[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:25

Die van ons had al een diagnose.

Wij zijn 6 weken van tevoren gaan afbouwen van een halve pil (pony weegt 100kg) naar niks. We hebben iedere week een kwart afgebouwd, dus van half naar 3/8 naar kwart naar 1/8ste. Ze was 2weken voor de bevalling clean.
Een veulen kan natuurlijk 3 weken van tevoren komen dus ik zou wel je merrie goed in de gaten houden, als je ziet dat er veel ontwikkeling is sneller afbouwen. Maar dat doe je geloof ik al.

Gedoseerd afbouwen wordt bij mensen wel aangeraden en kan in ieder geval geen kwaad.

Bij het afspenen dit jaar zijn we direct de merrie weer medicatie gaan geven. Wat opviel was dat ze echt in no time geen melk meer gaf, waar de andere 2 merries nog lang melk bleven geven.

Ik vind het dus wel verstandig op tijd met de prascend te stoppen, ivm biest aanmaken. Ook spelen verhoogde cortisollevels bij het veulen een rol bij het in gang zetten van de bevalling. We wilden dus op tijd van de prascend af omdat we niet wisten hoe prascend in die processen inwerkt.

Aan de andere kant weet ook niemand, hoe vroegtijdig stopppen met prascend al die processen beinvloed.

Dus wat je nu doet, enkele weken van tevoren afbouwen, is wat wij gedaan hebben en wat bij ons goed uitpakte. Verder is het vooral koffiedik kijken, omdat heel weinig merries met PPID überhaupt drachtig worden.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 10:52

Randalinpony, bedankt voor het uitvoerig antwoord. Ik bouw toch iets sneller af omdat je inderdaad nooit weet wanneer het veulen komt. Normaliter draagt ze een week over maar je zult zien dat ze dat nu niet doet. Omdat mijn da zei dat in eens stoppen met de prascend geen probleem is (hoeveel ervaring heeft ze hiermee?) ben ik nu eigenlijk al te laat om in hele kleine stapjes af te bouwen.

Goed te horen dat jouw pony drachtig is geworden ondanks de PPID en een gezond veulen ter wereld heeft gebracht. Ik overweeg om mijn merrie eventueel toch weer te insemineren als alles goed gaat. En ja, of ze deachtig wordt is maar de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:10

Meen je dat froukje? Over het opnieuw laten insemineren, nu dat je weet dat merrie cushing heeft en nooit meer van de medicatie afkomt? Niemand weet toch van het effect van de pergolide op het vrucht en veulen op de lange termijn? Kan je dan zo een veulen eigenlijk wel met goed fatsoen verkopen? Ik vraag mij dit oprecht af , omdat ik hier geen ervaring mee heb?

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:13

indra2001 schreef:
Mijn haf krijgt sinds we cushing hebben geconstateerd sinds september 2015 Prascend, halve pil per dag, we hadden geen last behalve (bij een anders zeer actieve haf) ineens sloomheid vorige zomer en niet verharen. Nu ze dik een half jaar op Prascend staat gaat het compleet de andere kant op, op het onhandelbare af, druk, idioot doen, niet te hanteren met rijden (wel met grondwerk en zo) en dat erger dan ze ooit was. De DA zegt dat je de pillen niet mag afbouwen of verminderne, wat ik snap, maar komt het iemand bekend voor? hebben jullie dat ook? ze is nooit sloom geworden van de prascend, in tegendeel, steeds levendiger. Verder supergezond, actief, krijgt nauwelijks krachtvoer, alleen hooi, staat buiten en wordt dagelijks gereden/gelongeerd enz.

