Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
indra2001 schreef:Mijn haf krijgt sinds we cushing hebben geconstateerd sinds september 2015 Prascend, halve pil per dag, we hadden geen last behalve (bij een anders zeer actieve haf) ineens sloomheid vorige zomer en niet verharen. Nu ze dik een half jaar op Prascend staat gaat het compleet de andere kant op, op het onhandelbare af, druk, idioot doen, niet te hanteren met rijden (wel met grondwerk en zo) en dat erger dan ze ooit was. De DA zegt dat je de pillen niet mag afbouwen of verminderne, wat ik snap, maar komt het iemand bekend voor? hebben jullie dat ook? ze is nooit sloom geworden van de prascend, in tegendeel, steeds levendiger. Verder supergezond, actief, krijgt nauwelijks krachtvoer, alleen hooi, staat buiten en wordt dagelijks gereden/gelongeerd enz.
Shanna schreef:Ik zit met exact de zelfde vragen. Is er iets bekend van het effect van de medicatie op het ongeboren veulen? Misschien niet direct zichtbaar, maar pas na enkele jaren? Zelfde over PPID, het veulen krijgt toch de medicatie binnen tijdens de dracht. Misschien verhoogde kans om ppid op jonge leeftijd te ontwikkelen?
ohjajoh6 schreef:Meen je dat froukje? Over het opnieuw laten insemineren, nu dat je weet dat merrie cushing heeft en nooit meer van de medicatie afkomt? Niemand weet toch van het effect van de pergolide op het vrucht en veulen op de lange termijn? Kan je dan zo een veulen eigenlijk wel met goed fatsoen verkopen? Ik vraag mij dit oprecht af , omdat ik hier geen ervaring mee heb?
ohjajoh6 schreef:Sorry maar ik heb hier werkelijk waar geen woorden voor, ik kan er niet over uit dat er dus blijkbaar "fokkers" zijn , die doelbewust met een cushing merrie blijven fokken en die veulens dus ook doodleuk zullen verkopen, terwijl er nog niets bekend is over de werking van pergolide op de lange termijn bij dat soort veulens.
Citaat:Dus ik wil niet eens gaan nadenken wat een rotzooi middel als pergolide bij een ongeboren vrucht kan doen.
ohjajoh6 schreef:Ik speculeer juist niet op emotionele wijze, randalinpony.
Ik vind het toch echt meer overkomen, als het goed praten voor jezelf , dat je bewust kunt fokken met PPID merrie, terwijl er dus niets over bekend is bij paarden.
Want je stapt over het feit van verschillende metaboolsystemen en dus niet goed kunnen testen op andere diersoorten, om het vervolgens te gaan vergelijken op bv paarden, voor het gemak maar even heen.
Buiten het feit, dat je bij verkoop van zo een veulen, al moet gaan liegen, want het lijkt mij dat je een "pergolide veulen", nog voor de slachtprijs, aan de straatstenen niet kwijt raakt. Dus wat is dan in hemelsnaam het nut van het hele fokken met een PPID merrie nog?"
Ik word er in dusverre emotioneel van dat ik het van de zotte vind , dat men doelbewust zulke veulens op de wereld zet en daar wil ik het maar bij laten...