor hebben. Het zou mooi zijn als die derde kies er niet uit hoeft, maar als Utrecht zei dat die wel eruit moest, waarom denken je eigen DA-en dan dat het niet hoeft? Straks haal je alleen de achterste eruit en moet die ander alsnog. Bij het paard van mijn stalgenoot zaten ( zitten waarschijnlijk) de holtes helemaal vol met pus, dat komt er nu steeds via zijn neus ( aan één kant) uit. Het stinkt behoorlijk, maar het is een ouder paard, de eigenaresse vind het genoeg zo, geen gedoe meer aan zijn lijf. Twee weken geleden heeft er nog een DA naar gekeken en die zei dat hij er geen pijn aan heeft en als hij zich zo blijft voelen dat het prima kan. Ze rijdt niet meer, laat hem wel vaak 10 minuten los bewegen in draf en galop, dan komt het nog meer los. We hebben nu zoiets van: zolang het er maar uitkomt, dan hoopt het in elk geval niet meer op. ( dat deed het wel, heel veel van de pusbende tijdens de operatie en daarna met spoelen bleek versteend te zijn). Er is destijds 1 kies getrokken, links bovenin de één-na-achterste. Ongeveer een jaar later kwam de DA er naar kijken en die hield de kies daarvoor zo in zijn hand, die zat al heel los. De achterste is een half jaar later eruit gehaald, dat is denk ik nu zo'n anderhalf jaar geleden. Bij haar is het jammer dat ze het niet eerder ontdekt heeft of heeft laten onderzoeken, hij liep waarschijnlijk al heel wat jaren met een gescheurde kies rond...

Jij weer veel succes hoor, hoop dat het straks helemaal goed gaat en dat je paard na deze operatie genezende heen gaat!

Het zijn niet de eigen dierenartsen die het nu denken maar Utrecht had gisteren een voorlopige diagnose gegeven. En na verder bestuderen ed denken dn schrijven zij dat het bij die ene kies mineralisering oid is ipv rotten. Maar dat gaat hij dus morgen navragen omdat ze tegen mij idd eerst zeiden dat ze er beide uit moesten.
Toevallig gaat het bij mijn paard om precies dezelfde kiezen. De vorige keer is de een na laatste eruit gehaald. Links boven. Nu gaat dus de achterste er nog uit. En misschien dan de derde van achteren.
Op zich kunnen ze wel zonder die kiezen maar je hoopt inderdaad niet dat ze er nog meer verliezen.

Volgens mij hoopt het wel op hoor ondanks de uitvloeiing. Mijn paard heeft zelfs tijdens het spoelen nog een flinke ophoping gehad waardoor hij echt gek werd van de pijn. Terwijl hij niet snel iets laat merken. Ze schijnen er flinke hoofdpijn van te hebben. En waarschijnlijk speelde/broeide het al jaren. Achteraf..
Bij mijn paard kwamen er tijdens het spoelen op een gegeven moment ook enorm grote stukken/bollen mee.
Ik snap haar enerzijds wel want het is echt een rot blessure en kost kapitalen. Maar ik weet ook niet of ik mijn paard er mee rond zou laten lopen. Lastig hoor!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:48

O, dus het was Utrecht die nu dacht dat die derde kies er misschien niet uit hoeft. Ik ben benieuwd wat ze na overleg adviseren.

Ook ik denk dat er nog wel achterblijft hoor en dat hij er wel last van heeft, maar zo te zien niet extreem. Hooi van de grond eten gaat niet goed bij hem, dan moet hij toch erg vaak hoesten. Hij krijgt het nu in een slowfeeder die wat hoger hangt en dan hoest hij niet. Dan pakt hij kleinere plukken natuurlijk en verslikt hij zich minder. Laatst had hij koliek, dat kwam van teveel zand in de darmen en dan zie je echt een algeheel beroerd paard, niet willen eten, achterstevoren in zijn box staan, niet komen kijken als je hem roept, dat was vorig jaar met een rottige hoefzweer ook zo. Dat gedrag heeft hij normaal gesproken niet, dus daarom lijkt het in elk geval zo dat hij er niet teveel last van heeft. Buiten kan hij ook nog gek doen met de anderen in de groep waar hij bij staat. Dat doet hij niet vaak, maar dat deed hij vroeger al niet. De eigenaresse houdt zich daar nu aan vast, helemaal nu er een Da heeft gezegd dat hij op dit moment geen last van zijn gebit heeft en dat hij geen ( grote) last van die pusbende heeft. Ja, het kost handenvol geld en deze wordt inmiddels 22 dit jaar, om nu nog weer te gaan snijden of boren... Hij eet op de kliniek ook heel slecht en is al niet bepaald vet te noemen, allemaal overwegingen om het er maar bij te laten nu. Gaat hij achteruit zal ze wel een definitieve beslissing nemen, maar als hij zo blijft als nu is dat nog niet nodig. Het paard wordt nu wel 1 keer per jaar behandeld door een hele goede paardentandarts ( die ook dierenarts is) en dan een half jaar later dus nog door een DA van de kliniek waar hij geopereerd is. Bij dit paard bleek trouwens ook dat de afvoergaten ( weet even niet hoe die heten) die in een paardenhoofd zitten te hoog zitten bij hem, ze hebben er op de kliniek aan de aangedane kant een gaatje bij gemaakt dat lager zit. dit heeft hij dus al vanaf de geboorte, maar dat merk je normaal gesproken natuurlijk niet.. Dit maakte wel in elk geval dat er hoe dan ook altijd troep in de onderste holte heeft gestaan dat niet afgevoerd kon worden ( bij één of andere ontsteking). Ook zij heeft trouwens achteraf wel spijt dat ze er niet eerder een goede tandarts bij heeft gehaald, de plaatselijke gebitsverzorger leek ook goed. Die heb ik nooit aan een paard van mij laten komen hoor, ik vond het al nooit iets.