Als ze schrikkerig is kan dat ook komen door een te hoog cortisol gehalte begreep ik. Dat zou dus kunnen betekenen dat ze misschien toch een iets hogere dosis moet? Zou het zeker overleggen met je veearts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 11:15

Ik zit met exact de zelfde vragen. Is er iets bekend van het effect van de medicatie op het ongeboren veulen? Misschien niet direct zichtbaar, maar pas na enkele jaren? Zelfde over PPID, het veulen krijgt toch de medicatie binnen tijdens de dracht. Misschien verhoogde kans om ppid op jonge leeftijd te ontwikkelen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:26

Ik post niet zo veel in dit topic maar lees wel mee. Afgelopen donderdag ben ik met mijn oudje van 30 weer eens naar de Hoge Veluwe gegaan. we hebben de luxe er vlakbij te staan. Pony leeft helemaal op wanneer we daar zijn. We hebben 2,5 uur lekker rustig gereden, alhoewel ponylief een sprintje af en toe ook wel nodig vond <3 Ik geniet nog altijd enorm van de ritjes

Afbeelding
Afbeelding

En zo bengt ponylief zijn leven door: 24/7 buiten in de kudde

Afbeelding

Hij staat nu sinds bijna 7 weken op een half pilletje Prascend. Ik merk nu dat hij gewoon veel vrolijker is. Voorheen had dat wat ups en downs daarin, maar verder geen "cushing" klachten.
Het heeft wel even geduurd voordat de Prascend zijn werk ging doen, en heb dan ook even getwijfeld om het door te zetten. Ponylief ging wat minder goed eten, maar doet het nu weer goed :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:43

Shanna schreef:
Ik zit met exact de zelfde vragen. Is er iets bekend van het effect van de medicatie op het ongeboren veulen? Misschien niet direct zichtbaar, maar pas na enkele jaren? Zelfde over PPID, het veulen krijgt toch de medicatie binnen tijdens de dracht. Misschien verhoogde kans om ppid op jonge leeftijd te ontwikkelen?

Nee, niets bekend bij paarden en mensen, wel bij andere dieren.

Zie ook deze link:

http://www.drugs.com/pregnancy/pergolide.html

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:01

Mijn cushie Dennis heeft vandaag zijn bixie debuut gemaakt en een mooi prascend kleurig roze lintje gewonnen *\o/*

Afbeelding

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:04

Gefeliciteerd Dennis!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:04

*\o/* Superleuk Dennis! Mooi koppie zit er onder al dat haar trouwens.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:41

ohjajoh6 schreef:
Meen je dat froukje? Over het opnieuw laten insemineren, nu dat je weet dat merrie cushing heeft en nooit meer van de medicatie afkomt? Niemand weet toch van het effect van de pergolide op het vrucht en veulen op de lange termijn? Kan je dan zo een veulen eigenlijk wel met goed fatsoen verkopen? Ik vraag mij dit oprecht af , omdat ik hier geen ervaring mee heb?

Ik heb me uiteraard uitvoerig laten informeren door diverse dierenartsen in Nederland en België alvorens ik haar op de medicatie zette. Ten eerste om te weten te komen of de prascend kwaad kon voor de ongeboren vrucht en ten tweede over de beste voeding voor een drachtige merrie met PPID.
Er is inderdaad geen onderzoek gedaan bij paarden maar bij o.a. knaagdieren zijn op korte en langere termijn geen effecten van de medicatie waarneembaar.
Echter zijn er, weliswaar niet veel, maar wel enkele waardevolle fokmerries die ondanks de PPID en de prascend elk jaar een veulen krijgen.
Wat voeding betreft zou ik haar zelfs op de merriebrok (veel suiker/zetmeel) kunnen zetten volgens de diverse dierenartsen. Door de dracht is de kans op hoefbevangenheid stukken kleiner blijkbaar....
Daarbij mijn merrie fleurt helemaal op als ze een veulen aan de voet heeft, je kent haar dan niet meer terug. Dat wil ik haar niet ontnemen....

Maar voor ik een besluit hierover neem, moet ze eerst maar eens een gezond veulen op de wereld zetten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:01

Hier is er ook fors merriebrok in gegaan tijdens de zoogperiode, geen probleem.

Bij die knaagdieren zijn er dus proeven gedaan met zeer hoge doses pergolide - hoog tov de doses die worden voorgeschreven aan parkinsonpatienten. Dat is niet te vergelijken met wat een PPID-paard krijgt.

Alsnog is er wel een gevaar in fokken met een dier dat hormonaal niet 100% is. Dat is dan een risico dat je neemt.

Kitty wat een heerlijke plaatjes.

Is dat nog de Dennis die ooit NMPRS kampioen werd? Die is toch al wel op leeftijd nu denk ik?

Edit: zie in je profiel dat ie het is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:17

Sorry maar ik heb hier werkelijk waar geen woorden voor, ik kan er niet over uit dat er dus blijkbaar "fokkers" zijn , die doelbewust met een cushing merrie blijven fokken en die veulens dus ook doodleuk zullen verkopen, terwijl er nog niets bekend is over de werking van pergolide op de lange termijn bij dat soort veulens.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:19

ohjajoh6 schreef:
Sorry maar ik heb hier werkelijk waar geen woorden voor, ik kan er niet over uit dat er dus blijkbaar "fokkers" zijn , die doelbewust met een cushing merrie blijven fokken en die veulens dus ook doodleuk zullen verkopen, terwijl er nog niets bekend is over de werking van pergolide op de lange termijn bij dat soort veulens.

Helemaal mee eens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 01:53

Ja, Dennis de NMPRS kampioenshengst! Hij is nu 19. En bijna 6 jaar geleden gecastreerd.
Echt zo een fijne pony, zn gewicht in goud waard!

Mijn cushing merrie blijft leeg. Al ben ik er van overtuigd dat ze drachtig en met veulen aan haar voet echt beter was.

Luca1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:41

@Randalinpony, je schreef dat jouw pony ook al PPID had én Prascend toen ze drachtig werd. Is ze nu wederom drachtig? En hoe doet haar veulen het? Is er een verschil geweest direct na de geboorte, in grote, in gedrag, in ontwikkeling etc t.o.v. veulens uit niet aan de medicatie staande merries? Erg benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:05

Nog even terugkomend op wat er gezegd werd over hoeveelheden pergolide tegenover de verschillende diersoorten en mensen: die vergelijking kan je eigenlijk al niet eens maken, om al de verschillende metaboolsystemen:

Een mooi voorbeeld is hierin de previcox voor honden / equicox voor paarden. Je kunt namelijk de previcox ook aan paarden geven, maar waar je bij een hond een hele tablet moet geven, is bij een paard van 500 kg een kwart van hetzelfde tablet ruim voldoende!

Dus ik wil niet eens gaan nadenken wat een rotzooi middel als pergolide bij een ongeboren vrucht kan doen. Of wat voor een nare klachten er op latere leeftijd kunnen ontstaan, denk alleen al maar eens aan de hartklachten bij mensen van de pergolide, het word niet voor niets niet meer aan mensen gegeven.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:46

Ik denk dat je zowizo de werking van medicatie bij verschillende dieren niet kan vergelijken. De hond van mijn moeder heeft ook cushingn totaal ander medicatie krijgt hij. Staat zelfs in de bijsluiter dat zwangere vrouwen deze medicatie niet mogen aanraken. Ook als een andere hond deze medicatie opeet die geen cushing heeft kan deze in shock gaan en eraan sterven. Terwijl als een ander paard per ongeluk de prascend opeet zich de dag erna gewoon slecht gaat voel. Wij hebben,het voorgehad met een paard. Da heeft toen naar de maker van prascend gebeld en zei dat dit geen kwaad Kon omdat de medicatie enkele dagen,nodig heeft om effect te hebben. Terwijl de medicatie voor honden direct effect heeft. Ik zou persoonlijk ook niet kweken,met een paard met ppid. Gewoon al het effect van een tijd met medicatie en dan ineens zonder. Maar das mijn mening.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:37

Buiten dat, het is nog steeds niet bekend of ppid erfelijk is. De kans is er wel. Dus waarom zou je dan met een paard fokken met de kans dat je zieke paarden fokt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:53

cushing bij honden, paarden en mensen is niet hetzelfde en niet voor niets heet het bij paarden intussen PPID. Niet dat dat verder de discussie is.

Proefdiertests met bepaalde stoffen zeggen natuurlijk wel degelijk iets. Zoogdieren hebben wel wat gemeen. Dat er dan aanvullende tests gedaan moeten worden met doeldieren is een feit. Soms pakt dat wel anders uit, klopt. Vaker geven de tests een redelijke indicatie.

ohjahjoh
Citaat:
Dus ik wil niet eens gaan nadenken wat een rotzooi middel als pergolide bij een ongeboren vrucht kan doen.

Dat is dus niet bekend voor het paard. En daarom heeft het geen zin om op emotionele wijze te gaan speculeren.

Pergolide is trouwens een derivaat van moederkoorn, een schimmel (net als penicilline dus) die op graan groeit en dus een van die mooie producten van moeder natuur. Beetje rottige schimmel, je gaat er op een hele nare manier aan dood als je het onbewerkt binnen krijgt, maar pergolide is er dus een afgeleide van en ook LSD.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Moederkoorn

Overigens vind ik het geen 'rotzooimiddel'. Ik vind het een nuttig middel, dat echter, zoals alle medicatie, bijwerkingen kan hebben.

Die erfelijkheid hadden we al eerder over gehad. En ik blijf me verbazen over hoe stellig sommige mensen zijn op grond van wat anektdotisch 'bewijs'. Ik ga trouwens niet zeggen dat het totaal niet erfelijk is, of kan zijn. Ik vind alleen dat het vooral iets is wat nog niet voldoende doorgrondt is voor stellige uitspraken. Verder houd ik me uiteraard aanbevolen voor alle verwijzingen naar onderzoek hiernaar. :)

FroukjeM, geen enkel verschil met andere veulens bij geboorte en ontwikkelt zich prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:55

Toch zou bewust doorfokken met zo'n paard niet mijn keuze hebben.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:59

Shanna schreef:
Toch zou bewust doorfokken met zo'n paard niet mijn keuze hebben.

Dat lijkt me dan ook prima. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:30

Ik speculeer juist niet op emotionele wijze, randalinpony.

Ik vind het toch echt meer overkomen, als het goed praten voor jezelf , dat je bewust kunt fokken met PPID merrie, terwijl er dus niets over bekend is bij paarden.
Want je stapt over het feit van verschillende metaboolsystemen en dus niet goed kunnen testen op andere diersoorten, om het vervolgens te gaan vergelijken op bv paarden, voor het gemak maar even heen.
Buiten het feit, dat je bij verkoop van zo een veulen, al moet gaan liegen, want het lijkt mij dat je een "pergolide veulen", nog voor de slachtprijs, aan de straatstenen niet kwijt raakt. Dus wat is dan in hemelsnaam het nut van het hele fokken met een PPID merrie nog?"
Ik word er in dusverre emotioneel van dat ik het van de zotte vind , dat men doelbewust zulke veulens op de wereld zet en daar wil ik het maar bij laten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:31

Hoe zit het eigenlijk met het slachten van ''pergolide-veulens''? Aangezien je een pergolide-paard niet meer mag laten slachten (voor gebruik tenminste)..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 11:45

ohjajoh6 schreef:
Ik speculeer juist niet op emotionele wijze, randalinpony.

Ik vind het toch echt meer overkomen, als het goed praten voor jezelf , dat je bewust kunt fokken met PPID merrie, terwijl er dus niets over bekend is bij paarden.
Want je stapt over het feit van verschillende metaboolsystemen en dus niet goed kunnen testen op andere diersoorten, om het vervolgens te gaan vergelijken op bv paarden, voor het gemak maar even heen.
Buiten het feit, dat je bij verkoop van zo een veulen, al moet gaan liegen, want het lijkt mij dat je een "pergolide veulen", nog voor de slachtprijs, aan de straatstenen niet kwijt raakt. Dus wat is dan in hemelsnaam het nut van het hele fokken met een PPID merrie nog?"
Ik word er in dusverre emotioneel van dat ik het van de zotte vind , dat men doelbewust zulke veulens op de wereld zet en daar wil ik het maar bij laten...

Ik hoef helemaal niets goed te praten en ik stap nergens overheen. Wij maken eigen afwegingen en keuzes en volgens mij ben ik vrij duidelijk over dat we dat risico kennen.

Verder wordt je nu echt grof, door te suggereren dat je als fokker moet gaan liegen, terwijl je ook helemaal zelf een heleboel mogelijke problemen bij het nageslacht verzint. Want daar is niets over bekend dus ook niet of, hoe en wanneer een mogelijk effect zich openbaart. Beetje jammer.